Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Mikaid - 04.04.2022, 10:28:24
-
Autoon (Volvo V70 D5, vm. 2006) ilmeni syksyllä ongelma, missä auto satunnaisesti hävitti tehot voimakkaasti kiihdytettäessä (esim. ohitustilanteessa) tai raskasta kuormaa vedettäessä ja näyttöön tuli ilmoitus "Moottorijärestelmä vaatii huollon". Vikakoodien perusteella autoon vaihdettiin syksyllä lambda-anturi ja ilmamassa-anturi. Vika ei kuitenkaan korjaantunut antureiden vaihdolla ja nyt viasta on tullut jatkuva, eli tehot puuttuu käytännössä kokonaan. Rauhallisella kaasulla pystyy ajelemaan normaalisti, mutta normaali pirteys puuttuu. Välillä "Moottorijärjestelmä vaatii huollon" ilmoitus tulee näkyviin jo käynnistyksen yhteydessä. Uusina oireina olen huomannut polttoainekulutuksen hieman kasvaneen ja auton hieman nykivän/tärisevän kiihdytettäessä noin 80-100 km vauhdissa.
Häiriö laukaisee vikakoodin "air mass sensor signal too high". Muita vikakoodeja ei tule näkyviin. Osaisiko foorumilaiset auttaa, mistä vika voisi johtua ja mikä voisi olla avuksi?
-
Todennäköisesti ilmavuoto ahtoputkistossa. Esim. välijäähdytin tai turbolta lähtevän ahtoputken tiiviste.
-
Yksi selvä vikakohde on turbon juuttuvat siivet. Pätkä ajo ja runsaat kilometrit edesauttavat siipien juuttumista. Ainoa hoitokeino tähän kohtaan on turbon vaihto, ja EGRn ohittaminen jos tätä ei vielä ole tehty.
-
Yksi selvä vikakohde on turbon juuttuvat siivet. Pätkä ajo ja runsaat kilometrit edesauttavat siipien juuttumista. Ainoa hoitokeino tähän kohtaan on turbon vaihto
Jos niin on, monesti lähtee toimimaan kenkimällä ja nollaamalla koodeja samalla.
-
Puuttuvien tehojen ja oireilun syyksi näyttäisi paljastuvan irronnut läppäakseli ja rikkoutunut 1. pytyn suuttimen liitin.
-
Samankaltaiset oireet V70 2.4D -07. Rauhallisella kaasulla pystyy ajelemaan juuri ja juuri liikenteen mukana, tehoja ei juurikaan ole ja turbon ääni kadonnut. Ei ota kierroksia juurikaan, tyhjäkäyntiä sentään pyörii. Ei savuta.
Mittaristossa keltainen kolmio: "Moottorijärestelmä vaatii huollon".
Vikakoodinlukija Quicklynks T79 ei löytänyt vikakoodeja.(Ei ole löytänyt koskaan)
Pitäis tuolla kulkineella päästä lasten serkkujen synttäreille..
-
Voisiko jako olla hypännyt aavistuksen?
Edit:
-Ahtoputket kunnolla kiinni
-Turbon säätömoottorin liitokset tarkistettu
-Jakohihna näyttää hyvältä, ajoitukset vielä tarkistamatta
-
Auto toimii yllättäen normaalisti, liekkö ollut jotain hapettumaa liitoksissa.
Keltainen kolmio edelleen taulussa eli täysin kuntoon tuskin on tullut.
Edit: Keltainen kolmio hävisi itsestään.
-
Ahtovuoto jos on niin öljyn roiskeet luulisi sille seudulle jäävän
-
Välijäähyn vänkärinpuolen päädyssä on putken ympäristössä öljymoskaa.
Jokohan tämä viittaisi risaan välijäähyyn kun putki vaikuttaa ehjältä?
-
En keksi mistä muualta se olisi siihen tullut mut putsaa ja tarkkaile. Omassa oli välijäähy alareunasta viidestä kohtaa puhki ilman että se haittasi ajoa mut jos siitä irtosi vänkärin putki menohalut loppui siihen
-
Turbon putkien repeämät on monesti hankalia nähdä, yleensä putken alareunat joten ei satu silmään kun konepellin alta tähystää. Omassani välijäähyn vuoto ei menoa haitannut mutten turbon putken 3cm repeämä heti turbolta alas aiheutti menohalujen loppumisen
-
Imuputki näyttää olevan hankalassa paikassa. Kiinnostaisi tutkia turbon siipiä, onko miten hankala päästä käsiksi?
-
Imuputki näyttää olevan hankalassa paikassa. Kiinnostaisi tutkia turbon siipiä, onko miten hankala päästä käsiksi?
Itse siipiin on vaikea päästä käsiksi, alakautta ehkä lähimmäksi. Jos autolla ei paljon yli puolta miljoonaa ole ajettu, turbossa itsessään ei välttämättä ole vikaa. Tosin siipien säätö voi olla lakannut.
Minusta kannattaisi pohjapanssari poistaa ja sen verran autoa nostaa ylös (ellei ole nosturipaikkaa tiedossa), että voisi tarkistaa kaikki turbon putket ja tässä taitaa olla turbon jälkeen se ”äänenvaimennin” josta tiivisteet on monilla pettäneet. Asiasta on tarkemmin käyty keskustelua muutama viikko sitten. Jos on kiinnostusta, kannattaisi hankkia parempi koodinlukija, maksaa itsensä takaisin eikä tule vaihdettua ”mutulla” osia turhaan.
-
Terävää sihinää kuuluu varsinkin kun vedättää isolla vaihteella. Turbon herääminen tuntuu laiskalta.
"Äänenvaimennin" mokoma muovikäikäle näyttää epäilyttävältä.. Oranssit tiivisteet ovat paikoillaan mut jotenkin ovat tursuamassa pois.
Pitänee ainakin testimielessä laittaa gorillateippiä nippareilla liitoksiin. Jos sihinä loppuu on vika muovikäikäleessä.
Harmittaa kun laatuautossa mokomia muoviosia. Mittarissa vajaa 400ktm. Just takana Norjan reissu asuntovaunun kanssa 2500km.
Tehojen puolesta ei ollut ongelmia isoissakaan nousuissa.
Kuntoon pitäisi saada, ilmeisesti hiukkassuodatin menee tukkoon tällä menolla.
-
Pistä samalla vaivalla letkumutka siihen. ELK
-
Terävää sihinää kuuluu varsinkin kun vedättää isolla vaihteella. Turbon herääminen tuntuu laiskalta.
"Äänenvaimennin" mokoma muovikäikäle näyttää epäilyttävältä.. Oranssit tiivisteet ovat paikoillaan mut jotenkin ovat tursuamassa pois.
Pitänee ainakin testimielessä laittaa gorillateippiä nippareilla liitoksiin. Jos sihinä loppuu on vika muovikäikäleessä.
Harmittaa kun laatuautossa mokomia muoviosia. Mittarissa vajaa 400ktm. Just takana Norjan reissu asuntovaunun kanssa 2500km.
Tehojen puolesta ei ollut ongelmia isoissakaan nousuissa.
Kuntoon pitäisi saada, ilmeisesti hiukkassuodatin menee tukkoon tällä menolla.
Sihinä on kyllä varma merkki siitä, että turbo tuottaa painetta mutta se pääsee karkuun.
-
Miten käikäleestä seuraava ahtoputki irtoaa? Ei sopinut tulemaan irti vaikka miten pyörittelin.
-
Onko joku Motonetin vikakoodin lukija toimivaksi todettu? Suositteluja otetaan vastaan.. Keltainen kolmio taas taulussa mut toimii.
-
Jos vaan koodeja lukee ja poistaa niin T-75 on kai halvin joka lukee kaikki yksiköt mut monesti kaipaisi sit tarkemmat tekstit tai livedataa vielä lisäksi. Ardicin kanssa tuo on hyvä kun mahtuu hanskalokeroon ja on aina mukana
-
Terävää sihinää kuuluu varsinkin kun vedättää isolla vaihteella. Turbon herääminen tuntuu laiskalta.
"Äänenvaimennin" mokoma muovikäikäle näyttää epäilyttävältä.. Oranssit tiivisteet ovat paikoillaan mut jotenkin ovat tursuamassa pois.
Jos nuo oranssit tiivisteet viittaa ahtoputken tiivisteisiin siellä moottorin takana niin ovat paskana jos näkyy tursuamassa.
-
Jarrua vasten D päällä suhinan kuuntelua: https://www.youtube.com/watch?v=VUsSCiWzOkA
-
Hmm, voisko kyseessä olla korjausta tarvitseva oire eli yliahtaminen jos turbon siivet jumittaa?
Auto meni kerran vikatilaan kiihdyttäessä ja tehot katosi. Tehot palautui kuitenkin seuraavassa startissa.
En löytänyt putkista suhinoita, kuuntelin myös alakautta.
-
Turboon en ota kantaa mutta yliahtaminen vie kyllä vikatilaan. Kokemusta on. ;D
-
Hmm, voisko kyseessä olla korjausta tarvitseva oire eli yliahtaminen jos turbon siivet jumittaa?
Auto meni kerran vikatilaan kiihdyttäessä ja tehot katosi. Tehot palautui kuitenkin seuraavassa startissa.
En löytänyt putkista suhinoita, kuuntelin myös alakautta.
Aiemmassa postauksessa kerroit että sihisee kun matalilla kierroksilla kiihdyttää. Turboon voi olla vaikea saada painetta paikallaan ollessa, jarrua vasten D:llä ei vielä ahda paljoa.
Jos putkissa ei silmillä havaittavia reikiä ole, voihan turbon säädöt jumittaa. Itse vaihdoin garrett’in vaihtoahtimen kesällä, tosin vanhempaan malliin jossa siipien ohjaus alipaineella - sinulla ’06 sähköinen ohjaus. Alkuperäinen turbo (silloin noin 550 tkm) sai systeemin vikatilaan reippaammissa kiihdytyksissä.
Ostin uuden turbotekniikka.fi ja asensin itse. Asennus on paljon helpompaa kuin äkkiseltään kuvittelisi.
Nyt pelaa ja kulkee, ei kertaakaan vikatilaan 5000 km ajolla.
-
Löytyisköhän saipouavedellä vuotoa putkista? Paikallaan polkiessa ei tosiaan turbo mitään tee mutta mäkilähdössä saa jo löysän letkun irtoamaan
-
Videota kuuntelin kertaalleen paremmilla kuulokkeilla. Sihinä erottuu kovempana mekkalan joukosta kuskinpuolelta ilmanputsarin seudulta.
https://www.youtube.com/watch?v=VUsSCiWzOkA
-
Jos vaan koodeja lukee ja poistaa niin T-75 on kai halvin joka lukee kaikki yksiköt mut monesti kaipaisi sit tarkemmat tekstit tai livedataa vielä lisäksi. Ardicin kanssa tuo on hyvä kun mahtuu hanskalokeroon ja on aina mukana
Kiitos vinkistä!
Tuli haettua Motonetistä. Koodia asiaan liittyen pukkasi:
ECM-1600 Boost pressure sensor. Signal too low. Permanent fault.
ECM-1517 Turbo control. Pressure too high.
-
Suhinoiden kuuntelua alhaalta:
https://youtu.be/3UNhqBA7uYE
-
https://www.dtcdecode.com/Volvo/ECM-1600
(https://www.dtcdecode.com/Volvo/ECM-1600)
onkohan ahtopainesensori tai sen piuhat kunnossa kun tulee tuo permanent too low. Vai sekoittaako vuotava cooleri sen noin? Mulla on vanhempi malli, siinä se sensori on ainakin coolerissa kiinni.
-
Anturin sijainti on toistaiseksi mysteeri.
Näyttää olevan 2012 eteenpäin imusarjassa:
https://d5t5.com/wiki/optimize/article-vea-d5-clogged-boost-pressure-sensor
-
Jos irroittais välijäähdyttimen putket. Toinen pääty tukkoon ja varovasti paineilmaa.
Ei ole aikaisempaa kokemusta mut tällä selviäis onko välijäähy risa.
-
Kokeilitko saippuavedellä?
-
En vielä, laitetaan tämäkin kortti pöydälle kunhan pääsen montulle. Muovikäikäleen tiivisteet ovat uudet. Laitoin varmuuden vuoksi teippiä alempaan.
Öljymoskaa näyttää olevan edessä kun alhaalta katsoo. Välijäähyn alapuoli kuiva.
-
Kaikki ahtoputket turbolta välijäähylle piti uusia. Nyt kulkee ja toimii. ELK
Välijäähy kunnossa.
-
Hyvä että toimii!