Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Asdow - 13.07.2022, 11:49:08
-
Moi
Onkos tähän hommaan jotain kikkakolmosta kellään tiedossa, kun mä en millään saa etummaista tukivartta paikalleen? Jousi on paikallaan ja puristimella kasassa, niin se ei ole tiellä. Jos jousikupilla varustettu tukivarsi on irti olka-akselista niin saan väännettyä etummaisen tukivarren kiinni, mutta se tulee jousikupin pultin tielle niin sitten en saa sitä paikalleen. Jousikupilla olevan tukivarren ollessa olka-akselissa kiinni, jää etummainen tukivarsi kolmisen senttiä vajaaksi ja tota matkaa ei saa oikein mitenkään kurottua umpeen.
Ikinä ei ole aikaisemmin ollut näin vaikeaa takajousen vaihto autossa. :idiot2:
(https://i.imgur.com/CrMbtpg.jpg)
(https://i.imgur.com/7GKbiJP.jpg)
(https://i.imgur.com/DgmyrPL.jpg)
(https://i.imgur.com/syignTJ.jpg)
-
Pyöräntuenta on tunkattava riittävän ylös. Silloin pultti menee sormin paikalleen. Sopiva palikka(jotta pultin saa sen ja poikittaisen tukivarren välistä) ja tunkki juurin tuon helan alle, muutoin ei välttämättä saa nostettua tarpeeksi.
-
Räikkäliinalla vedät kohilleen. Ite tehin sillain.
-
Kiitoksia vinkeistä. Jousipuristimesta loppui kierre kesken, että ois voinu tunkata riittävän ylös. Päädyin irrottamaan iskaritukivarren apurungon puolelta irti, sitten etummainen paikalleen ja sen jälkeen sai vängättyä apurungon puoleisen pään kohilleen. Olipahan ikävä homma. Ei voi kyllä Volvon suunnittelijoita kehua tän auton kanssa.
-
Usein ohjeisiin tutustuminen etukäteen auttaa. Ei noita pitkittäisen tukivarren pultteja tarvitse aukoa, eikä ohjaintukivarren pulttejakaan. Otetaan vain se poikittaisen alatukivarren sisäpää irti, kuten lopulta olitkin tehnyt. Tuolla esim. Volvon oma ohje tähän.
https://accessories.volvocars.com/fi-fi/InstallationInstruction/Document/VCC-137101-1/S60/2008/all/all/default/S60%20(-09)%202008
Ps. kannattaa muistaa, että kaikkien puslien pultit kiristetään vasta kun paino on pyörillä.
-
Onko vielä niin, että ripustukset vänkäävät hankalasti jos on tunkattu vain yksi puoli autosta ylös? Nämä on niitä projekteja joissa jää kaipaamaan nosturia.
-
Varmaan olisikin vängännyt, mut mulla oli koko perä ilmassa. Vien kyllä seuraavalla kerralla liikkeeseen jousen vaihtoon jos tarvitsee toinen puoli vaihtaa. Jos joku välttämättä haluaa tehdä tuon itse niin tällainen jousipuristin on ihan pakollinen hankinta.
https://www.sealey.co.uk/product/5637175239/350mm-coil-spring-compressor
Usein ohjeisiin tutustuminen etukäteen auttaa. Ei noita pitkittäisen tukivarren pultteja tarvitse aukoa, eikä ohjaintukivarren pulttejakaan. Otetaan vain se poikittaisen alatukivarren sisäpää irti, kuten lopulta olitkin tehnyt. Tuolla esim. Volvon oma ohje tähän.
https://accessories.volvocars.com/fi-fi/InstallationInstruction/Document/VCC-137101-1/S60/2008/all/all/default/S60%20(-09)%202008
Ps. kannattaa muistaa, että kaikkien puslien pultit kiristetään vasta kun paino on pyörillä.
Tuon -08 S60:n ratkaisu täytyy olla erilainen vs tämä sillä tuota ei ollut mahdollista laittaa paikalleen ilman sisäpuolista jousipuristinta. Tai no, englanninkieliset, oikean vuoden ja mallin volvon ohjeet neuvoo käyttämään hydraulista jousipuristinta jossa on pidennetyt leuat, ja silloin tarvitsee pitkittäinen tukivarsi sekä jarrusatula ottaa pois.
Kaikissa muissa autoissa mihin olen koskenut onnistuu takajousen vaihto ilman jousipuristimia jousikupillisen tukivarren irroittamalla olka-akselista. Jotain on mennyt pahasti pieleen, kun japanilaisen urheiluauton alusta on helpommin huollettavissa ja siinä pääsee käytännössä jokaiseen pulttiin ja mutteriin voimahylsyllä ja pulttimopolla käsiksi. :)
-
Joo itse kun vaihdoin alustan niin etupään tein itse, takaiskarit on helppo vaihtaa mut sain vinkin että takajouset ei, tykkää vielä lipsua . Kun halusin kuormajouset niin vein suosiolla korjaamolle perän osalta, iskarit ja jouset vaihdettuna omilla osilla + nelipyöräsuuntaus 300 euroa. Kuormajouset on kyllä mainiot mökkikuormalla
-
Joo itse kun vaihdoin alustan niin etupään tein itse, takaiskarit on helppo vaihtaa mut sain vinkin että takajouset ei, tykkää vielä lipsua . Kun halusin kuormajouset niin vein suosiolla korjaamolle perän osalta, iskarit ja jouset vaihdettuna omilla osilla + nelipyöräsuuntaus 300 euroa. Kuormajouset on kyllä mainiot mökkikuormalla
Ite tein iskari- ja jousirmontin viime vuonna ja jätin myös takajouset vaihtamatta, kun näytti sen verran ikävältä hommalta. Sen pitäisi onnistua ilman jousipuristimia ja pelkästään tukivarren sisemmän pään irrottamisella, niin kuin onnistuukin, mutta ei mene heittämällä, vaan pitää tunkata ja sählätä ja taistella... Katsoin jonkun youtube-videon ja päätin, etten ehjiä vaihda pelkästä vaihtamisen ilosta.
-
Ite tein iskari- ja jousirmontin viime vuonna ja jätin myös takajouset vaihtamatta, kun näytti sen verran ikävältä hommalta. Sen pitäisi onnistua ilman jousipuristimia ja pelkästään tukivarren sisemmän pään irrottamisella, niin kuin onnistuukin, mutta ei mene heittämällä, vaan pitää tunkata ja sählätä ja taistella... Katsoin jonkun youtube-videon ja päätin, etten ehjiä vaihda pelkästä vaihtamisen ilosta.
Päädyin täsmälleen samaan päätelmään pari viikkoa sitten. Takaiskarit vaihdoin, orkkisjousilla jatketaan.