Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: Ribbe - 26.06.2022, 15:14:06
-
Nyt pistänyt omassa autossa silmään tai tarkemmin perseeseen ikävä tärinä. Alle 90km/h vauhdissa ei tapahdu mitään. Vanhoilla kesärenkailllakin vähän tapahtui ja uusilla jatkuu. Liike tarkisti vielä että renkaat on tasapainossa ja vanteet suorat. Välillä menee myös ilman tärinää. Mietin josko käyttäisi autoa konttorilla, saisivat koittaa ravistella missä voisi olla väljää. Epäilen että jossain väljää ja alkaa täristämään. Ratissa ei niin pahasti tunnu niin epäilen että taka-akselilla jotain. Tietty voisi ajaa vain ja katsoa paheneeko.
Muisteln että täällä on ollut juttuja tärinöistä, mutta taisi liittyä tarvike vanteisiin.
-
Mulla on vähän samaa ongelmaa. Tärinä tulee ja menee, mutta lievästi on ollut lisääntymään päin. Vielä ei ole tullut vikapaikka vastaan, tosin ei sitä ole aktiivisesti etsittykään. Kerro ihmeessä, jos syy löytyy.
-
Paljonko teidän autoilla on ajettu? Näkyykö tuo tärinä ratissa vai tuntuu pelkästään pehvassa?
-
Satku ajettu. Tuntuu paremmin takapuolessa. Vähän tuntuu myös ratissa, kun pitää kyynärpäätä oven tuella ja kättä ratilla. Tärinä alkaa 90+ nopeuksissa. Rauhoittuu tai jää piiloon, kun mennään yli motarinopeuksien.
-
Juurikin sama. Perseessä tuntuu enemmän kuin ratissa. Ratissa varmaan sen mitä korista välittyy. Ja juhannuksena pyörähti 100tkm mittariin.
Pitäisi kokeilla vaikuttaako renagspaineet. Omassa oli liikkeen jäljiltä 3.2 bar ja kun pudotti 3 baariin niin ihan kuin olisi vähentynyt. Volvon suositus maksimi kuormallakin olisi 2.5bar.
-
Eikö rengaspaineenvalvonta herjaa liian isoista paineista vai varoittaako vaan alhasesta? Itse ajelen eco paineilla eli 2,6bar. V60 B3 autona, 225/50 r17
-
Eikö rengaspaineenvalvonta herjaa liian isoista paineista vai varoittaako vaan alhasesta? Itse ajelen eco paineilla eli 2,6bar. V60 B3 autona, 225/50 r17
Eihän se paineista mitään tiedä. Laskee ainoastaan pyörän kierroksia ja valittaa sitten, kun joku pyörä pyörii enemmän kuin muut.
-
Hmmm...mites vetarit? Niitä on käsittääkseni mennyt vähän tavallista enemmän pienillä kilsoilla juurikin näistä V/S90 sarjan autoista.
-
Hmmm...mites vetarit? Niitä on käsittääkseni mennyt vähän tavallista enemmän pienillä kilsoilla juurikin näistä V/S90 sarjan autoista.
Voishan se olla, mutta kun neljä nurkkaa ruopii, niin ei viitsisi alkaa tutkimaan kokeilemalla.
Amerikoissa ovat vaihdelleet kardaanin etummaista niveltä samoilla oireilla.
Omassa on kardaanin kannatinlaakerin vulkanointi irti yläreunasta. Sen kun vain tietäisi, että onko se ollut uutenakaan kiinni.
Tärinää olen moittinut aika-ajoin noin 20 tkm ajan. Aina ei kuitenkaan täristä ja kuoppaan ajaminen voi muuttaa tilanteen.
-
V70:ssä (tosin 230tkm) ajoittainen tärinä ratissa 100-110km/h nopeuksissa. Kovin pitkään en sitä ihmetellyt, mutta rengaspajalla oli jo sisäreunat edestä kuluneet vaihtokuntoon. Eikä katsastuksestakaan ollut montaa tuhatta kilsaa.
Kävin pienessä rengasliikkeessä kahteen otteeseen, kummallakin kerralla oli useampi rengas/vanne rikkoasiakas. Kaveri sanoi, että erityisesti ma aamut ovat kiireisiä. Teiden ylläpito pitää heidät kuulema hyvin leivänsyrjässä kiinni :o
Uudet kumit alle ja suoraan pajalle. Toinen raidentangon pää oli vähän väljä, muuta vikaa alustasta suuntauksen yhteydessä eivät löytäneet.
Tosin
> perseeseen ikävä tärinä
tuo viittaa enemmän takarenkaisiin
-
Itsellä tuota teki uusilla ja vanhoilla kesärenkailla. Rengasliike tarkisti että renkaat ja vanteet on kunnossa. Veikkaan että jossain nivelessä on väljää ja aina välillä lähtee ajossa resonoimaan tuo väljyys.
-
Jos tärinä tuntuu takapuolessa, niin kannattaa katsoa, että takavanteiden keskireikä on sopivan tiukka napaan, eikä takarenkaissa ole pystyheittoa. Molempiin noihin olen törmännyt kahdessa (eri) autossani - toisella kertaa meni vanteet vaihtoon ja toisella kertaa Contin renkaat, joissa oli pystyheittoa juuri sen verran vähän, että oli kuulemma tehtaan toleransseissa tjsp. mutta hyvät tärinät siitä tuli, eikä millään menneet tasapainoon - omalla kustannuksella siis uudet eri merkkiset alle, jotka oli sitten oikeasti pyöreät.
-
Tärinä ongelma V90:ssä täälläkin noin 100 vauhdista ylöspäin. Alla 5tkm ajetut Michelinin "premium" renkaat, jotka tasapainotettu nyt kahteen kertaan ilman minkäänlaista muutosta. Käytin juuri auton merkkihuollossa ja tutkivat perusteellisesti alustan eikä mitään väljää löytynyt mistään sekä tarkastivat pyörän kulmat ja sama ongelma vaan jatkuu. Eivät löytäneet syytä siihenkään kun kuskin puolen etukulmasta kuuluu aivan kuin jousen napsaus ajettaessa töyssyjen yli. Jarrulevyt ja palat kyllä suosittelivat vaihtamaan mutta en oikein usko, että niissä vika olisi. Autolla ajettu nyt 150tkm.
Onko kellään löydetty syytä vastaavaan ongelmaan?
-
Tärinä ongelma V90:ssä täälläkin noin 100 vauhdista ylöspäin. Alla 5tkm ajetut Michelinin "premium" renkaat, jotka tasapainotettu nyt kahteen kertaan ilman minkäänlaista muutosta. Käytin juuri auton merkkihuollossa ja tutkivat perusteellisesti alustan eikä mitään väljää löytynyt mistään sekä tarkastivat pyörän kulmat ja sama ongelma vaan jatkuu. Eivät löytäneet syytä siihenkään kun kuskin puolen etukulmasta kuuluu aivan kuin jousen napsaus ajettaessa töyssyjen yli. Jarrulevyt ja palat kyllä suosittelivat vaihtamaan mutta en oikein usko, että niissä vika olisi. Autolla ajettu nyt 150tkm.
Onko kellään löydetty syytä vastaavaan ongelmaan?
Tervehdys, itsellä V60 T8 ja aikalailla samat oireet. Kuskin puolen etukulmassa naksuminen/lonksuminen. Ja sitten tuo tärinä/vapina alkaa 50km/h vauhdista tuonne 80km/h asti. Menee ensi viikolla merkkihuoltoon tarkastukseen. Vanteet tarkastettu suoraksi, kaikki renkaat uusittu. Onko tähän tullut ratkaisua? Autolla ajettu 42tkm.
-
Tervehdys, itsellä V60 T8 ja aikalailla samat oireet. Kuskin puolen etukulmassa naksuminen/lonksuminen. Ja sitten tuo tärinä/vapina alkaa 50km/h vauhdista tuonne 80km/h asti. Menee ensi viikolla merkkihuoltoon tarkastukseen. Vanteet tarkastettu suoraksi, kaikki renkaat uusittu. Onko tähän tullut ratkaisua? Autolla ajettu 42tkm.
Ei ole tullut itselle ratkaisua, ei sillä olisin asiaa tutkituttanut. Tiet on nyt järjetöntä kynnöspeltoa niin ei tiedä mikä ääni kuuluu alustasta ja mikä esim. irtotavaroista autossa.
-
Itellä alkanu tekee samaa. 80-110 vauhissa. Saattaa yhtäkkiä loppua ja taas alkaa.
Perässä kuulostaa että jotain väljänä joten pitää ottaa auto nosturille ja katella paikat läpi