Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: A.H:: - 02.06.2022, 11:44:02

Otsikko: Imuilman lämpötila
Kirjoitti: A.H:: - 02.06.2022, 11:44:02
Mitä sanoo raati.
Tälläseen ilmiöön törmäsin kun, käyttelin pihassa tuota rojekti awd 850:ä.
Siinä auton käydessä laitoin obd töpseliin uuden bilteman volvo lukijan kiinni ja katselin, että mitä lukuja se näyttää.
Huomio kiinnittyi Intake Air Temperature kohtaan, joka oli -40!
Tässähän ilmeisesti on imuilman lämpötila integroitu MAFfiin.
Sikälimikäli on epäselvää, että osaako tuo biltsun lukijan näyttää mitään lämpötilaa. Jos taas biltsun lukija ei saa lämpötilatietoa ollenkaan, niin siinä tapauksessa sen ei kyllä pitäisi näyttää mitään lukujakaan.
Jos taas tuo -40 pitää paikkansa, niin sittenhän tää on ikään kuin ryyppy päällä koko ajan.
Otsikko: Vs: Imuilman lämpötila
Kirjoitti: laatikkovika - 02.06.2022, 15:41:36
Jos tuo anturi näyttää -40 niin sanoisin että se on sökö. Se on alhaisin lämpötila mitä anturi voi antaa.
Johtovika?
Kokeilisin kyllä uudella maffilla.

Tai sitten siellä on maailman paras cooleri! :o
Otsikko: Vs: Imuilman lämpötila
Kirjoitti: Juzi - 02.06.2022, 18:41:35
Mää kokeilisin eka jollain muulla testerillä.
Tai sitten resistanssi mittaat sen lämpöanturin sieltä maffista..
Otsikko: Vs: Imuilman lämpötila
Kirjoitti: A.H:: - 03.06.2022, 19:29:48
Tässä sateiden lomassa kerkesin kokeilemaan puhelimen torque litellä, että saman -40 se näyttää.
Yleismittarilla mittailut jäi vielä suunnittelu asteelle.
Pitäisikö Maffin piuhan irroitus koneen käydessä näkyä jotenkin?
Tässä tapauksessa ei ollut irroituksella juurikaan mitään vaikutusta. Sitten sammui, kun laittoi piuhan kiinni.
Piuhan irroituksesta ja sen vaikutuksesta löytyy hyvin vaihtelevasti keskustelua netistä.
Otsikko: Vs: Imuilman lämpötila
Kirjoitti: ArtsiT4 - 03.06.2022, 23:10:42
En kyllä luottaisi mihinkään torquen sovellukseen, että näyttäisi aivan oikein...
Otsikko: Vs: Imuilman lämpötila
Kirjoitti: A.H:: - 04.06.2022, 17:06:05
Joo en anna tässä vielä niin kauheesti painoarvoo tuolle lämpötilalle.
Täytyy saada muutama muu muuttuja ensin kuntoon.
Kärryhän on ollu seisonnassa jonkunkin aikaa ja minä en ole tällä ajanut muuta kun siirtoajon omaan pihaan(25km) ja jotenkin vaivalloista se kiihdyttäminen oli, sellasta rynkytystä ennenkuin alkoi jenkaa löytyä. Pihassa siirtely vaati korkeita kierroksia ja kytkimen luistattelua.
Saan tuon nyt leimattua jossain vaiheessa niin pääsee tien päälle testaamaan lisää.
Onhan tuolla nyt ajettu jo n. 370th, että kyllä tuohon ikään voi yhden maffin jo vaihtaakin.
Otsikko: Vs: Imuilman lämpötila
Kirjoitti: razori - 06.06.2022, 12:25:08
Tässä sateiden lomassa kerkesin kokeilemaan puhelimen torque litellä, että saman -40 se näyttää.
Yleismittarilla mittailut jäi vielä suunnittelu asteelle.
Pitäisikö Maffin piuhan irroitus koneen käydessä näkyä jotenkin?
Tässä tapauksessa ei ollut irroituksella juurikaan mitään vaikutusta. Sitten sammui, kun laittoi piuhan kiinni.
Piuhan irroituksesta ja sen vaikutuksesta löytyy hyvin vaihtelevasti keskustelua netistä.

Jos IMM piuhan irrotuksella ei ole vaikutusta auton käyntiin niin IMM vaihtoon.

Itselle kävi joskus näin;

Kaupunkiajossa auto sammui risteykseen, eikä millään käyntiin. Sen verran sain katsottua että suuttimien aukiolo käynnistyksen aikana vaihtelee 5-80%, joka antoi ratkaisevan vihjeen eli ECU saa ristiriitaista tietoa ilman määrästä, joka näkyy suuttimien aukioloajoissa. Eli konepelti ylös ja IMM piuha irti ja auto laakista tulille, niin sai siirryttyä pois risteysalueelta ja ajettua kotiin.

Uusi IMM paikoilleen ja kohti auringonlaskua :3/4 jättää sen:
Otsikko: Vs: Imuilman lämpötila
Kirjoitti: A.H:: - 20.06.2022, 14:47:34
No nyt on uusi maffi paikallaan.
Jussinmäeltä tilattu "orginal Bosch" ja Pierpurg sieltä sitten tuli.
No enivei, saman -40 se kuitenkin näyttää, kun vanhallakin.
Kattellaan sitten lisää, kun saa tuon ajoon.