Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Volvo-V50 - 05.05.2022, 19:24:22
-
Hei. Vanhana Volvo kuskina uutena foorumille. Volvo (6-man) kävi kytkin rempassa, koska varsinkaan pienet vaihteet ei menneet päälle ja tämä vika tuli kerta laakista tien päällä. Rempan teki isohko ketju, mutta heti pihasta lähdettyä ilmeni uusi vika. Kaikki muut vaihteet pelaa hienosti, mutta kolmosvaihteella laitettaessa kuuluu joka kerta laatikosta "sorsa ääni". Tätä vikaa ei ollut silloin, kun kytkin pelasi normaalisti ja kysynkin onko syytä aihetta reklamoida korjaamoa aiheesta? Hintaahaan kytkinrempalle tuli osineen (kytkinpaketti + työsylinteri vaihdettiin) pienen omaisuuden verran
-
Mielestäni pitäisi.
Eikö ne muka ole koeajaneet sitä?
-
Kiitos vastauksesta. Ei ole tietoa ovatko koeajaneet. Lähinnä siksi kyselen et viittaako syy yhden vaihteen ääntely vaihdetta kytkiessä sellaiseen vikaan, joka voisi johtua, kun jotain on rempan aikana tehty huolimattomasti. Eli selvä reklamaation syy
-
Äänen kuvailun perusteella kolmosen synkrossa on vikaa. Kytkimen vaihdon yhteydessä ei kuitenkaan laatikon sisälle mennä. Onko sitten ehtinyt vaurioitumaan juuri ennen remppaa jos kerran vaihteenvaihto on ollut kankeaa?
-
::) Tuo on totta. Jos se kurppa huutaa kolmosta laitettaessa niin sehän on kyllä se yleisin synkron vikakohde.
Öljynvaihtoa laatikkoon voi kokeilla mutta...
Vaihteensiirto oikeissa säädöissä, puslat ehjät vaijereissa?
Pysyykö kolmonen päällä jos ajat kolmosella melko kovilla kierroksilla ja päästät kaasun, tulee siis voimakas moottorijarrutus?.
Kiljuuko ruisrääkkä jos yrittää oikein hitaasti laittaa kolmoselle?
-
Hei,
Kysymyksiisi.. Kolmonen pysyy päällä moottorijarrutuksessa ja ääntä kolmosella ei kuulu tai hyvin vaimeana jos rauhassa pihakadulla vaihtaa. Kun lähdetään kaupunkialueelle ja nopeudet kasvaa, niin varsinkin isommalta vaihteelta alaspäin kolmoselle vaihdettaessa "ruisrääkkä" huutaa joka kerta.
Kävin korjaamolla ja asentaja tuli kyytiin. Alkavaa synkrovikaa tarjosi myös. Olivat vaihtaneet laatikkoöljyt ja laittaneet 75W GL-4:sta 1.9 litraa (eurol.com oil advisorin mukaan 1.6 litraa olis oikein). Sanoivat et korjaus maksaa noin 2000€ eli auton kilometrit huomioiden tuohon en lähde. Ajoin autolla vappuna parissa päivässä 1300km ja kytkin, sekä laatikko pelas ihan normaalisti. Osaan kuunnella ja kuuntelen herkästi jos autossa on ylimääräisiä ääniä. Siksi oli yllätys, että kaksi erillistä vikaa sattui tulemaan samaan aikaan. Kytkin siis petti ilman ennakkovaroitusta kaupunkiliikenteessä. Yksi risteys ja yht äkkiä mikään vaihde ei mennyt päälle. Tämän jälkeen auto sammuksiin ja kakkonen silmään. Sen jälkeen autokäyntiin ja sai ajettua sillä pari kilsaa korjaamolle. Nyt mietitään ajanko laatikon loppuun ja myyn auton sitten varaosina vai käynkö pankinjohtajan juttusilla ja annan vaihdossa, vaikka vähän halvemmalla sitten.
kiitos vastauksista
-
kumpikos kutos laatikko pirssissä on?
2l diisselin MMT6:lle tuli joskus vastaan tämmönen linkistön säätöohje:
How to adjust the cables:
1) Put the car in the third gear.
2) On one of the cables there should be a red locking button.
3) Pop that up. Make with the link few forward/back movements, than leave the pin, the cable should now be self adjusted in optimal resting position.
4) Check if the lever is still where you left it and lock the pin back. Check gear operation.
5) Extras: if it's not optimal, try to tense cable a little bit , like 1-2 mm. more tense will make more shifting problems or even make it impossible.
Volvo V50 MW 2.0d 2009 6 speed manual shifter gearbox linkage adjustment
-
Auto on 2012 1.6D2 kuusi vaihteinen manuaali. Arveletko, että tuossa olisi kannattavaa tarkistaa nuo säädöt?