Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: Passo1983 - 07.06.2022, 11:37:35

Otsikko: Huoltoväli jakopäälle ja vaihteistolle
Kirjoitti: Passo1983 - 07.06.2022, 11:37:35
Moro, millaisella välillä kannattaa huollattaa jakopää ja vaihtestoöljyt ?

V90 T8 plugari -17, mittarissa nyt vajaa 80tkm.
Otsikko: Vs: Huoltoväli jakopäälle ja vaihteistolle
Kirjoitti: tuomaril - 07.06.2022, 18:14:56
Vaihteisto 60tkm välein, jos tahtoo suositusten mukaan mennä.
Otsikko: Vs: Huoltoväli jakopäälle ja vaihteistolle
Kirjoitti: Passo1983 - 16.06.2022, 06:40:07
No millaisilla kilometreillä ihmiset täällä on vaihdattanut / huoltanut automaattivaihteiston öljyt sekä millaisilla kilometreillä on teetetty jakonpäänremppaa, jos on ?
Otsikko: Vs: Huoltoväli jakopäälle ja vaihteistolle
Kirjoitti: Ribbe - 16.06.2022, 13:54:17
No millaisilla kilometreillä ihmiset täällä on vaihdattanut / huoltanut automaattivaihteiston öljyt sekä millaisilla kilometreillä on teetetty jakonpäänremppaa, jos on ?
Jakopään vaihdatin 80tkm kohdalla kun tuli aika täyteen.
Otsikko: Vs: Huoltoväli jakopäälle ja vaihteistolle
Kirjoitti: Passo1983 - 17.06.2022, 07:00:12
Jakopään vaihdatin 80tkm kohdalla kun tuli aika täyteen.

Muistatko paljonko tuli hintaa tuolle huollolle ja mikä moottori kyseessä, jos niillä jotain eroa hintaan on?
Otsikko: Vs: Huoltoväli jakopäälle ja vaihteistolle
Kirjoitti: Ribbe - 17.06.2022, 07:22:27
Muistatko paljonko tuli hintaa tuolle huollolle ja mikä moottori kyseessä, jos niillä jotain eroa hintaan on?
D5 moottori ja taisi olla luokkaa 800€ SAH:lla alkuperäisillä osilla
Otsikko: Vs: Huoltoväli jakopäälle ja vaihteistolle
Kirjoitti: JJJ - 17.06.2022, 08:44:03
T8:n jakopään kilsaraja on 120t, aikarajasta ei mitään hajua. Jakopää ja 120t määräaikaishuolto oli tasan touhutonnin viime talvena valtuutetussa merkkihuollossa, kehäykkösen sisältä tullut huoltotarjous oli 1300 kieppeillä.
Otsikko: Vs: Huoltoväli jakopäälle ja vaihteistolle
Kirjoitti: Passo1983 - 17.06.2022, 10:38:18
T8:n jakopään kilsaraja on 120t, aikarajasta ei mitään hajua. Jakopää ja 120t määräaikaishuolto oli tasan touhutonnin viime talvena valtuutetussa merkkihuollossa, kehäykkösen sisältä tullut huoltotarjous oli 1300 kieppeillä.

Ok, itsellä myös tuo T8, kilsoja tällä hetkellä karvan alta 80tkm ja lokakuu -17 ensirekattu. heinä-elokuun vaihteessa varmaan huolto ajankohtainen, täytyy katsoa tuo vuosimäärä onko jo täynnä, sittenhän se on melkein vaihdettava jos näin on.
Otsikko: Vs: Huoltoväli jakopäälle ja vaihteistolle
Kirjoitti: tupica - 22.06.2022, 07:54:42
Eilen kävin tätä wetterillä kysymässä. Sieltä kyllä omamekaanikko kertoi ihan suorilta, että vaihtoväli 240tkm tai 10v. Ei puhunut mitään että suomessa nämä puolitetaan vaan sanoi että nämä ovat vaihtovälit. Auto siis -19 V60 T8 plugini

Edit:
Ja TM:ssä oli muistaakseni juttua reilu vuosi aikaa tästä. Siinähän oli mainittu, että km-raja olisi sama kuin ruotsissakin mutta aika oli puolitettu 10v -> 5v

Edit:
Löytyihän se juttukin vielä

"Volvo suosittelee jakopään huoltoa Suomessa 5 vuoden tai 180 000 kilometrin jälkeen käyttöönotosta ja Ruotsissa tämä sama huolto suositeltaisiin autooni 10 vuoden tai 180 000 kilometrin jälkeen. Mistä ero?"

"Kysyimme Volvolta eroavuuden syytä. Ohessa Volvolta saamamme vastaus."

"Olemme Suomessa asettaneet suositukseksi ajallisesti 5 vuotta vallitsevien sääolosuhteiden vuoksi. Meillä Suomessa päätös on tehty koko maan vallitsevien sääolojen vuoksi, koska suuri osa autoista on käytössä kohtuullisen kylmissä olosuhteissa pohjoisemmassa."
Otsikko: Vs: Huoltoväli jakopäälle ja vaihteistolle
Kirjoitti: Moottoripää - 22.06.2022, 18:36:50
Itsellä kans V90 T8 ´18 ja sovin jakohihnanvaihdon 90 tkm kohdalla pari viikkoa sitten. Paikan päällä sitten sanottiin että vaihtoaika onkin vasta 240 tkm / 10v. Sen sijaan sitten keksin että vaihdetaan automaattiöljyt. Se tehtiin ja myös Erad-öljyt vaihdettiin, jotka oli aiemmin sovittu.
Otsikko: Vs: Huoltoväli jakopäälle ja vaihteistolle
Kirjoitti: xc90 - 22.06.2022, 20:15:49
Erad öljyt- eli sähkömoottorin öljyt? Kuuluuko huolto-ohjelmaan? Mitä maksoi?

Itsellä kans V90 T8 ´18 ja sovin jakohihnanvaihdon 90 tkm kohdalla pari viikkoa sitten. Paikan päällä sitten sanottiin että vaihtoaika onkin vasta 240 tkm / 10v. Sen sijaan sitten keksin että vaihdetaan automaattiöljyt. Se tehtiin ja myös Erad-öljyt vaihdettiin, jotka oli aiemmin sovittu.
Otsikko: Vs: Huoltoväli jakopäälle ja vaihteistolle
Kirjoitti: esako62 - 24.06.2022, 15:20:50
Hihna meni D3:sta V90:ssä 89 000 km kohdalla. Oulun seutu eli tuo Oulun tauti jakopäässä mahdollinen. Tosin kiristysrulla vaihdettiin nyt vasta kohtuu vastikään 150000 km kohdalla. Volvo Selectin korjauksessa eivät olleet sitä vaihtaneet (Kuten eivät myöskään moottoriöljyjä, vaikka nokka-akseli ja muutama venttiili olivat saaneet osumaa...). Voimansiirron (ja moottorin, oli vaihdettu ajallaan...) öljynvaihdon suoritutin n. 95000 km kohdalla, kun edellinen omistaja ei ollut sitä teettänyt aikoinaan.
Otsikko: Vs: Huoltoväli jakopäälle ja vaihteistolle
Kirjoitti: Moottoripää - 26.06.2022, 12:26:10
Erad öljyt- eli sähkömoottorin öljyt? Kuuluuko huolto-ohjelmaan? Mitä maksoi?
Ei kuulu ohjelmaan, vaihdatin , kun on ollut juttua, että öljy likaantuu näissä kilsoissa, oli kuitenkin hyvän näköistä mekaanikon mukaan. Ja kun vetelen asuntovaunua. Automaattiöljyn vaihdon kanssa 480 € muistaakseni.
Otsikko: Vs: Huoltoväli jakopäälle ja vaihteistolle
Kirjoitti: Säppo - 13.07.2022, 00:49:47
Entisaikaan ajateltiin että jakopään vaihdon yhteydessä kannattaa vaihtaa vesipumppukin, kun on pieni homma siihen muun lisäksi ja toisaalta on ihan kiva, jos vesipumppu kestää ehjänä eikä hajoa vanhuuttaan. Vesipumpun vaihto on nykyisin vaan irstaan hintainen operaatio, kun hintaa tulee pelkästään siitä liki 300 e. Tuon varmaan uskaltaa hyvin jättää vaihdattamatta nyt ekassa jakopääremontissa...? Autollakaan ei siinä vaiheessa tule olemaan kilsoja takana kuin 120-130000 km.
Otsikko: Vs: Huoltoväli jakopäälle ja vaihteistolle
Kirjoitti: Passo1983 - 14.07.2022, 11:21:44
Oma kulkine menossa tulevana maanantaina määräaikaishuoltoon, otin nyt samaan pakettiin sitten myös jakopään hommat sekä automaattivaihteiston huollon.
Mittarissa tällä hetkellä noin 81tkm.
Otsikko: Vs: Huoltoväli jakopäälle ja vaihteistolle
Kirjoitti: nn76 - 05.09.2022, 19:50:01
Onkohan kukaan vaihtanut noita ERAD -öljyjä itse?

Löysin tuohon ERAD:in korjaukseen liittyvän korjaamo-ohjeen:
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2018/MC-10163458-9999.pdf

Viimeisenä toimenpiteenä mainitaan, että tsekkaa öljyn taso, mutta harmittavasti puuttuu, että miten se käytännössä tehdään :P
Kyljessä on näköjään samanlainen proppu ku pohjassa josta öljyt tyhjennetään.
Voisi veikata, että täyttö sen tasolle, mutta ku ei oikein viitsi tämän suhteen arvailla  ;D

VIDAssa varmaankin on ohje, mutta sitä kun ei nyt sattuneesta syystä ole saatavilla.

-----------------------
XC60 T8 -18, ERAD2
Otsikko: Vs: Huoltoväli jakopäälle ja vaihteistolle
Kirjoitti: nn76 - 29.12.2022, 16:44:41
Vaihdoin syksyllä nuo ERADin öljyt 60tkm kohdalla. Ulos tuli noin 4 desin verran ja uutta meni vajaa 7. Pohjapropun magneetti oli kerännyt aika lailla töhnää. Tuossa kuvassa on uuden ja pihalle tulleen öljyn visuaalinen ero.

Hintaa litran purkilla oli alennuksineen n. 50€. En ole noin kallista litkua ikinä ostanutkaan. Mutta tämän perusteella varmasti tulee jatkossa vaihdettua säännöllisesti.

Varaosatiskillä tulostivat mulle Vidasta ohjeenkin. Eli helppo homma: pohjapropusta ulos ja kyljessä (auton perän puolella) täyttöpropusta sisään. Täyttö pumpulla/ruiskulla aukon tasalle. Ainut "hankaluus" on se, että täyttöpropun ruuvaamisen tila on aika ahdas. Ei sopinut normi hylsy räikän kanssa. Siihen olisi ohjeen mukaan oma työkalukin saatavilla. Kiristys 20Nm.

Propuissa ei ole erillistä vaihdettavaa tiivistettä. Laitoin vanhat proput ja seurasin ettei jää vuotamaan. Seuraavan vaihdon yhteydessä voisi harkita uuden propun ostamista. Ne eivät olleet samanlaisia vaikka tiskillä Vida niin näytti. Pohjapropussa magneetti, täyttöpropussa ei.

(https://i.ibb.co/X8JdnDF/E4-CF9564-021-E-436-E-BA62-959-C312-F8-F78-1-105-c.jpg) (https://ibb.co/X8JdnDF)


Otsikko: Vs: Huoltoväli jakopäälle ja vaihteistolle
Kirjoitti: roilo - 30.01.2023, 19:52:52
D5 moottori ja taisi olla luokkaa 800€ SAH:lla alkuperäisillä osilla

Mikä tekee jakopäärempasta noin kalliin? Onko tuo tehtävissä itse kuten V70:ssä?
Otsikko: Vs: Huoltoväli jakopäälle ja vaihteistolle
Kirjoitti: Ribbe - 30.01.2023, 21:02:19
Mikä tekee jakopäärempasta noin kalliin? Onko tuo tehtävissä itse kuten V70:ssä?
Nyt kun kysyt niin en tiedä. Eiköhän kaikki ole tehtävissä itse. En ole itse koskaan remmejä vaihtanut. Tuohon hintaan tuli hihnat, kiristimet sekä vesipumppu.
Otsikko: Vs: Huoltoväli jakopäälle ja vaihteistolle
Kirjoitti: hessu80 - 30.01.2023, 21:23:13
Mikä tekee jakopäärempasta noin kalliin? Onko tuo tehtävissä itse kuten V70:ssä?
Alkuperäiset osat ovat kalliita ja niitä uusitaan tuossa aika paljon. Itse tein viikko sitten jakopään V40 D2 VEA koneeseen (samat osat kuin D3, D4 ja D5). Saksasta hankitut alkuperäislaatuiset osat maksoivat nekin jo lähemmäs 300 euroa, alkuperäiset luokkaa 500 euroa. Lisäksi noin kolmen tunnin työ ammattilaiselle. Jos uskaltaisi vaihtaa vaan pelkän remmin, niin sittenhän siitä selviäisi kympeillä.

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=136976.msg1061657454#msg1061657454