Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: lksus - 06.04.2022, 17:53:46
-
Autona vuosimallin 2002 S80, 2.4T automaatti. Vasemmalle käännyttäessä kuuluu kolahdus jostakin edestäpäin, mahdollisesti vasemmalta. Ääni on aika säännöllinen, kuin kuuluisi ehkä pyörän pyörimisen kanssa samaan tahtiin. Ääni kuuluu vain eteenpäin ajettaessa, ei peruutettaessa vaikka pyörä olisikin samassa asennossa.
Jokainen kolahdus tuntuu jarrupolkimessa. Mutta ääni kuuluu vaikka ei painaisi jarrupoljinta. Tuntuu kuin jokin siellä osuisi johonkin.
Kun vasemmalta kääntää takaisin suoraan, vilkkuu kojelaudassa luistonestovalo hetken aikaa. Kerran syttyi ABS-valo, ja näyttöön tuli tekstit "ABS vaatii huollon ja jarruavustin vaatii huollon". Ne lähtivät kuitenkin pois seuraavalla auton käynnistyskerralla, eikä niitä ole tullut sen jälkeen.
Irroitin vasemman etupyörän, mutta kaikki vaikutti ihan normaalilta. Koitin pyörittää pyörää ilmassa vasemmalle käänettynä, mutta ääni ei toistunut. Mutta ääni jatkui tämän jälkeen, kun auto oli taas maassa.
Mikähän voisi olla vikana?
-
Vetoakselin napapultti löysällä oikeassa etunavassa voisi saada vasemmalle kääntyessä abs:n aktivoitumaan kun vetoakseli pääsee liikkumaan hammaskehän kanssa liian kauas anturista.
-
Vetoakselin napapultti löysällä oikeassa etunavassa voisi saada vasemmalle kääntyessä abs:n aktivoitumaan kun vetoakseli pääsee liikkumaan hammaskehän kanssa liian kauas anturista.
Kokeilin napapulttien kireyttä ja olivat kyllä ihan kireällä
-
Ehkä myös hammaskehä voisi olla menossa poikki. Tai sitten on vaan väljää jossain nivelessä mutta se ei abs:ää yleensä säikäytä
-
Ehkä myös hammaskehä voisi olla menossa poikki. Tai sitten on vaan väljää jossain nivelessä mutta se ei abs:ää yleensä säikäytä
Joo. Voisi renkaidenvaihdon yhteydessä nuo tarkastaa ja uusia tarvittaessa. Eihän tuo ääni ja luistoneston vilkkuminen välttämättä liity toisiinsa, paitsi että molemmat ovat seurausta vasemmalle kääntämisestä.
-
Hammaskehä jo todennäköisesti poikki ja voi olla jo irtikin, tarkistaisin pikapuolin ennen kuin se kehä kappaleina jossain väärässä välissä.
-
Abs kehä aika varma, omassa v70 oli samat oireet ja kehä poikki. Motonetistä parikymppiä ja on helppo vaihtaa.
-
Kyseessä oli tosiaan oikeanpuoleinen ABS-kehä, oli haljennut. Nyt toimii, kiitos.
Onko muuten mahdollista, että tuo vika olisi voinut aiheuttaa myös moottorin vikavalon syttymisen? Päivää ennen kuin vaihdoin tuon kehän syttyi ABS-valon lisäksi myös moottorin vikavalo. Kävin motonetissä automaatilla lukemassa (ja nollaamassa) vikakoodit, ja sieltä löytyi vain P0502 "Auton nopeustunnistin A virtapiirin alhainen jännite". Olettaisin että tuo oli siitä rikkinäisestä kehästä johtuva. Voiko tuo P0502 laukaista myös moottorin vikavalon?
Nyt on kaikki valot toistaiseksi olleet poissa nollauksen ja kehän vaihdon jälkeen.
-
Ei kannata liikaa huolestua ja sen sijaan katsoa tuleeko se uudestaan. Akkujännite on myös tärkeä hetkellisille ilmiöille.
-
Tuo koodi tulee kun ecu huomaa nopeuseron pyörien nopeusantureiden (abs) ja auton nopeusanturin välillä.
Todennäköisesti korjaantui kehän vaihdolla.
Moottorin vikavalo, siis se kolmio keskellä?
-
Tuo koodi tulee kun ecu huomaa nopeuseron pyörien nopeusantureiden (abs) ja auton nopeusanturin välillä.
Todennäköisesti korjaantui kehän vaihdolla.
Moottorin vikavalo, siis se kolmio keskellä?
Ei vaan se jossa on moottorin kuva, oikealla puolella
-
Tuossa ongelmana on se että motonetin lukija antaa yleis koodin, vidalla saat oikean joka todennäköisesti on ecm puolelle eli moottorin ohjainyksikön kautta tuleva koodi joka sytyttää tuon moottorin häiriövalon.
-
Se moottorinkuva viittaa oikeastaan siihen että siellä on jotain häikkää joka vaikuttaa päästöihin.
Joku anturivika, misfire eli puola tai tulppaongelma, imuvuoto, tankin korkki ei ole tiivis. On jotain muutakin mutta yleisesti päästöongelmaan liittyvä.
Jos syttyy vielä niin lukase hetken kuluttua koodit, monasti puolat hajoilee pikkuhiljaa tai ihan kerrasta mutta sen kyllä huomaa kun alkaa käymään neljällä ja bensaa roiskii pakoputkesta.
Ei hyvä tilanne katalysaattorille.