Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: laatikkovika - 16.04.2022, 08:54:25
-
Määräaikaistarkistusta tein tuohon T-5 vempeleeseen ja kävin kaikki testerillä läpi.
Melko lämmin päivä ja ihan hiljaista taajamaa melko kauan.
Moottorinlämpö ~ 104-104.7°C (kone sammuksissa, tottakai lämpö ajon jälkeen noussut)
Laitoin käymään ja kierroksia niin vähän putos, joku 102-103 asteeseen. Mittari normaalisti puolessa ja flekti ei päällä.
Varmaan tien päällä alempi lämpö. Termari melko uusi 92°. Anturivikaan en oikein usko kun mittari näyttää ihan normaalia.
Pitää tänään vielä laittaa piirtään käyrää ajossa.
Kysymys lähinnä missä lämmössä pitäis flektin lähteä pyörimään?
P>
Ps. Nyt löysin jostain "varmaa" tietoa kun ihan internetissä oli että pitäis potkasta flektin päälle 105° lämpötilassa, saattaa siis toimia tuo mun ihan oikein.
Jätän tän tähän jos joku miettii samanlaista asiaa ja korjatkaa jos tuo on väärin!
-
Täällä V70 -07 125kw. Samaa taannoin mietin. Mulla obd:stä mitattuna lämpöä 105 kun flekti lähtee tulille. Kesäaikaan tosin on ilmastointi aina päällä, joka tarkoittaa sitä että flektikin on puoliteholla päällä, jolloin lämpö ei kovin helposti pääse tuonne lukemaan 105. En ole koskaan kuullut että flekti olisi käynyt täydellä teholla, lukuunottamatta tuota testitilannetta, kun tutkailin flektin käynnistymistä ilmastointi pois kytkettynä. Puoliteholla flektin pyörimistä ei edes kuule, ainakaan konepelti kiinni. 105 on jo niin kova luku, että hirvittää, mutta kai tuon noin kuuluu toimia.
-
Yks juttu vielä: muuten huomasin, että mun kakkulassa lämpömittari on muilla lämpötila-alueilla tarkka ku mikä, paitsi näyttää puolta väliä jäähdytysnesteen lämpötilan ollessa 85-105. Mielenkiintoista.
-
Se on siinä keskellä epätarkka ettei ihmiset hätääntyisi liikaa, näin on ainakin puhuttu että mallin ominaisuus. Oma käsitys on että flektin pitäisi pyöriä jollain teholla aina kun ilmastointi ja varsinkin huurteenpoisto on päällä.
-
Lämpömittari on puolessa välissä 75 asteesta lähtien ja taitaa lähteä nousuun vasta 115 asteen kohdalla. Muistelen ainakin, että kun ajelin vanhalla D5:lla radalla ja lämmöt olivat 113 asteessa, niin mittari oli edelleen yhä keskellä.
-
Vanhalla termarilla mittari oli talvella melkein neulanleveyden alle puolenvälin, lämmöt testerillä n. 85-90°.
Uus termari korjas tilanteen.