Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: V10850AUT - 03.05.2022, 13:09:21
-
Alkutilanne siima kahden pukin välissä pyörien napojen kohdalta näyttää +2mm aurausta, mittaus vanteiden etu ja takaosassa.
Uudet renkaat alle ja viety liikkeeseen mittareilla kulmien säätöön ja siitä saatu raportti.
Suuntausraportin alkutilanne näyttääkin nyt haritusta vasen -0.25 astetta = -3mm ja oikea -O,17 astetta eli miinus on haritusta.
Säädön jälkeen tietysti kulmat ohjearvoissa kuten pitääkin +0.10 astetta = n.+1,2mm aurausta molemmat puolet ja kaikki piti olla ok mutta.... .
Oman siima mittauksen mukaan auraus oikealla on kasvanut ja nyt 6 mm.
Uusien renkaiden ulkoreunassa mielestäni hankausjälkiä ja kun kääntää jyrkästi pihassa asfaltilla tulee musta jälki maahan.
Auto kulkee kyllä hyvin ja ratti suorassa.
Miten voi olla mahdollista että oma mittaus heittää näin paljon .
Sama tulos omaan mittaukseen tulee eri alustoilla ja taka-akselin leveyseron huomioiden 7mm.
Kuva liitteenä omasta mittaustavasta.
Pelkään nyt että uudet renkaat kuluvat reunoista.
(https://i.ibb.co/nQd8pHM/Volvo2-850.png) (https://ibb.co/nQd8pHM)
-
En varmaan ymmärtänyt juttuas oikein mutta ota mitta renkaiden sisäreunojen välisestä matkasta (vasen ja oikea) akselin etu ja takapuolelta niin siinä sulle auraus milleinä.
Siis niiden mittojen ero. Pari kolme milliä on ihan hyvä.
Jos rattia ei ole irroitettu ja käännetty ja nyt on suorassa niin luulis olevan ok.
-
Muokkasin aloitusta selvemmäksi
Lisää infoa saatu asiasta.
00.10´ astetta on milleissä noin 1,8-1.9 milliä 14" tuuman vanteessa
00,10 astetta 16" tuuman vanteella on 1,2mm
Netissä on taulukko ja converttori jolla saa muunnettua arvot.
Eri vannekoko saattaa tietysti hieman muuttaa arvoa.
Toinen auto lähdössä suuntaukseen ja mittaan tällä siima/pukki menetelmällä myös sen aurauksen ennen ja jälkeen säädön.
En edelleenkään usko omaan noin suureen 5mm mittaus virheeseen.
Ilmeisesti kukaan muu ei ole mitannut aurauksia itse ennen raporttia ja sen jälkeen.
Katsotaan mikä tulos tulee olemaan.......
-
Noilla omilla mittauksiillasi en lähtisi kyseenalaistamaan liikkeen mittalaitteen tulosta :)
-
Kyllä tuo mittaustapa jossa siima kahden pukin välissä on aika aukoton.
Mittanauha ei koskaan valehtele kun asetukset ovat oikein.
Jos laitetaan siima kahden pahvilaatikon ohi ja mitataan siiman etäisyys laatikon keskikohdasta samaksi ei se siima voi laatikon reunassa tehdä yhtäkkiä 5mm mutkaa oikealle. silloin myös keskikohdan etäisyys muuttuisi.
Eli joku tuossa oikeassa eturenkaassa aiheuttaa tuon mutkan ja helpoin ratkaisu on aurauskulmat, tai mittausalustassa oleva painauma.
Koska tuloksen pystyy toistamaan auton ollessa eri paikoissa en oikein tuohonkaan usko.
Luulisi tuon 4mm liika aurauksen myös vääntävän ratin vinoon suoralla mutta auto menee viivasuoraa ja kaikki ok, joka taas tukee mittausraportin oikeellisuutta.
Ei auta muu kun viedä uudestaan tarkastukseen ja pyytää sieltä taas uusi suuntausraportti ja jos säädettävää niin takaisin ensimmäiseen liikkeeseen.
En enää uskalla alkaa tämän epäselvyyden vuoksi itse mitään säätöjä tekemään.
-
En tuollain ole koskaan aurauksia mitannut. Ennen mitattiin neuloilla renkaan pinnasta. Mittaus etu- ja takapuolelta. Antoi suuntaa antavan tuloksen. Tuo vaan ihmetyttää, että poikkeama olisi pienempi isommilla vanteilla. Olen kyllä niin vanha, että matematiikka on paljon muuttunut minun teku-ajoista.
-
Olen kyllä niin vanha, että matematiikka on paljon muuttunut minun teku-ajoista.
Lisää infoa saatu asiasta.
00.10´ astetta on milleissä noin 1,8-1.9 milliä 14" tuuman vanteessa
00,10 astetta 16" tuuman vanteella on 1,2mm
Onkohan tuossa näppäinvirhe, käsitteet sekaisin vai peräti tietoisesti sekoitettu kaksi eri asiaa?
"00.10´ astetta"? Mielestäni merkintä on lähinnä 0 astetta 10 minuuttia. Minuutti on asteen 1/60 osa eli 10' = 1/6 astetta.
"00,10 astetta" Tämä taas 0,1 astetta eli asteen 1/10 osa.
Meillä auraus mitattiin kotikonstein aina vanteen reunoista ja työntömitalla. Renkaasta ja rullamitalla... no, en kommentoi :).
Mahtaisiko 14" vanteella 0,1 asteen auraus olla 0,62 mm luokkaa per puoli eli 1,24 mm? 16" vastaavasti 0,71 eli 1,42 mm?
Toki omistakin opinnoista on jo tovi aikaa ja dementiakin pukkaa päälle ELK.
-
Kyllähän nuo heitot selittyy jollain jäätävän suurella välyksellä nivelissä tai puslassa eikä mittaaja ole noita tutkinut kun ei taida kuulua hommaan, pelkkä mittaus vaan.
Aikoinaan vein S70 suuntaukseen kun tuli uudet renkaat ja lopulta siellä oli kaks äijää tutkimassa välyksiä ja olihan niitä vähän alapalloissa.
Kehu että tuo uudestaan kun oot korjannu. Ei maksanu tarkistus mitään kun lupasin tulla samaan paikkaan.
Vaihdoin molemmat alatukivarret ja suuntaukseen, hyvä tuli.
Mulla itellä on spesiaali työkalu suurpiirteiseen mittaukseen tehtynä polkupyörän romusta. :D
Pari putkee sisäkkäin ja lukitusruuvi niiden pitämiseen halutussa paikassa, molemmissa päissä rautamutkat pääty käännettynä ulospäin.
Sillä mittaus ensin edestä ja vehje lukkoon, siirto renkaan reunaan akselin taakse niin siinä näkyvä ilmarako on auraus.
Jos joutuu säätämään niin oikeaan suuntaan ruuvataan jos ratti on suorassa.
Yksittäisen pyörän aurausta tuolla ei saa mutta ei ole renkaat kuluneet oudosti.
Pahoittelut kirjoitusripulista näin aamusta. :-[
Vessaan! *karkuun->
-
Kyllä myös virhe suuntaukessa on mahdollinen. Joskus nivelrempan jälkeen vein 760 vianorille suuntaukseen. Alustavan suuntauksen olin tehnyt rullamitalla.
Kun auto tuli suunnattuna takaisin se oli todella epävakaa ajella ja ratti ei ollut suorassa, joten vein sen takaisin. Siellä oli useampi aste haritusta, ilmeisesti se mittausteline oli ollut vanteessa jotenkin vinossa.
-
Nyt on toinen auto viety ei Volvo myös suuntaukseen ja mitattu ennen sitä.
Liike uusi ja laitteet muutaman viikon vanhat.
Oma mittausero raporttiin oli vasemmalla 0,5mm ja oikealla 2mm.
Sama ongelma kuin Volvossa, eli oikea puolen oma mittaus pielessä paljon.
Joku outous tässä on kun aina se suurempi ero tulee oikealle.
Tämän episodin jälkeen en kyllä luota enää mihinkään ohjauskulmien mittaustulokseen.
Ratkaisua/ selitystä en löytänyt mistä ero tulee, joten antaa sitten asian olla.
Kiitokset kaikille asiaa pohtiville.
-
Onko 850 akseliväli sama kummallakin puolella autoa? Tuo voisi selittää miksi siinalla tulee aina samanlainen virhe.
Tietysti vanhassa autossa osansa tekee myös jousien painuminen.
-
Jos rattia vääntelee paikallaan renkaiden suoristamiseksi. Kumi venyy ja pyörä eri asennossa kuin säätölaitteessa levyjen päällä.
Tämä voisi selittää omassa mittauksessa tulevan eron säätöraporttiin.
-
Hyllyssä sattuu pölyttymään kasipätkän korjausopas, ja se antaa aurauksen arvoksi 0°20' ±6' Ellei tässä ole painovirhettä, poikkeaa se aloittajan ohjearvosta "Säädön jälkeen tietysti kulmat ohjearvoissa kuten pitääkin +0.10 astetta = n.+1,2mm aurausta molemmat puolet ja kaikki piti olla ok".
Käsittääkseni aurausta pitäisi olla 16" vanteesta mitattuna (434 mm) 2,5 mm / puoli (toleranssi 1,77 - 3,28 välillä). 0,1 astetta samalla vanteella olisi ymmärtääkseni 0,76 mm ELK
15" vanteella lienee noin 0,71 mm?