Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: voleksi d5 - 12.12.2011, 17:52:58

Otsikko: v40 +&- navat yhteen, mitähän hajosi?
Kirjoitti: voleksi d5 - 12.12.2011, 17:52:58
Tuli vähän pimeässä tyrittyä kaapeleiden kanssa. Yhdistin hetkeksi plus ja miinus navan kaapelilla, auton sammui mutta lähti heti normaalisti käymään. Ajelin autolla vajaa parikymmentä kilsaa ja toimi muuten ok mutta kierrokset nousi isolla viiveellä varsinkin kuormituksen kanssa. Myös lievää nykimistä esiintyi. kuitenkin tyhjäkäynti ihan siisti ja otti kunnolla kiekkaakin kun maltto vähän oottaa että kierrokset nousee...
 
Sitten kun auto oli yön pihassa niin ei ole enää käynnistynyt, hörähtelee vain kun pitkään starttaa mutta ei yritäkkään jäädä käyntiin.   Seuraavaa tehty, kaikki sulakkeet ehjiä(sisä&konehuone) , kokeiltu eri akulla ja apuvirralla, bensaa tulee siitä ruiskuputken päässä olevasta venttiilistä kun painaa. Jollain bosch ohjelmalla koetettiin obd:tä kattoo mutta ei löydä moottorin ohjausta sillä ohjelmalla.

Mikä vika? Joku anturi? Asentotunnistin? Ohjaus boksi?  Auto on 97 v40 2.0i 16v   APUVA  :)


Edit: Otin ruiskutukista paluuletkun irti ja laitoin siihen pidemmän letkun kuskin ovelle, startatessa lentää bensaa silleen sykäyksissä. Onko ihan normaalia ettei pumppu käy koko aikaa?
Otsikko: Vs: v40 +&- navat yhteen, mitähän hajosi?
Kirjoitti: voleksi d5 - 13.12.2011, 20:53:11
Kokeiltu käynnistää niin että b-pumppu pyörii koko ajan, ei vaikutusta.
Luettu vikakoodit volvon testerillä, Ei kovin ihmeellisiä löytynyt ja nollauksen jälkeen ei tule takaisin. Vermeet mitä voi erilliskäyttää testerillä toimii.

Ainakin molemmilta puolilta tulee hyvä kipinä tulpanhattuihin.

Bensa lentää kun pumppu käy ja painaa tukin päässä olevaa venttiiliä, siitä ei ole tietoa riittääkö tuo bensan paine. Pitää käydä ostaa huomenna rengaspaine mittari ja mitata paine. Onko porukalla menny silleen bensapumppuja että tekee painetta mutta ei tarpeeksi? Ainakin itsellä kaikki sähköiset menny kerrasta niin ettei pumppaa ollenkaan.

Eli edelleen tilanne se että hörähtelee vain mutta ei yritäkkään jäädä käyntiin.

Nyt saa esittää hyviä ja huonoja ideoita viasta   :buck2:
Otsikko: Vs: v40 +&- navat yhteen, mitähän hajosi?
Kirjoitti: 745insports - 13.12.2011, 21:10:32
Veli pojalla ainakin V6:sesta 100-sarjan Audista hajos bensapumppu sillee että ei nostanut paineita nimeksikään.

Mutta kävi kuitenki, ei kyllä ottanut kierroksia ja tehot oli hukassa, vaikkei paineita ollut, niinkuin sanoin, nimeksikään.

Joku paikka nyt ei varmastikkaa tykänny siitä napojen väärinpäi käyttämisestä.

Voishan jostain releestä olla palanu kärki ton seurauksena?
Otsikko: Vs: v40 +&- navat yhteen, mitähän hajosi?
Kirjoitti: voleksi d5 - 14.12.2011, 12:58:11
Releet katottu päällisin puolin ja ehjiä, Testerillä käytetty kaikki mitä pystyi testikäyttämään ja kaikki toimii tai ainakin ääntää jotenkin.
Otsikko: Vs: v40 +&- navat yhteen, mitähän hajosi?
Kirjoitti: 745insports - 14.12.2011, 14:10:20
Jos vaikka joku ohut maa johto(esim. suuttimilta) olisi oikosulun vaikutuksesta palanut toiminta kelvottomaksi...

Eräässä Saabissa kävi noin kun akusta otti navat yhteen, varmaan aika samanlainen vaikutus, jonkun aikaa toimi mutta varmaan sitten sen johdon kuormitus katkaisi virtapiirin. Who knows?
Otsikko: Vs: v40 +&- navat yhteen, mitähän hajosi?
Kirjoitti: voleksi d5 - 14.12.2011, 18:06:17
Vaihdoin tulpat ja auto hörähti tulille  :)   Mutta mutta, nyt tilanne on sama kun heti sähköshokin jälkeen. Eli Välillä tod laiska, nykii lievästi. Nostaa kierroksia todella hitaasti jos on vaihde päällä. Mutta välillä toimii taas normaalisti... Tuo vikahan se varmaan aiheutti noiden tulppien palamisen. Aamulla näkee että käynnistyykö se enää kun jäähtyy. Kerran syttyi moottorin vikavalo mutta kun sammutin auton niin syttynyt enää.(21 häiriö moottorin elektroniikkajärjestelmässä)


Mikähän sitä vaivaa? B-suodattimen vois varmuuden vuoksi vaihtaa vaikka tuskin siitä johtuu.
Otsikko: Vs: v40 +&- navat yhteen, mitähän hajosi?
Kirjoitti: Ristus - 14.12.2011, 22:01:34
Onko puolat ehjät ettei ole halki?
Otsikko: Vs: v40 +&- navat yhteen, mitähän hajosi?
Kirjoitti: voleksi d5 - 15.12.2011, 19:20:27
Ainakin ulkopuolisesti näyttää ehjältä! Nyt ois putsattu ilmamäärä mittari ja kaasuläppäkotelo. Bensanpaine on reilu 3bar ja tasainen, eli vissiin hyvä? Vielä lisäksi tuohon viankuvaukseen että kylmänä ottaa sairaan huonosti kierroksia, tyhjää käy nätisti ja nyt tulppien vaihdon jälkeen on käynnistyny aina hyvin kylmänäkin. Ettei perkeles ois nuo puolat kuitenkin kärähtäny...  Kylmänä röpöttää kun kaasua painaa...
Otsikko: Vs: v40 +&- navat yhteen, mitähän hajosi?
Kirjoitti: oskuu - 15.12.2011, 19:31:06
Puolille ääni täältä.. oli samanmoine vika entisessä, eli röpötti ja oli tehot kadoksissa.. vaihdoin siitä armotta kummatkin puolat ja hyvin pelas sen jälkeen.
Otsikko: Vs: v40 +&- navat yhteen, mitähän hajosi?
Kirjoitti: s73 - 15.12.2011, 19:33:48
auttaisiko akun irrotus, esim puoleksi tunniksi?
Otsikko: Vs: v40 +&- navat yhteen, mitähän hajosi?
Kirjoitti: voleksi d5 - 15.12.2011, 21:01:07
Akku ollut yön yli irti...