Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: jalluvaari1 - 12.07.2022, 22:28:53

Otsikko: v50 2007 2.0d sammu kesken ajon.
Kirjoitti: jalluvaari1 - 12.07.2022, 22:28:53
Mikähän meni rikki kun ajoin autolla ja yks kaksi kierrokset pomppas täysille ja kova savu putkesta auto sammutti ite ittesä hinattiin pihaan jo kokeiltiin käyvtiin niin eipä lähteny enää ryki vaan vähän niinkun yritti välillä käynnistyä vida koodeja ei ollu kun
CCM-0071 Läpänasento (TP) Virheellinen asento
ECM-0098 Imuilman lämpötilan anturi Liian suuri signaali
ECM-1563 Moottorin pysäytys Signaali virheellinen
Mikähän mahtoi autoon tulla.Kiitos jos joku voisi auttaa volvo ukkoa.


Otsikko: Vs: v50 2007 2.0d sammu kesken ajon.
Kirjoitti: Lankku - 12.07.2022, 23:11:59
Oiskohan lähtenyt käymään öljyllä jonka myötä menee ylikierroksille ja aiheuttaa vaihtelevaa vahinkoa.
Otsikko: Vs: v50 2007 2.0d sammu kesken ajon.
Kirjoitti: M141 - 13.07.2022, 13:10:16
Turbovialta kuulostaa ja tällöin kuten Lankku totesi, kone alkaa käymään moottoriöljyllä turbon päästäessä öljyä imupuolelle. Seurauksena öljyn poltosta ja ylikierroksista voi olla  hajonnut jakopää tai esim. sulaneet ruiskusuuttimet ym.

Jos itsellä riittää kädet ja taito niin tutkisin alkuun ennen isoa korjaamolaskua:
-Ahtoputki irti imusarjan läpältä. Jos öljyä hyvin runsaasti joka paikassa on turbovika aika selvä.
-Paljonko koneessa öljyä ja onko sen määrä muuttunut viime aikoina?
-Jakopää. Jako kohdillaan hihna + muu ehjää. Pyöritellä konetta muutama kierros tuntuuko normaalilta
-suuttimia irti ja niistä pitäisi näkyä onko kone käynyt liian kuumana.

Pelkkä turbovika ei estä konetta käymästä. Ahtoputki irti pitäisi koneen käydä tyhjäkäyntiä normaalisti ja hiukan kestää kaasutellakkin. Jotain sieltä siis hajonnut muutakin, jos ei käynnisty.

Vikakoodeista 2 viimeistä liittyy asiaan. Imulämmöt käyneet liian korkealla tod.näk. öljyn hallitsemattomasta palamisesta johtuen, sekä moottori ei ole heti sammunut vaikka näin on pyydetty(ecu tai kuljettaja).