Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: weecee - 18.04.2022, 16:04:19
-
Pääsiäisen pyhät tässä vierähtääkin melkein kokonaan volvoillessa. Nyt uusvanha ominaisuus eli kompuran kytkinpaketti, joka tuntuu purkautuvan itsestään joka kevät l. aina kun olis viileelle tarvis. Nyt kertaluokkaa hankalampi juttu, nimittäin kytkinlevyn lukituspultti onkin katkennut kompressorin akselin sisään. Kytkinlevy löytyi pohjamuovinpäältä tällä kertaa, mutta nyt hankalampi korjata.
Eli vanhan levyn boorit menneet miltei sileäksi, siis jossain vaiheessa pyörähtänyt tyhjää. Nyt taattuun tee-se-itse tyyliin tehty kiilatapille urat sekä vanhaan levyyn että kompuran akseliin, mutta eihän sitä levyä saanut paikalleen kun on tuo p-leen katkennut pultti akselin sisällä.
(https://i.ibb.co/WcQ7nkd/pultti-poikki-parimm-aks-sis-ll-20220418-143410.jpg) (https://ibb.co/WcQ7nkd)
(https://i.ibb.co/tLCXr13/kiilaura-esim-popparitera-20220418-151250.jpg) (https://ibb.co/tLCXr13)
(https://i.ibb.co/3pTfj1y/kiilauraa-kytkinlevylle-20220418-151235.jpg) (https://ibb.co/3pTfj1y)
(https://i.ibb.co/8zDTBD8/kiilauraa-akselinp-h-n-dremel-harj20220418-145214.jpg) (https://ibb.co/8zDTBD8)
Elikkä millä ihmeellä pultin saa porattua ulos akselista? Mikään vehje ei kokonsa puolesta tuohon auton rungon ja kompuran akselinpään väliin mahdu, vaan pitäis saada parempi porausasetelma. Onnistuuko tuon kompuran irrottaminen alakautta niin, että piuhat, putket ja letkut on kiinni ja akselipään saan käännettyä niin, että pääsee poraamaan ja vetämään uudet jengat akseliin? Siis ajatus olis ettei mitään kylmäainetäyttöjä eikä osien vaihtoja.
(https://i.ibb.co/300BsLg/joku-pkle-pollinyt-lampunpesij-n-kannen-20220418-145244.jpg) (https://ibb.co/300BsLg)
-
Muistelen että itse tein kytkintä laakeroidessani juurikin noin että päästin kompuran irti irrottamatta letkuja että tuo hihnapyörä mahtui tulemaan pois. Sitä en muista että kummalta puolelta apurunkoa sen otin mutta muistelisin että juurikin alakautta
Yksi ihan kurko konsti noiden katkenneiden pulttien pelastamiseen on sarja vasenkätisiä poranteriä. Töissä tullut aika monta paikkaa pelastettua niiden avulla.
-
Itselläni juuri sama juttu. Magneettikytkin pötkötteli pohjamuovin päällä. akseli poikki. Hain suosiolla motonetistä uuden nissenssin kompuran. Tekisi mieli vielä korjata tuo vanha varaosiksi, kun uudet laakerit vaihdettu ja boorit ehjät.
Hitsillä ei kestä ja vinosti katkenneeseen akseliin on paha poratakaan...
-
nyt meni enemmän kuin 5 min...
Kompuran katkenneen akselipultin uloskaivaminen ei tietenkään onnistunut. Vasurikierteinen terä tietysti poikki jne.
Käsivaralta uusi reikä akseliin ja uuden M6 kierteet. Shimmiprikkoja ei tietenkään ollut, niin nekin piti tehdä dremelillä paksuista hiomalla. Koko p..a on kasattu lukiteliiman kanssa (pun), myös boorit liimalla ja pultti ja diy-kiilapoika. Kiilana on pätkä poppariporanterää. Joku naula tai pehmeä ruuvi varmaan leikkautuu nätisti, kun kiilaurakin on nyt vain 3mm.
Kompura on tässä mallissa kiinni 3:lla pitkällä pultilla, mitkä tietty aika hyvin kiinni alu-blokissa. ja kompressoria pääsee operoimaan helpoiten alakautta, putket kiinni, piuhat voi ottaa irti kun varoo liittimiä, rapeita ovat. Venytettävä remmi meni tässä aika helposti paikalleen ja myös pois kun oli pultit auki. Semmoinen harjoitus, että olis multa jäänyt tekemättä ilman monttua. Ja toimiiko? Katotaan, odotetaan että lukiteliimat kuivuu kunnolla.
(https://i.ibb.co/3RZrqk6/apurungon-alla-roikkuu-20220424-000804.jpg) (https://ibb.co/3RZrqk6)
(https://i.ibb.co/9TbgGNc/kiilaura-20220423-214911.jpg) (https://ibb.co/9TbgGNc)
(https://i.ibb.co/VjqVNrC/kiilaura-akseli-20220423-214843.jpg) (https://ibb.co/VjqVNrC)
(https://i.ibb.co/q0PpWF5/paikalleen-meni-20220424-004406.jpg) (https://ibb.co/q0PpWF5)
-
No niin, punaiset Locktite-liimat kaiketi jo kuivuneet ja koeajolenkki tehty. Taas puhaltaa kylmää, mutta eri juttu kuinka kaun. Tässä odotellessa, koska kytkinlätkä makaa taas pohjamuovin päällä tai takanatulijan tuulilasissa.
-
Mulla katkes se pultti kun piti ottaa säätöprikkoja pois sieltä välistä koska oli kulunu liian isoksi magneetin ja kytkimen väli, niin pistin epoksi liimaa booreihin ja annoin käydä ilmastointi päällä pari tuntia että kuivuu ja on pysynyt hyvin paikallaan ilman pulttia ollenkaan.
-
Toivotaan, että pysyy booreissaan eikä pyörähdä tyhjää. Mulla tämä oma viritys purkautui jälleen l. AC-kytkin ei toimi. En ole vaivautunut katsomaan, että mikä siitä nyt levisi, häviskö kytkinlevy jälleen jonnekin vai pyöriikö muuten vain tyhjää. Ei ole ollut vielä niin kuumia kelejä, että olis ollut pakko tehdä jotain :)
-
Veikkaisin että sulla on se kompura menossa rikki koska ei ne boorit mee itestään sileäksi, jos ei sitten joku edellinen omistaja oo särkenyt sitä. Mulla on 320tkm ajettu ja boorit oli ehjät.
-
Minä jouduin hakemaan vielä kerran uuden kompuran. Se nissens piti sen verran kovaa mekkalaa, ettei sitä oisi kuunnellut se kuuluisa Erkkikään.
Nissens takaisin motonettiin ja vaihdettiin Tehdas uuteen sandeniin. Nyt ei jollota ja kylmää tekee. Sain vielä tingittyä tyhjennyksen ja täytön kaupan päälle.
-
Nonni, siellähän tuo kytkinlevy makoili pohjamuovin päällä, vanhaan malliin. Elikkä ohukainen pultti kannasta poikki ja omatekemä kiila kadonnut jonnekin. Kyllä tässä kaikki boorittomuudet jne. on täysin omaehtoisia. Tämän siimapyörän laakerithan tossa vuosi sitten hukkas laakerikuulansa, remmi poikki jne, ja siitä sitten kansiremppaa tekemään. Samassa rytäkässä sai kaiketi sitten kompuran akselinpää myös sen verran kipeetä, että boorivaivaa tuli. Muutenhan toi kompura ittessään on kyllä ihan priimakunnossa, nyt vaivana vain tuo suht sileä akselinpää. Mitähän tolle nyt sitten keksis, kun ei viittis uutta kompuraa täyttöineen? Taas yksi ylimääräinen tonni autoon... Kemiallista metallia fylliksi, jollain tempulla pyörivien osien keskiöiden kohdistaminen, ja isompi kiilareikä vaikka 6mm.
-
Näköjään plastic päddingin kemiametallin vetolujuus olis noin luokkaa 20MPa l . noin kymmenesosa akseliraudan vastaavasta. Ehkä se pelkkänä fyllinä kestää, jos leikkauksen edelleen siirtää isommalla kiilalla, eikä fyllimassalla ja akselibooreilla, olemattomilla sellaisilla.