Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: wh - 12.12.2011, 13:16:08
-
ELi mulla on b230fk tuossa aihiona ja nyt olisi tutulla ylimääräinen k24 ahdin, onko turbo hyvä ja millainen huolto pitäisi turboon tehdä, hiukan on poikittais välystä.
Millaisiin tehoihin turbo riittää? Samanlainen taitaa olla s60r?
Taitaa olla väärässä paikassa aihe joten siirtäkää jos tarve.
-
K24 on ahtimen kokoluokka kuten on T03, K03 jne. Eri variaatioita on maailman sivut täynnä eli osanumerolla kannattaa guugletella, mistä vehkeestä kotoisin.
-
K24 on ahtimen kokoluokka kuten on T03, K03 jne. Eri variaatioita on maailman sivut täynnä eli osanumerolla kannattaa guugletella, mistä vehkeestä kotoisin.
JEp sen tajusinkin, Audi s4 mutta mitään tietoa ei ole a/r tai pakoperästä eikä kyllä muustakaan
-
Eiköhän tuo piisaa joka tapauksessa reilu 300hv.
Muistelisin, että siinä on K16 laakerointi, eli on nk. uudemman generaation kampe.
-
tai toinen vaihtoehto olisi s60r kkk24 kummankohan ostaisin kkk24 s60r 500e tai sitten audin kkk24 (väljä) 50e
-
komsii komsaa ;D
Jos ei itse halua huoltaa, huolto maksanee osineen jotain 300-500€ paikasta riippuen.
Onhan se mahdollista, että ahdin ei enää ole huoltokelpoinen ihmisystävälliseen hintaan (kulunut tai vääntynyt akseli jne) ja 50e menee hukille.
-
komsii komsaa ;D
Jos ei itse halua huoltaa, huolto maksanee osineen jotain 300-500€ paikasta riippuen.
Onhan se mahdollista, että ahdin ei enää ole huoltokelpoinen ihmisystävälliseen hintaan (kulunut tai vääntynyt akseli jne) ja 50e menee hukille.
ahdin on koulun opettajan, itse olen kokeillut (myös ammattimiehet) että on toimiva ja oli toimiva kun se autosta pois otettiin, hänelle on tilalle tulossa hx35 super ja tuo jää ylimääräiseksi, siksi halpa hinta että aksellissa on pitkittäis välyyttä liikaa, poikittais välyyttä on oikea määrä, ei ota siivet mihinkään kiinni tai muuta.
-
Kandee mitata se, sormiin saattaa pienikin välys tuntua paljolta.
-
Kandee mitata se, sormiin saattaa pienikin välys tuntua paljolta.
Millainen välys yleensä ahtimessa sallittua ?
-
Jos se on 'uudempirunkoinen', 0,1mm alkaa olla liikaa, sen jälkeen painelaakeri alkaa kulumaan aika nopsaan.
-
Eli siis olisiko fiksua ollenkaan ostaa 60tkm ajettu s60r kkk24 ahdin 500e? sellainen olisi tarjolla, mutta tehotavoitteeni on 300-350hp joten onko liian pieni ahdin? ainakin s60r on vakiona 300hp ja on niitä samalla turbolla 400hpkin näkyny.. hmm???
-
Lastuvalmistajat lupailevat s60R:lle 340hv, joten kait se tuohon ainaki riittää.
-
En tiedä, mutta mutuilen että tuo S60R;n ahdin on vähän nykyaikaisempaa suunnittelua. Muistelen että JuhaK;lla oli tuollainen B23 kyljessä ja tehoja taisi olla sen ~350 jolloin oli aika tapissa.
-
Lastuvalmistajat lupailevat s60R:lle 340hv, joten kait se tuohon ainaki riittää.
jep jep, mutta tässä onkin se ero että 340hp lupaavat 5 pyttysen nykyaikaisen koneen kyljessä.. mitenhän riittää tuollaisen vinokoneen kanssa...
-
jep jep, mutta tässä onkin se ero että 340hp lupaavat 5 pyttysen nykyaikaisen koneen kyljessä.. mitenhän riittää tuollaisen vinokoneen kanssa...
En tiedä, mutta mutuilen että tuo S60R;n ahdin on vähän nykyaikaisempaa suunnittelua. Muistelen että JuhaK;lla oli tuollainen B23 kyljessä ja tehoja taisi olla sen ~350 jolloin oli aika tapissa.
-
kiva tieto olisi myös että mitä muuta koneelle oli tehty ?
-
ei ole jätkät uusia ja vanhoja koneita. on vain koneita.
Terminen hyötysuhde painelee tyyliin 20-25% akselilla, kaikki mekaaniseen virittämiseen liittyvä tiedettiin ko 2 maailmansodan aikaan (tuolloin materiaalit oli rajoittava tekijä).
Ainoa, mikä on oleellisesti kehittynyt, on moottorinohjaus.
Eli kyllä se sama K24 tuuttaa punamoottorissa saman kuin tinakoneessakin, koska ei ole mitään vinokone hevosvoimia. On vain (rpm x Nm)/7121.
Röödmotoriin maks joku vaparin tjsp nokka, limitteriä tonkkonen ylemmäs (jos siltä tuntuu), isommat ruikkimet, bensa ja sytkäkartat uusiksi ja jo syöttää. Kova jannu laittaa vaikka MS3:n, ni ei tarvi softata kahta purkkia.
Tais olla OT :2funny:
-
ei ole jätkät uusia ja vanhoja koneita. on vain koneita.
Terminen hyötysuhde painelee tyyliin 20-25% akselilla, kaikki mekaaniseen virittämiseen liittyvä tiedettiin ko 2 maailmansodan aikaan (tuolloin materiaalit oli rajoittava tekijä).
Ainoa, mikä on oleellisesti kehittynyt, on moottorinohjaus.
Eli kyllä se sama K24 tuuttaa punamoottorissa saman kuin tinakoneessakin, koska ei ole mitään vinokone hevosvoimia. On vain (rpm x Nm)/7121.
Röödmotoriin maks joku vaparin tjsp nokka, limitteriä tonkkonen ylemmäs (jos siltä tuntuu), isommat ruikkimet, bensa ja sytkäkartat uusiksi ja jo syöttää. Kova jannu laittaa vaikka MS3:n, ni ei tarvi softata kahta purkkia.
Tais olla OT :2funny:
Mahtaakohan ihan samat tehot kuitenkaan saada esim. 16v tai 8v 4-syl. moottorista samalla TD04 tai K24 ahtimella taikka sitten 5-syl 20v moottorista?
Nuo moottorithan ovat aikalailla erilaisia hengitykseltään jne..?
Tietty jos koneet ovat vain koneita niin sitten niistä saa sen 200hv tai jotain?
Kumma kun kiihdytyskäytössä ei sitten ole noita K24 tai TD04 ahtimia jos moottorilla ei ole mitään merkitystä ahtimen toimintaan.
-
ei ole jätkät uusia ja vanhoja koneita. on vain koneita.
Terminen hyötysuhde painelee tyyliin 20-25% akselilla, kaikki mekaaniseen virittämiseen liittyvä tiedettiin ko 2 maailmansodan aikaan (tuolloin materiaalit oli rajoittava tekijä).
Ainoa, mikä on oleellisesti kehittynyt, on moottorinohjaus.
Eli kyllä se sama K24 tuuttaa punamoottorissa saman kuin tinakoneessakin, koska ei ole mitään vinokone hevosvoimia. On vain (rpm x Nm)/7121.
Röödmotoriin maks joku vaparin tjsp nokka, limitteriä tonkkonen ylemmäs (jos siltä tuntuu), isommat ruikkimet, bensa ja sytkäkartat uusiksi ja jo syöttää. Kova jannu laittaa vaikka MS3:n, ni ei tarvi softata kahta purkkia.
Tais olla OT :2funny:
Ei ollenkaa ot. ja kiitos tiedosta. mega tulossakin ohjaamaan.
-
Mahtaakohan ihan samat tehot kuitenkaan saada esim. 16v tai 8v 4-syl. moottorista samalla TD04 tai K24 ahtimella taikka sitten 5-syl 20v moottorista?
Nuo moottorithan ovat aikalailla erilaisia hengitykseltään jne..?
Tietty jos koneet ovat vain koneita niin sitten niistä saa sen 200hv tai jotain?
Kumma kun kiihdytyskäytössä ei sitten ole noita K24 tai TD04 ahtimia jos moottorilla ei ole mitään merkitystä ahtimen toimintaan.
Tietty koneen eri kokonaisuus vaikuttaa asiaan, mutta x-määrään voimaa tarvitaan x-määrä ilmaa ja polttoainetta. Maksimi teholukemat ovat hyvin lähellä toisiaan, jos rundialue on sama ja hengityskyky samaa luokkaa tyyliin, ettei toinen tarvi 2,5bar ahtoa missä toinen tekee homman kilolla. Jälkimmäisen kohdalla jää potentiaalia ahtojen noston tiimoilta, mutta tuolloin tarvittaneen jo isompi ahdinkin, että potentiaali saadaan käyttöön. Vimekädessä kyse on siis massavirroista.
En tiedä mitä haet tuolla kiihdytysasialla? Että reilu 300hv turbolla tulisi vaikka 550hv, jos moottori sallisi?
-
kiva tieto olisi myös että mitä muuta koneelle oli tehty ?
Lainattu Juhan tekstistä.
""Tekniikkana oli b23e, ET:n männillä, 531:n, ~8:1, d-nokka, BASS:n tekemä peltisarja, TTR:n Flowpreppaama R:n K24:n, kiinacooleri, 630cc suuttimet sekä Megasquirt 2,2 suorasytkän kera.
Erinäisten asennus ja megamokien jälkeen päästiin ajamaan ja Turbo huomattiin heti kärkeen onnettoman pieneksi. Pakopainetta enenmän kuin ahtoja. Maksimi ahdot mahtoivat olla 1,3b, tosin ei huomannut eroa oliko 1 vai 1,3b. *Laiska, hengetön*""
Eli ihan peruskamaa. Nokan arvoja voi kaivella netistä, ihan vaparin nokka.
-
Lainattu Juhan tekstistä.
""Tekniikkana oli b23e, ET:n männillä, 531:n, ~8:1, d-nokka, BASS:n tekemä peltisarja, TTR:n Flowpreppaama R:n K24:n, kiinacooleri, 630cc suuttimet sekä Megasquirt 2,2 suorasytkän kera.
Erinäisten asennus ja megamokien jälkeen päästiin ajamaan ja Turbo huomattiin heti kärkeen onnettoman pieneksi. Pakopainetta enenmän kuin ahtoja. Maksimi ahdot mahtoivat olla 1,3b, tosin ei huomannut eroa oliko 1 vai 1,3b. *Laiska, hengetön*""
Eli ihan peruskamaa. Nokan arvoja voi kaivella netistä, ihan vaparin nokka.
Noni, eli tälläistä ei minulle tule jos tollasella kokoonpanolla alkaaa turbo jo ahdistelemaa.. kiitos tiedoista.
-
Lainattu Juhan tekstistä.
""Tekniikkana oli b23e, ET:n männillä, 531:n, ~8:1, d-nokka, BASS:n tekemä peltisarja, TTR:n Flowpreppaama R:n K24:n, kiinacooleri, 630cc suuttimet sekä Megasquirt 2,2 suorasytkän kera.
Erinäisten asennus ja megamokien jälkeen päästiin ajamaan ja Turbo huomattiin heti kärkeen onnettoman pieneksi. Pakopainetta enenmän kuin ahtoja. Maksimi ahdot mahtoivat olla 1,3b, tosin ei huomannut eroa oliko 1 vai 1,3b. *Laiska, hengetön*""
Eli ihan peruskamaa. Nokan arvoja voi kaivella netistä, ihan vaparin nokka.
"TTR:n Flowpreppaama R:n K24:n" Mitäs tollate toimenpide pitää sisällään ja millainen hyöty/hinta ja nimen omaa tähän kkk24?
-
"TTR:n Flowpreppaama R:n K24:n" Mitäs tollate toimenpide pitää sisällään ja millainen hyöty/hinta ja nimen omaa tähän kkk24?
Ei tietoa mutta lienee jotain samaa kuin Mitsuihin tehtävät muutokset siivissä/ hiomiset jne.
Mitä noita koneen speksejä kattoo,niin turha homma ollut, ainakin tavoitteeseen nähden.
-
"TTR:n Flowpreppaama R:n K24:n" Mitäs tollate toimenpide pitää sisällään ja millainen hyöty/hinta ja nimen omaa tähän kkk24?
Pesiä oli hifistelty, sorvattu sisääntuloa, siistitty purseista, hukkaporttia avarrettu ja siipiä muokattua. Ostin silloin ahtimen TTR Jompalta valmiina pakettina, oli käynyt johonkin 1,8t audiin pieneksi. Ihan passeli ahdin katukäyttikseen, mutta muuten oli liian hengetön minun makuun.
-
Mistä KKK K24-7400 ahtimeen pakopesä?
-
vinokoneessa ajossa muuten toimi näppärästi katuvehkeeseen, kauppakassiin. hereä jo melko alhaaltaki. isompaan viritykseen ehkä ei
-
Tuohon juttuun, ettei moottorilla olisi väliä ja sama ahdin riittäisi samaan tehoon yksi kommentti. Yleensä turbon lisäämisellä saatavaa tehoa voi arvioida kertomalla koneen vapaastihengittävä teho käytettävällä absoluuttisella paineella. Otetaan kaksi hyvin erilaista 100 hv tuottavaa vapaastihengittävää, pieni kaksiventtiilinen tappiinsa viritetty reippaalla nokalla ja iso neliventtiilinen hyvin maltillisilla nokilla. Näistä koneista isokokoisempi pienellä viritysasteella oleva moottori tulee tuottamaan paremmin tehoa pienellä ahtimella, koska maltilliset nokat sallivat suuremman pakopaineen. Toisesta moottorista on luultavasti mahdollista saada sama teho, mutta se vaati avarampaa pakopuolta ahtimeen.
-
Mistä KKK K24-7400 ahtimeen pakopesä?
Tietääkä kukaan? Kiinnostaisi myös käykö pienellä muokkauksella mikään muu pakopesä tuohon ahtimeen?
-
Tietääkä kukaan? Kiinnostaisi myös käykö pienellä muokkauksella mikään muu pakopesä tuohon ahtimeen?
90luvun alun 2,2 S4 koneista löytyy sorvaamalla sopiva portiton pesä. Pakosarjanlaippa on sama kuin volvoissa.
Tuo vois liittyä aiheeseen.
http://www.audiworld.com/forums/audi-original-s-cars-25/oe-k24-7000-rs2-k24-7200-turbo-info-input-welcomed-2836186/
-
Saako valmiina edullisesti KKK K24 öljylinjoja? Käykö öljynpaluun laippa Mitsusta?
-
Saako valmiina edullisesti KKK K24 öljylinjoja? Käykö öljynpaluun laippa Mitsusta?
Kaikki muut saa mitsusta taivuttelemalla paitsi vesilinjan. siis ainakin s60/v70.
-
Kaikki muut saa mitsusta taivuttelemalla paitsi vesilinjan. siis ainakin s60/v70.
Onko näin? Mitsussahan on banjoilla kaikki paitsi öljynpaluu. K24:ssä on laipalla öljyntulo ja -paluu. Vesilinjat K24:ssä banjoilla.
-
Onko näin? Mitsussahan on banjoilla kaikki paitsi öljynpaluu. K24:ssä on laipalla öljyntulo ja -paluu. Vesilinjat K24:ssä banjoilla.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=20123.msg396729#msg396729
Tuol on lisää juttua.
-
Mimmoinen K24:n käytös on esim 19T:hen verrattuna? Volvospeediltä vähän lukaisin ja siellä nyt ei kukaan oikein osannut sanoa juuta eikä jaata. Yleinen kommentti oli, että ei niin kestävä kuin Mitsu paineiden kasvaessa (~1,4bar)? ???
Ei varmaan B5234T5:n perässä vielä tule mikään mahoton yhdistelmä päivittäiseen käyttöön?
-
Mimmoinen K24:n käytös on esim 19T:hen verrattuna? Volvospeediltä vähän lukaisin ja siellä nyt ei kukaan oikein osannut sanoa juuta eikä jaata. Yleinen kommentti oli, että ei niin kestävä kuin Mitsu paineiden kasvaessa (~1,4bar)? ???
Ei varmaan B5234T5:n perässä vielä tule mikään mahoton yhdistelmä päivittäiseen käyttöön?
Ei oo käyttäytymisessä eroo mitsuun. Samanlailla herää ja vetää.