Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: v6omega - 16.05.2022, 10:21:52
-
Adblue nestehän vanhenee n. 2 v. kuluessa vaikka seisoisi avaamattomassa kanisterissa ja juutuubista löysin videon jossa ohjeistetaan, että auton adblue säiliö tulisi tyhjentää 2 v välein (ja jopa ennen täyttöä) - ilmeisesti näin taklataan tuota kiteytymisongelmaa (MB:ssä). Lieneekö tuollainen toiminta sinisen huolto-ohjelmassa tai edes suositus?
https://youtu.be/PaxfHJC0NJs
-
Ainakin toisessa saksalaismerkissä pitää Adblue vaihtaa 4 vuoden välein jos sitä ei ole kulutettu/lisätty sinä aikana.
-
Adbluen "vanhenemiseen" vaikuttaa aivan ratkaisevasti lämpötila eli esimerkiksi 10:ssä lämpöasteessa se kestää kiteytymättä jo 36 kk, kun taas 25 asteen lämpötilassa vain 18 kk ja 35 asteessa enää 6 kk.
Tuosta voi sitten jokainen laskeskella missä lämpötilassa autoaan keskimäärin säilyttää huomioiden vähintään puoli vuotta kestävän Suomen "ikiroutakauden". Eikös niitä hellepäiviäkin (lämpöä väh. 25 astetta) ollut vain keskimäärin 14 Suomessa vuosittain - eikä välttämättä joka kesä ainuttakaan. Ja toisaalta jo yli 11 asteen pakkasilla ei taida koko Adblue pöntössä olla enää kuin yksi "kide" / jäämurikka, joka ei enää juuri siitään kiteydy enempää ennen sulamistaan.
-
Adbluen "vanhenemiseen" vaikuttaa aivan ratkaisevasti lämpötila eli esimerkiksi 10:ssä lämpöasteessa se kestää kiteytymättä jo 36 kk, kun taas 25 asteen lämpötilassa vain 18 kk ja 35 asteessa enää 6 kk.
Tuosta voi sitten jokainen laskeskella missä lämpötilassa autoaan keskimäärin säilyttää huomioiden vähintään puoli vuotta kestävän Suomen "ikiroutakauden". Eikös niitä hellepäiviäkin (lämpöä väh. 25 astetta) ollut vain keskimäärin 14 Suomessa vuosittain - eikä välttämättä joka kesä ainuttakaan. Ja toisaalta jo yli 11 asteen pakkasilla ei taida koko Adblue pöntössä olla enää kuin yksi "kide" / jäämurikka, joka ei enää juuri siitään kiteydy enempää ennen sulamistaan.
Minusta näissä Adblue vehkeissä on sähköinen lämmitysjärjestelmä eli pakkasellakin ainetta kulkee pakoputkeen eli ei jäädy
-
Minusta näissä Adblue vehkeissä on sähköinen lämmitysjärjestelmä eli pakkasellakin ainetta kulkee pakoputkeen eli ei jäädy
Ei se lämmitys pysäköitynä toimi ja jos tulee paljon pätkäajoa pakkasella niin ei adblue siellä säiliössä ehdi sulamaan vaikka lämmitys onkin.
-
Ei se lämmitys pysäköitynä toimi ja jos tulee paljon pätkäajoa pakkasella niin ei adblue siellä säiliössä ehdi sulamaan vaikka lämmitys onkin.
Totta tuo jäätyminen putkissa!
Voitelukeskus kertoo kertoo tuoneesa markkinoille takaisin kotimaiset, legendaariset K-10-voiteluaineet sekä Suomessa lisenssillä tuotettavat Yushimoton fluorisoivat, kovaan käyttöön tarkoitetut tuotteet (K-10 neverhöört...) vaan silmään sattui mielenkiintoinen tuote eli K-10 Artic SCR, Adblue lisäaine jonka mainoksen mukaan laskee Adbluen jäätymispistettä -11C => -17,5C asteeseen.
Kuulostaa hyvältä vaan pienen 50ml putelin kerrotaan riittävän 20l Adblueta, ja aine on valmistettu Suomessa?
"K-10-tuoteperheen historia juontaa aina 1970-luvulle, ja tuotemerkki on tunnettu hyvästä hinta-laatusuhteesta sekä kotimaisuudesta."
https://www.proxel.fi/tuotteet/tarvikkeet/k-10-arctic-scr-urea-booster-50ml
https://voitelukeskus.fi/fi/brand/k-10/?srsltid=AfmBOoogAvTNOuu2I45DrUKqyESRBlKjbYPolEu-kZXOU_hRIwzq9k0P