Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Juho Piironen - 22.04.2022, 17:18:46
-
Hei,
Xc70 D5 vm -11 205 hv (ohjelmoitu).
Kulutus on nyt noussut 6.8 tienoolta lähemmäs 8.0 litraan.
Ilmansuodatin ja pa suodatin on vaihdettu. Luin täältä juttua että ilmanmassa anturi voi aiheuttaa kulutuksen nousua mutta kone käy kaikin puolin hyvin. Voiko tuota miten koti konstein kokeilla onko vikaa? Miten tiellä muilla kulutus toteutunut näissä? Vinkkejä?
-
Yksinkertainen kokeilu, lämpiääkö joku jarru enemmän, jos vaikka jumittaa vähän?
Nousee kulutus helposti litralla.
Luulis vikakoodia tulevan ja vikavalo jos massamittari rikki.
-
Hei,
Xc70 D5 vm -11 205 hv (ohjelmoitu).
Kulutus on nyt noussut 6.8 tienoolta lähemmäs 8.0 litraan.
Ilmansuodatin ja pa suodatin on vaihdettu. Luin täältä juttua että ilmanmassa anturi voi aiheuttaa kulutuksen nousua mutta kone käy kaikin puolin hyvin. Voiko tuota miten koti konstein kokeilla onko vikaa? Miten tiellä muilla kulutus toteutunut näissä? Vinkkejä?
Veikkaan tukkeutumaan päin olevaa hiukkassuodatinta mitä siellä nyt ahkerasti poltellaan. Tarkistele moottoriöljyt usein, jos lähtee taso nousemaan niin selvät merkit on ilmassa.
-
Ihan vain tarkennukseksi. Koska ohjelmoitu ja onko jokin bulkki lastu?
-
Yksinkertainen kokeilu, lämpiääkö joku jarru enemmän, jos vaikka jumittaa vähän?
Nousee kulutus helposti litralla.
Luulis vikakoodia tulevan ja vikavalo jos massamittari rikki.
Kiitos, joo tätä pitääkin kokeilla seuraavalla kerralla kun olen liikkeellä!
-
Veikkaan tukkeutumaan päin olevaa hiukkassuodatinta mitä siellä nyt ahkerasti poltellaan. Tarkistele moottoriöljyt usein, jos lähtee taso nousemaan niin selvät merkit on ilmassa.
Kiitos, voiko tätä polttoa käynnistää käsin tai esim jollain aineella tankkiin polttaa pois suodattimen pölyt?
-
Ihan vain tarkennukseksi. Koska ohjelmoitu ja onko jokin bulkki lastu?
Kyseessä ihan hyvä tehty ohjelma tolle autolle. "optimointi"
-
Kyseessä ihan hyvä tehty ohjelma tolle autolle. "optimointi"
No kauan optimointi on autossa ollut?
Se tuppaa olemaan että ensin se kulutus nousee kun tehoja on niin niitä käytetään ja testaillaan. Ainakin mulla kävi edellisen auton kans niin.
-
Minä olen pariin kertaan käyttänyt tollasta lisäainetta tankissa ja olen havainnut kulutuksen pienenevän.
Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner
-
Itse asiassa asia taitaa olla ratkaistu sillä huomasin 2km suoran jälkeen kun pysähdyin (jarruttamatta hirveästi) että takalevyt ja sen verran kuumat että kämmen paloi kun taas edestä on viileät.. :)
Nyt sitten seuraavaksi pitää alkaa ihmettelemään miten tuo sähköinen käsijarru toimii tai miten se "herkistetään". ??? selvästi siis jarru laahaa mutta onko siellä eri palat normi jarruille ja käsijarruille vai käyttääkkö samaa jarrua mutta kaksi eri mäntää :P
-
Samaa mäntää ja paloja käyttää niin käyttö- kuin seisontajarrukin. Vaatii testerin että saa ajettua satulan ns. huoltoasentoon ja puristettua männät sisään esim. palojen vaihdon yhteydessä.
-
Samaa mäntää ja paloja käyttää niin käyttö- kuin seisontajarrukin. Vaatii testerin että saa ajettua satulan ns. huoltoasentoon ja puristettua männät sisään esim. palojen vaihdon yhteydessä.
9V paristolla virtaa sähköiseen jarrusatulaan (irroita töpseli satulan liittimestä) ja sen saa siten ajettua irti satulasta huoltotilaan. Minusta yleisesti käytetty ratkaisu ja toimi itselläkin.
-
Okei kiitos! Pitääpä kokeilla 8) mutta hei tarvitseeko tuota tehdä jos esim jätän vain käsijarrun laittamatta päälle?
-
Uudet palat on paksummat eli pitää avata kokonaan. Tosiaankin ihan 9v paristolla onnistuu. Paristo toisinpäin se rullaa jarrua päälle ja toisinpäin se vapauttaa aukipäin. Helppoa
-
Uudet palat on paksummat eli pitää avata kokonaan. Tosiaankin ihan 9v paristolla onnistuu. Paristo toisinpäin se rullaa jarrua päälle ja toisinpäin se vapauttaa aukipäin. Helppoa
Okei :pomo: Kiitos!
-
V:> hyvä ku selvis.
-
Nyt on jarrut avattu (sain lukijalla huolto modeen) ja rasvattu tapit sekä laitettu rasvaa paloihin. Edellee moottoritiellä keskikulutus 8.0 :(
-
Moottoritiellä, 120kmh? Kuulostaa aivan normaalilta kulutukselta
-
Nosiis kulutus oli parin kk ajan 7.5 keski ja moottoritiellä 5-6 väliä :(
-
Männät siellä on varmaan jumissa satulassa, jos vieläkin jumittaa.
-
Nosiis rasvasin tapit. Laitoin myös rasvaa paloihin mitä muuta voisin tehdä jarruille vielä? Jos otan huoltomodeen ne kyllä avautuvat kokonaan eikä jumitu..
-
Eli vielä kuumenee?
Itsellä kans kuumenee muutaman km matkalla toinen puoli kuumaksi ja toinen tulikuumaksi. On voideltu, putsailtu, männät ja tiivisteet vaihdettu.. Tietenkin tuo puoli, minkä tein nyt erityishuolella on tuo tulikuumempi. Satuloita ei vielä huvita vaihtaa, kun tuntuu ettei sekään aina auta.
Tein myös lyhyen koeajon huoltoasennossa (sireeni huutaa ja kolmio mittarissa), ja minusta sittenkin kuumeni. Ehkä teen vielä pidemmän. Mutta tällä kai sais aika hyvin poissuljettua tuon käsijarrun vaikutuksen.
-
kyllä se kuumenee ehkä se kuuluukin lämmetä?... 8-9 keskikulutus on kyllä jotenki iha järkyttävä että kait sitä vois alkaa tutkia suuttimia... *taavih->
-
Koitappa kurkata mille tämä videolla putsattu anturi näyttä. Ilmeisesti jos on täynnä töhnää, nii nostaa kulutusta
https://youtu.be/mesZqEt16Mc
-
Koitappa kurkata mille tämä videolla putsattu anturi näyttä. Ilmeisesti jos on täynnä töhnää, nii nostaa kulutusta
https://youtu.be/mesZqEt16Mc
Kiitos mutta tämän tein jo day one. Hyvä vihje silti muille tätä lukeville! :)
-
Kesärenkaat laittanu alle? Eri tuumakoko?
-
Samat mutta 225 kun talvi taitaa ollla 205. Meinaakko että se ero riittää moisee kulutuksee :-\
-
Mutuna sanoisin että varmasti vaikuttaa noin iso ero leveydessä.
Tosin 1.5l kulutuksen lisäys olisi jo iso..
Oma v70 2010 2.4d etuveto automaatti (d5t5 stage 2, 205hp) meni 225/45/18 renkailla auton mittarin mukaan 7l/100km talvella. Moottoritietä pääasiassa.
-
Eihän se eri rengaskoko jarruja kuumita.
Pyörä ylös ja kokeileen miten kahnaa, käyttää käsijarrun päällä ja koittaa uudelleen että paheneeko siitä.
Veikkaus menee sinne jarrupuolelle, jospa mäntä kuitenkin jää vähän kantamaan?
-
Kyllä se vähän vaikeammin pyörii jos pyörä on ilmassa ja käsijarru ei ole päällä. Mutta mitä tehdään nyt kun rasvasin ne tapit jo ja laitoin rasvaa paloihin? :(
-
Kyllä se vähän vaikeammin pyörii jos pyörä on ilmassa ja käsijarru ei ole päällä. Mutta mitä tehdään nyt kun rasvasin ne tapit jo ja laitoin rasvaa paloihin? :(
Uudet jarrusatulat. Ne on kuluvia osia. Ihan perussettiä et vaihdetaan ja juurikin sen vuoksi et mäntä jumittaa ja sit laahaa.. Jarrun laahaaminen nostaa kulutusta ja jos lämpenee kunnolla nii kohta saat vaihtaa pyöränlaakerin.
-
Uudet jarrusatulat. Ne on kuluvia osia. Ihan perussettiä et vaihdetaan ja juurikin sen vuoksi et mäntä jumittaa ja sit laahaa.. Jarrun laahaaminen nostaa kulutusta ja jos lämpenee kunnolla nii kohta saat vaihtaa pyöränlaakerin.
Kiitos pitääpä tutkailla.
-
Myös tuli muuten mieleen että dpf pöntönkin tyhjentäisi ja tämän ohjelmoisi pois ettei vikakoodit hypi heti lautaan. Onko täällä ketään kuka on omastaan poistanut tai tyhjentänyt takapöntön? Miten kävi kulutuksen?
-
DPF:n tyhjentäminen tiputtaa kulutusta reilun puoli litraa sataselle. jos sitä tässä kysyttiin. Jos ja kun vaihdat sen jarrusatulan, niin kannattaa samalla uusia sinne se jarruletku myös.
-
Tarkistin asian niin talvirenkaat oli 215/60R17 kun taas kesä ovat 235/55R17
Eli kesä ovat leveämmät mutta ei niin korkeat kuin talvi, right?
-
Tarkistin asian niin talvirenkaat oli 215/60R17 kun taas kesä ovat 235/55R17
Eli kesä ovat leveämmät mutta ei niin korkeat kuin talvi, right?
Kyllä nuo on samankorkuiset ;)
-
Kyllä nuo on samankorkuiset ;)
Okei eli ei siten ole renkaista tämä kiinni.. :(
-
Okei eli ei siten ole renkaista tämä kiinni.. :(
Kyllä se leveä rengas lisää polttoaineen kulutusta.
Jos sulla jarrut laahaa nii sekin nostaa sitä kulutusta..
-
Kyllä se leveä rengas lisää polttoaineen kulutusta.
Minä huomasin heti kulutuksen kasvun kun hankin 20mm leveämmät kesärenkaat. Entiset oli 205 ja uudet 225 levyiset. Lähes litralla korottui keskikulutus. Pidän kuitenkin melko suuria paineita renkaissa. 2,8 bar. Kannattaisikohan vielä korottaa paineita?
-
Pitääpä siis lähteä rengas kaupoille! Kiitos 8)
-
Pitääpä siis lähteä rengas kaupoille! Kiitos 8)
Renkailla ei tehdä litran eroa. Ajonopeuden muutos tai reittimuutos voi tehdä.
Jos jarrut lämpiävät, niin satulat vaihtoon, kuten tuossa jo ehdotettiin.
-
Onko ne jarrut nyt oikeesti testattu huolella? Jotenkin edelleen epäilisin, että jarrut ovat se syypää tähän. Ajat jollain hiljaisella tienpätkällä hetken vaikka satasta, päästät kaasusta ja annat auton valua pysähdyksiin ilman jarrua, tämän jälkeen testaat kädellä jokaisen jarrun lämpötilan. Levyjen pitäisi olla viileitä.
-
Onko ne jarrut nyt oikeesti testattu huolella? Jotenkin edelleen epäilisin, että jarrut ovat se syypää tähän. Ajat jollain hiljaisella tienpätkällä hetken vaikka satasta, päästät kaasusta ja annat auton valua pysähdyksiin ilman jarrua, tämän jälkeen testaat kädellä jokaisen jarrun lämpötilan. Levyjen pitäisi olla viileitä.
Hmmm okei, mä tänään ajoin n.15km matkan, jarrutin bussipysäkille, kokeilin levyjä kaikkialta olintismallaa saman lämpöiset, lämpimän haaleat. Eli ei todellakaan kuumat mutta ei todellakaan viileät.
-
Eipä siellä nyt ainakaan kovin suuresti mikään jarru laahaa kerta mikään nurkka ei ollut polttavan kuuma, mutta tuon testin hyöty jäi vajaaksi, koska jarrutit siihen bussipysäkille. Idea oli nimenomaan ajaa hetken maantienopeutta ja valuttaa auto sitten pysähdyksiin ilman jarruja, näin saa sen luotettavimman tuloksen. Tuon testin jälkeen kaikkien jarrulevyjen pitäisi olla viileitä, olettaen ettei mikään laahaa.
-
Juu mutta jos ne levyt varovaisen jarrutuksen jälkeen on semmoset haaleet että kättä sietää pitää vaikka kuinka pitkään niin eipä ne taida laahata?
Pannaan se kulutus kesänopeuksien piikkiin. :nuhtelu
-
Eipä siellä nyt ainakaan kovin suuresti mikään jarru laahaa kerta mikään nurkka ei ollut polttavan kuuma, mutta tuon testin hyöty jäi vajaaksi, koska jarrutit siihen bussipysäkille. Idea oli nimenomaan ajaa hetken maantienopeutta ja valuttaa auto sitten pysähdyksiin ilman jarruja, näin saa sen luotettavimman tuloksen. Tuon testin jälkeen kaikkien jarrulevyjen pitäisi olla viileitä, olettaen ettei mikään laahaa.
Aaa totta kokeilen vielä seuraavalla kerralla kun lähden pihalta! Mutta eikös ne aina vähä lämpene ajossa? Tuntuu että jokaisessa autossa on aina vähä lämmenny levyt. Voihan se olla renkaistakin tuo kulutus :/
-
Vaihdoin kesärenkaat 225/45x18 niin kulutus nousi melkein litralla. Talvirenkaat 205/60x16.
Ja kesä nopeus rajoituksetkin nostaa kulutusta talvella 80 ja kesä 100.
-
Helposti tekee renkaat litran. Itse vaihdoin kuluneet Hankookit Goodrideen, kulutus nousi noin litralla, sitten tuli Linglongit vähän isommalla halkaisijalla niin tippui sen samaisen litran...
-
2.4D Aut 2008 V70, ehkä 163 hummaa, jos tallinovet pysyneet kiinni.
Kesänopeusrajoitukset ja kärrynveto suurin syy lisääntyneeseen ruokahaluun. Nyt omasta mielestään keskikulutus 5,7l/100km (oli muutama viikko sitten vielä 5,5). Webaston käyttö viileillä keleillä tiputtaa auton mittaamaa kulutusta. Ehkei jakelumittarilla näy niinkään, kun löpö weballe ohi auton oman kulutusanturin. Kun EGR- ja Flir Flap - v..uilevat, niin kulutus menee tonne 8...9...10l/100km, ja auto ryytyy joka mäkeen teidentukoksi. Flirfläpit ei niinkään haittaa, mutta egr tiputtaa tehot ja nostaa kulutuksen, kun ei toimi oikein. Kiinanmittareilla kiva seurata kun asetettu egr-arvo on 100% ja toteutuma ehkä 1...2%, niin taas on egr-liittimessä tai kontrollipiuhoissa häikkää, jollei jo itse servomoottorissa. Mysteerivehje, tee-se-itse miehelle parempi auto Trabi tai Warre, molempien kanssa touhunneena...
-
Kiinnostaisi kuulla nyt muita, onko täällä kellään samaa autoa & samalla tekniikalla?
-
DPF:n tyhjentäminen tiputtaa kulutusta reilun puoli litraa sataselle. jos sitä tässä kysyttiin. Jos ja kun vaihdat sen jarrusatulan, niin kannattaa samalla uusia sinne se jarruletku myös.
Miksi se letku pitää vaihtaa?
-
Kiinnostaisi kuulla nyt muita, onko täällä kellään samaa autoa & samalla tekniikalla?
Minulla on, mutta ei oo mun kulutustiedot vertailukelpoisia - yli 10 menee mulla käytännössä joka tankkauksella ;D
Lyhyttä ajoa puolikylmällä koneella ja matka-ajossa lähes aina joko raskas kärry tai matkailuvaunu koukussa. ;)
Seuraan mielenkiinnolla.
-
Nyt tuli tehtyä sellainen 17km lenkki, yhteen risteykseen joudun jarruttamaan mutta kevyesti siihenkin. Lopputuloksena oli erittäin viileät etulevyt mutta aika lämpöiset melkein polttavat takalevyt (vasentaka ehkä pikkuisen enemmän) kysymys kuuluukin lähdenkö availemaan sitä sähköistä moottoria vai jumittaakohan huonolaatuiset palat vain? ???
-
Katso nyt, että ne jarrumännät liikkuvat vapaasti. Veikkaukseni niiden puolesta.
Toki palatkin voivat jumittaa, mutta se on helppo homma fiksata; kevyt hionta ja sopivaa voitelua liukupintoihin.
-
Nyt tuli tehtyä sellainen 17km lenkki, yhteen risteykseen joudun jarruttamaan mutta kevyesti siihenkin. Lopputuloksena oli erittäin viileät etulevyt mutta aika lämpöiset melkein polttavat takalevyt (vasentaka ehkä pikkuisen enemmän) kysymys kuuluukin lähdenkö availemaan sitä sähköistä moottoria vai jumittaakohan huonolaatuiset palat vain? ???
Eivät palat välttämättä ole huonolaatuiset. Jarrupalojen ylä- ja alapäässä olevat liukupinnat saatavat olla ruosteessa ja/tai likaiset, joten jumittavat. Jos näin, niin liukupintojen ruosteen ja lianpoisto. Jos vielä edelleen ahtaat, niin viilalla ainetta liukupinnoista reilusti pois.
Liukupintoihin en itse ole laittanut mitään rasvaa mitään tahnoja. Rasvat ja tahnat vain keräävät likaa ja jumittaa kohta uudelleen.
-
Liukutapit näissä on takasatuloissa suurin murheen aihe.
-
Liukutapit näissä on takasatuloissa suurin murheen aihe.
Ääni tälle!
Hieman vieraaseen pöytään tässä huutelen sillä oma kulkine XC70 D5 awd ’08. Liukutapit olivat jumissa niin kulutus huiteli 12l sataselle. Ne kun fiksattiin huollon yhteydessä (voitelivat varmaankin?!) niin kulutus tippui litralla. Tällä hetkellä parin vuoden ajalta 11,04 l/100km. Omat lukemat ei varmaankaan vertailukelpoisia useimpiin etelän autoihin sillä omani napapiirin korkeudella puhtaasti nurkkapyörityksessä ja runsaalla webaston käytöllä. Toki mökkireissuilla kulutus pienempi mutta ei koskaan alle 7l ole mennyt. Lukemat todellisia, tankkauksen yhteydessä kännykkä appin kertomia. Hyvä ja varma peli!
-
Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner
Tuli kokeiltua tätä ainetta, tuntui vähenävän ehkä muutaman desin kulutus tosin isoin ero oli kun avasin jarrut ja rasvailin paikat, korjasin nyt ne liuku tapit(liikkuvat taas hyvin) ja muutin ajotyyliä että moottoritiellä maks 110kmh niin kulutus on ollut nyt 7.5l/100km kolmen tankillisen verran! :) :arkkupakastin:
nyt sitten sain juuri vaihdettua palat jokaiseen kulmaan ja rasvattua kaikki tapit ja putsasin liukupinnat joten eikun seurailemaan tippuuko vielä kulutus. ::)
-
Noin paljon olet tehnyt niin alkaa kohta naftaa tuleen yli tankista... :D
Tai jos peruuttais vallan niin se polttoaine vaan lisääntyy... :juhau:
No joo, olenpas minä nyt sangen vallattomalla päällä. :nuhtelu
Sorisori.
-
Noin paljon olet tehnyt niin alkaa kohta naftaa tuleen yli tankista... :D
Tai jos peruuttais vallan niin se polttoaine vaan lisääntyy... :juhau:
No joo, olenpas minä nyt sangen vallattomalla päällä. :nuhtelu
Sorisori.
Noo palat oli muutenki takaa menos nii hyvä paikka nopsaa edestäki rasvata tapit. Ei se ny hirveesti hommaa ollu kuiteskaa! ;D
-
Joo no mä tän nyt suljen sillä ratkaisulla että nyt on varmaan kulutus oikeaa luokkaa! :) :arkkupakastin:
-
Kuinkahan paljon viallinen termostaatti vaikuttaa kulutukseen, huomasin itse keväällä omassa v70d4:ssa sellaisen ilmiön aamulla töihin mennessä vaikka lämmitti lisälämmittimellä auton niin takaisintullessa oncall näytti jopa 0.5 l pienempää kulutusta ja muuta eroa ei ollut kuin aamuisin saattoi pakkasta olla -15 iltapäivällä reilusti plussalla, en ole vielä termaria vaihtanut mutta sen teen vielä kun löydän missä se sijaitsee
-
Kuinkahan paljon viallinen termostaatti vaikuttaa kulutukseen, huomasin itse keväällä omassa v70d4:ssa sellaisen ilmiön aamulla töihin mennessä vaikka lämmitti lisälämmittimellä auton niin takaisintullessa oncall näytti jopa 0.5 l pienempää kulutusta ja muuta eroa ei ollut kuin aamuisin saattoi pakkasta olla -15 iltapäivällä reilusti plussalla, en ole vielä termaria vaihtanut mutta sen teen vielä kun löydän missä se sijaitsee
Jäähdytysnesteiden lämmöt näkee millä tahansa OBD-mokkulalla puhelimesta.
Omassa autossani lämpö pysyy 90 ..
95 asteen välillä mutta lämpeneminen on aika hidasta. Yli 10km vähintään ennenkuin on lämmin neste.
@Kestosippi@Tapatalk@