Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Axu85 - 11.12.2011, 22:51:48
-
Tänään illalla laitoin lämmitysjohdon kiinni, ja meni 1 sekunti ja kuului kova pamahdus.
Äänen jälkeen tuli tuoksu perässä konehuoneesta.
Meniköhän lohkon lämmitin?
En tiedä vielä onko siellä säteiliä vai vastus.
-
Perinteistä lohkon vesitilan vastusta siellä ei voi olla.
Siellä on joko lohkon kyljessä kiinni oleva vastus eli säiteilylämmitin tai vesiletkussa oleva vastus eli letkulämmitin.
-
Säteilylämppäri on vesipumpun alapuolella moottorin "takapuolella" etuvetosissa. Takavedossa se on samassa paikkaan vaan että silloin pelkääjän puolella autoa.
Oma S90 heitti "uudenvuodentulitushajut" kans viime talven aluks.
Nyt pistettiin öljyjäähyn letkuun defan n.500w letkulämmitin, ja hyvin lämmittää, paljon paremmin siis kun säteilijä. Tosin käynnistyminen ei ole yhtä siistiä lämmityksen jälkeen kun tolla "säteilylämmittimellä", mutta sama ongelma on webaston kanssa lyhyellä lämmityksellä.
-
Täytyy sit nostaa auto ja katsoa kumpi siel on.
Ja sit taas saa ostaa uusia osia....
-
Joo, oli lyönyt säteilijän johtoliitännästä maihin.
Tulos: kaikki konehuoneesta uusiksi.
-
Ihan näin kiinnostuksesta, Onko kellään kuvaa tästä letkulämppäristä (Calix PH500) asennettuna kasipätkään?
Kiinnostais et mihin väliin laittaisin sen koneessa.
-
Nyt on asennettu, mut en tiedä onko hyvin siellä.
Laitin sen sisäkennolle menevään letkuun (se alempi) ja siitä menee paisarin/pumpulle päin.
Vaihdelaatikkoon laitin kiinni.
Ihan vain tiedoksi että säteilijöitä saa asennettua 2kpl sinne lohkon kylkeen ja maksaa vähemmän kuin yksi PH500.
Lisänä vielä että säteilijä on ihan sikana helpompi poistaa/asentaa. (jos haluaa tehdä helpomman kautta)
-
jotenkin tuntuu siltä että tämä letkumallinen lämmitin ei oo niin tehokas kuin säteilijä...
Lämmittää vettä niin että kädessä tuntuu mutta jotenkin on tehoton kun käynnistää -10 asteen pakkasessa 1h50min lämmityksen jälkeen... ???
Pitääkö sitä paikkaa vaihtaa alemmas?
-
jotenkin tuntuu siltä että tämä letkumallinen lämmitin ei oo niin tehokas kuin säteilijä...
Lämmittää vettä niin että kädessä tuntuu mutta jotenkin on tehoton kun käynnistää -10 asteen pakkasessa 1h50min lämmityksen jälkeen... ???
Pitääkö sitä paikkaa vaihtaa alemmas?
Jos vesi ei pääse kiertämään niin ei siitäpaljoa hyötyä silloin ole.
-
Tietäis tarkemmin minne se kannattaisi laittaa niin ehkä siitä vois olla hyötyäkin.....
Ja ne calixin ohjeet... huoh.. :uglystupid2:
Edit: khyll... tuli sit laitettua se väärään väliin.... eli taas aineet ulos ja uutta letkua hommaamaan. huoh.... :facepalm:
-
Eikö se tule alavesiletkuun,laitoitko lämppärin letkuun?
-
Lämppärin letkussa oli itselläkin 850:ssä tuollainen letku lämmitin.
-
Joo mut se tulee siihen moottorin ja lämppärin väliin, josta lämmin vesi tulee moottorista sisälle lämppärinkennolle.
Nyt se on sen kiskon/putken/paisarin ja lämppärin välissä... :hello: