Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: twin - 09.12.2011, 20:48:26
-
Juu päivää vaan. Tuli sit tollainen volvo tähän konkurssiin (eli 760 farmari 2.3 turbo -89) ja ahtopaine mittari ei jutustele mitään että mikähän olis vikana, ja toinen asia kun toi käy jotenkin huonon oloisesti tyhjää, jenka kello näyttää 800-900rpm mut ravistaa ja ompelee jonkun verran. Mulle ihan eka volle eikä minkäänlaista kokemusta puhallin vekottimista.
-
Letku poikki? Ei painetietoa mittarille ja samalla imuvuoto.
-
No se kyl selittäis molemmat... meneekös kabiinin puolelle mitään muita letkuja? eikös noi lämppärin vehkeet toimi sähköllä kun autossa on automaatti ilmastointi?
-
lämppäri toimii alipaineella.
-
Yhden letkun löysin mikä menee kuskin puolelta kabiiniin...
-
Kuinkas paljon siellä pitäis olla letkuja?
-
meneekö sarana alta? Jos ei ole vakkaria se on ahtomittarin letku.
-
Juu löytyy vakkari ja vissiin kaikki muutkin "herkut" mitä tähän on aikanaan saanu ::) mutta menee kyllä juu saranan alta
-
Ahtomittarin letkun luulisi tunnistavan siitä, että se on ainoa kabiiniin menevä letku joka lähtee imusarjasta?
Cruiselle eli "vakkarille" menee alipainejärjestelmästä letku ja samoin lämmityslaitteelle, lisäksi lämppäriltä tulee alipaineletku takaisin konehuoneeseen lämppärinkennon hanalle. Mutta mikään näistä ei liity suoraan imusarjaan.
Toki ahtomittarin elottomuuteen voisi olla myös se syy, että joku on siirtänyt letkun imusarjasta alipainejärjestelmään...
-
Ahtomittarin letkun luulisi tunnistavan siitä, että se on ainoa kabiiniin menevä letku joka lähtee imusarjasta?
Cruiselle eli "vakkarille" menee alipainejärjestelmästä letku ja samoin lämmityslaitteelle, lisäksi lämppäriltä tulee alipaineletku takaisin konehuoneeseen lämppärinkennon hanalle. Mutta mikään näistä ei liity suoraan imusarjaan.
Toki ahtomittarin elottomuuteen voisi olla myös se syy, että joku on siirtänyt letkun imusarjasta alipainejärjestelmään...
Mmm... tota.... imusarjasta se alipainekin on kotoisin ;) Mulla lähti 940:ssä ainakin imusarjasta kaikki nuo pikkuletkut.
-
Mmm... tota.... imusarjasta se alipainekin on kotoisin ;) Mulla lähti 940:ssä ainakin imusarjasta kaikki nuo pikkuletkut.
Eikö turbovinokoneessa sitten muka ole yksisuuntaventtiiliä jarrutehostimen ja imusarjan välissä? Pervoissa on oikein alipainepumppukin, vaikka bensavaparista kyse.
Alkuperäiseen kysymykseen, mitäs se ahtomittari sitten näyttää? Jököttääkö neula ikuisesti liikumatta nollan kohdalla eli ahdon ja alipaineen rajalla? Vai näyttääkö se "ihan minimiä" eli täyttä alipainetta?
Jos se neula on tiukasti nollan kohdalla niin syy voisi olla, että mittarin ilmaletku on irti joko mittariston takaa tai sitten toinen pää on konehuoneessa auki atmosfääriin. Jos se näyttää suurta alipainetta ehkä hiukan tilanteen mukaan niin sitten se on alipainepuolelle kytketty...
-
Eikö turbovinokoneessa sitten muka ole yksisuuntaventtiiliä jarrutehostimen ja imusarjan välissä?
On, mutta sen tarkoitus on varata alipaine tehostimeen ja estää ahtopaineen pääsy tehostimeen. Myös lämmityslaitteelle lähtevässä pikkuletkussa on pikkuruinen yksisuuntaventtiili, mutta cruisen ja ahtomittarin letkut läthtevät sellaisenaan imusarjasta.
-
On, mutta sen tarkoitus on varata alipaine tehostimeen ja estää ahtopaineen pääsy tehostimeen. Myös lämmityslaitteelle lähtevässä pikkuletkussa on pikkuruinen yksisuuntaventtiili, mutta cruisen ja ahtomittarin letkut läthtevät sellaisenaan imusarjasta.
Hm, pervossa otetaan muutkin alipaineet jarrutehostimen alipaineletkusta, olis luullut että samassa mallissa (760) olis muissakin vajaa-alipaineisissa käytetty samaa systeemiä.
-
Hm, pervossa otetaan muutkin alipaineet jarrutehostimen alipaineletkusta, olis luullut että samassa mallissa (760) olis muissakin vajaa-alipaineisissa käytetty samaa systeemiä.
Niin, no en minäkään tätä nyt ihan aboluuttisena tietona voi pitää, kun ainoana referenssinä on tuon oman 940:n letkutukset :)
-
On, mutta sen tarkoitus on varata alipaine tehostimeen ja estää ahtopaineen pääsy tehostimeen. Myös lämmityslaitteelle lähtevässä pikkuletkussa on pikkuruinen yksisuuntaventtiili, mutta cruisen ja ahtomittarin letkut läthtevät sellaisenaan imusarjasta.
Paitsi että eihän cruisen alipainetta oteta imusarjalta, vaan sille on oma pumppunsa :)
Mutta juu, vinokoneesta lähtee kyllä orggiksena imusarjasta letkut kabiiniin, lämppärille, alkuperäiselle ahtopainemittarille ym.
-
Joo-o imusarjasta lähtee lämppärin säädöille letkut, takaisku kyllä välissä... alko toimiin säädöt kun otin "rispaantuneen" pätkän pois välistä. About Jurtaani tunnelin kohdalta menee kans yks letku sisään mikä on haaroitettu imusarjan ja jonkun sähkö murkulan välistä, se sähkö murkula on ilmansuodattimen vieressä ja tuli mieleen et mikähän sen funktio on tässä keksinnössä kun siihen tulee 2piuhaa ja alipaine?
-
About Jurtaani tunnelin kohdalta menee kans yks letku sisään mikä on haaroitettu imusarjan ja jonkun sähkö murkulan välistä, se sähkö murkula on ilmansuodattimen vieressä ja tuli mieleen et mikähän sen funktio on tässä keksinnössä kun siihen tulee 2piuhaa ja alipaine?
Olisko Turbo+?
http://www.swedishbricks.net/faq/turbo.html#thoughts
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=193506
-
Eli siis joku puhaltimen toimintaan liittyvä kikkare... :D
-
Eli siis joku puhaltimen toimintaan liittyvä kikkare... :D
Kai sen niinkin voi sanoa. :) Antaa(mahdollistaa) kovemmat ahdot tietyllä alueella kun mennään lappu lattiassa.
-
Jep... sen verran tutkittiin eilen että kun siitä letkun otti irti niin mikään ei muuttunut...
-
Löyty ainakin luultavasti oikea letku... on tosiaan haaroitettu siitä Sähkö motille menevästä ja oikein puhku ja puhalsi niin kojelaudan alla kuului pihinää mut vaikka tulppasin letkun odotteleen uusimista niin käyntiin ei vaikuttanut...
-
Oikea letkuhan se oli... oli kokonaan irti mittarin päästä, kumma vaan ettei käyntiin vaikuttanut. Mites tollaisesta keksinnöstä tulis säätää tyhjä käynti?
-
Samalla lailla kun miten me sitä säädettiin :nuhtelu
-
Oikea letkuhan se oli... oli kokonaan irti mittarin päästä, kumma vaan ettei käyntiin vaikuttanut. Mites tollaisesta keksinnöstä tulis säätää tyhjä käynti?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=552.0 :hello:
-
Ompa kyllä taas tehty vaikeeks yksinkertainen asia...
-
Mikähän "turpo ruuvi" tossa on kaasuläpän rungon alla? jonkun verran vaikuttaa sekin tyhjä käyntiin...
-
Mikähän "turpo ruuvi" tossa on kaasuläpän rungon alla? jonkun verran vaikuttaa sekin tyhjä käyntiin...
Siinä on sitten sama kaasuläppäkotelo kuin et:ssä. Sillä annetaan kanssa ilmaa läpän ohi. Jos läppä on säädössään, tuo ruuvi voi olla vaikka kiinni. Lisäilmaluistin pitäisi hoitaa homma.
Lh 2.4:n läppäkotelossa en ole enää tuota ruuvia nähnyt. Sehän on sellainen musta muoviruuvi joka on tarkoitettu sormin pyöritettäväksi siitä rullasta.