Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Unique387 - 29.05.2022, 11:59:44
-
Tervehdys rasvanäpit. Onko työläs/hinnakas s80 2008 II vaihtaa/vaihdattaa sähköinen ohjaustehostaja moiseen? Ymmärtääkseni siinä vaihtuisi vain se pumppu sähkötoimiseksi ja mihinkään ohjausakseliin tai itse rattiinkaan ei tarvis kajota. -10 mallista asti kuulemma on jo sähköinen mutta kun tämä sattui olemaan se neekerimalli niin siitä saa kärsiä koko kroppa
-
En mitään varmaksi sano mutta taitaa olla melkomoinen savotta.
Sähköisessä se tehostus riippuu nopeudesta ja ratin kääntämisen nopeudesta.
Liekö sillä autolla aivoja ja johtoja sellaiseen?
Saako kysyä mikä laittaa haluamaan sähköistä?
-
Risa ranne, lopullisesti. Tässähän on se perinteinen hydraulipumppuineen, hihnoineen. Pihoissa, parkki ruuduissa pyörittäessä käytännössä tyhjäkäynnillä, tehostus on olematonta. Maantiellä ei ole mitään vaivaa. Pari edellistä oli sähköisellä (vag,honda). Kyllä jäi kaipaamaan. Ja vielä liukas ratti.
-
Vaihda ehjä pumppu siihen niin muuttuu taas kevyeksi. Sähköhydr. vs. hydraulinen ei ole mitään eroa tehostusvoimassa jos molemmat on kunnossa.
-
Joo, usein nesteiden vaihtokin keventää kääntöä.
-
Just vaihdettu uusi pumppu ja tietysti samalla nesteet. Ei tullut mitään eroa edelliseen. Jolla kans oli ajettu sentään vain 150000km.Renkaat on 215/60 16 ja paineeet kohdillaan. Kuten sanottu mun risalle ranteelle tyhjäkäynnillä ja parkkiruuduissa ei ole riittävän herkkä. Tyhjäkäyntiä ei oikein viitsi nostaa kun on automaatti. Sähköisillä, kaikilla mitä olen kokeillu, ei ole mitään ongelmaa. Summum varusteltunahan näissä pystyi itse valitsemaan 3 eri herkkyyttä. Liekö on silloin sama pumppu käytössä, en tiedä. Joku tietäjä tietäisi.
Tuli juuri mieleen että kai sitä tyhjäkäyntiä vois sentään nykyisestä 700 kokeilla edes 800 sataan nostaa? Ryömimäänhän se tietysti pyrkii enemmän.
-
3 asentoinen ohjaustehostus ollut kaikissa varustetasoissa muistaakseni lisävaruste.
-
Joo, valinnais-/lisävaruste ollut. Mutta kiinnostais tietää että miten ne eri herkkyydet on saatu aikaiseksi? Tarvitaanko siihen erilainen pumppu vai samaa pumppua jotenkin ruuvailemalla? Eri paineista luulis olevan kysymys. Mutta sitä maallikko luulee niin paljon . . .
-
Vielä asian tietäviltä olisin kysynyt että kun näitä on kolme eri herkkyyttä ohjaustehostajaan mahdollista säätää, joissain autoissa. Niin onko autoissa kuitenkin mahdollisesti sama pumppu? Vai miten ne erot saadaan aikaiseksi? Kuinka Volvo sen tekee?
Juuri jostain luin että herkimmällä asetuksella kaverin tehostus oli ollut todella kevyt ruuvailla.
-
Ei siitä millään saa oikean sähkötehostimen veroista, ei ainakaan helpolla. Mutta väitän että joku on rikki mikäli kierrosten nosto vaikuttaa tehostukseen, jos kerran pumppu on uusi niin ohjausvaihde silloin laskee paineet läpi.
-
Joo, se oli vaan ajatus kokeilla vähän nostaa tyhjäkäyntiä. En ole nostanut. Ja ei kai näistä ihan rukarilla pysty edes nostamaan niinkuin ennenvanhaan. Eikös näissä toimi sähköisesti ”kaasukin”. Ei ainekaan ulkoisia vuotoja missään ja sentään ”vaan”150t. ajettu niin en oikeen uskois että se risa on.
kaveri edellä vakuutti että ”sähköhydr. vs. hydraulinen ei ole mitään eroa tehostusvoimassa jos molemmat on kunnossa”. Varmaakin näin. Kun saisi lopulta jostain sen tiedon että kuinka ne 3 eri tehostustuntumaa siinä ”paremmassa mallissa” saadaan aikaiseksi? Painettako järjestelmässä muuttamalla?
Vai vaatiiko se silloin peräti erilaisen pumpun?
Kyllä se joku Joulu vielä selviää.
-
Tietääkseni painetta muutetaan muuttuvan tehostuksen kanssa. Muutos tehdään uskoakseni ohjausvaihteen päässä. Siinä pumpussa taitaa lukea se painearvo jossain kohdin. Ja useampi pumppu on ollut vaihtokunnossa alle 200tkm, ei tämä nykyinen öljy tunnu olevan hyvä pitkäikäisyyden kannalta.
Tehostusvoimassa ei varmastikaan ole eroa sähköisen ja hydraulisen välillä, mutta siinä tuntumassa on, täyssähköisen(rattiakselilla, ei lainkaan öljyä missään) hyväksi, omasta kokemuksesta.