Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: kestosippi - 13.04.2022, 16:13:00
-
Suunnittelen ohjaustehostimen litkujen vaihtoa. Minulla on alipainetoiminen imulaite jolla olen vaihtanut moottoriöljyä ja viime syksynä imin jarrunesteetkin sillä uusiksi.
Meinaan toimia niin että imen ensin säiliön tyhjäksi ja irrotan sen puhdistettavaksi. Sitten imen paluu letkusta ja samalla kaadan uutta tilalle säiliöön kunnes näyttää puhtaalta.
Onko huono suunnitelma?
Siitä litkustakin kysymys: Käykö Motonetin samaan tyyppiluokkaan merkitty neste vai onko syytä mennä ostamaan siniseltä tiskiltä ne nesteet?
-
CHF 202 vihreää nestettä. Itse vaihdoin imemällä säiliön noin neljä kertaa tyhjäksi, väillä täyttäen ja ajaen lenkki käännellen laidasta laitaan. Siihen riitti litra.
Tässä hyvä video-ohje lähes tuohon tyyliin jota itse ehdotit
https://youtu.be/Op6vqOlutTE
Edit. Valmiskin ketju aiheesta löytyi
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=114150.0
-
Lähinnä keltaista on mun nykyiset ohjaustehostinlitku:
(https://i.ibb.co/0yBXJQJ/ohjausneste.jpg) (https://ibb.co/0yBXJQJ)
Mitäköhön tyyppiä tuo mahtaa olla? Merkkihuolloissa tätä autoa on huollettu ennnen minua.
Ennaltaehkäisevää huoltoa olen ajatellut ilman mitään vikaoireita kun olen nuo nesteet suunnitellut vaihtaa.
-
Niin se muuttuu vanhetessaan ruskeaksi
(https://i.ibb.co/CwKw2yR/953-F64-B2-80-F7-463-B-98-C2-F3-BC6-AB8991-D.jpg) (https://ibb.co/CwKw2yR)
(https://i.ibb.co/r6Qprs5/09956-B64-F2-AF-44-DA-96-FA-56-C51400273-E.jpg) (https://ibb.co/r6Qprs5)
(https://i.ibb.co/PwMDFVW/24-FF3409-64-A7-4684-B794-6-EF433-CDD573.jpg) (https://ibb.co/PwMDFVW)
-
Itse tein näin keula ilmaan kuppi tyhjäksi puhdistus paluuletku johonkin astiaan rattia käännellään laidasta laitaan huolehditaan että öljy ei lopu säiliöstä
-
Itse tein näin keula ilmaan kuppi tyhjäksi puhdistus paluuletku johonkin astiaan rattia käännellään laidasta laitaan huolehditaan että öljy ei lopu säiliöstä
Juuri näin tein sen litkun vaihdon ja systeemin huuhtelun. Imin säiliön tyhjäksi alipaineimurillani.
Se isompi menoletku lähti liiankin herkästi pois säiliön lähdöstä. Letku on lyhyt pätkä eikä siinä ole yhtään työvaraa. Helposti valuu litkua hihnoille kun säiliön irrottaa paikaltaan joten kannattaa asetella "rätei ja lumpui" suojaksi.
Pienemmän letkun liitinosa lähtee liittimen lukitusnappia painamalla eikä sitä letkua tarvitse kiskoa liittimestä irti jos käytät sopivan suurisuista astiaa tai pulloa johon vanha litku pumppaantuu. Ohjausta kääntelemällä laidasta laitaan siis litkut vaihtuu helposti.
Tuota oikeaa ohjaustehostinlitkua saa KL-Varaosat liikkeestä tilaamalla. Ei välttämättä aina ole myymälän hyllyssä kuten ei ollut minullekaan joten jouduin käymään seuraavana päivänä uudelleen. https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/fuchs_titan_chf_202_1l-p-598607-0
-
Minä oon pitkään käyttäny monessa febin vihreetä litkua, joku~12€ litra. Ei se niin tarkkaa oo.
En pakota, kunhan totesin. :)
Pojallekin pantiin S40 T5 tuota samaa, siinä on tuo sähkönen pumppu.