Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kartano740 - 14.07.2022, 23:59:49
-
Moro foorumilaisille.
Otsikon autoon syttyi tänään abs ja jarruvika pysähdy varoen varoitusvalo palamaan hiekkatiellä ajaessa. Katsoin alustan läpi ja päällisin puolin kaikki ok, mitään irroittamatta.
Ajan paljon töissä hiekkateitä, mietin että olisiko voinut abs anturi ottaa osumaa hiekasta tms epämääräisestä? Mietin vaan kun kuorma-autöissa oli tyypillistä että anturi peräytyi ja valo syttyi herkästi.
Vai mistä yleensä johtuu tyypillisesti abs ja ""jarruvika pysähdy varoen"" varoitusvalon palaminen?
Sammuttaessa auton/virrat ja uudelleen käynnistäessä nollautuu määrittämättömäksi ajaksi, riippuen kerrasta, toisinaan syttyy heti takas uudestaan ja toisinaan kestää ajaa pitkään ennen kuin syttyy.
Kannattaako yrittää nollata miinuskenkää irrottamalla vai vaatisiko vikakoodien luvun?
Kiitos etukäteen!
-
Airbag vai ABS vaiko molemmat tekee kiusaa?
-
Kyseessä siis vain abs ja jarruvika pysähdy varoen varoitusvalo. Kiitos tarkennuksesta. Taitaa olla vintti pimeenä - tai työt nollanneet aivot kun menee jo sekaisin. :idiot2:
-
Vikakoodien luvulla on hyvä aloittaa vian hakua..
Kysessä saattaa olla abs-kehän murtuma, anturin rikkoutuminen.
-
Kiitti vinkistä. Saako koodit luettua motonetin testerillä vai vienkö pajalle?
-
Kiitti vinkistä. Saako koodit luettua motonetin testerillä vai vienkö pajalle?
Kai sen siä saa, kun onnaa Icarsoftilla ja monella muulla.
-
Tää nyt tietenkään välttämättä ole tässä tapauksessa kyseessä, mutta mulla oli akku kerran päässyt tyhjenemään kriittiselle tasolle (oli muuten paska vanha akkukin) ja silloin herjas ilman etukäteisvarotusmerkkejä abs vikaa, jarruvikaa ja muutakin, vie huoltoon-viestiä, auton tekstinäytössä. Akku sai virtaa ja moottorin käyntiin, hävis viestit ja vikakoodit nollaamalla, eikä tulleet takaisin.
Ihan vaan miettimisen aihetta...
-
Kiitos vastauksista. Tänään näytti vielä uudestaan abs valoa ja sen lisäksi abs/luistonesto vaatii huollon valoa. Joten varmaan pajalla käytän niin näkee varmasti missä vika.
-
Joo, jos absissa vika niin tottakai vaikuttaa luistonestoonkin.
-
Kysyin vielä että onko abs kehä kiinni murroksessa? Onko näitä murroksia tai muuta uusittu samalla kun abs kehä vaihdetaan? Ei kyllä tietättävästi ole murrokset ääntäneet.
Vikadiagnoosi paikassa sanoivat että kehässä ylimääräinen reikä ja siksi sytyttää abs valoa epäsäännöllisin väliajoin.
-
Ei kai se oo muutakun vähän purkaa ja klops nivel irti, sit vaan napunapu uus kehä.
Toki sen nivelen voi vaihtaa samalla jos haluaa, ei lisää yhtään työtä.
Monasti uusissa nivelissä on kehä valmiina.
Siellä taitaa nyt olla vähän tommonen ilmiö?
(https://i.ibb.co/CHP0Lfp/iur-1.jpg) (https://ibb.co/CHP0Lfp)
-
Kiitos tiedosta. Luultavasti samalla tavalla käynyt. Onko nuita murroksia mennyt foorumilaisilla tiettyjen kilometrien paikkeilla tyypillisesti? Itellä ajettu 280tkm, ei tosin tietoa onko vaihdeltu aiemmin.
-
Yks meillä jolla ajettu aikas samat mailit, molemmat vetarit uusiks, pahin oli tosin kuskinpuolen sisäpää.
Tuli hyvä. Sitten pamahti manuaaliloota, oli etuveto. :facepalm:
Saattaa mennä oireettomanakin pitkälle, sitten kun alkaa kääntäessä naputtelemaan niin ollaan jo elämän ehtoopuolella.
-
Kiitos tiedosta. Pitää miettiä ja katella vetareita/murroksia. Tässä kun on kyse etupään vetareista, niin miten on takapään vetarit kestäneet foorumilaisilla?
Mistäpäin olette tilanneet, onko paikkoja mitä suositella? Saako esim Motonetistä vai suositteletko jotain muuta, tiettyä merkkiä?
-
miten on takapään vetarit kestäneet foorumilaisilla?
Takavetarit kestää näissä normaalisti auton iän.
-
Eilen vaihdettiin abs kehä, siihen saatiin aiemmin vikakoodi. Koodit nollattu autocomin testerillä. Nyt näyttää vikakoodia olikohan abs yksikölle/ohjainlaitteelle. Osaatteko neuvoa tuleeko koodit nollata muulla tavalla esim. Miinuskenkä irti 5min ajaksi? Aiemmassa vikakoodin luvussa antoi vikakoodin vain rikkoutuneeseen kehään. Nyt sytyttää samalla tavalla ajaessa vikaa, tuntuu että jopa nopeammin kuin ennen kuin kehä oli korjattu. Kaikki neuvot tervetulleita, kiitos!
-
Eilen vaihdettiin abs kehä, siihen saatiin aiemmin vikakoodi. Koodit nollattu autocomin testerillä. Nyt näyttää vikakoodia olikohan abs yksikölle/ohjainlaitteelle. Osaatteko neuvoa tuleeko koodit nollata muulla tavalla esim. Miinuskenkä irti 5min ajaksi? Aiemmassa vikakoodin luvussa antoi vikakoodin vain rikkoutuneeseen kehään. Nyt sytyttää samalla tavalla ajaessa vikaa, tuntuu että jopa nopeammin kuin ennen kuin kehä oli korjattu. Kaikki neuvot tervetulleita, kiitos!
Laitoin toiseen ketjuun pari ideaa.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=133983.msg1061635679#msg1061635679
-
Kiitoksia. Jännä juttu, että tosiaan antoi vaan tuon kehän lisäksi vikakoodin yksikölle/ohjainlaitteelle. Mistä kannattaisi nyt etsiä vikaa?
-
Kai sinne tuli oikeanlainen kehä?
Siis hammasluku oikea.
Abs boxi voi tosiaan olla vialla, kannattaa putsata sen liittimet. Jos ei auta niin sahaus auki ja juotosten parantelu tai purkuboxi takuun kera.
-
Kiitos vinkistä, täytyy kysyä asentajalta, että varmisti tuon oikean koon.
-
Morjesta. Päivitystä asiaan. Nyt pitäisi ennen syyshuoltoa selvittää mikä vialla ABS-puolella. Luin äsken vikakoodit ja antoi seuraavat ekalla kerralla, joilloin ei varmaan ollut virrat autosta kunnolla päällä. (Tokalla kerralla virrat päällä ja antoi nämä samat *)
ECM A02B *
ECM A500 *
ECM 940A *
ECM 5340 *
DEM 0006 *
CEM 1A5F *
CEM 1D04 *
CCM 0052
CCM 0074
CCM 29EE
CCM 11EE
CCM 1100
CCM 0000
BCM 0052
BCM 0074
Osaatteko sanoa missä vika? Pitää huomenna vielä ajon jälkeen uudestaan lukea koodit.
-
Morjesta. Päivitystä asiaan. Nyt pitäisi ennen syyshuoltoa selvittää mikä vialla ABS-puolella. Luin äsken vikakoodit ja antoi seuraavat ekalla kerralla, joilloin ei varmaan ollut virrat autosta kunnolla päällä. (Tokalla kerralla virrat päällä ja antoi nämä samat *)
ECM A02B *
ECM A500 *
ECM 940A *
ECM 5340 *
DEM 0006 *
CEM 1A5F *
CEM 1D04 *
CCM 0052
CCM 0074
CCM 29EE
CCM 11EE
CCM 1100
CCM 0000
BCM 0052
BCM 0074
Osaatteko sanoa missä vika? Pitää huomenna vielä ajon jälkeen uudestaan lukea koodit.
Katoppa aluksi paljon on akussa potkua, pirusti noita koodeja vois kieliä että on virta kyykänny. Tyhjennä ja kato mitä jää jäljelle. "CEM-1A5F is CEM to BCM communication"
-
Millä paikkakunnalla vaikutat?
Noin paljon vikakoodeja voisi olla hyvä lukea ihan vidalla.
Itse Kuopiossa ja vida löytyy.
-
Kemi näyttää olevan paikkakunta. Mulla kemin seudulla tiedossa vidan omistaja jos tarviit niin yhteystiedot saat yv:llä.
-
Mistä työ Kemin löysitte. Vaikutan kyllä Joensuun seudulla. Tänään mittasin akun ja näytti pienen ajon jälkeen 12.6 V.
Eilen antoi vielä koodit Motonetin testerillä (toissapäiväisen nollauksen jälkeen).
ECM A02B *
ECM A500 *
ECM 940A *
CEM 1A5F *
BCM 0052
Testeri muuten kysyy luettaessa vuosimallia niin kuuluhan tässä tapauksessa laittaa before 2004 jos auton vm. On 2004. Toinen vaihtoehto ainoastaan after 2005.
Tähän avut ovat tervetulleita. Pitäisi ratkaista asian ennen huoltoa mitä tarvii tilata tai selvittää sekä ennen leimaa. Kiitos!
-
Aargh, katoppa ko katoin väärän nimimerkin kautta paikkakunnan :idiot2:
-
Mistä työ Kemin löysitte. Vaikutan kyllä Joensuun seudulla. Tänään mittasin akun ja näytti pienen ajon jälkeen 12.6 V.
Eilen antoi vielä koodit Motonetin testerillä (toissapäiväisen nollauksen jälkeen).
ECM A02B *
ECM A500 *
ECM 940A *
CEM 1A5F *
BCM 0052
Testeri muuten kysyy luettaessa vuosimallia niin kuuluhan tässä tapauksessa laittaa before 2004 jos auton vm. On 2004. Toinen vaihtoehto ainoastaan after 2005.
Tähän avut ovat tervetulleita. Pitäisi ratkaista asian ennen huoltoa mitä tarvii tilata tai selvittää sekä ennen leimaa. Kiitos!
Kuten kirjoitin "CEM-1A5F is CEM to BCM communication". Eli ABS boksi vikaa = auki ja kolvia kehää tai samalla numerolla romikselta tilalle. Viat viittaa ABS boxin kyrvähtämiseen.
-
Kiitos tarkennuksesta. Missä abs boxi sijaitsee, onko helpolla paikalla löydettäessä numerosarja?
Tai onko yleensä miten helposti korjattavissa? Onko tämä tyypillinen vika näissä malleissa vai harvinaisempi?
Mitä kustantaa noin purkaamolta vastaava boxi? Uusi mahtaa maksaa mansikoita jos saatavilla?
-
Ja ovatko nuo muut koodit mitä tarkoittavia?
Onko teillä listaa tai linkkiä paikkaaan jossa koodien selitykset on lueteltu?
Kiitos!
-
Kai se boksi on siellä pumppuyksikön alapuolella, kuskin puolelta kun kattelet alaspäin niin jarruputket menee siihen ja boksi sen alapuolella.
Irrottamatta saattaa lampulla ja peilillä nähdä numerosarjan, kun on siellä alareunassa boksia.
Purkuosan hintaa en tiedä, riippuu paikasta mutta haarukka on varmaan 80-200€.
Pistä ostoilmoitus markkinapaikalle kun saat numeron selville, kyllähän GHOSTilla voi niitä olla tai jollain muulla vielä halvemmallakin.
Samannumeroisia voipi olla muissakin malleissa. :)
Se toimivuus on sit toinen juttu.
Korjausta voi kokeilla, joutuu sahaamaan boksin auki ja juotoshommiin ja jollain liimalla taas kasaan.
Kyllä siihen varmman tubessa ohje löytyy https://youtu.be/QOF0iB8CUqo
Tuos vielä linkki vikakoodeihin, on tuolla faq puolella.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=129829.0
-
Kiitos paljon tarkennuksesta.
Nämä löytyi pumpun alla olevasta boxista. Mikä näistäon sarjanro jolla haetaan ehjää boxia tilalle?
VOLVO CONTROLLER
6840
8671224 03W467
BRAKE CONTROL MODULE
VKOODI
10.0925-0403.3 5WK8 4002
*1HF3L16Y38* MADE IN FRANCE
(https://i.ibb.co/JtdGcTd/20221008-173302.jpg) (https://ibb.co/JtdGcTd)
-
Vaikuttaisi googlettamisen perusteella olevan tuo 8671224.
-
Vaikuttaisi googlettamisen perusteella olevan tuo 8671224.
Näin on.
Lampulla ja peilillä... perkele unohin nuo nykyajan hianot vempeleet niinku älypuhelimet... :)
https://ovoko.fi/haku?q=8671224
Eipä niistä purkuosista tarvii tuollakaan maksaa kuin kymmenesosa suomen hinnoista...
-
Kiitos vinkistä. Tuon linkin takana oli yksi xc70 dieselin, tosin manuaalivaihteisen boxi. Onko näissä mitä eroja, täytyykö olla täysin sama auton malli, vuosimalli, kone ja loota?
Onko tuo luotettava paikka tilata, onko kokemuksia?
Ja onko teillä muuten tiedossa mistä ostaa xc70 puskurin keskireikään suojasäleikköä tms syyläriä suojaaamaan? Vai kannattaako itse tehdä reikälevystä tms?
-
Mun mielestäni kun on saman numeroinen se riittää.
Sehän on silloin sama boksi. :)
On tuolta tilailtu, ihan hyvin on pelittänyt homma.
Kannattaa ehkä keksiä jotain muuta samaan tilaukseen kattamaan tavallaan kuluja.
-
Tänään kokeiltiin harrastajan kanssa useaa boksia. Ja eivät pelanneet. Mulla luki mittaritaulussa luistonesto ja jarruassistentti vikaa vaikka ei niitä ei omassa autossa olekkaan. Nähtävästi ei siis käy samalla numerolla oleva boxi jos ei ole samat varusteet. Tarvitsisi löytää nyt siis nelivedon boxi, jossa ei luistonestoa tai ajonvakautusta. Vaihdettiin tänään varulta jarrupolkimen anturi kun siinä myös vikakoodi vaan ei korjaantunut vika.
Jos jollain tiedossa Joensuun seudulla paikkaa mistä kannattaisi kysyä osaa? Purkupojat kysytty. Ja E.Kärnän purkaamo nähtävästi lopettanut.
-
Mikäs sen nykyisen boksin tilanne on? Eikö se kannattais käyttää tinattavana jos vika siinä? Käy kysäsemässä In-Tekiltä Kuurnankadulla laittavat bokseja ja mittaristoja, varmasti siellä onnistuu.
-
Vähän oon kyllä vieläkin sillä kannalla että samannumeroinen pitäis sopia. Kai tän nyt joku muukin vois vahvistaa tai kumota?
Tässähän alkaa jo epäileen itseäänkin.
Eikö sulla muka ole luistonestoa siinä? STC tai DSTC nappi?
Mitenkähän se liitin joka on boksin kyljessä, johdoissa mitään näkyvää damagee?
Siitä niitä on vanhuuttaan mennyt.
-
Vähän oon kyllä vieläkin sillä kannalla että samannumeroinen pitäis sopia. Kai tän nyt joku muukin vois vahvistaa tai kumota?
Kaikki samalla numerolla olevat DSTC-boksit ei tosiaan käy suoraan ristiin vaan tulee sanotun kaltaisia vikailmoituksia. Se on todettu muutaman auton kohdalla.
-
No mistä ne sitten erottaa mikä käy ja mikä ei jos numeroonkaan ei voi luottaa?
Vanha sitten vaan kolvaukseen, ei oo ihmetemppu.
Jopa minä siinä olen onnistunut. ;D
Eikö tosiaan ole dstc?
-
Moro. S40 tarkoititko In-Tekiä tai AutoAmpiSähköä? Pitää harkita myös sitä. Jälkimmäisessä jonot ainakin aiemmin olleet pitkät.
Itsellä ei ole autossa STC tai DTSC luistoneston nappia tai muita niin luulen kyllä ettei ole sitä tai ajon vakautusta. Taitaa olla sen verran karvalakki malli. Näkeekös tätä esim runkonumerolla jostain palvelusta varustelistausta, tai erottaako muuten ulkoisesti onko luistonestoa tai ajonvakautusta?
Päädyin ostamaan B-varaosapalvelusta saman mallisesta autosta boksin pumppuineen ja lohkoineen. Huomenna kokeillaan paikalleen niin selviää toimiiko. Nyt täsmää ainakin melkein kaikki numerot lootasta. Auton malli, vuosimalli kone ja loota myös.
Eikös boxin kyljessä pitäisi lukea STC tai DSTC- jos on sen omaava auto/sen omaavasta autosta boxi?
Pitää vielä huomen liitin tarkistaa, en ainakaan eilen huomannut siinä mitään.
Tässä nyt kävi mielessä se vaihtoehto,että jos autossa on muualla vika niin voiko polttaa silloin ehjän boksin rikki? Saako muualla olevaa vikaa millään kartoitettua ennen toisen boxin paikalleen laittoa?
Kiitos avusta!
-
Kyllähän siinä jotain höpötellään dstcstä tai tracksista jos on.
Kato nyt että on vaihtoboksissa sama määrä solenoideja ja samoissa paikoissa kuin alkup. :P
-
Moro. S40 tarkoititko In-Tekiä tai AutoAmpiSähköä? Pitää harkita myös sitä. Jälkimmäisessä jonot ainakin aiemmin olleet pitkät.
In-Tekiä tarkoitin, Ampille on aina ollut pitkät jonot ja varmasti on vieläkin. In-Tekillä oman muistikuvan mukaan myös kohtuu edullistakin. Kannattaahan se entinen boksi käyttää kolvattavana ja jättää vaikka varalle, jos autoa meinaat pitää. Aina vähän arpapeliä käytetyissä osissa miten kestää.
-
Moro! Käytetty ehjä boxi paikallaan ja herjaa ajonvakautus vaatii huollon. Kielisi siitä että nyt saadussa boxin autossa ollut alumperin ajon vakautus..?. Vikakoodit nyt BCM 0076 ohjainyksikkö -konfigurointivirhe -jatkuva
Löytyykö apuja muilta tilanteeseen?
-
Tiedättekö saako tuota abs boxia ohjelmoitua / muokattua niin että boxilta saa ajonvakautus vaatii huollon herjan pois?
Ja jos saa niin millä ohjelmilla?
Vai onko ainut keino löytää sopiva boxi tai kolvauttaa vanha?
-
Tiedättekö saako tuota abs boxia ohjelmoitua / muokattua niin että boxilta saa ajonvakautus vaatii huollon herjan pois?
Ja jos saa niin millä ohjelmilla?
Vai onko ainut keino löytää sopiva boxi tai kolvauttaa vanha?
Ainakin tuolla sivulla ---> https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=65670 (https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=65670) meinaa että pitäs resetoida/ladata uus softa sisuksiin VIDALLA. Voit yrittää ehjätä oman kolvaamalla.
-
Tiedättekö saako tuota abs boxia ohjelmoitua / muokattua niin että boxilta saa ajonvakautus vaatii huollon herjan pois?
Ja jos saa niin millä ohjelmilla?
Vai onko ainut keino löytää sopiva boxi tai kolvauttaa vanha?
VDASH
-
Moro. Kiitos tiedoista. Täytyy varmaan ainakin varalle kolvauttaa tuo oma boxi.
Mites onnistuuko ohjelmointi harrastajalla jos Vida tai tuo VDASH vai onko Volvon hommia?
Paikallinen volvo sanoi 50/50% onnistumismahdollisuus ohjelmoinnissa ja laskuttaavat joka tapauksessa olikohan noin 150 €.
-
Paikallinen volvo sanoi 50/50% onnistumismahdollisuus ohjelmoinnissa ja laskuttaavat joka tapauksessa olikohan noin 150 €.
Tähän varmaankin pätee yllä olevasta linkistä lainattu: "See Technical Journal 5735 in Volvo TIE (Volvo Technical Information Exchange. TIE is part of the VIDA purchase). Note your mech may not know this so perhaps one needs to insist they read TJ 5735 first."
Voi onnistumisen todennäköisyysprosentti kohota merkittävästi!
-
Moro
Paikallinen kolvaaja ottaisi työstä 180-210 e. Ja ei varmuutta onnistuuko. Kallistuisin ohjelmoinnin puoleen ehken josko löytyisi tekij, niinpä:
Löytyykö Joensuun seudulta harrastajaa jolla Vidan / VDASH ohjelmaa lisenssillä?
Pitäisi ohjelmoida abs ohjausyksikön boxi. Boxi siis vaihdettu autosta jossa ajonvakautus ja itsellä ei ajonvakautusta. Toimii siis muuten mutta herjaa ajonvakautus vaatii huollon - ei mene leimasta läpi.
Jos tiedossa paikka missä onnistuu vinkatkaa! Kiitos!
-
Miks se herjaa että ajonvakautus vaatii huollon jos siinä ei sitä ole? :))
-
Luulen siis että siksi koska boxi vaihdettu saman mallisesta autosta jossa luultavasti on ollut ajon vakautus ja minulla sitä ei ole. Niimpä nähtävästi ohjelma nyt ei tunnista sitä ja siksi herjaa? Näin siis pääteltiin, korjatkaa, jos väärä päätelmä.
-
Sahaa se alkup. Ite auki ja juota ne tärkeimmät ei se niin vaikeeta oo mitä noi firmat antaa ymmärtää.
Tommosen ostin näihin hommiin, näyttää maailma ihan erinäköseltä.
https://www.puuilo.fi/handy-suurennuslasi-otsapannalla
-
Luulen siis että siksi koska boxi vaihdettu saman mallisesta autosta jossa luultavasti on ollut ajon vakautus ja minulla sitä ei ole. Niimpä nähtävästi ohjelma nyt ei tunnista sitä ja siksi herjaa? Näin siis pääteltiin, korjatkaa, jos väärä päätelmä.
Mielestäni sinulle on annettu sangen hyvät ohjeet. Itse ymmärtäisin tilanteesi tiivistettynä seuraavasti:
Vaihtoehto 1: Kolvaa alkuperäinen boxi kuntoon.
Vaihtoehto 2: Mene Vidalle, ja ohjelmoi ehjä varaosaboksi autoosi huomioiden ohjeen TJ5735.
-
Ennen kun purat koko järjestelmän niin katso onko se rikkinäinen kehä rikkonut myös sen anturin. Ruosteinen katkennut kehä voi raapia anturiin urat.
Saatat päästä paljon helpommalla...
-
Käytin In-Tekillä oman auton boxin korjattavana. Vaihtoi prosessorin siihen ja seuraavaksi kun ehdin niin kokeillaan toimiiko sillä boxilla. Viimeinen voimassa ollut vikakoodi, mitä ei saanut nollaamalla häviämään oli se Eprom luku/kirjoitus virhe. Ja tämä kuulemma viittaisi prosessoriin.
Ei pitäisi olla anturi vika kun vaihto boxilla ei sytytä abs valoa. Ainoastaan siis palaa se ajonvakautus vaatii huollon herja, josta oletus että katsurit ei anna leimaa (vaikka autossa ei ole ajonvakautusta varusteena).
-
Kuinkas tämä edistyy?
Tähän viitattiin tässäkin ketjussa: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=135869.msg1061648635#msg1061648635
-
Päivitystä. Auto saatiin kuntoon ja leimattua autossa alunperin olleella boxilla johon prosessori vaihdettu. Kiitos avusta! ELK