Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: HammerDown - 01.04.2022, 21:23:04
-
Mahtaako löytyä kokemuksia tai vinkkejä kohonneisiin kylmäkäyntikierroksiin? Kun B200E normaalisti pyörii lisäilmaluisti levällään sen abaut ~1500 rpm, niin hiljattain on alkanut kylmiltään kiertämään jopa päälle kahdentuhannen. Ehkä myös hitaammin pudottaa kierroksia lämmetessään, mutta ei ole tullut kelloteltua tyhjäkäynnillä, ajoon lähdettyähän tuota ei niin noteeraa.
Toinen ilmiö on, että lauhemmalla ilmalla tai roikassa oltuaan nostelee satunnaisesti tyhjäkäynnillä kierroksia, niin kuin kävisi kaasua pilkkimässä.
Lämpimänä käy normaalisti ja päästöt on tikissä. Imuvuotoa olen kliinerillä metsästänyt, mutta ei ole mitään vaikutusta. Voiko tuo edes nostaa varvejaan määräänsä korkeammalle ilman ylimääräistä ilmaa, jatketaanko vain vuodon jäljestämistä?
-
Siitä nyt on noin puol miljoonaa vuotta kun noiden kanssa tappelin mutta eikös se ollu aika yleinen vikapaikka se letku mikä lähtee lisäilmaluistilta alas.
Halki tai jopa irti.
Ei tuu ny muuta mieleen.
-
Siitä nyt on noin puol miljoonaa vuotta kun noiden kanssa tappelin mutta eikös se ollu aika yleinen vikapaikka se letku mikä lähtee lisäilmaluistilta alas.
Halki tai jopa irti.
Ei tuu ny muuta mieleen.
Jos irti olisi, niin olisi todennäköisesti aika sekaisin kautta linjan. Tuli joskus laitettua varoiksi klemmarit noihin.
Joku pieni halkeamahan voi jossain olla, jännä vaan kun ei tunnu missään vaikka kyllästää letkut ja imusarjan bräkleenillä...
-
Jos irti olisi, niin olisi todennäköisesti aika sekaisin kautta linjan. Tuli joskus laitettua varoiksi klemmarit noihin.
Joku pieni halkeamahan voi jossain olla, jännä vaan kun ei tunnu missään vaikka kyllästää letkut ja imusarjan bräkleenillä...
Eihän ole sitä palamatonta bräkleeniä? 8)
-
Eihän ole sitä palamatonta bräkleeniä? 8)
Ei, käytin samaa tavaraa starttipilottina, kun op-säädin lakkasi rikastamasta.
-
Jumittava virranjakaja voisi tehdä tuota. Vanhemmissa autoissahan ilmastoinnin päällekytkeminen antoi sinne jotain 5 astetta lisää ennakkoa, sitten kun se kylmästöinti ei toiminutkaan, niin nosti kierroksia jotain 500-700rpm normaalista ja aiheutti myös hyvin hitaasti laskevat kierrokset, vähän kuin ilisi kaasu kokoajan pikkuisen päällä.
Oletko muistanut aina öljynvaihdossa lisätä myös jakajaan öljyä?
-
Jumittava virranjakaja voisi tehdä tuota. Vanhemmissa autoissahan ilmastoinnin päällekytkeminen antoi sinne jotain 5 astetta lisää ennakkoa, sitten kun se kylmästöinti ei toiminutkaan, niin nosti kierroksia jotain 500-700rpm normaalista ja aiheutti myös hyvin hitaasti laskevat kierrokset, vähän kuin ilisi kaasu kokoajan pikkuisen päällä.
Oletko muistanut aina öljynvaihdossa lisätä myös jakajaan öljyä?
Kylmästöintiä ei ole, esivalmius kylläkin.
Jakajaa en ole erikseen öljynnyt...
-
Kylmästöintiä ei ole, esivalmius kylläkin.
Jakajaa en ole erikseen öljynnyt...
Joo, en meinannutkaan että olisi kylmästöintiä, vaan sitä että tuolla muutamalla ylimääröisellö asteella ennakkoa on aika iso vaikutus.
Jostain vanhasta volvon huolto-ohjeesta luin tuuon jakajan öljyämisen, mutta koski tietysti perinteistä lohkojakajaa. Pyörijän kun nostaa ylös siellä on pala huopaa johon pitäisi laittaa tippa öljyä, se öljy sitten tihkuu pikkuhiljaa jakajan koneistoon ja pitää sen rasvattuna.
Mä en tiedä miten kansijakaja pysyy notkeena, mutta kyllähän se ajan kanssa alkaa jumittamaan jos se ei saa mitään voitelua.
Ajoituskellollahan tuon saa tarkiatettua missä se ajoitus heiluu.
-
Veikkaan, että jakaja saa muutaman tipan öljyä ihan automaattisesti. :D Rehellisesti sanottuna en vaan ulkomuistista keksi, mikä osa tuosta päätyjakajasta tarvitsisi varsinaista voitelua. ???
Ajotuslampun vois kyllä lainata jostain, kun näyttää jonkinmoisia pakkasia vielä pitelevän.
-
Eikös k-jetin kanssa ole aina mekaanisesti ennakot säätävä jakaja, se mekaaninen säätö vaatii jonkintasoista voitelua tai alkaa ennenpitkää jumittamaan.
-
Eikös k-jetin kanssa ole aina mekaanisesti ennakot säätävä jakaja, se mekaaninen säätö vaatii jonkintasoista voitelua tai alkaa ennenpitkää jumittamaan.
Kansijakajassa ei ole kuin anturi. 700:ssa sytkäboksi hoitaa säädöt.
-
Liekkö sitten mahdollista, että pakkanen sotkisi boksin toimintaa...?
Pakokaasuarvoista, pari viikkoa sitten 10 minuutin ajon jälkeen CO 3,29 %, HC 104 ppm ja happi parilla tuoreella putkiliitoksella 1,75 %. Lambdakin menisi tuoreempien mallien haarukkaan, 0,980. Tyhjää käy tasasesti 990 rpm.
Toki imuvuodot tuppaa lämmetessä pienenemään, mutta...
-
Eilen oli vissiin taas riittävän koleaa, että alkoi oireilemaan.
Kierrokset ei olleet mitenkään järjettömän korkeat, mutta heittelivät aika hervottomasti ja summittaisesti, sen aikaa mitä kuulostelin ennen ajoonlähtöä. Ajossa ja lämpimänä ei mitään poikkeavaa.
Tänään en taaskaan löytänyt kylmästä koneesta minkäänlaista imuvuotoa, ei tosin reistaillutkaan. Ja alkaa tuntumaan, ettei tuontyyppinen heittely pysty tässä laitteessa johtumaan sen enempää ilman kuin bensansäännöstelystäkään, joten mites tuo sytkä...?