Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Xenonit - 10.12.2011, 19:54:10
-
Miksi nuo tyynyt täyttyvät paineella ja mitä tyynyt vuotaminen aiheuttaa ? Voiko itse tyyny olla vielä ehjä vaikka vuotaakin vai tarkoittaako tuo automaattisesti ongelmia moottorin ripustukselle ?
-
Tekeekö sulla sit auto jotain"mystistä"? esim. vaihteen vaihdossa kone"liikkuu"oudosti? tai mittaristossa palaa jotain"ylimääräisiä"?
Ja auto malli+ vm? Viisaampia auttaa noi tiedot (En puhu itsestäni :-\ )? ???
-
V70 2007 ja ei sinäänsä tee mitään outoa mutta kone heiluu aikas reilusti jo käsinkin. Kuulemma toinen kannatintyyny vuotaa mut vanhojen autojen parissa toimineena en ymmärrä miksi tyynyyn johdetaan painetta ja jos siellä vuoto on niin onko tyyny silti vielä käyttökelpoinen tehtäväänsä ? Kaikkea turhuutta (luetaan: hajoavaa) ne keksiikin noihin rakkinoihin :/
-
No jos"heiluu"liikaa ja ajossa tuntuu,niin vaihda. Omassa ei ollut"paineistettu"ja oli aika ikävä kun kiihdyttäessä ja vaihdetta vaihtaessa vaihto melkeein "kaistaakin" :-\ Onhan noita"hydraalisia"tukia olemassa,mut en tiiä kuinka herkkä hipiä pitää olla,että ne vaihdetaan yleensä? Mä en tiiä omastani onko vai eikö kunnossa? kun taitavat vaikuttaa enimmäkseen pituus suunnassa? Tämä mun onkelma oli sivu tuki(ylä kiinnike aivan loppu)
-
Kannattais varmaan ohittaa tuo alipainejärjestelmä noille kumeille. Kuulemma lähtee joku venttiili ilmanputsarin kotelon kyljestä ja tämän letkun tukkimalla saa ainakin turbon ohjauksen "kuntoon". Joutuukohan ilmanputsarin repii irti vai miten tuo venttiili on löydettävissä ? Kuva olis kiva ;)
-
Ylipainetta niihin kumeihin ei johdeta, vaan alipaine.
Jos siellä on alipainevuoto, vaikuttaa se sammalla myös turbon säätelyyn.
Tyhjäkäynnillä: Ei alipainetta = pehmoisempi tyyny ja pienemmät värinät koriin
Muissa tilanteissa: Alipaine tyynyssä= jäykkä tyyny ja näinollen paremmin tuettu moottori
Vuotava tai toiminnasta poistettu (letku tukittu) tyyny on vähän vastaava, kuin normaali perstunut ja löystynyt tyyny.
Se, että saat sitä käsin heilutettua, ei ole mitenkään outoa, eihän silloin siellä tyynyssä edes ole alipainetta, vaikka se olisi ehjä.
Tyyny testataan alipainepumpulla, siitä tietää, onko se ehjä vai rikki.
Omassa harkinnassa, että vaihtaako sinne ehjän vai ei, rikkinäisenä se kuitenkin on rikki, eikä tuenta toimi, kuten on suunniteltu.
Kannattais varmaan ohittaa tuo alipainejärjestelmä noille kumeille. Kuulemma lähtee joku venttiili ilmanputsarin kotelon kyljestä ja tämän letkun tukkimalla saa ainakin turbon ohjauksen "kuntoon". Joutuukohan ilmanputsarin repii irti vai miten tuo venttiili on löydettävissä ? Kuva olis kiva ;)
Tyynyjen ohjausventtiili on ilmanputsarikotelon etuosassa ja että sen saa näkyviin, täytyy konepelti avata, ei muuta :)
-
Nyt tuli viisaampien suusta faktaa :)