Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: xc90 - 03.06.2022, 07:24:49
-
Perheeseen tulossa V60 T8. Mietin kotona latausta sillä ajatuksella että työpäivän jälkeen lataisi akkua iltapäivän/alkuillan ajoihin. Onko muilla käytössä voimavirtapistokkeeseen laitettavia latausasemia joilla ymmärtääkseni saisi nopeammin latausta kuin valovirta (suko) latauskaapelilla.
Hyviä vinkkejä otetaan vastaan. Ajatuksissa sellainen ”ei kiinteä” asennus eli pistokkeella siihen voimavirtarasiaan laitettava malli. Lataus autotallissa sisällä- ei ulkona.
-
Latausasemalla saa vähän nopeammin ladattua, mutta normi sukollakin yön aikana on akku täysi. Latausaseman hinta voi olla vaikea kuolettaa.
-
Eipä tuommoinen ilman sähkäriä kiinnitettävä voimavirtaan liitettävä asema montaa satasta maksa. Sinänsä Volvon laturihan ei ota kuin n. 3,7kw maksimissaan, joten tuommoinen kolmivaihelaturi menee ns. "hukkaan". Riippuen vuosimallista autossa tulee joko säädettävä 6A-13A tai 8A sukolaturi mukana. Jos jälkimmäinen niin sitten ostaisin tuon voimavirtalaturin, se on sitten täyssähkönkin kanssa parempi.
Itse laitatin taloyhtiössä juuri lämpötolpan viereen seinään "supersukon" kwh-mittarilla ja vikavirtasuojalla. Tuosta saa ladattua max 16A eli 3,7kw teholla. Minulla on tuo max 13A laturi jolla 2018 T8 tulee tyhjästä täyteen noin 3 tunnissa. Hinta tuolle "latauspisteelle" oli vajaa 300€.
-
Ei ole mitään hyötyä Volvon hybridien kanssa voimavirta pistokkeesta tai latausasemasta latauksen nopeuden suhteen. Auto tosiaan ottaa max sen 16A, eli noin 3,7kw max sisään. Tämä saavutetaan jo 230v 16A pistokkeella. Auton mukana tuleva laturi, ainakin uudemmissa antaa vain tosin 8A, suojatakseen vanhoja pistorasioita. Jos pistorasia on tuore ja varmasti kunnossa, niin ennemmin ostaisin säädettävän laturin, missä voi säätää latausvirran 8-16A välillä. Näin tein itsekin ja hyvin lataa max nopeudella tällä. Käytössä nyt ollut kohta vuoden päivät tämä: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/756109/Tietoset-eLOAD-SUKO-sahkoauton-latauslaite-Suko-1x16-A-3-7-k
-
Kauanko tällä vie lataus tyhjästä täyteen?
Ei ole mitään hyötyä Volvon hybridien kanssa voimavirta pistokkeesta tai latausasemasta latauksen nopeuden suhteen. Auto tosiaan ottaa max sen 16A, eli noin 3,7kw max sisään. Tämä saavutetaan jo 230v 16A pistokkeella. Auton mukana tuleva laturi, ainakin uudemmissa antaa vain tosin 8A, suojatakseen vanhoja pistorasioita. Jos pistorasia on tuore ja varmasti kunnossa, niin ennemmin ostaisin säädettävän laturin, missä voi säätää latausvirran 8-16A välillä. Näin tein itsekin ja hyvin lataa max nopeudella tällä. Käytössä nyt ollut kohta vuoden päivät tämä: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/756109/Tietoset-eLOAD-SUKO-sahkoauton-latauslaite-Suko-1x16-A-3-7-k
-
Kauanko tällä vie lataus tyhjästä täyteen?
2018 T8 vie jonkun 3 tuntia 13A virralla. Long rangella sitten olisi noin tuplat. 16A tietty hieman nopeampi vielä.
-
Kiitos tästä vinkistä- täytyy hommata samanlainen latausaseman sijaan
-
Kauanko tällä vie lataus tyhjästä täyteen?
Mulla on tuossa 2020 -mallissa pykälän isompi akku kuin 2018 mallissa. Jollain 13A menee noin 3,5-4h. 16A Virralla päästään jo noin 3h latausaikaan.
-
Mulla tuollainen asennettuna puolikiinteästi autotallin 16A pistorasiaan. Auton oma sukojohto on autossa mukana jos reissussa tarvii latailla...https://nordicplug.fi/collections/kannettavat-sahkoauton-latauslaitteet/products/kannettava-sahkoauton-latauslaite-voimavirtaan-cee
-
Ottaako Long Range mallit edelleen tuolla samalla max 3,7kw teholla virtaa vastaan?
-
Ottaako Long Range mallit edelleen tuolla samalla max 3,7kw teholla virtaa vastaan?
Ottaa. Olikohan 2024 malleihin tulee sitten se hieman nopeampi 6,4kw laturi.
-
onnistuuko lataaminen kotona kun on vanha talo jossa maadoittamattomat pistorasiat? Onkohan näissä T8 malleissa ollu kuinka paljon ongelmia lataus/akkuissa/sähkömoottoreissa?
-
onnistuuko lataaminen kotona kun on vanha talo jossa maadoittamattomat pistorasiat? Onkohan näissä T8 malleissa ollu kuinka paljon ongelmia lataus/akkuissa/sähkömoottoreissa?
Vanhat pistorasiat ja johdot voi olla vähän arkoja sille että jatkuvaa virtaa töpselistä töpselistä pidempään.
-
Onkos näissä uudemmissa noin iso ero tuossa latausnopeudessa, kun omassa M2017 D5 twin enginessä patterin lataus kestää noin 6 tuntia.
(https://i.ibb.co/cXBSRP8/IMG-20220804-091043.jpg) (https://ibb.co/cXBSRP8)
Laturipiuha on tällainen mennekes, jossa lukee Max 20A ja pistorasia on 16A sulakkeella varustettu...
-
Onkos näissä uudemmissa noin iso ero tuossa latausnopeudessa, kun omassa M2017 D5 twin enginessä patterin lataus kestää noin 6 tuntia.
(https://i.ibb.co/cXBSRP8/IMG-20220804-091043.jpg) (https://ibb.co/cXBSRP8)
Laturipiuha on tällainen mennekes, jossa lukee Max 20A ja pistorasia on 16A sulakkeella varustettu...
Onko toisessa päässä 1-vaiheinen suko-pistotulppa ja johdossa se mokkula välissä?
-
Onkos näissä uudemmissa noin iso ero tuossa latausnopeudessa, kun omassa M2017 D5 twin enginessä patterin lataus kestää noin 6 tuntia.
(https://i.ibb.co/cXBSRP8/IMG-20220804-091043.jpg) (https://ibb.co/cXBSRP8)
Laturipiuha on tällainen mennekes, jossa lukee Max 20A ja pistorasia on 16A sulakkeella varustettu...
Onko toisessa päässä 1-vaiheinen suko-pistotulppa ja johdossa se mokkula välissä?
Näyttäisi olevan max 250v.
suko töpselistä maksimi on tuo 16A, mutta vaatii sen super suko tökkelin, normaalista 8A maksimi.
-
Jep, sillä auton mukana tulleella sukopiuhalla latailen. Vaihdoin autotallin seinään vikavirtasuojatun pistorasian samalla, kun sulakekoko nostettiin 16A. Olen ymmärtänyt, että näissä hyprideissä ei ole mitään hyötyä käyttää voimavirtaa, mutta ilmeisesti nämä 3 tunnin lataukset tapahtuvat voimavirralla?
-
Jep, sillä auton mukana tulleella sukopiuhalla latailen. Vaihdoin autotallin seinään vikavirtasuojatun pistorasian samalla, kun sulakekoko nostettiin 16A. Olen ymmärtänyt, että näissä hyprideissä ei ole mitään hyötyä käyttää voimavirtaa, mutta ilmeisesti nämä 3 tunnin lataukset tapahtuvat voimavirralla?
Vaihtuihan myös pistorasiata syöttävä kaapeli samalla 2,5mm²?
Se auton mukana tuleva latausjohto rajoittaa latausvirran 8 ampeeriin pistorasian suojaamiseksi. T8 ei ole hyötyä 3-vaihesyötöstä, koska auto käyttää vain yhtä vaihetta.
Sähköauton latausasemalla päästään yhdelläkin vaiheella 16 ampeeriin ja luonnollisesti silloin lataus on nopeampi vaikka se tapahtuu edelleen yhdellä vaiheella.
-
En ole mikään sähkömies, mutta joku häikkä tuossa latauksessa on jos 16A virralla kestää 6 tuntia. Noin karkeastihan voi laskea että vaikka 10kwh kokoinen akku latautuu 3,7kw virralla 2,7 tunnissa jos ei oteta mitään oikean elämän ilmiöitä huomioon. Ei pitäisi D5 twin enginessä kestää 6 tuntia jos saa 16A virtaa seinästä, kun eikös tuossakin ole joku 11kwh akku.
-
Kotona latausnopeudella ei ole niin väliä... about 5h pienimmällä latausvirralla minkä siitä Volvon "pulikasta" saa. Lienee ystävällisin akunkin kannalta ja näitä ei saane täyteen juuri alle 3h vaikka töpselistä tulisi rajattomasti.. Oikeastaan mitä matkan varrella on oppinut on, että nämä paipaisi tehokkaamman sisäisen laturin, että niillä kauppa yms. pysähdyksillä saisi tarvittaessa enemmän sisältöä akkuun. Kotona/hotellien halleissa jne. riittäisi hitaampikin, useimiten on koko yö on aikaa. Olikos akku 11 kw ja jotain 8 kw on tyhjästä täyteen kun koko potentiaalia ei käytetä (?)
Ja, jos jotain kaipaa - sopiva piuha latauslaitteeseen valmiiksi, ettei niitä piuhoja tarvitse käpälöidä..
-
Nuo tosiaan riippuu vähän käyttötapauksista. Itsellä tuo nykyinen 13A (maksimi mitä tuo minun suko-laturi antaa) riittää melko hyvin, kun ei nyt ihan tunnin välein tarvitse autolla hyppiä liikkeelle. Parissa tunnissa kerkeää melkein jo akun saamaan täyteen (jos se nyt ylipäätään on tyhjentynyt kokonaan) ja taas päästään halvalla liikkumaan. Tien päällähän tuollainen pikalaturi olisi tosiaan hyvä, niin akkuun saisi virtaa aina tauolla. Nythän tuollaiset maksulliset laturit ei näillä hybrideillä kovin järkeviä ole jos kotilataukseen vertaa.
Joillain valmistajilla noita tehokkaampia latauksia on, mutta itse suhtaudun niihin vähän skeptisesti näiden lataushybridien kanssa. Jännä nähdä missä kunnossa noiden pikalaturihybridien akut on esim. 10 vuoden päästä, kun pienellä akulla tulee noita täysiä lataussyklejä muutenkin enemmän kuin täyssähkön isolla akulla. Pikalataus muutenkin tiettävästi kuluttaa akkua enemmän.
-
Jep, taitaa tuo volvocars -softa näyttää vähän turhan varovaisen arvion latauksen kestosta, koska noin 5 tuntia riitti tyhjästä täyteen...
Kaapeli on päivitetty samalla kun rasia vaihdettiin. Kyllähän tuon yöllä lataa, mutta kyllä kelpaisi jos tuon patterin saisi kolmessa tunnissa täyteen...
-
Auton mokkulalaturilla lataus kestää sen noin 5 tuntia. Meille asennettiin tänään latausasema, jolla latausajan saa puolitettua, eli 1.8 kw > 3.7 kw.
Kuten Turbo242 sanoi, niin Volvon matkalaturi rajoittaa virran 8A.
16A "töpselistä" ei ole käytännössä hyötyä.
-
Uudemmissa tulee kiinteä 8A sukolaturi mukana, mutta esim. 2018 XC60 tuli säädettävä 6A-13A. Minulla oli hetken aikaa sijaisautona 2021 tai 2022 V60 T6 ja siinä oli se 8A suko mukana.
-
Volvon manuaalissa kerrotaan latausajoista tähän tapaan:
6 A latausaika 7,5–10,0 tuntia
10 A latausaika 4,5–7,0 tuntia
16 A latausaika 4,0–5,5 tuntia
Pitänee harkita jotain tällaista piuhaa ->
https://m.motonet.fi/fi/tuote/4502431/Deltaco-e-Charge-kannettava-sahkoauton-laturi-10-16-A-Schuko---Type-2-5-m-36-kW?gclid=CjwKCAjw6MKXBhA5EiwANWLODEhEUJQFHevNB-rCddiNvJvhudWKaGqIXZYmH6WdC2eczYHLCPRB2hoCLXoQAvD_BwE
-
Volvon manuaalissa kerrotaan latausajoista tähän tapaan:
6 A latausaika 7,5–10,0 tuntia
10 A latausaika 4,5–7,0 tuntia
16 A latausaika 4,0–5,5 tuntia
Pitänee harkita jotain tällaista piuhaa ->
https://m.motonet.fi/fi/tuote/4502431/Deltaco-e-Charge-kannettava-sahkoauton-laturi-10-16-A-Schuko---Type-2-5-m-36-kW?gclid=CjwKCAjw6MKXBhA5EiwANWLODEhEUJQFHevNB-rCddiNvJvhudWKaGqIXZYmH6WdC2eczYHLCPRB2hoCLXoQAvD_BwE
Mulla oli tuo piuha, pistin vaihtoon, oli järjettömän jäykkä kaapeli pakkasella. Vaihdoin tähän ja olen tyytyväinen jo toista vuotta ollut. Lataan 13A normaalisti ja jos on kiire, niin 16A tulee myös käytettyä. Noin 3,5-4h menee 16A virralla täyteen saada akku, vaikka tässä 2020 mallissa on se muutaman kw isompi akku.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/756109/Tietoset-eLOAD-SUKO-sahkoauton-latauslaite-Suko-1x16-A-3-7-k
-
Jep, ehdin jo hommata tuon deltacon piuhan ja nyt on ladattu sillä Volvon patteria ja akun saa täyteen noin 3 tunnissa. Eipä sulanut tuliterä Norwescon pistorasia, eihän se edes lämmennyt, vaikkei edes ole mikään supersuko
-
Meille tuli tuollainen allekirjoituksen tyyppinen auto tässä muutama päivä sitten. Sillä perinteisellä auton mukana tulleella suko-laturilla ollaan pärjätty eli tässä vaiheessa en ala mitään kalliimpia johtoja päivittämään, kun taloudessa on myös kevään aurinkoja odotellessa paneelit ja niistä saa puoli-ilmaista sähköä omaan autoon. Hienosti Volvo on omasta mielestäni suunnitellut tuon latauksen eli ei kannata alkaa sijoittamaan mihinkään sähköautoon tarkoitettuun latausasemaan, koska sen hyöty on vain marginaalinen nopeus vs. säästettävä hinta normaalilla latauksella. 11,6kWh akku lataa kyllä yön yli sen mitä tarvii. Sen verran kysyisin asiaan liittyen, että onko turvallista jättää se piuha autoon kiinni koko yöksi tms vai pitääkö käydä ottamassa X tunnin jälkeen latauskaapeli irti? Eli voiko "yliladata" tai onko merkitystä akun kestävyyteen näillä irroituksilla?
-
Auton pään yksikkö huolehtii siitä ettei lataus mene yli. Meillä on autot "aina" johdossa kotona, tosin sähköauto ajastettu yösähkölle.
Itse tilapäislaturiin pätee ihan sama mitä kaikkiin töpseliin kytkettäviin sähkölaitteisiin - tukes ei suosittele jatkuvaa käyttöä vaikka kaikki niin tekee. :) Omasta mielestä kiinteällä johdolla varustettu oikea kotilatausasema on niin paljon mukavampi käyttää kuin irtojohto, että sellainen kannattaa hankkia jo hybridiä varten.
-
Tuommoinen (https://autonlataus.com/products/wolttinen-xl-wallbox-11kw-app-ohjauksella?pr_prod_strat=collection_fallback&pr_rec_id=c684e1611&pr_rec_pid=6582605807780&pr_ref_pid=6583212769444&pr_seq=uniform) on eteisen lattialla odottamassa sopivaa asennuskeliä
-
Tuommoinen (https://autonlataus.com/products/wolttinen-xl-wallbox-11kw-app-ohjauksella?pr_prod_strat=collection_fallback&pr_rec_id=c684e1611&pr_rec_pid=6582605807780&pr_ref_pid=6583212769444&pr_seq=uniform) on eteisen lattialla odottamassa sopivaa asennuskeliä
Itsekkin katsellut nuita asemia ja tähän vaikuttaisi pätevältä laitteelta. Olis joku ennakkotarjous, tosin päättyy 2.2.2023 tiistaina :o pitänee varmaan laittaa kyselyä
-
Aika sekavaa tekstiä...
Edulliset tarjoushinnat ovat ennakkohintoja toimituksille, jotka tapahtuvat HUHTIKUUSSA 2023. Ennakkotarjoukset ovat voimassa ti 2.2.2023 asti.
Ennakkotarjouksena myytäviä tuotteita on rajallinen määrä. Tarjoukset voimassa niin kauan kun ennakkomyynnissä olevia tuotteita riittää.
-
Aika sekavaa tekstiä...
Edulliset tarjoushinnat ovat ennakkohintoja toimituksille, jotka tapahtuvat HUHTIKUUSSA 2023. Ennakkotarjoukset ovat voimassa ti 2.2.2023 asti.
Ennakkotarjouksena myytäviä tuotteita on rajallinen määrä. Tarjoukset voimassa niin kauan kun ennakkomyynnissä olevia tuotteita riittää.
Tänään illalla tuli vastaus
"Tänään voit vielä ostaa, huomenna siirrymme joko kesäkuun toimituksiin tai hinta tulee muuttumaan kun toimitus lähenee. Tuotetta on myös varastossa"
-
Onko normaalia että v60 T8 ottaa vain 1.5kw virtaa vastaan easee home latausasemasta? Auton mukana tullut type 2 piuha kiinni ja kytketty 16A sulakkeelle. Prismassa ainakin antoi type 2:lla täydet 3.6kw lataustehon melkeen koko latauksen ajan.
-
Onko normaalia että v60 T8 ottaa vain 1.5kw virtaa vastaan easee home latausasemasta? Auton mukana tullut type 2 piuha kiinni ja kytketty 16A sulakkeelle. Prismassa ainakin antoi type 2:lla täydet 3.6kw lataustehon melkeen koko latauksen ajan.
Siitä laturistahan se määritellään paljon sille autolle annetaan tehoa. Auto ottaa max 3,6-3,7kw sisään. Mulla on itselläni normaali pistokkeesta oleva säädettävä laturi, 16A kun laittaa virraksi, niin nätisti sitä 3,6kw menee autoon. Tosin normaalisti käytän arkikäytössä käytän 10A virtaa, millä auto saa noin 2,3kw. Tuo 1,5kw viittaisi johonkin 7-8A virtaan vain.
-
En pitäis normaalina ja silti latausasema käytössä? Meillä ottaa n. 4h täyteen sillä ihan tavallisella suko-pistokkeellisella laturipiuhalla missä ei ole mitään A säätöjä edes joten laskin arviolta, että n. 3kWh tuntikapasiteetilla mennään eli ei silti ihan täyttä vauhtia saa. Autotalliin tulee normaali 16A ja voimavirtakin olisi käytössä muttei ole sitä tukevaa kaapelia enkä ole ajatellut ostaakaan, koska ei siitä ole kuin korkeintaan 1-2h nopeushyöty ja latausajat yleensä sellaisia, että tuo normaalikin versio riittää ihan hyvin. Harmi jos tuohon latausasemaan tulee investoitua ja sitten se saatava hyöty ei näy ja aika ison määrän sähköä voisi ladata tavallisestkin :P Eikö noissa ihan uusissa 2022-23 malleissa ole vasta se jotain 6-7kWh vastaanottava sisäinen laturi asennettuna?
Onko normaalia että v60 T8 ottaa vain 1.5kw virtaa vastaan easee home latausasemasta? Auton mukana tullut type 2 piuha kiinni ja kytketty 16A sulakkeelle. Prismassa ainakin antoi type 2:lla täydet 3.6kw lataustehon melkeen koko latauksen ajan.
-
En pitäis normaalina ja silti latausasema käytössä? Meillä ottaa n. 4h täyteen sillä ihan tavallisella suko-pistokkeellisella laturipiuhalla missä ei ole mitään A säätöjä edes joten laskin arviolta, että n. 3kWh tuntikapasiteetilla mennään eli ei silti ihan täyttä vauhtia saa. Autotalliin tulee normaali 16A ja voimavirtakin olisi käytössä muttei ole sitä tukevaa kaapelia enkä ole ajatellut ostaakaan, koska ei siitä ole kuin korkeintaan 1-2h nopeushyöty ja latausajat yleensä sellaisia, että tuo normaalikin versio riittää ihan hyvin. Harmi jos tuohon latausasemaan tulee investoitua ja sitten se saatava hyöty ei näy ja aika ison määrän sähköä voisi ladata tavallisestkin :P Eikö noissa ihan uusissa 2022-23 malleissa ole vasta se jotain 6-7kWh vastaanottava sisäinen laturi asennettuna?
Onko sulla Volvon mukana tullut laturi? Sehän, missä ei ole säätöjä, antaa 8A virtaa, eli noin 1,8kw tunnissa. 4 tuntia x 1,8kw= noin 7,4kw. Tästä kun laskee niin tosiaan 4-5h, niin pitäisi akun olla täynnä riippuen auton vuosimallista ja akun koosta. Itselläni on isommalla akulla oleva, eli 2020 vuosimallin, niin siinä ottaa sen reilu 5h tuolla Volvon omalla laturilla ja joku alta 4h, kun ajan 10A virralla säädettävällä johdolla. Jotain 9,6-9,7kWh ilmoittaa laturi aina ladatuksi määräksi kun akku ollut tyhjä.
-
Joo on se Mennekes musta-sininen palikka ja keltainen johto. Siinä on 2 sellaista sinistä valoa, en tiedä mikä merkitys niillä edes on... Ei tullu vaan kuin 1 perus/laturijohto auton mukana. Ai sekö onkin vain 8A malli sitten, mutta tuntunut kyllä kohtuu riittävältä... Siellä on vissiin joku puskuri sitten akussa elikä vaikka on tyhjä, niin laitaa vaan sen vajaa 10kWh? Meillä on kyllä se vähän isompi päivitetty akkumalli eli 11,6kWh pitäs olla! Rangea näin talvellakin jotain 30-35km maksimi vähän lämpötilasta riippuen. En tiedä pitäisikö sitten investoida joku vähän parempi laturijohto, missä olisi se Ampeerin säätö ja ajastin tms, ottaisko ne sitten Ampeeria säätämällä enemmänkin tuosta normaalista 16A suko-pistorasiasta? Jostain vaan lukenut ettei sitä voimavirtaa ainakaan kannata hyödyntää auton sisäisen laturin takia, vaikka meillä olis just n. metrin päässä laturiluukusta se voimavirtaulostulo. Jos teillä on ehdotuksia mikä tuohon kannattais pääjohdoksi vaihtaa, niin ideoita otetaan vastaan. Mitään useamman satasen (sanotaan +300€) piuhaa en ole ajatellu laittaa. Olis kuitenkin kotona ja reissussa eri johto ettei tarvi alkaa noita kaapeleita koko aikaa kuskaamaan edestakaisin ja myös autotallissa/katoksessa vois käyttää eri piuhaa tai jättää autoon takakonttiin varalta joku "matkapiuha".
Onko sulla Volvon mukana tullut laturi? Sehän, missä ei ole säätöjä, antaa 8A virtaa, eli noin 1,8kw tunnissa. 4 tuntia x 1,8kw= noin 7,4kw. Tästä kun laskee niin tosiaan 4-5h, niin pitäisi akun olla täynnä riippuen auton vuosimallista ja akun koosta. Itselläni on isommalla akulla oleva, eli 2020 vuosimallin, niin siinä ottaa sen reilu 5h tuolla Volvon omalla laturilla ja joku alta 4h, kun ajan 10A virralla säädettävällä johdolla. Jotain 9,6-9,7kWh ilmoittaa laturi aina ladatuksi määräksi kun akku ollut tyhjä.
-
Joo on se Mennekes musta-sininen palikka ja keltainen johto. Siinä on 2 sellaista sinistä valoa, en tiedä mikä merkitys niillä edes on... Ei tullu vaan kuin 1 perus/laturijohto auton mukana. Ai sekö onkin vain 8A malli sitten, mutta tuntunut kyllä kohtuu riittävältä... Siellä on vissiin joku puskuri sitten akussa elikä vaikka on tyhjä, niin laitaa vaan sen vajaa 10kWh? Meillä on kyllä se vähän isompi päivitetty akkumalli eli 11,6kWh pitäs olla! Rangea näin talvellakin jotain 30-35km maksimi vähän lämpötilasta riippuen. En tiedä pitäisikö sitten investoida joku vähän parempi laturijohto, missä olisi se Ampeerin säätö ja ajastin tms, ottaisko ne sitten Ampeeria säätämällä enemmänkin tuosta normaalista 16A suko-pistorasiasta? Jostain vaan lukenut ettei sitä voimavirtaa ainakaan kannata hyödyntää auton sisäisen laturin takia, vaikka meillä olis just n. metrin päässä laturiluukusta se voimavirtaulostulo. Jos teillä on ehdotuksia mikä tuohon kannattais pääjohdoksi vaihtaa, niin ideoita otetaan vastaan. Mitään useamman satasen (sanotaan +300€) piuhaa en ole ajatellu laittaa. Olis kuitenkin kotona ja reissussa eri johto ettei tarvi alkaa noita kaapeleita koko aikaa kuskaamaan edestakaisin ja myös autotallissa/katoksessa vois käyttää eri piuhaa tai jättää autoon takakonttiin varalta joku "matkapiuha".
Se laturi antaa just sen 8A. Itse vaihdoin uuden "superschukon" ulkopistorasiaan, olikohan jotain 30€, niin uskaltaa käyttää 16A virtaakin. Ostin itse toiseksi laturiksi säädettävän, Verkkokauppa.comista, https://www.verkkokauppa.com/fi/product/756109/Tietoset-eLOAD-SUKO-sahkoauton-latauslaite-Suko-1x16-A-3-7-k
Volvo omaa pidän aina takakontissa matkalla mukana, jos tarvitsee jossain ladata tai pystyy.
Siitä voimavirta versiosta ei ole mitään hyötyä kun Volvo ei hyädynnä kuin 1x16A, eli tukee vain yhden vaihdeen latausta ja 3 -vaihe laturit piuhaankin on varsin arvokkaita.
-
Kiitos! Pitää harkita tuota linkkaamaasi tuotetta, olis ainakin maksimi latausnopeus ja onhan siitä pörssisähköasiakkaana jotain teoreettista hyötyä, että lataako X tuntia halvalla vai kalliilla sähköllä! Jos on kiinteä soppari, niin se on ihan se ja sama sitten... Vaikka pitkään noita pitää latailla, että se johto maksaa itsensä takaisin. Enemmän kyse kai käyttömukavuudesta ja joustavuudesta.
Se laturi antaa just sen 8A. Itse vaihdoin uuden "superschukon" ulkopistorasiaan, olikohan jotain 30€, niin uskaltaa käyttää 16A virtaakin. Ostin itse toiseksi laturiksi säädettävän, Verkkokauppa.comista, https://www.verkkokauppa.com/fi/product/756109/Tietoset-eLOAD-SUKO-sahkoauton-latauslaite-Suko-1x16-A-3-7-k
Volvo omaa pidän aina takakontissa matkalla mukana, jos tarvitsee jossain ladata tai pystyy.
Siitä voimavirta versiosta ei ole mitään hyötyä kun Volvo ei hyädynnä kuin 1x16A, eli tukee vain yhden vaihdeen latausta ja 3 -vaihe laturit piuhaankin on varsin arvokkaita.
-
Kiitos! Pitää harkita tuota linkkaamaasi tuotetta, olis ainakin maksimi latausnopeus ja onhan siitä pörssisähköasiakkaana jotain teoreettista hyötyä, että lataako X tuntia halvalla vai kalliilla sähköllä! Jos on kiinteä soppari, niin se on ihan se ja sama sitten... Vaikka pitkään noita pitää latailla, että se johto maksaa itsensä takaisin. Enemmän kyse kai käyttömukavuudesta ja joustavuudesta.
Kannattaa silloin tarkistaa että on johdot ja pistorasiat mitoitettu nopeammalle latauksella. Normi töpselit on mitoitettu tuolle 8A virralle.
-
Mulla se auton mukana tullut Mennekes on tyyppikilven mukaan 10A , luulisi, että tuo normi tolppapaikka sen kestää, toki 2,5 neliön johtoa ja 16A sulakkeen takana. Ne karavaanari pistorasiat on ainakin normi latureille mitoitettuna melko turhaa rahan haaskausta
-
Mulla se auton mukana tullut Mennekes on tyyppikilven mukaan 10A , luulisi, että tuo normi tolppapaikka sen kestää, toki 2,5 neliön johtoa ja 16A sulakkeen takana. Ne karavaanari pistorasiat on ainakin normi latureille mitoitettuna melko turhaa rahan haaskausta
Se 10A on sulakekoko mitä laturi vaatii ja max virta mitä se mennekes ottaa. Tosin noita on 10A virralla lataaviakin olemassa, mutta Volvoissa kai ne on rajoitettu 8A virralle. Mulla oli kanssa tuo Mennekesin alkuperäinen, mutta se rikkoontui jo 6kk jälkeen. Sain Volvolta tilalle sellaisen ihme laturin, näyttää enemmän mustalle poijulle kuin laturille :D. 2,5 neliön piuha ja 16A sulake kestää tuon 16A jos on kunnossa pistoke. Pitkään latasin vanhalla pistokkeella 16A virrallakin ja eipä tuo lämmenny. Mutta varmuuden vuoksi sen pistokkeen nyt laitoin ns. paremmin kestävään "super chuko" malliseksi, sellainen sininen väriltään. Ei ollut kallis investointi sekään.
-
Noissa on ollu vakiona tilapäislaturina vähän mitä sattuu myös Mennekes brändillä, nykyään yleensä kiinteä 8A, alkupään autoissa tuli joskus säädettävä 6-13A. Ruotsintuonneissa usein kiinteä 10A. Mut on säädettävä tai ei, en lataisi tilapäislaturilla kuin maksimissaan 8A virralla.
(https://i.ibb.co/SBckW3J/20230219-180419.jpg) (https://ibb.co/SBckW3J)
-
Noissa on ollu vakiona tilapäislaturina vähän mitä sattuu myös Mennekes brändillä, nykyään yleensä kiinteä 8A, alkupään autoissa tuli joskus säädettävä 6-13A. Ruotsintuonneissa usein kiinteä 10A. Mut on säädettävä tai ei, en lataisi tilapäislaturilla kuin maksimissaan 8A virralla.
(https://i.ibb.co/SBckW3J/20230219-180419.jpg) (https://ibb.co/SBckW3J)
Joo tuo 8A on hyvä jos on vanha peruspistoke, turvallisin. Jos haluaa enemmän käyttää isompaa virtaa, niin suosittelen vaihtamaan ns. super chukon, mikä on tarkoitettu kestämään jatkuvaa 16A virtaa.
-
Ilmeisesti ruotsin tuonneissa on se 10A laturi mukana, kyllä nuo mun pistorasiat on kestäneet ilman värin vaihdosta, eli ei oo tulossa superschukoamulle.
-
Ilmeisesti ruotsin tuonneissa on se 10A laturi mukana, kyllä nuo mun pistorasiat on kestäneet ilman värin vaihdosta, eli ei oo tulossa superschukoamulle.
Sen kyllä kunnossa oleva pistoke kestää hienosti. Ja jos on hiljaittain uusittu, niin pitäisi kyllä kestää 16A myös, koska sille se on alunperin mitoitettukin.
-
Laitoin autotalliin lataushommiin Puuilosta ostetun "pienen automaattisen vikavirtasuojan" eli sellainen valkoinen, missä on vain vihreä ja punainen merkkivalo. Ei ole mitään testinappulaa tai resettiä. Pelkästään sisäkäyttöön tarkoitettu. Nyt alkanut huidella 16A asetuksella ELoad säädettävällä piuhalla n. 15,4-15,5A arvolla jopa 3,4kWh sisään eli kohtuu nopea on lataus. En osaa sanoa vaikuttaako tuo 13A asetus välillä jotenkin ettei sitten ole niin hyvä (jotain 2,5kWh kieppeillä ollut), mutta varsin kokeilin nyt tuolla 16A asetuksella ja näyttäs olevan melkein maksimi mitä autokaan pystyy ottamaan sisään. Vaikuttaakohan tuo vikavirtasuoja mitenkään tuohon piuhan ja/tai auton latausarvoihin?!? Äkkiseltään tuntuis olevan parempi, mutta enpä siis tiedä... Aiemmin tuo 16A ei ole antanut noin hyviä latausarvoja ennen tuon vikavirtapalikan hankintaa ::)
VOC ohjelmaan oli tullut muuten tosi hyvä päivitys eli sen ajastuksen saa paremmin päälle ja siinä ainakin välillä vilahtaa myös sellainen nappula "aloita lataus" eli sen ajastuksen voi myös ohittaa. Välillä se kyllä häviää näytöstä ja joskus on ärsyttävän hidas se latauksen aika-arvojen talletus. Mutta omasta mielestä tosi hyvä päivitys VOC:iin tuo!!! ;D Toiminut ihan hyvin, kun vaan muistaa ensin määrittää sen latauspaikan. Näyttää paikantavankin ihan just oikeaan osoitteeseen sen. Oli muuten entisen auton omistajan latauspaikkakin siellä muistissa, vaikka se VOC-liitos oli jo poistettu ja ite otin uutena käyttöön :2funny:
-
Tällainenkin tuote näyttää löytyvän ja senkin hommasin ulkokäyttöön eli tuon edellisen viestin palikka on saman valmistajan, mutta sellainen pienempi ilman mitään lisähässäköitä :
https://www.puuilo.fi/harju-vikavirtasuoja-ip44 (https://www.puuilo.fi/harju-vikavirtasuoja-ip44)
Edullisia kamppeita ja luultavasti hoitavat hommansa ihan ok?
-
Laitoin autotalliin lataushommiin Puuilosta ostetun "pienen automaattisen vikavirtasuojan" eli sellainen valkoinen, missä on vain vihreä ja punainen merkkivalo. Ei ole mitään testinappulaa tai resettiä. Pelkästään sisäkäyttöön tarkoitettu. Nyt alkanut huidella 16A asetuksella QLoad säädettävällä piuhalla n. 15,4-15,5A arvolla jopa 3,4kWh sisään eli kohtuu nopea on lataus. En osaa sanoa vaikuttaako tuo 13A asetus välillä jotenkin ettei sitten ole niin hyvä (jotain 2,5kWh kieppeillä ollut), mutta varsin kokeilin nyt tuolla 16A asetuksella ja näyttäs olevan melkein maksimi mitä autokaan pystyy ottamaan sisään. Vaikuttaakohan tuo vikavirtasuoja mitenkään tuohon piuhan ja/tai auton latausarvoihin?!? Äkkiseltään tuntuis olevan parempi, mutta enpä siis tiedä... Aiemmin tuo 16A ei ole antanut noin hyviä latausarvoja ennen tuon vikavirtapalikan hankintaa ::)
VOC ohjelmaan oli tullut muuten tosi hyvä päivitys eli sen ajastuksen saa paremmin päälle ja siinä ainakin välillä vilahtaa myös sellainen nappula "aloita lataus" eli sen ajastuksen voi myös ohittaa. Välillä se kyllä häviää näytöstä ja joskus on ärsyttävän hidas se latauksen aika-arvojen talletus. Mutta omasta mielestä tosi hyvä päivitys VOC:iin tuo!!! ;D Toiminut ihan hyvin, kun vaan muistaa ensin määrittää sen latauspaikan. Näyttää paikantavankin ihan just oikeaan osoitteeseen sen. Oli muuten entisen auton omistajan latauspaikkakin siellä muistissa, vaikka se VOC-liitos oli jo poistettu ja ite otin uutena käyttöön :2funny:
En tiedä mitä olet ostanut? Vikavirtasuojassa on kyllä aina testinappi ja kytkin mistä se laitetaan uudestaan päälle tai pois päältä. Mut kysymykseesi et lisääkö vikuri latausarvoja, niin ei varmasti lisää. Sulla on joku muu ominaisuus ehkäpä esim lämpötila nyt eri kuin aiemmilla virran ihmettelyillä.
-
Tilapäislaturi pitää kytkeä suoraan seinätöpseliin, välissä ei saa käyttää jatkojohtoa, siirrettävää vikavirtasuojaa, eikä varsinkaan ajastinta.
Onnea valitsemallanne tiellä.
-
Se on tuollainen Harju-maahantuojan muuten sama kuin tuo missä on test ja reset muttei sitä näköjään ollut Puuilon nettikatalogissa.
En tiedä mitä olet ostanut? Vikavirtasuojassa on kyllä aina testinappi ja kytkin mistä se laitetaan uudestaan päälle tai pois päältä. Mut kysymykseesi et lisääkö vikuri latausarvoja, niin ei varmasti lisää. Sulla on joku muu ominaisuus ehkäpä esim lämpötila nyt eri kuin aiemmilla virran ihmettelyillä.
-
Jaahas...
https://sesko.fi/standardointi/sahkoautot-ja-latausjarjestelmat/sahkoauton-latausaseman-vikavirtasuojaus/ (https://sesko.fi/standardointi/sahkoautot-ja-latausjarjestelmat/sahkoauton-latausaseman-vikavirtasuojaus/)
Tilapäislaturi pitää kytkeä suoraan seinätöpseliin, välissä ei saa käyttää jatkojohtoa, siirrettävää vikavirtasuojaa, eikä varsinkaan ajastinta.
Onnea valitsemallanne tiellä.
-
Se on tuollainen Harju-maahantuojan muuten sama kuin tuo missä on test ja reset muttei sitä näköjään ollut Puuilon nettikatalogissa.
Offtopic Harjun maahantuomat tunnistinledi valot on synkkää paskaa, toimii kuukauden / pari ja sitten on pimeää. En oo vieläkään saanut aikaiseksi kytkeä volttista lataamaan. No kilometrejä autolla on tän vuoden puolella kaikki n.500 .
-
Offtopic part 2. Näissä kaapelilatureissa on sisäinen vikavirtasuoja jo valmiiksi. Eli jos on vanha pistorasia, niin ei tarvitse mitään erillistä vikavirtaa siihen väliin. Omassa e-loadin kaapelissa on tämä myös sisäisenä. Autotalliin kun laitoin uuden 3 -vaihe pistokkeen ja supersuko yhdistelmä pistokkeen, niin siihen tottakai laitoin 3 -vaihe vikavirran kun laki jo sen vaatii uusissa asennuksissa.
-
Ok,
Hyvin tuo näytti ELoad lataavan myös ulkoa antoi melkein 16A ja reilusti yli 3kWh joten käyttää sitten tuota suojaa joskus muuhun laitteeseen. Hyvä tietää että siinä ELoadissa on tuo ominaisuus vakiona.
-
Ok,
Hyvin tuo näytti ELoad lataavan myös ulkoa antoi melkein 16A ja reilusti yli 3kWh joten käyttää sitten tuota suojaa joskus muuhun laitteeseen. Hyvä tietää että siinä ELoadissa on tuo ominaisuus vakiona.
Mulla on tuo eload ollut jo 1,5v käytössä. Hyvin toiminut ja antaa sen minkä lupaa. 10A tai 13A tulee käytettyä enimmäkseen kun lataa aina ajastettuna pörssisähköllä. Tässähän on vakiona Type A AC vikavirtasuoja + DC vikavirtasuoja
-
Mites se nyt on tarviiko tämmöinen T8 sen maadoitetun pistorasian kotona lataamista varten?
-
Mites se nyt on tarviiko tämmöinen T8 sen maadoitetun pistorasian kotona lataamista varten?
Minun mielestäni ehdottomasti (pitää) kannattaa olla suojamaadoitettu ja ei kai taida sellainen "nykysuko" mennäkään siihen vanhempaan, korjatkaa jos olen täysin väärässä...
Itsellä ollut jopa ukkosella tuollaisessa Eload-latausjohdossa se ja ei ole ollut ongelmia. Omasta mielestä Volvo on suunnitellut tuon latauksen järkevästi, että siinä (yleensä)
käytetään sitä tavallista suko-pistoketta eli ne jännitteet eivät ole liian isoja ja meidän tarpeisiin lataa kyllä ihan riittävän nopeasti, 16A jopa alle 3h mikäli hyvin ottaa virran!
-
Mulla oli tuo piuha, pistin vaihtoon, oli järjettömän jäykkä kaapeli pakkasella. Vaihdoin tähän ja olen tyytyväinen jo toista vuotta ollut. Lataan 13A normaalisti ja jos on kiire, niin 16A tulee myös käytettyä. Noin 3,5-4h menee 16A virralla täyteen saada akku, vaikka tässä 2020 mallissa on se muutaman kw isompi akku.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/756109/Tietoset-eLOAD-SUKO-sahkoauton-latauslaite-Suko-1x16-A-3-7-k
Moi
Olisiko kellään tarkempaa tietoa mikä on tuon Tietoset eLoad 5m latausjohdon todellinen pituus ?
Kun luin, ettei olisikaan 5m pitkä.
-
Moi
Olisiko kellään tarkempaa tietoa mikä on tuon Tietoset eLoad 5m latausjohdon todellinen pituus ?
Kun luin, ettei olisikaan 5m pitkä.
Kyllä sen kokonaispituus on 5m sukosta latauspistokkeeseen. Mukaan on laskettu se suko-laturi välinen pätkä mikä on joku 40-50cm.
-
Varoituksen sana kaikille kotilataajille.
Vaihdata pistorasia välittömästi, jos pistoke tuntuu yhtään löysältä rasiassa.
Autotallin ulkoseinässä auton lämmitykseen asennettu ulkopistorasia. Jossa oma 16A sulake keskuksessa ja 2,5mm johdot. Rasia on tosin 25 vuotta sitten asennettu. Jonka johdosta ostin uuden kotimaisen 16A rasian tilalle kivijalasta.
Laturi oli kiinni rasiassa, mutta ei autossa. Huomattiin sähkömiehen kanssa ettei kaikki ole kunnossa, kun oltiin käymässä rasian vaihtoon.
Sukopistoke ei irronnutkaan rasiasta. Silti Laturiin tuli normaalisti jännitettä edelleen.
Alla pari kuvaa rasiasta, johon vaiheen kosketin oli sulanut kiinni, niin että koko rasia piti väkisin vääntää auki sulakkeen avaamisen jälkeen.
Syy sähkömiehen mukaan syynä huono kosketus johtuen löysästä rasiasta.
Ihme kyllä Rasia ei ollut mennyt oikoseen tai maihin, muuten olisi laukaissut automaattisulakkeen keskuksesta.
Tuossa Mennekes laturissa, kun ei ole mitään kiinnikettä, jolla katausmutikan saisi kiinni seinään ja vedon pois pistokkeesta.
Seuraavassa laturissa sellainen on.
Onneksi ei sattunut muuta kuin rasian palo/sulaminen ja laturin pistokkeen vioittuminen. Joten vähällä selvittiin tilanteeseen nähden. Viikon kesti rasia hybridin latausta 8A.
Vahinkoilmoitus tapauksesta on tehty.
(https://i.ibb.co/rHWt3YV/IMG-4705.jpg) (https://ibb.co/rHWt3YV)
(https://i.ibb.co/PG77Fmm/IMG-4706.jpg) (https://ibb.co/PG77Fmm)
-
Kannattaa laittaa seinään vaikka tämmöinen ruuvattava koukku tuota mötikkää varten.
(https://i.ibb.co/7jW75cm/20220609-074503.jpg) (https://ibb.co/7jW75cm)
-
Kannattaa laittaa seinään vaikka tämmöinen ruuvattava koukku tuota mötikkää varten.
(https://i.ibb.co/7jW75cm/20220609-074503.jpg) (https://ibb.co/7jW75cm)
Kiitokset Rytkonen tästä tärkeästä infosta/kokemuksesta ja meillä teki kans 16A latauskuormituksen takia sitä, että alkoi perus-suko pistokkeet lämpenemään/menivät ne reiät osittain mustaksi ja tuli huoli tuosta sähköjärjestelmän kestävyydestä pitemmän päälle sekä pelko sähköpalosta autotallissa. Eipä taida kotivakuutuskaan korvata, jos on käyttänyt ei-suositeltavaa systeemiä...? En kyllä suosittele lataamaan koko aikaa sillä 16A vaikka latauslaitekaapelissa sellainen olisikin. Meillä tallissa myös sisäilmapuhallin ja usein pidän tallin oveakin auki ladattaessa. En uskalla ennen uuden piuhan tuloa enää yöksi jättää lataukseen. Eilen oli pari tuntia latauksessa ja oli kyllä kuuma se johdon seinän pää ja melkein käry jo haisi. Tämän takia päädyin tilaamaan nykyisen latauskaapelin sijaan tämän ja kyselin asiakaspalvelusta oikeantyyppisen tuotteen hankkimisperustetta :
https://nordicplug.fi/products/kannettava-sahkoauton-latauslaite-voimavirtaan-cee (https://nordicplug.fi/products/kannettava-sahkoauton-latauslaite-voimavirtaan-cee)
Tuo vaikuttaa meille järkevimmältä paketilta, kun on 3-vaihevirta/voimavirtapiste autotallissa eli tuon kun tyrkkää punaiseen pistokkeeseen, niin ei tarvi miettiä kestääkö vai ei... Laittelen kommentteja miten toimii sitten ensi viikolla, kun tulee.
Aiempi piuha jää sitten reissuille käyttöön tms eli sitäkään ei kannata pois heittää/myydä. Näyttää saman valmistajan tuotteilta eLOAD ja tuo Nordic Plug ToGo. Toivottavasti vain 5m riittää "reissupiuhaan", kun ei ikinä tiedä minkälaisia latauspaikkoja tulee.
Tällä hetkellä nykyinen tankki on reilu 3/4 vielä ja 1000km jo trippimittarissa. Kokonaiskulutus 4,8L sähkötkin huomioiden ja nykyinen tankki 1,6L vaikka välillä käyttänyt myös "chargea" että bensamoottori kierrättää öljyt yms. Kaverilla Toyota RAV4 plugin ja vajaa 30tkm ajanut. Bensankulutus 3,5L ja siinä ei ole huomioitu sähkönkulutusta ollenkaan. Hieman hymyilytti, kun vertailun vuoksi viestillä kysyin. Omassa vehkeessä kuitenkin +80hv enemmän jerkkua vaikka ajelen melko maltillisesti koko ajan taloudellisuus huomioiden :2funny:
-
Nyt on Nordicplug voimavirtalatauslaite/kaapeli asennettu talliin ja 8A virralla laite näyttää maltillisesti sekä turvallisesti jotain 7,1A tai 7,2A arvoja eli kuitenkin alle tuon 8A mitä laitteeseen olen säätänyt. Latausteho tuntuu olevan yläkanttiin n. 5kW eli yli sen mitä Volvo pystyy ottamaan vastaan. Noin 10-15min lataa jo 1kW, mutta ei välttämättä ole tuokaan aivan totta. Luultavasti vain tuon laitteen ominaisuuksia nuo arvot, mutta pitää seurailla nyt miten lataukset onnistuu ja onko hyvä kampe.
Edit : pystyi käyttämään myös 16A arvolla, vähän aikaa arpoi ja alkoi sitten lataamaan. Näytti jopa 10-11kW lukemia, mutta antaa sen mitä auto ottaa vastaan. Vähän sekava tuo näyttötila, kun ei mene ladatut sähköarvot kyllä oikein, mutta joka tapauksessa toimi/täyteen latasi ja antoipa rangeakin vähän enemmän huomiselle. Pitääpä kommentoida lisää, kun on enemmän kokemuksia. Nopeaa ainakin tulee nyt virrat autoon!
Tässä muutama kuva :
(https://i.ibb.co/QdqShrg/20230829-155233.jpg) (https://ibb.co/QdqShrg)
(https://i.ibb.co/j3cXY5Z/20230829-160241.jpg) (https://ibb.co/j3cXY5Z)
(https://i.ibb.co/jRkwSZc/20230829-170305.jpg) (https://ibb.co/jRkwSZc)
(https://i.ibb.co/g6ptTNp/20230829-170315.jpg) (https://ibb.co/g6ptTNp)
-
Tulipa siisti ja käyttökelpoinen latausjohdon kantokassi Nordic Plug firmasta ilmaiseksi, kun tein heille arvostelun ja alensivat -10€ aikaisempaa tilaustani ja lähettivät tosiaan ilman kuluja ilmaiseksi vielä sen hyvän kanto/kuljetuslaukun mukaan. Suosittelen 5/5 tätä firmaa ja heidän tuotteitaan. Kantolaukku/kassi kelpaa myös muiden tavaroiden kantamiseen ja tuo olkahihnakin oli tosi hyvälaatuinen, menee jopa työlaukkuna tms jollei ole käyttöä varsinaisen johdon kuljetukseen.
(https://i.ibb.co/3cMJ3Hz/20230915-132645.jpg) (https://ibb.co/3cMJ3Hz)
-
Varoituksen sana kaikille kotilataajille.
Vaihdata pistorasia välittömästi, jos pistoke tuntuu yhtään löysältä rasiassa.
Autotallin ulkoseinässä auton lämmitykseen asennettu ulkopistorasia. Jossa oma 16A sulake keskuksessa ja 2,5mm johdot. Rasia on tosin 25 vuotta sitten asennettu. Jonka johdosta ostin uuden kotimaisen 16A rasian tilalle kivijalasta.
Laturi oli kiinni rasiassa, mutta ei autossa. Huomattiin sähkömiehen kanssa ettei kaikki ole kunnossa, kun oltiin käymässä rasian vaihtoon.
Sukopistoke ei irronnutkaan rasiasta. Silti Laturiin tuli normaalisti jännitettä edelleen.
Alla pari kuvaa rasiasta, johon vaiheen kosketin oli sulanut kiinni, niin että koko rasia piti väkisin vääntää auki sulakkeen avaamisen jälkeen.
Syy sähkömiehen mukaan syynä huono kosketus johtuen löysästä rasiasta.
Ihme kyllä Rasia ei ollut mennyt oikoseen tai maihin, muuten olisi laukaissut automaattisulakkeen keskuksesta.
Tuossa Mennekes laturissa, kun ei ole mitään kiinnikettä, jolla katausmutikan saisi kiinni seinään ja vedon pois pistokkeesta.
Seuraavassa laturissa sellainen on.
Onneksi ei sattunut muuta kuin rasian palo/sulaminen ja laturin pistokkeen vioittuminen. Joten vähällä selvittiin tilanteeseen nähden. Viikon kesti rasia hybridin latausta 8A.
Vahinkoilmoitus tapauksesta on tehty.
(https://i.ibb.co/rHWt3YV/IMG-4705.jpg) (https://ibb.co/rHWt3YV)
(https://i.ibb.co/PG77Fmm/IMG-4706.jpg) (https://ibb.co/PG77Fmm)
Tuossakin tapauksesss on hyvin mahdollista että vika on ollut siinä johdon kiristyksessä tuohon pistorasian liittimeen. Päällepäin ei näy, mutta mahdollisesti tuo on ollut ruuviliittimillä jousiluormitteisen liittimen sijaan.
Kupari on melko pehmeää metallia ja tuollainen ruuvilla kiristetty liitos pyrkii ajan kanssa löytymään. Bonusmukavana, moni ihan kiinteästi asennettava latausasema on nimenomaan ruuviliitännällä, ja ihan asiallisesti (niin kovaa kun ruuvarilla jaksaa), kiristetty liitin löysyyi niin paljon että aloi lyödä valokaarta. Laitoin jousikuormitteiset riviliittimet tilalle.
-
Sanokaapa viisaammat, että muistanko oikein että 8A latausvirtaa käytettäessä hybridin latausjohdon kautta järjestelmä lataisi myös sitä auton 12V normiakkua? Vai pitääkö edelleen ladata normaalisti niistä latauspisteistä moottoritilan puolelta?!?
-
Jep, käsittääkseni 12V pikkuakkua ladataan aina samalla, kun hybridin ajoakkua ladataan.
Kirjoitin aikanaan tähän ketjuun, että asennutin auton lataamista varten uuden vikavirtasuojatun pistorasian ja kaapelit kun sulakekoko samalla nostettiin 16A.
Ostin myös uuden Deltacon piuhan ja se toimi hienosti reilun vuoden, mutta sitten pistorasiasta tuli tuon näköinen. Vein deltacon takaisin motonettiin ja nyt rasiaksi vaihdettiiin supersuko. Syylliseksi epäilen deltacon piuhaa, mutta saa nähdä mihin reklamaatio johtaa...
(https://i.ibb.co/3vPyZJr/IMG-20231009-190158.jpg) (https://ibb.co/3vPyZJr)
-
Jep, käsittääkseni 12V pikkuakkua ladataan aina samalla, kun hybridin ajoakkua ladataan.
Kirjoitin aikanaan tähän ketjuun, että asennutin auton lataamista varten uuden vikavirtasuojatun pistorasian ja kaapelit kun sulakekoko samalla nostettiin 16A.
Ostin myös uuden Deltacon piuhan ja se toimi hienosti reilun vuoden, mutta sitten pistorasiasta tuli tuon näköinen. Vein deltacon takaisin motonettiin ja nyt rasiaksi vaihdettiiin supersuko. Syylliseksi epäilen deltacon piuhaa, mutta saa nähdä mihin reklamaatio johtaa...
(https://i.ibb.co/3vPyZJr/IMG-20231009-190158.jpg) (https://ibb.co/3vPyZJr)
Kyllä tuo perus syy on se että pistorasian sisällä olevat raudat ei vaan purista riittävästi sitä pistotulpan jalkaa. Tietysti jos siinä deltakon latauslaitteessa olisi riittävän herkälle viritetty lämpöanturi siellä pistotulpassa tuota ongelmaa ei pääsisi syntymään, mutta perusongelma on se että suko rasiaa ei vaan ole suunniteltu tuollaiseen käyttöön.
-
Jep, se voi olla ja ehkä tuo Norwescon vikavirtarasia kului vuodessa liian väljäksi. Minullakin on laturin piuhassa olevalle palikalle koukku seinässä, eli se ei roiku tuon pistorasian varassa. Aikaisemmin en huomannut, että rasia tai johdot olisivat erityisemmin lämmenneet, mutta kun huomasin toisen rasian palaneen ruskeaksi, niin kokeilin toista ja samalla tuli havaittua, että rasia lämpeni selvästi enemmän kuin aikaisemmin ja hetken päästä toinen rasia kärähti samalla tavalla. Sisäosiltaan tuo Norwescon rasia näyttää kuitenkin ehjältä, eli ei ole sulanut kuten tuossa aikaisemmin esitelty rasia. Myös deltacon pistoke näytti hieman sulaneen toisen piikin juuresta...
Toinen vaihtoehto voisi siis olla pistokkeen huono laatu ->
https://etn.fi/index.php/tekniset-artikkelit/13-news/14546-muista-saehkoeautoa-ladatessa-supersukopistorasia-ei-auta-jos-pistotulppa-on-sekundaa
-
Uutena käyttäjänä kysyn, mikä on jippo, miten Mennekes 2-latauspistoke irtoaa autosta, kun päällä ei ole minkäänlaista painiketta, kuten jonkun ohjeen mukaan kuuluisi olla...
-
Uutena käyttäjänä kysyn, mikä on jippo, miten Mennekes 2-latauspistoke irtoaa autosta, kun päällä ei ole minkäänlaista painiketta, kuten jonkun ohjeen mukaan kuuluisi olla...
Löysin vastauksen, eli avaimesta avattava lukitus, vaikka ovet eivät olleet lukossa...eli kaapeli lukittuu aina...
-
Jep, se voi olla ja ehkä tuo Norwescon vikavirtarasia kului vuodessa liian väljäksi. Minullakin on laturin piuhassa olevalle palikalle koukku seinässä, eli se ei roiku tuon pistorasian varassa. Aikaisemmin en huomannut, että rasia tai johdot olisivat erityisemmin lämmenneet, mutta kun huomasin toisen rasian palaneen ruskeaksi, niin kokeilin toista ja samalla tuli havaittua, että rasia lämpeni selvästi enemmän kuin aikaisemmin ja hetken päästä toinen rasia kärähti samalla tavalla. Sisäosiltaan tuo Norwescon rasia näyttää kuitenkin ehjältä, eli ei ole sulanut kuten tuossa aikaisemmin esitelty rasia. Myös deltacon pistoke näytti hieman sulaneen toisen piikin juuresta...
Toinen vaihtoehto voisi siis olla pistokkeen huono laatu ->
https://etn.fi/index.php/tekniset-artikkelit/13-news/14546-muista-saehkoeautoa-ladatessa-supersukopistorasia-ei-auta-jos-pistotulppa-on-sekundaa
Schukon johtimissa kulkee käytännöllisesti katsoen sama virta (oli se sitten iso tai pieni). Eli tosiaan jos Schukon toinen piikki kuumenee selvästi toista enemmän, niin silloin kyllä todennäköinen heikko lenkki on syystä tai toisesta nimenomaan pistorasian huono kontakti, joko pistokkeen piikkiä vasten (esim. löystynyt jousikosketin) tai sitten pistorasian sisällä (esim. johtoliitoksessa).
Löysät pistorasiat on muuten yleinen vaaranpaikka ylipäätään muutenkin - ei vain autolatauksen yhteydessä.