Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Ande92 - 20.06.2022, 16:32:03

Otsikko: Volvo s80 D5 -07 tf80sc irroitus
Kirjoitti: Ande92 - 20.06.2022, 16:32:03
Kelien lämmettyä ja motivaatiota etsiessä olen hieman tutkinut Vidasta, että millaisia toimenpiteitä vaihteiston irroitus vaatii. Ohjeissa neuvotaan irroittamaan apurunko. Apurungon jos haluaa irrottaa, tulee hieman enemmän myös purettavaa kaiken muun lisäksi.

Olen ymmrätänyt, että laatikon irroitukseen riittää apurungon löysytys ja kallistus? Vai täytyykös apurunko irrottaa kokonaan, jos laatikon haluaa pudottaa pois?

Mikäli apurunko otetaan lattialle asti, niin onkos tuossa jotain kuluvaa osaa, joka kannattaisi ~230tkm ajetusta uusia samalla
Otsikko: Vs: Volvo s80 D5 -07 tf80sc irroitus
Kirjoitti: Lankku - 21.06.2022, 14:16:15
Helpoin vaihtoehto on apurungon irrotus. Laatikko on sen verran painava, että on paljon mukavampi käsitellä silloin.

Apurungon mukana alas tulee vain etutukivarret ja moottorin pitkittäinen alatuki, muut osat jää autoon roikkumaan. Silloin ei tarvitse avata/irrottaa esim. ohjaustehostimenlinjoja tai raidetangonpäitä. Hammastangon saa molemmin puolin roikkumaan pyöräkoteloon vaikka pitkillä nippareilla tai rautalangalla ja tukivarsien takahelojen pulttien irrotttamisen jäljiltä etuvakaaja lepää sen päällä.

Uudemmissa sähköisellä ohjaustehostimella olevissa otettava pumppu irti apurungosta jollei halua aukoa linjoja.
Otsikko: Vs: Volvo s80 D5 -07 tf80sc irroitus
Kirjoitti: Ande92 - 22.06.2022, 08:51:06
Juurikin tuo ohjaustehostimenlinjoiden ja hammastangon irrotus tuossa alkoi itseä mitetityttään. Onko tuossa paljon purettavaa, että hammastangon saa roikkumaan pyöräkoteloon?

Onkos apurungossa jotain puslia tai kuluvaa osaa, joka vaatii apurungon irroituksen, jos osa halutaan vaihtaa? Tässähän yhteydessä varmaan ne kannattaisi uusia.