Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: renee - 03.04.2022, 20:10:42
-
Kävi sellainen hauskuus, että kesken ajon syttyi varoitusvalo, että pysäköintitutka vaatii huollon. Kun pysähdyin ja kiertelin autoa, niin huomasin, että takaäänenvaimentimen loppupätkä oli kokonaan pois ja pakoputkesta tullut kuuma ilma oli sulattanut puskurin sisällä teippiä, vaahtomuovia ja parkkitutkan johtosarjan sellaiseksi möntiksi, että parkkitutkan johdot lienevät oikosulussa. Vikakoodit olivat REM 4F42, REM 4F43, REM 4F44 ja REM 4F45.
En ole vielä irrottanut puskuria, mutta sen verran sieltä pakarin yläpuolelta näki, että johtosarja on ottanut osumaa, joten toiveissa olisi, että pelkästään johdotus tarvitsisi uusia. Onko kukaan korjannut johdotusta onnistuneesti vai kannattaako suosiolla metsästää purkuosaa? Näytti, että johdot olisivat värimerkattuja, joten teoriassa olisi suht helppo vetää uudet johdot sulaneen möntin kohdalta, mutta mietityttää vaan, että onko kyseessä sen verran herkkä laitos, ettei toimi tyyliin abikoliitoksilla ja 0,75 mm^2 korjauskaapelilla?
-
Oli tosiaan johtosarja sulanut ja oikosulussa, vedin kaikki 12 johtoa uudestaan sulaneen kohdan ohi, mutta edelleen tulee kaikista antureista samaa vikakoodia, eli REM 4F42, REM 4F43, REM 4F44 ja REM 4F45.
Johtosarja pitänee siis yrittää metsästää ainakin, mutta onko oikosulku voinut rikkoa antureita ja/tai sen ohjausboksin? Noh, ehkä kokeilen vielä purkuauton johtosarjalla ja katsotaan sitten tilanne uudestaan.
Sulakkeen tsekkasin, eli käsittääkseni nro 26 siellä takaboksissa, mutta se oli ainakin ok.
-
Johtosarja löytyi purkuosana Liettuasta, toivottavasti tulee oikea, vaikka ei tässä nyt kyse ole kuin muutamasta kympistä. Sulakkeita kun tutkin, niin parkkitutkan sulakkeen nro 26 lisäksi löytyisi sulake nro 27, joka toimii pääsulakkeena isommalle ryppäälle, mutta sekin oli kunnossa. Voisin melkein kuvitella, että johtosarjassa on vika, jos sulakkeetkaan eivät ole lauenneet. Tai no, sulakkeet ovat kyllä sen kokonaisuuden ulkopuolella, joissa epäilen vikaa olevan, eli johtosarja, anturit tai ohjausyksikkö.
-
Nyt tuli purkuauton johtosarja ja samat vikakoodit tulevat nollauksen jälkeen uudestaan, eli ei ollut johtosarjassa pelkästään vikaa. Seuraavaksi sitten varmaan tuota ohjausboksia metsästämään. Ja niin, voi se vika olla antureissakin, mutta olisivatko menneet kaikki rikki? Kai se mahdollista on.
Voisiko vika olla jossain muualla, mitä en ole tullut ajatelleeksi? Sen verran kokeilin, että jos ottaa sen ohjausboksin kokonaan irti, niin tulee eri vikakoodi, eli REM DD10, eli jotenkin tuon boksin auto tunnistaa, eli jossain määrin se ohjausboksi on hengissä. Avasin sen boksin ja yritin katsoa löytyisikö piirilevystä "ongelmakohtaa", mutta eipä sieltä amatööri paljain silmin mitään löytänyt.
Ainoa varma asia tässä on se, että alkuperäinen johtosarja (ohjausboksilta antureille) oli mennyt erittäin pahasti oikosulkuun sen sulamisen seurauksena.
EDIT:
Vika löytyi, se ei ollutkaan parkkitutkan ohjausmodulissa, vaan yhdessä anturissa, joka vähemmän yllättäen oli se laitimmainen vasemmalla, eli oli myös saanut kuumuutta. Jostain syystä kaikki tutkat antoivat vikakoodia, vaikka vain yksi oli rikki. Nyt toimii taas.
EDIT2:
Pahoittelen terminologiaa, eli itselläni ei ole käytännössä mitään osaamista sähköjutuista, mutta sen verran näistä tasavirtajutuista tiedän, että tarvitaan plussa ja miinus sekä jos halutaan jotain infoa anturilta, niin signaali. Lue eteenpäin siis omalla vastuulla.
Mittailin yleismittarilla vastuksia ja selvisi, että rikkinäinen parkkitutka-anturi oli sisäisesti virta- ja maaliitäntöjen osalta oikosulussa (vastus tämän anturin virtaliitäntöjen välillä taisi olla jotain alle 500 ohmia, kuin toimivilla oli moni(kymmen)kertaisia lukemia), tämä lienee se syy, että kun yksi anturi on rikki, niin jokainen anturi antaa virhekoodia, koska virta- ja maaliitännät lienevät ohjausmodulin sisällä jaetut, eli jos yhdenkin anturin sisällä virtakytkentä on oikosulussa, niin kaikki anturit ovat silloin oikosulussa, vaikka jokaiselle anturille tuleekin johtosarjassa oma johtonsa omasta pinnistä. Jos virta tai maaliitäntä on oikosulussa signaaliliitännän kanssa, niin sitten varmaan boksi havaitsee yksittäisen anturin vian näiden REM 4F42 - 4F45 -virhekoodien osalta. Ja tietty, jos joku anturille menevä johto on poikki tai anturin sisällä on katkos.
Jos tätä REM 4F4x-virhekoodia tulee kaikista antureista samanaikaisesti, eli REM 4F42 - 4F45, niin itse ainakin jatkossa mittaisin jokaisen anturin virtaliitäntöjen vastukset (ja samalla voi toki mitata virtaliitännän ja signaaliliitännän sekä maaliitännän ja signaaliliitännän väliset vastukset), sen voi tehdä ilman että purkaa autoa ja ottaa parkkitutkia irti, ottaa vaan anturien johtosarjan irti ohjausmodulista (takakontin vasen sivu, sen luukun alta jostain löytyy) ja mittaa yleismittarilla vastuksia. Anturien virtaliitäntöjen pinnijärjestystä pitää vähän arpoa, mutta senkin saa mittaamalla ja päättelemällä selville (signaaliliitäntöjen pinnit kun on ilmoitettu). Täältä löytyy johdotuskaavio (signaalipinnit ovat siis vasemmalta oikealle 5 - 3 - 2 - 4):
https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=62066
Jos joku liitos on oikosulussa (ts. vastus on hyvin pieni muihin verrattuna), niin eka tsekkaisin sen anturin ja tietty myös johdotuksen. Jokaisen toimivan anturiliitoksen (kolme pinniä, virta, maa ja signaali, eli testattavat liitokset ovat virta-maa, virta-signaali, maa-signaali) välillä on siis vastusta, mutta sitä pitää olla riittävästi ja sen riittävän saa selville kokeilemalla ja vertailemalla... Tai tietämällä.
Tiivistelmä: jos jokainen sensori antaa samaa 4F4x-virhekoodia, niin hyvin todennäköisesti vain yksi sensori tarvitsee vaihtaa ja vaihdettavan anturin saa ehkä selville markan yleismittarilla purkamatta autoa.