Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: Zeroy - 05.05.2022, 18:31:53
-
Morjesta,
Tuli tuossa ostettua saksanmaalta V90 D4 vuosimallia 2018. Mittarilukema pyörii siellä 100k kieppeillä.
Muuten hyvin rahoille vastinetta, mutta tuo heidän "winter packet" vähän jätti kylmäksi. Odotin että autossa on webasto tai muu lisälämmitin, kuten Auxiliar Heating antoi ymmärtää. No joo kävi ilmi että siellä on joku pikkulinnun pesän kokoinen mokkula, joka lämmittää sähköllä, ilmeisesti jäähdytysnestettä ja ainoastaan ajon aikana. Eli talvipakkasissa joutuisi kylmää nokivasaraa rykiä ihan kunnolla käyntiin. Noh, erehdystä kompensoitiin hieman hinnassa, mutta tästä itse kysymykseen.
Kannattaako tuohon V90 hankkia lohkolämmitin sisälämppärillä vai hommata suoraan asennettava webasto? Soitin Bilialle ja sanoivat etteivät asenna Volvoihin jälkikäteen webastoja, joten joutunee viedä jollekin ei-volvon liikkeeseen asennuksiin. Onneksi tässä on vielä kesää jäljellä, joten kerkeää pohtia vaihtoehtoja.
Onko arvon volvoilijoilla mielipiteitä? Entä mitähän tuollaisen webaston asentamine kuuluisi maksaa täällä pk-seudulla. Autoasista vaan sanoivat että 3200 euroa + 350 euroa kaukosäädin/puhelinohjaus.
Kiitoksia kommenteista ja mielipiteistä :)
-
Uusissa webasto ei ole lämmittänyt moottoria enää pariin vuoteen, joten moottorin kestävyyden puolesta menee ilmankin esilämmitystä. Mukavuus onkin sitten toinen juttu. Kiva olisi ainakin kabiiniin saada lämpöä riittävästi, ettei tarvitse ikkunoita skrapata.
-
Uusissa webasto ei ole lämmittänyt moottoria enää pariin vuoteen, joten moottorin kestävyyden puolesta menee ilmankin esilämmitystä. Mukavuus onkin sitten toinen juttu. Kiva olisi ainakin kabiiniin saada lämpöä riittävästi, ettei tarvitse ikkunoita skrapata.
Jaa edes Suomen pakkasiin? Mites tuo käynnistys alle 20 asteen pakkasissa? Meinaatko ettei kone ajan myötä kärsi kun käynnistelee pakkasissa kylmää diesel konetta? Edullisemmaksi tulee toki lohkolämmittimen hommaaminen ja siihen sisätilan lämmitin kylkeen, niin saisi vähän lämpöä myös kapiiniin.
Kiitos.
-
Jaa edes Suomen pakkasiin? Mites tuo käynnistys alle 20 asteen pakkasissa? Meinaatko ettei kone ajan myötä kärsi kun käynnistelee pakkasissa kylmää diesel konetta? Edullisemmaksi tulee toki lohkolämmittimen hommaaminen ja siihen sisätilan lämmitin kylkeen, niin saisi vähän lämpöä myös kapiiniin.
Kiitos.
Ei edes suomessa.
Jos sinun autossa on ilmastointi kanavassa sähkövastus niin eiköhän se sisälle riitä. Autossa on on myös automaatinen maskin peitto pakkasella. Laittaisin itse tässä tilanteessa jonkunlaisen letkulämmittimen ja sisäpuhaltimen.
-
Jos tuon lisälämmittimen hankkii puhtaasti omaa mukavuutta varten, ts. aiot pitää autoa pitkään, niin itse satsaisin sinne ihan kunnollisen Webaston, joka lämmittää seka kabiinin että moottorin. Letkulämmitin + sisätilanlämmitin toki ajaa asiansa ja tulee halvemmaksi, mutta se sitten vaatii aina sen ulkoisen virransyötön. Onko noissa Saksan malleissa maskin takana ne maskipeitot? Kuluvalla viikolla kattelin Milanossa, että niistä täkäläisistä malleista tuo ainakin uupuu.
-
Kiitoksia vastauksista. Voipi olla että laitan normi letkulämmittimen ja sisäpuhaltimen. Pääsee hieman halvemmalla ja mikäli muuten moottorilla ei ilmeisesti ole mitään ongelmia pakkasessa. Maskin automaattisesta viimesuojasta en vielä tiedä, mutta pitääpä katsella kunhan auto tulee.
Onneksi on pitkä kesä edessä tutkailla 8)