Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Muska_25 - 11.04.2022, 19:45:57
-
Otsikon mukainen auto tuli ostettua vikalistalla, päästöistä oli pompannut.
Lähestyin vikaa vaihtamalla suodattimet, öljyt, tulpat ja pakoputken hitsailin kasaan. Leima tuli, mutta nyt on alkanut vilkkua moottorin vikavalo ja kiihdyttäessä täristää, eikä kulje samaan tapaan kuin aiemmin( tosin ei tämä mikään raketti ollut aiemminkaan).
Paikallistin vian jakopään puoleisimpaan tulppaan, puolat vaihdoin viereisen kanssa päittäin, ei vaikutusta.
Voisiko olla että johtosarja olisi ottanut kipeää vai mistä lähtisi korjailemaan?
-
Löytyykö vikakoodeja obd:n kautta ??
-
Vidalla luku niin selviää varmaankin aika helposti ongelma kohta. Missäpäin tämä kuljetin on?
-
Auto vaikuttaa espoossa, tallilta löytyy monimerkkitestereitä ja jeesuksen vanha volfcr(?) Tai joku vastaava.
Näyttääkö nuo monimerkkitesterit tarpeellisen?
-
Jos olet aikeissa pitää Volvoa pitempään, niin suosittelen hommaamaan merkkikohtaisen lukijan, maksaa itsensä nopeasti takaisin. Ja kun päätät joskus luopua Volvosta, niin lukijan saa varmasti eteenpäin jollain summalla, koska kyllä näille kysyntää aina on.
Itsellä on Motonetin T75-lukija, joka näyttää kaikki (tai ainakin lähes kaikki) Volvon vikakoodit, lukija on sieltä halvimmasta päästä ja näitä voi saada tori.fi tms. parilla kympillä, uusi maksaa 70e. Näitä on myyty varmaan melko paljon ja itsekin ostin käytettynä aikoinaan.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/493150/Quicklynks-T75-Professional-VOLVO-kaikki-jarjestelmat-20012008--geneeriset-OBD2-Moottorikoodit
Bilteman lukija näyttää spekseiltään paremmalta, eli tukee myös uusia Volvoja, kokemusta ei ole, hintaa 109 e.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/vikakoodinlukijat/diagnosointityokalu-volvo-2000046392
-
Joo, olenkin katsellut noita lukijoita. Mites tuo bsr:n vastaava, on varmaan ihan soiva peli sekin?
-
Mulla on toi
https://www.elekma.com/auton-vikojen-hakeminen/icarsoft-vol-v20--volvo-saab-vikakoodinlukija/p/111/
On siellä 3.0 versiokin ja sitten monimerkkilukija.
Oon tykänny, näyttökin on jo ihmismäisen kokoinen.
Napakka käyttää, nappulat ei oo mitään lirputtimia. Made in usa, ei china. :o
-
Okei, mä kävin budjetilla ostamassa tommosen bsr ppc1 - lukijan.
Sillä sain pienen taistelun jälkeen moottori käynnissä vikakoodin:
cem-0001 control module.
Aivotko ne sit olis sökönä?
-
Yleensä virta päällä moottori sammuksissa koodien luku. Epäilen kyllä että cemmistä johtuisi, koodeja olisi todennäköisesti pitkä liuta muustakin.
-
Itsekin tuossa tajusin ettei se ollut engine control module vaan central electronic module..
Kun moottori ei ole päällä, äsken ei ainakaan tullut yhtään koodia.
-
Niin oot vekslannu niitä puolia eri paikkaan mutta vaihdoitko sen tulpan jos ykköseen sen vian paikansit?
-
Juu, kävin hakemassa ihan uuden tulpan! :2funny:
Tuntuu että aamusin kylmällä kelillä toimii poikkeusetta huonosti, töistä lähtiessä kevyesti kiihdytellen tuntuu paljon paremmalta. Ehkä jotain lämpöön liittyvää?
-
Jos ei tuijottelis mitään koodia niin sanoisin että moottorin lämpöanturi tai imm vika.
Molemmat on kulutustavaraa.
Koita piruuttas imm töpseli irti, siitä tulee koodi mutta saahan sen pois.
Puolista menee joskus sen puolan ja tulpan väliseltä matkalta sieltä sisältä se johtava metalli huonoks, mutta jos oot varma että vika pysyy ykkösessä vaikka vaihdat puolien paikkoja niin ei sit.
-
Puolan alle suojakumin alle kun kurkkaa niin yleensä viallinen puola on sieltä halki, käy nuo läpi.
-
Täytyy nuo tulpat tuplatsekata vielä, sekä tuo imm.
Aamuisin auto startatessa sahaa pidempään kuin aikasemmin myös, voisiko olla bensanpaineissa sanomista? Vaihdoin tuon bensansuodattimen tulppien kanssa samaan aikaan, siinä toinen pikaliitin ei pitänyt, valutti bensaa välistä. Korvasin tuon liittimen ihan tavan bensaletkulla ja klemmareilla. Mietin josko poistaisi sen toisenkin puolen pikaliittimen, mikäli jotenkin imisi ilmaa sieltä, tiedä näistä.
-
Tää mun vikakoodin lukija mahtaa olla melko roska, otin immin irti, ei koodia. Bensansuodattimen liittimen korvasin klemmarilla.
Näin kelien lämmetessä auto on toiminut normaalisti, mikälie vika on nyt luultavasti syksyyn asti korjaantunut.