Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Pete2 - 24.06.2022, 08:26:34
-
Maffissa neljä pinniä.
Mistähän välistä IAT mittausvastus löytyy ja mikä sen tyyppi on?
Tuosta kytkentäkaaviosta en sitä tajua.
https://www.manualslib.com/manual/1586024/Volvo-V70-2014.html?page=80&term=A%3A79&selected=2#manual
-
Maffilla
1--jännitteen syöttö, tulee siitä sulakkeelta tuossa kaaviossa
2--signaalien maadoitus,,,,,,ECUlle napaan A5
3--lämpö 0--5V PWM signaali,,,,,,ECUlle A79
4--ilmamäärä 0--5V PWM signaali,,,,,,,ECUlle A63
jos ECUlle syötetään lämpötilasta tieto PWMsignaalin muodossa, sen mittaaminen (vastusmittarilla) lienee haastavaa. Maffissa taytyy olla "äly" joka muuttaa PWM signaalia.
-
Kiitos
Mulla näyttää kokoaja 3C. Mietin, onko anturi vai johtovika...
-
mittaa johdot ECUn ja MAFin väliltä,
jos MAF on rikki luulisi sen tekevän vikakoodin, VIDAn mukaan ECU alkaa käyttämään ulkolämpöanturin signaalia jos MAFin signaali ei ole luotettava (mallista riippuen tämä anturi on peilissä)
-
Taisinpa olla väärässä. Tuolla mun lukulaitteella on erikseen intake air temperature ja IAT(maf). Tuo ensin mainittu näyttää järkeviä ja katkee, kun irrottaa maffin. Jälkimmäinen näyttää aina noin 3C.
Jossain on kuitenkin häikkää, kun välillä toimii normaalin herkästi ja välillä raskaasti . Ei vikakoodeja ja EGR asento seuraa ohjetta samoin muutkin arvot mittausten mukaan järkeviä
Maffin kun irrottaa niin vedot kuitenkin paranee
-
toinen lämpötilan mittaus on coolerin päädyssä, vidassa anturi on nimellä TMAP, mittaa painetta ja lämpötilaa,
lämpötilan mittaus NTC-vastuksella 25c---noin 2,1k-ohmia ja 30 ---noin 1,7k-ohmia navat 1-2,
tämä on ihan analoginen anturi,
kato kuukkelilla osanumero 31355462 , onko autossasi samanlainen.
-
Juu ja se näyttää oikein
-
kumpi siellä näyttää väärin ??
MAF vai TMAP
-
Intake air näyttää oikein
Tmap näyttää oikein
iAT(maf) näyttää 3 astetta, tiedä sit mikä tämä on, luulin alunperin maffin lämmöks ja ongelma ois löytyny
Elikkä ei ole enään yhtään ideaa miksi meno on välillä normaalia ja välillä raskasta...
Pöntön polton jälkeen oli 100km meni ok ja sit oli 100km raskaampaa käyntiä, jonka jälkeen taas menny normaalista.