Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: pjarvenpaa - 12.12.2011, 14:12:15
-
Kuinka pitkiä aikoja teillä D5:n hehkututtaa näillä keleillä, kun pakkasta on juuri ehkä se 1-2 astetta? Itse pidän tätä oman autoni hehkutusaikaa jokseenkin pitkänä, kun kerkiää Xenonit syttyä ja ehtii turvavyönkin kiinnittää ennen kuin hehkuvalo sammuu. Vaihdoin varulta hehkutkin, muttei ollut vaikutusta.
Mietinnässä on ollut uuden akun laitto, kun starttaa melkoisen laiskasti. Pari kertaa teki viime talvena -20C pakkasella, että startatessa "räpsähti", mittarivalot välähti ja kello meni nollille, eikä lähtenyt käyntiin ilman esilämmitystä. Vaikuttaa vaan kovasti akkuongelmalta.
-
Ei ne mitään mahdottomia pikahehkua oo, kyllä saa useita sekunteja hehkutella, en oo mitannut aikaa, mutta kai se siellä 10-15sekunin luokkaa on, eli aika kauan.
-
Mittaa akun kunto ja jos koneella paljon ajettu niin se starttikin väsyy ajan myöten..Akussa virtaa ja startti hyvä,pyörittää konetta jossa hehkut ja kaikki muut huollot tehty ajallaan, niin kyllä se käynistyy hyvin.Vaikka ulkona on se-20 astetta pakkasta.
Kerro mikä oli vian etsinnän tulos myöskin niihin akunpiuhoihin kannattaa samalla kertaa kiinnittää huomiota.
-
mittailinpa tuota akkua.
- 12.58V n.40min ajon jälkeen
- Virrat ja valot päälle n.1minuutiksi ja pois
- akun jännite nyt 12.42V
Jännitteen perusteella on kohtuu hyvässä kunnossa, mutta tämähän ei kerro koko totuutta miten on virranantokyvyn kanssa. Laturi tuntuu kyllä toimivan ja mittasin myös latausjännitteen 14.5V
Autolla ajettu hieman alle 200tkm, mutta yhtä laiskasti on startannut koko minulla oloajan (yhteinen taival alkoi 174tkm).
-
Tässä jokamiehen akkutesti.
Mittaa jännite akusta kun auton sammutat ja kaikki virran kulutus 0 jos siinä 12,7-12.8 v(100%) pintaa hyvä juttu.
Mittaa akku kun auto seisonut yön yli vaikka ulkona ennen käynistystä mitä näyttää voltimittari.11.8 volttia akku on huono tai sitten jokin purkaa sitä ja jos näyttää 12.7v akku hyvässä kunnossa.
Kuinka iso akku paljon Ah. Pitäsi mennä varmaakin akku firmaa ne kyllä kertoo akun tilan nopeasti ja tulee sopiva akku sinne pellin alle.Eihän se diesel tarvitse muuta kuin ensi startissa on nopeutta kone pyörähtää rivakkaa ja käynnisttyy.Sellainen ju-han-nuk-se-na juttu ei toimi.
-
Ei ne mitään mahdottomia pikahehkua oo, kyllä saa useita sekunteja hehkutella, en oo mitannut aikaa, mutta kai se siellä 10-15sekunin luokkaa on, eli aika kauan.
Perkule, onkohan mun autossa jotain vikaa kun valo palaa vaan muutaman hassun sekunnin, (max. ehkä 3sek) ..ja xenonitkin leimahtavat vasta kun auto käynnistyy :) ?
-
Ottaa tässä nyt sitte selvää, että kenen auto on rikki :)
Sovitaan, että enemmistöllä on auto ehjä :D
-
Pari kertaa teki viime talvena -20C pakkasella, että startatessa "räpsähti", mittarivalot välähti ja kello meni nollille, eikä lähtenyt käyntiin ilman esilämmitystä. Vaikuttaa vaan kovasti akkuongelmalta.
Tuo on akun uuvahtamisen merkki. Kokemusta on viime talven kovilta pakkasilta. Nimim. "Apuvirtaa tarvittiin". :-[
Joko ollut muuten vaan tyhjänä tai sitten alkaa olla entinen akku.
edit. Niin ja hidas on hehkuttamaan juu ainakin mun V70.
-
Ottaa tässä nyt sitte selvää, että kenen auto on rikki :)
Sovitaan, että enemmistöllä on auto ehjä :D
eikös noissa ole joku raja, jolloin hehku menee päälle ?
No en tarkkaan enää muista kun on ikuisuus dieselin omistuksesta ::)
Oisko joku lämpötila anturi kanssa syyllinen ?
-
Perkule, onkohan mun autossa jotain vikaa kun valo palaa vaan muutaman hassun sekunnin, (max. ehkä 3sek) ..ja xenonitkin leimahtavat vasta kun auto käynnistyy :) ?
:2funny: joo,,,,
-
Tuo on akun uuvahtamisen merkki. Kokemusta on viime talven kovilta pakkasilta. Nimim. "Apuvirtaa tarvittiin". :-[
Joko ollut muuten vaan tyhjänä tai sitten alkaa olla entinen akku.
edit. Niin ja hidas on hehkuttamaan juu ainakin mun V70.
Kun olet käynyt hakemassa uuden akun, niin kerrotko muuttuiko käynnistyminen parempaan suuntaan? Mielestäni sun akku on tosiaan nk. "kaput".
-
Tietysti akun kunto vaikuttaa käynnistykseen, varsinkin kun ajattelee sitä, että yksi hehkutulppa ottaa noin 15-20A:n virran kun hehkutus on päällä.
Noin 100A lähtee käynnistyksen yhteydessä jo pelkästään hehkuille ;)
-
Sen verran että ukon autossa (s60 -08 perus 2.4) näillä keleillä neljännellä starttauskerralla vasta löysin hehkun merkkivalon. Ajattelin jo ettö jos merkkivalo on palanut mutta jäi vain silmien väliin :O Hehkuttaa n. 1sec
-
Mulla on S80 D5 2005 ja se hehkuttaa just sekuntin kaks pikku pakkasessa. Liekö näissä sitten jossain pikahehkuja ja joissain hitaita ? Meinaan kyllä toi tärähtää sen verran nätisti käymään että ei se sähkovikakaan voi olla et kyllä ne sit vissii kerkii jo siinä lämpeemään..
Myös täällä startti pyörittää laiskasti..miettiny jo täs että mitenhän käy kovemmilla pakkasilla. Kilsojakin tosin on jo puol milliä että eikai sen tartte enää rivakimmin pyöriikkään.. :idiot2:
-
Minkähän ikäisestä koneesta on kysymys? Hehkutusjärjestelmän ohjaus ja rakenne on muuttunu vuosien varrella ja näinollen myös normaali hehkutusaika. Uudet ns pikahehkut tuli vuosimalliin 06, kun Dieselperhe uusiutui isoihin volvoihin pl S80. tälle ns uudemmalle koneelle D5244T4...7 normi hehkutusaika on olematon, kun hehkut saavuttaa reilun tuhannen asteen lämpötilan noin sekunnissa. Muistelen, että ei sitä omaa vm 06 V70:stä tarvinnu juuri hehkutella aikanaan.
-
Minkähän ikäisestä koneesta on kysymys? Hehkutusjärjestelmän ohjaus ja rakenne on muuttunu vuosien varrella ja näinollen myös normaali hehkutusaika. Uudet ns pikahehkut tuli vuosimalliin 06, kun Dieselperhe uusiutui isoihin volvoihin pl S80. tälle ns uudemmalle koneelle D5244T4...7 normi hehkutusaika on olematon, kun hehkut saavuttaa reilun tuhannen asteen lämpötilan noin sekunnissa. Muistelen, että ei sitä omaa vm 06 V70:stä tarvinnu juuri hehkutella aikanaan.
vuodelta 2005 tämä mun pirssi on. Kovasti tuntuu olevan eroja näissä samoissa moottoreissa. Veljelläkin tuntuu -02 V70 hehkuttavan muutaman sekunnin kuulemma...
-
Onhan se akku jo vaihdettu uuteen? Jos on ja oireet jatkuu niin kannattaa tarkastuttaa hehkut.
-
Akku on vielä vaihtamatta joulunaluskiireiden vuoksi. Hehkut vaihdoin viime talvena.
-
Mulla toi -02 d5 hehkuu vain muutaman sekunnin, ajettu 220tkm. vanhahkolla akulla varustettuna.Toinen -07 hehkuu silmänräpäyksen ja teki sen saman vanhalla akulla myöskin.Vaihdoin uuden akun kun starttaus selvästi hidastui. ;)
-
Njoo, kylmyys sumentaa järjen ja hidastaa ajatuksia..
Tänään aamulla oikein tarkkailin tuota, hehkutusaika mulla on aikalailla sen, että xenonit kerkee syttyä ja ehkä sekunin päälle, eli ei montaa sekuntia hehku..
kyseessä siis D5244T (-05)
-
Juu itsekin aamulla oikein laskin mielessä sekunnit ja n.5sek on hehkutusaika minulla. Tuntuu paljon pitemmältä, kuin kuulostaa
-
Mulla D5:ssa -05 hehkutusaika tässä nollan tuntumassa myös samaa luokkaa kuin Miksulla. Eli ksenonit ehtii juuri syttyä ennen starttausta.