Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: renee - 30.05.2022, 16:23:29
-
Tänä kesänä pitäisi vaihtaa jakohihnasarja ja etukäteen katselin vähän paikkoja, eli otin jakohihnan suojamuovit pois, niin melko märkää siellä näytti olevan. Putsasin jakohihnan seudun niin hyvin kuin mahdollista ja ajelin muutaman viikon ja avasin suojamuovit uudestaan. Selvästi näyttäisi siltä, että VVT-pyörien alueet olivat pysyneet kuivina, mutta kampiakselin ja vesipumpun seutu oli tullut uudestaan märäksi. Täysin 100% ei voi sanoa, että onko kyse öljy- vai vesivuodosta, koska ihan niin hyvin en yläkautta juuri sitä kriittistä kampiakselin seutua pystynyt putsaamaan, että voisin sanoa, että oliko se märkä moska enemmän öljyä vai jäähdytysnestettä. Joka tapauksessa vuoto on vielä hyvin pientä, eli minkäänlaista lammikkoa ei muodostu auton alle.
Itse siis epäilen, että joko vesipumppu vuotaa ihan vähän tai sitten kampiakselin tiiviste falskaa. Tästä syystä olen hommannut jakohihnasarjan sisältäen vesipumpun sekä varmuuden vuoksi myös kampiakselin tiivisteen. Mitäs muita mahdollisuuksia on? Öljypumpun tiivisteet? Oletuksena siis että VVT:t eivät vuoda.
Jostain myös bongasin, että vesipumpun ja kampiakselin välimaastossa on männän jäähdytysventtiili tms. 17m avainkoolla, joka saattaa myös vuotaa, jos on päässyt löystymään. Se varmaan löytyy sitten kun availee paikkoja, ilmeisesti kiristys pitäisi riittää.
Mutta niin, lähinnä jos tuo kampiakselin tiiviste vuotaa, niin onko sen vaihto hankalaa, tai siis oikeastaan saako sen kohtuullisella työllä kotikonstein paikalleen? Tätä tarkoitusta varten on käsittääkseni olemassa erikoistyökalu, mutta onnistuuko ilman? Ja ilmeisesti kampiakselin jakohihnapyörä lähtee irti "tavallisella" ulosvetäjällä sekä menee vain oikein paikalleen, eli ajoituksesta ei tarvitse irrotuksen aikana huolehtia?
-
Alarattaassa on kiila, menee vain yhdessä asennossa paikalleen. Ennen purkua jako paikalleen ja tussimerkki alas. En muista, onko tässä alapään stefa pulteilla vaiko ihan "normi". Klassinen kikka stefan irroitukseen on painaa pitkä peltiruuvi stefan läpi ja lohkoa vasten työntää stefaa ulos. Peltiruuvista voi myös pihdeillä ottaa kiinni ja vetää stefaa ulos...
Vesipumppu kannattaa myös vaihtaa samalla. Varmista, että pumpun tiivisteen vastinpinta on todellakin puhdas (paperitiiviste). Jää vuotamaan todella helposti. Itse heitin sen surkean paperitiivisteen roskikseen ja Kent:in moottoriliimalla tiiviiksi. Loppui vuotaminen heti.
Öljypumppuhan on nimenomaan stefan takana öljypohjassa.
Uudessa stefassa on "asennustyökalu" valmiina, eli älä irroita sitä kun avaat paketin. Yleensä muovinen "holkki", jossa toinen pää on isompi kuin toinen. Tällä vältetään stefan sisemmän huulen kääntyminen "nurin niskoin" asennusvaiheessa.
-
Mulla ei tullut holkkia Victor Reinzin valmistaman stefan mukana, vaikka oli ihan paketissa, mutta eiköhän sen jotenkin saa tarvittaessa askarreltua paikalleen. Ei välttämättä edes tarvitse, sillä nyt näyttäisi vahvasti siltä, että kyse olisi kuitenkin vain jäähdytysnesteestä, eli ehkäpä pelkällä vesipumpunvaihdolla selviää.
-
Minä oon pannu vesipumpun paperitiivisteellä, kyllä se pitää kun tosiaan on vaan se lohkon vastinpinta puhdas.
Sinne yläreunaan helposti jää tiivistejämiä ellei tiiviste lähde kokonaisena.
En oo liimaillu että sen joskus saa poiskin jos tarvii, ilman hirveetä raaputtamista.
Voihan siihen silikonin vetää jos epäilee, eihän laadukasta pumppua tarvii seuraavaan 200 000km vaihtaa.
Pistä aisinin pumppu, esim KL varaosat, saa halvemmalla kuin alkup. pumppu volvolta ja on ihan sama pumppu.
Kl myyntikuvassa on aisinin pumppu josta on volvo teksti hiottu pois. :)
-
Ei mitään liimoja tai muuta töhnää sinne vesipumppuun. On huomattavasti mukavampi vaihtaa seuraavankin kerran kun ei suotta sotke! Paperi pitää kyllä täydellisesti, kunhan pinnat on puhtaat.
-
Tänä kesänä pitäisi vaihtaa jakohihnasarja ja etukäteen katselin vähän paikkoja, eli otin jakohihnan suojamuovit pois, niin melko märkää siellä näytti olevan.
Jäi itselläni tutkimatta, mutta syksyllä ilmojen jäähdyttyä jostain ihmeellisestä syystä ilmeni hiukan jäähdytysnesteen vajausta. Tammikuussa sitten porsi vesipumppu ja jakopää sekaisin. Jos nyt oikein muistan, 128 t km se tarvikepumppu kesti.
Jos tuolla on märkää, niin kannattaisi varmaan laittaa tuo pumppu ja jakopää kuntoon hyvän sään aikaan. Todellakaan, en tiedä kuinka märkää siellä oli ennen kosahdusta mutta ainakin sen jälkeen oli koppa märkänä ja loput valui auton alle. Kun pajalla korjautin, kaiken kokeneen näköinen ukko kertoi ettei ollut ennen nähnyt yhtä täydellistä vesipumpun hajoamista. Tämä oli dieseli, mutta ei mahda paljon erota.
-
Älkää menkö SKF halpaan, on ihan yhtä kuraa kuin muutkin tarvikkeet.
Kun ei sitä laakeria enää ruotsissa tehä.
Aisin on kova sana ja hihnaks gates tai contitech.
Tai miten kukin tykkää mut ite tekisin noin.
-
Tänään tuli vaihdettua, laitoin INA:n jakohihnasarjan ja vesipumpun. Vanhat osat olivat kuin uudet, kyseessä oli Volvon alkuperäissarja, joka oli asennettu vuonna 2017 ja n. 110 tkm ajoa sen jälkeen. Vesipumpun tiiviste oli kyllä yhdestä kulmasta kärsineen näköinen, ehkä vuoto tuli siitä. Seuraillaan.
Samalla laitoin uuden apulaitehihnan (Contitech), vanha olikin jo kohtalaisen rispaantunut.
-
Kenenkäs remmi tuossa inan sarjassa on?
Lukiko siinä vain INA made in poland. ELK
Voihan se vesipumppu kestääkin, mulla joskus meni ina ohjairullasta laakeri n.30tkm ajolla.
Et sitte kuunnellu mitä sulle sanottiin. :nohnoh ;)
Sama kun en ois naputellu mitään. *taavih->
-
INA:n remmin valmistajasta ei tietoa, mutta made in UK, en tiedä kenellä siellä on tehtaita. Rullat ovat varmasti ok, eli alkuperäiset ovat INA:n valmistamat. Vesipumppu toki kysymysmerkki, mutta siinäkin laakerointi on kriittisin osuus.
-
Onpas itselläni tullut vastaan valmiiksi hammasvikaisia Gatesin hammashihnoja ja yksi halkesi omia aikojaan, vaikkei ollut edes montaa tuhatta ajettu...no, kai näitä maanantai versioita on tietysti joka merkillä.
Myös Aisin(Volvon alkuperäinen) vesipumppu on mennyt selkeästi väljäksi n. 20tkm ajolla... että tämmöistä.
Itse olen onnekkaasti käyttänyt Inan sarjoja ja Contitech apulaitehihnoja, sekä myös Daycoja :pomo:
-
En tiedä, mutta luulen, etteivät hihnat mene enää nykyään omia aikojaan rikki, jos valmistaja on edes etäisesti tunnettu. Jos jakopää porsii, niin väittäisin, että syynä on lähes aina laakerivika jossain rullassa tai vesipumpussa - tai sitten jakohihnan väliin menee ylimääräistä tavaraa.