Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: TDi123 - 08.07.2022, 16:46:27

Otsikko: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: TDi123 - 08.07.2022, 16:46:27
Ja ihan tosissaan kysyn, näihin olen rajannut nyt hakuehdot. Luotettavuus etusijalla, kaikki noista on hyviä ajaa.
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: svolvo40 - 08.07.2022, 16:57:36
Luotettavuudesta varmaan turha sen enempää kommentoida, kun kaikki noista vaihtoehdoista on vanhoja autoja. Se riippuu pitkälti siitä, kuinka autoa on historiassaan huollettu ja millaisella pidolla se on ollut. Oma mielipide, että paras noista olis varmaan D5 mk2 v70 manuaalina, johon tehty kytkin ja kaksoismassa remontti vastikään. Tosin ei automaattikaan sen huonompi omasta mielestä ole, joten riippuu vähän siitäkin mistä itse tykkäät tai olet mieltynyt.

Satoja tuhansia noilla jokaisella mallilla on kuitenkin ajettu, joten aikaa ja kilometrejä ne on kestäneet mallista riippumatta.
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: TDi123 - 08.07.2022, 20:40:22
Luotettavuudesta varmaan turha sen enempää kommentoida, kun kaikki noista vaihtoehdoista on vanhoja autoja. Se riippuu pitkälti siitä, kuinka autoa on historiassaan huollettu ja millaisella pidolla se on ollut. Oma mielipide, että paras noista olis varmaan D5 mk2 v70 manuaalina, johon tehty kytkin ja kaksoismassa remontti vastikään. Tosin ei automaattikaan sen huonompi omasta mielestä ole, joten riippuu vähän siitäkin mistä itse tykkäät tai olet mieltynyt.

Satoja tuhansia noilla jokaisella mallilla on kuitenkin ajettu, joten aikaa ja kilometrejä ne on kestäneet mallista riippumatta.

Joo totta, jokaisesta on kokemusta, mutta ne olivat uudempia silloin ja ns luotettavuus pidemmällä ajalla on rajallinen. Silloin niissä ei ollut mitään vikaa vielä. Hinnat on kaikissa suunnilleen samat tällä hetkellä, niin sen puoleen ei ole väliä minkä valitsisi. Pidän nuista kaikista ja huollot teen itse.
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: B30A - 08.07.2022, 20:42:58
Jos löytää vielä siistinä pidetyn Mk1 pitkäkaton niin siinäpä on auto jossa ei ole juurikaan hullutuksia. Alkaa vaan olemaan opetettu kulkemaan tämmöiset.
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: 8-pätkä - 09.07.2022, 09:46:18
Jos aivan absoluuttista toimintavarmuutta ja pienimmän kulutuksen haluaa niin mk1 tdi manuaalina kunhan löytää ehjäkorisen. Mk2 mallit vähemmän herkkiä lahoamaan mutta itse en huolisi niistä kuin mustakoppa-d5:n, harmaakoppaisiin en koske pitkällä tikullakaan.
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: TDi123 - 09.07.2022, 12:52:54
Jos aivan absoluuttista toimintavarmuutta ja pienimmän kulutuksen haluaa niin mk1 tdi manuaalina kunhan löytää ehjäkorisen. Mk2 mallit vähemmän herkkiä lahoamaan mutta itse en huolisi niistä kuin mustakoppa-d5:n, harmaakoppaisiin en koske pitkällä tikullakaan.

Tarkannuksena mikä on harmaa koppa? Eli ihan vain korin väristä puhut?
Olikos d5 muuta kuin geartronic laatikolla, eli 04 ja ylöspäin? Mites ne dpf versiot, onko niissä ollut ongelmia? Vai tähääkö siihen 04-06?
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: KalleKyy - 09.07.2022, 13:51:33
Musta-/harmaakoppa viittaa moottoriversioon, eli suojakopan väriin. 2007 oli kaikki jo harmaakoppaisia 185hv malleja hiukkassuodattimella ja näissä on ollut venttiilinostimien vikoja jonkun verran.
163hv mustakoppainen D5 on erittäin lujan koneen maineessa ja itsekin sellaisella ajelin vielä hetki sitten tyytyväisenä 500tkm mittarissa.

Oma valinta oli automaatti, mutta nyky polttoainehinnoilla manuaalilla saat nipistettyä edes vähän kuluista, siksi ääni sille, kunhan kytkin ja kaksoismassa on kunnnossa.

Geartronic ja "tavallinen" automaatti ovat samoja laatikoita eri ohjelmalla ja kepillä. Ihan ok laatikko, tosin takkuileva venttiilikoneisto on suht. yleinen vaiva, joka lievimmillään tarkoittaa vain pientä hidastelua suunnan vaihdoissa ja toisinaan vaihteiden vaihtumisessa.

04-06 ehkä vähiten vikaherkkiä ylipäätään, kun on jo parempaa mittaristoa ja cem-yksikköä, mutta vielä vanhemmalla tekniikalla. -05 alkaen facelift paremman näköinen, mutta muoviset umpion linssit voivat vaatia ehostusta. Uudet umpiot tosin saa jo kolmensadan pintaan tarvikkeena halogeenivalolliseen.

Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: TDi123 - 09.07.2022, 14:28:22
Selvä, kiitos. Täytyy seurata tarjontaa. Joku perverssio minulla on 940 kohtaan, että jos sopiva hintainen siistikoppainen löytyy, niin käyn ainakin katsomassa jo ihan mielkenkiinnosta.
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: 8-pätkä - 09.07.2022, 15:24:26
Noissa D5:n eri versioissa voi aiheuttaa hämmennystä sekin että S80 oli mk1 loppuun asti eli 2006 mallitkin mustakoppaisella ja V70 malleihin harmaakoppainen tuli hiukkassuodattimineen ja pyörreläppä ym. murheineen aikaisemmin, oliko jopa faceliftin yhteydessä eli 2005 mallivuoteen?

Helpoiten nuo erottaa siitä että mustakoppainen D5 on 163hv ja harmaakoppainen 185hv.

Hintatason huomioon ottaen itse en kyllä edes harkitsisi tuollaista kivikautista esikammiodieseliä (D24), suorituskyky varsinkin suhteessa kulutukseen on aika maltillinen verrattuna uudempiin suorasuihkutusmoottoreihin.
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: B-Man - 09.07.2022, 17:47:10
Noissa D5:n eri versioissa voi aiheuttaa hämmennystä sekin että S80 oli mk1 loppuun asti eli 2006 mallitkin mustakoppaisella ja V70 malleihin harmaakoppainen tuli hiukkassuodattimineen ja pyörreläppä ym. murheineen aikaisemmin, oliko jopa faceliftin yhteydessä eli 2005 mallivuoteen?

Ainaki vielä -06 vuosimallin facelift V70 on saanu mustakoppasella D5:lla eli ilman dpf.
Täällä sellanen versio, käyttöönotto lokakuu 2005. Nyt ajettu reilu 520tkm, eli ei nuo ainakaan kilsoja pelkää.
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: TDi123 - 09.07.2022, 22:03:58
Noissa D5:n eri versioissa voi aiheuttaa hämmennystä sekin että S80 oli mk1 loppuun asti eli 2006 mallitkin mustakoppaisella ja V70 malleihin harmaakoppainen tuli hiukkassuodattimineen ja pyörreläppä ym. murheineen aikaisemmin, oliko jopa faceliftin yhteydessä eli 2005 mallivuoteen?

Helpoiten nuo erottaa siitä että mustakoppainen D5 on 163hv ja harmaakoppainen 185hv.

Hintatason huomioon ottaen itse en kyllä edes harkitsisi tuollaista kivikautista esikammiodieseliä (D24), suorituskyky varsinkin suhteessa kulutukseen on aika maltillinen verrattuna uudempiin suorasuihkutusmoottoreihin.


Joo kiitos, seurataan. Sitten mulla on ollu 2 mustakoppasta v70 ja xc90, niissä ei ollu kyllä vikoja kuin ardicin kanssa..  940 tulisi hieman projektimielessä, sillä koneellahan ei tee yhtään mitään, siihen vaihtaisin jonkun suoraruiskun tilalle. Mutta korina ja takavetoisuus tietty. No katsotaan v70 kanssa ei tarvitse kyllä muutakuin ajella. :)
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: volvoandy - 12.07.2022, 17:01:45
Laitoin tuon V70 D5 mk2 automaatti ja ei syyttä :
https://www.is.fi/autot/art-2000008937829.html
Samalla moottorilla yli miljoona kilsaa, ei paha  8)
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: TDi123 - 13.07.2022, 00:56:36
Laitoin tuon V70 D5 mk2 automaatti ja ei syyttä :
https://www.is.fi/autot/art-2000008937829.html
Samalla moottorilla yli miljoona kilsaa, ei paha  8)

Samaa olen tässä pyöritellyt. d5 ja myös mk1 manuaali tdi on ajettu miljoona useammallakin. Manuaalina vakiolaatikollakin päässeet. Kiitettäviä lukuja, toki tuuria ja tarkkuutta vaatii jakopään osalta molemmat. Mk1 olisi kyllä klassinen pitoauto, molemmat hyvät on suunnilleen saman hintasia. Osat on molempiin samanhintasia, eli nyt on vain ajankysymys milloin mieluinen sattuu. :)
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: TDi123 - 17.07.2022, 02:13:26
Tein päätöksen. Hain mk1 manuaalina, hyvä korinen. En muistanu miten hyvä sellanen on ajaa. Täyden huollon teen ja sitte ajellaan miljoona tauluun. :D

(https://i.ibb.co/856dkZ1/Whats-App-Image-2022-07-16-at-21-08-57.jpg) (https://ibb.co/856dkZ1)
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: B30A - 17.07.2022, 11:28:05
Tein päätöksen. Hain mk1 manuaalina, hyvä korinen. En muistanu miten hyvä sellanen on ajaa. Täyden huollon teen ja sitte ajellaan miljoona tauluun. :D

 O0  :3/4 jättää sen:
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: Kojontti - 17.07.2022, 12:57:43
Jos aivan absoluuttista toimintavarmuutta ja pienimmän kulutuksen haluaa niin mk1 tdi manuaalina kunhan löytää ehjäkorisen. Mk2 mallit vähemmän herkkiä lahoamaan mutta itse en huolisi niistä kuin mustakoppa-d5:n, harmaakoppaisiin en koske pitkällä tikullakaan.

Kaks harmaakoppaista ollut ja ei mitään moottoripuolelle normaalihuoltojen lisäksi. Kummastakin on olleet pyörreläpät lähes koko ajan irti, ei vaikuta sanottavasti kunhan eivät mene kiinni.

Ajettu yhteensä puoli miljoonaa, kumpikin tullut noin 200tkm taulussa. Eka oli manuaali ja siinä alkoi 460tkm nurkilla kaksoismassa ilmoittelemaan vaihtoajasta, vaihdoin koko auton silloin. Meillä toki ajetaan 99% pelkkää matkaa maantiellä.
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: TDi123 - 18.07.2022, 01:12:29
Tdi jakopää oli tiedossa, tarkka tehtävä se oli tiedossa. Mutta en ois ikinä uskonut miten vaikea on vaihtaa polttoainesuodatin! Siihen meni kohtuuttoman paljon aikaa. :D
Tässä mallissa ei ollut banjopulttia vaan kaiketi se uudempi mk2 tapainen suodatin jalka. Ensi kerralla kyllä rälläköin auki sen vakio telineen ja pistää vaikka klemmareilla sen suodattimen siihen kiinni. Huhhu mikä viritelmä.
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: laatikkovika - 18.07.2022, 08:15:56
Tein päätöksen. Hain mk1 manuaalina, hyvä korinen. En muistanu miten hyvä sellanen on ajaa. Täyden huollon teen ja sitte ajellaan miljoona tauluun. :D
Eipä siinä sit mitään.
Kannattaa ihan oma-aloitteisesti tarkistaa takatuennan puslat ja takaiskareiden kiinnitykset, jos ja kun ylätuki särkyy niin useimmiten sen kiinnitysruuveista vähintään toinen katkeaa kun ovat ihan pässisti suunniteltu ja pirun pitkät pultit ja kierre auton alla näkyvissä. :facepalm:

Hyvää pitoo vaan niin voi päästä pitkälle ilman isompia remontteja, se on monasti vaan niinkuin rulettia pyörittäis näitten kanssa.
Jokos siinä puolimilliä on täynnä?
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: B30A - 18.07.2022, 10:53:47
Tdi jakopää oli tiedossa, tarkka tehtävä se oli tiedossa. Mutta en ois ikinä uskonut miten vaikea on vaihtaa polttoainesuodatin! Siihen meni kohtuuttoman paljon aikaa. :D
Tässä mallissa ei ollut banjopulttia vaan kaiketi se uudempi mk2 tapainen suodatin jalka. Ensi kerralla kyllä rälläköin auki sen vakio telineen ja pistää vaikka klemmareilla sen suodattimen siihen kiinni. Huhhu mikä viritelmä.
Jos on sellainen peltikotelo jossa suti asuu niin helpoimmalla pääsee kun pudottaa kotelon pois tieltä, sittenhän suti vaihtuu näppärästi. Varmaan näin teitkin kun eihän sitä sutia muuten saa sieltä kotelosta esiin, meillä ainakaan ei letkut riitä sellaiseen. Voisihan tuo olla helpompikin... mutta eihän mikään auto ole täydellinen vaikka tämä Mk1 sellaista lähenteleekin.   ;)
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: TDi123 - 18.07.2022, 21:10:28
Eipä siinä sit mitään.
Kannattaa ihan oma-aloitteisesti tarkistaa takatuennan puslat ja takaiskareiden kiinnitykset, jos ja kun ylätuki särkyy niin useimmiten sen kiinnitysruuveista vähintään toinen katkeaa kun ovat ihan pässisti suunniteltu ja pirun pitkät pultit ja kierre auton alla näkyvissä. :facepalm:

Hyvää pitoo vaan niin voi päästä pitkälle ilman isompia remontteja, se on monasti vaan niinkuin rulettia pyörittäis näitten kanssa.
Jokos siinä puolimilliä on täynnä?

Jep rulettia tosiaan. 10tonni vajaa 500 tuhatta, kori on hyvä pohja on hyvin ruostesuojattu. Tämä tuli ostettua kakkos käyttikseksi pienemmän kulutuksen toivossa. Politikot on säätäneet kyllä niin huolella elinkustannuksia nytten, että pidemmät matkat on ajettava jollain muulla kuin maasturilla nytten. Täytyy tähän perehtyä tarkemmin ja ajella nyt, mukavaa terapiaakin tälläinen pieni projekti, siitä on aikaa kun viimeksi omistin henkilöauton. Koneen huolsin, kaikki liikkuvat huoltoosat, öljyt suodattimet egr tulppaus. Sähköliittimet käytin kaikki auki ja wd40- sulakerasitat ym maadotukset kävin läpi. Kone pelaa hyvin, alipainepumppu rallattaa. :o Syöttöpumpun ajoitus tarkistettava vkl ja pakettiautoksi melkein rekisteröidä. Pistän huomenna kuvaa, täytyy pestä se.

Ja joo tuo naftansuodatin sittel lopulta avautui kun älysin miten se ehkä on ajateltu vaihdettavaksi. :D
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: B30A - 18.07.2022, 21:23:30
Kone pelaa hyvin, alipainepumppu rallattaa. :o

Ja joo tuo naftansuodatin sittel lopulta avautui kun älysin miten se ehkä on ajateltu vaihdettavaksi. :D

Sehän kuuluu näiden äänimaailmaan, se ap-pumppu.  :2funny: No, ei kai sen kokoajan tarttis nakuttaa mutta meilläkin se on nakutellut vaihtelevasti 157tkm -> 592tkm mitä me tuolla ollaan kurvailtu. Mulla on sellainen mielikuva että takavuosina pumppu nakutti aikalailla mutta se loppui kun muiden öljyvuotojen korjauksessa vaihdoin sen pumpun ja (moottorin)kannen välisen tiivisteen, se tiiviste ei varmasti korjannut nakutusta mutta pumppu lötkötteli päivän verran pöydällä ja valutteli itseensä kertyneet öljyt siihen. Sen jälkeen on nakutellut silloin tällöin vaan.

Rulettia voi olla, mutta näiden kanssa sen ruletin häviäminen ei räjäytä pankkia.   O0
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: TDi123 - 18.07.2022, 21:55:36
Totta ja sellaista mietin, jos sattuu läheltä löytymään samanlainen joka on paaliin menossa, tai vastaavaa, niin hakisi varaosaautoksi.
Vielä tuosta alipainepumpusta, osaako ne hajota totaallisesti? Tai onko niissä muuta kun tuo rallatus, mutta siitä ei tarvitse välittää?
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: TDi123 - 20.07.2022, 00:04:01
Tänään pesin, purin penkit ja huomenna rekkaan pakuksi. Samalla tunkkasin takapään, kolusin ne kaikki puslat. Kaikki oli ok! käsijarru ei pidä, täytyy ne joskus tehdä. Tungin koteloihin ja sisälokareiden sisään öljyä. Mutta muuten tämä ei olis nyt, kun kilometriä tauluun! Egr antaa vikakoodin kun tulppasin laipalla ja letkusta. Saako sitä kotikonstein huijattua sammuksiin?
(https://i.ibb.co/tMSvS9b/DSC01358-3.jpg) (https://ibb.co/tMSvS9b)

(https://i.ibb.co/SstWQxf/DSC01344-2.jpg) (https://ibb.co/SstWQxf)

save gambar instagram (https://500pxdownload.com/)
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: Dimefield - 21.07.2022, 19:47:12
Tuollainen V70 on pakko saada takaisin mallilistoille ja tuotantoon, hieno laite.
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: TDi123 - 23.07.2022, 06:34:48
Tuollainen V70 on pakko saada takaisin mallilistoille ja tuotantoon, hieno laite.

On kyllä, sellainen klassinen. Hymyilyttää aina kun näkee ja hyppää kyytiin ja päässä rupee soimaan se volvo mainoksen kirara soolo. Tuoksuuki iha volvolle. :D
Aurauskulmat säätelin, mennee kyllä ku juna nyt ja Pohjamuovit kahtelin silleen, ettei ole ensimmäisessä lumipyryssä pitkin kankaita.
En haluis lisävaloja asentaa ulkonäkö syistä, koitan pitää tämän mahdollisimman vakiona ja räpeltämättömänä, ei mitää hirveitä viritelmi. Että jos joku tietää toimiiko vakio umpioissa joku laadukas xenon tai led-valo sarja niin vinkatkaa!
Kilpitelinette pyöritin ja led panelii, 9" bilteman valoja ja vanhoja hella cometteja ym. HAha kaikki näyttää iha törkeeltä. :D Toisaalta vanhat suorakaide cometit oli jopa retrolla tavalla hyvän näköset. Mutta joo, mieluummin jos vakio umpioihin sais valovoimaa hieman, niin riittäisi.
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: B30A - 23.07.2022, 10:43:22
Älä ny viitti olla tommonen. Biltsun 9" ämpärit kenoneilla on just bra tähän...  ::) No joo, meillä ne on tuossa sen vuoksi kun hankintahinta oli pyöreä nolla €. Ens talveksi joutuu varmaan keksiä jotain muuta kun powerien liittimet alkaa olemaan ihan loppu.

Ollut onni omistaa ihan uusi tämmöinen, tosin bensakoneella, ja silloin uutena ajovalot tuntuivat olevan ihan ok. Ei tietenkään mitkään uberit mutta ei ollut tarvetta lisävaloille. Nyt kun ajelee näillä jo "parasta ennen"-päivän ohittaneilla niin lisävalo tulee kyllä tarpeeseen. Eikä setämieskään kirkkaimmillaan enää ole.  :)
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: TDi123 - 23.07.2022, 20:15:14
Hahaha :D Täytyy tässä vähän suunnitella. Onneksi ei ihan vielä räntää tuu viistossa, niin kerkee pohtii.
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: TDi123 - 24.07.2022, 11:29:08
Kokeillaanpa toimiiko, pistin tuonne maskin taakke panelit. Ois ainakin siististi ja hillitty.
(https://i.ibb.co/zV1MpSv/IMG-20220724-112111.jpg) (https://ibb.co/zV1MpSv)

(https://i.ibb.co/5xH85XZ/IMG-20220724-112158.jpg) (https://ibb.co/5xH85XZ)
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: TJA - 24.07.2022, 12:03:30
Sinne kilven alle puskurin keskireikään menee näppärästi paneeli.
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: TDi123 - 26.07.2022, 00:43:25
Hyvin toimii maskin takana. valoteho kärsii ehkä 10-15% mutta näkee kyllä ajella nyt sen mitä tarvitsee ja on huomaamaton. :)
Pumpun ajoitus säädettiin tänään, 4' oli myöhäisellä kuten korvakuulolla ja pidemmän startin perusteella arvioin. Nyt kyllä jysähtää käyntiin kun avainta näyttää.
Eikait tässä auto on nyt käyty läpi ja ettei mene ihan projekti topikiksi, niin ajetaampa seuraava hihnanvaihtoväli ja päivitellään onko ollut mieluinen. :D
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: Dave - 27.07.2022, 13:46:51
Tuollainen V70 on pakko saada takaisin mallilistoille ja tuotantoon, hieno laite.

Selkeä, merkille perinteisen tunnistettava farmari ilman trendikikkailua? Kyllä, I like it.

Äänestyksen optioista nappaisin mukaan v70 p2 (EI mk2) Automaatti - d5 mutta ilman tuota rajoitusta 2.5T :)
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: TDi123 - 28.07.2022, 22:26:31
mk1 on hyvin tunnistettava klassinen volvo. sopivan kantikas :D Viikko tietä ja hienosti rullaa!
Mutta kysynpä nyt tässä, koska aihe liippaa näitä kaikkia malleja. Tarkka korva kuulee alkavaa huminaa oikeasta etupyörän laakerista ja tilaan jo valmiiksi uuden.
Otanko suosiolla fag laakerin, vai samaan rahaan 2 tarviketta, esim GSP merkkiset navat, onko kokemusta kestosta? Kumpi on järkevämpi, yks hyvä vai 2 tarviketta, ns toinen varalle?
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: TJA - 29.07.2022, 00:35:40
mk1 on hyvin tunnistettava klassinen volvo. sopivan kantikas :D Viikko tietä ja hienosti rullaa!
Mutta kysynpä nyt tässä, koska aihe liippaa näitä kaikkia malleja. Tarkka korva kuulee alkavaa huminaa oikeasta etupyörän laakerista ja tilaan jo valmiiksi uuden.
Otanko suosiolla fag laakerin, vai samaan rahaan 2 tarviketta, esim GSP merkkiset navat, onko kokemusta kestosta? Kumpi on järkevämpi, yks hyvä vai 2 tarviketta, ns toinen varalle?

FAG.

Samalla vaivalla vaihtaa molemmille puolille, niinkuin osat yleensäkin vaihdellaan "akselin" molemmin puolin.
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: B30A - 29.07.2022, 07:36:19
Kuten yllä, ota "merkki"laakeri ja jos ostat esim Mnetistä niin katso että paketissa varmasti on joku merkillinen osa. Omat kokemukset niistä halvimmista merkittömistä laakereista on huonoja, erityisesti jos ajoa tulee runsaasti vuoteen.
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: laatikkovika - 29.07.2022, 07:53:55
GSP:stä ei kokemuksia mutta ei tuo fag myöskään mikään maailman pelastaja ole mutta yleensä pelittää pitkään.
Ne kestää mitä kestää.
Hyvän saa niin menee 2-3 sataatuhatta, tarvikkeita hajonnut tai ääntänyt jo pahimmillaan 30 tuhannen jälkeen, joillakin aikaisemminkin.
Yleensä tarvikkeillakin on päässyt ihan hyviä lukemia, jopa bilteman laakereilla. :)

Ihan mielen mukaan ja paljonko ajaa ja onko rahaa käyttää varmisteluun.
Viimeks laitettiin omaan skf, tiedä sitten onko tehty brasiliassa vai puolassa vai taiwanissa tjs.

Kaverille pantiin C70:n biltema joskus reilu 5 vuotta sitten ja hyvin menee. Ei tosin aja paljoa. :D
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: TDi123 - 29.07.2022, 12:11:19
Hyvä tietää, eli pistetään kerralla molemmat laatu laakerit ja näköjään jarrukilvet on helppo vaihtaa samaan syssyyn. Jäähän se vasemmanpuolen "ehjä" hätävaralle sitten. :)
Otsikko: Vs: Diisel farmarit - Minkä näistä ottaisit käyttöautoksi tänäpäivänä?
Kirjoitti: v6omega - 04.08.2022, 09:51:24
Kuten yllä, ota "merkki"laakeri ja jos ostat esim Mnetistä niin katso että paketissa varmasti on joku merkillinen osa. Omat kokemukset niistä halvimmista merkittömistä laakereista on huonoja, erityisesti jos ajoa tulee runsaasti vuoteen.

Motonetille vaihtoehtoja:
KL-Varaosat - täältä on saanut asiantuntevaa palvelua ja laatuosia
Autodoc.fi - osat tulee nopeasti kotiovelle ja itse voi valita mikä valmistaja osan haluaa

Muutoin tuo harmaakoppanen D5 163Hv manuaalilla on varma valinta, varsinkin jos on EGR poistettu käytöstä (ohjelmoinnilla)
- miinusta heikko etupään tuenta (+painava rautakasa nokalla) + https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=119772.msg1061524584#msg1061524584