Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Marko S - 02.06.2022, 18:34:16
-
-02 ja ajettu 449tkm. Kulkee tasaisesti muuten, mutta esimerkiksi heitoissa sisäänjouston aikana kun veto on päällä jurisee oudosti. Ei ole samanlainen vatkaus kuin vetarin sisänivelestä tulee vaan on taajuudeltaan korkeampi. Autossa on joskus tullut vikailmoitus että lastikko vaatii huollon, ilmotus ollut näytössä noin 3 vuotta ja sain luettua sieltä turbiinin solenoidilla katkos. Ilmoitus poistui eikä ole nyn ainakaan 600km aikana tullu takas. Vaihtaa hyvin enkä huomaa luistoa. Lastikon öljyt vaihdettu huuhtelemalla viime sysksynä, tummaa oli, ei haissu palaneelle. Mikä voisi aiheuttaa jurinan
-
Nollattiinko öljy laskuri ja sopetukset? Opetusajo laatikolle vois olla myös syytä tehdä.
-
Öljynvaihto on tehty edellisen omistajan aikaan, tuskin on laskuria nollattu kun vikavaloakaan ei oltu
-
Tuo laskureiden nollaus kannattaa ensin tehdä (tehdään yleensä öljynvaihdon yhteydessä)
Vika valoja ei tarvitse ollakkaan eikä tuosta nollauksen puutteesta niitä sytykkään.
-
Miksi pitäis laskurit nollata? Mitä laskuri tekee tässä aisinissa? Miten se tarkkailee lootaa?
Lämpötilaa vai öljynlaatua vai mitä ja miten?
Vai vaihtojen lukumäärää?
Jos aisinissa on tuo kuuluisa laskuri niin selittäkää nyt joku sen logiikka.
Ei tuo laskurin nollaus kerro tavalliselle jampalle yhtään mitään.
En ole huomannut mitään ihmeellistä kun öljyjä olen huuhtelemalla vaihtanut.
Vaihdot ehkä vähän pehmenneet mutta se nyt johtunee siitä kun öljyt paranee.
-
Laskuri laskee öljyn viskositeetin muutosta, saa varmaan tiedon solenoidien vaihtoajoista, nehän näkee sitten vidalla. Mukautukset muuttuu ajotavan mukaan, juuri nollasin taas omasta ja toiminta selkeästi erilainen laatikossa.
Opetus ajo tulee ajankohtaiseksi yleensä häiriö tapauksissa, tällä jo usean laatikon pelastanut jotka muualla tuomittu vaihtokuntoiseksi.
-
Missä kunnossa moottorintukikumit on?
-
Laskuri laskee öljyn viskositeetin muutosta, saa varmaan tiedon solenoidien vaihtoajoista, nehän näkee sitten vidalla. Mukautukset muuttuu ajotavan mukaan, juuri nollasin taas omasta ja toiminta selkeästi erilainen laatikossa.
Opetus ajo tulee ajankohtaiseksi yleensä häiriö tapauksissa, tällä jo usean laatikon pelastanut jotka muualla tuomittu vaihtokuntoiseksi.
Mulla on opetusajoksi riittänyt raju ajotapa, ei pääse loota laiskistuun.
Ehkä sitten tarpeen jos jotain remppaa lootaan tehty.
Muuttuuhan se viskositeetti öljynvaihdossakin, ehkä en vaan osaa pyytää laatikolta enempää.
T. laatikkovika
-
Mulla on opetusajoksi riittänyt raju ajotapa, ei pääse loota laiskistuun.
Ehkä sitten tarpeen jos jotain remppaa lootaan tehty.
Muuttuuhan se viskositeetti öljynvaihdossakin, ehkä en vaan osaa pyytää laatikolta enempää.
T. laatikkovika
Vidalla tuo laatikko sopeutetaan mikäli ongelmia. Tcm yksikön tarkennettu osiosta löytyy sopeutusajon päälle kytkentä ja ajat mittarin / ohjelman ohjeiden mukaan, mikäli vidan omistat.
Tuolla opetetaan laatikon solenoideille toiminta uudelleen ja kaikissa mihin tuon olen tehnyt niin ero on kyllä selkeä. Yleensä kierrosten heijaaminen ajossa poistuu ( monella tuntuu tätä ongelmaa olevan ) ja vaihdot tarkentuvat.
Ketjun aloittajan ongelmaan tämä ei edes välttämättä liity.
-
Itse en havainnut mitään eroa laatikon toiminnassa sopeutuksen jälkeen.
-
Löytyisikö vidaa keskisuomesta jämsän lähettyvillä