Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: williami - 13.12.2011, 15:45:29
-
Elikkäs jäähytin nesteet tuppaa katoamaan edelleen vaikka koneen ulkopuoliset vuodot saatu kuriin, vaihdettiin erinnäisten oireidentakia lämpötila anturi, termari ja haljennut paisari. Öljyt ja glygolit omilla puolillaan sekä lattiat kuivat silti vaan katoaa 1l/70km mikä olis seuraavaksi mahdollisin vuoto kohde kansi, turbo?
Käytin myös tulpat pois ja kaikki ihan ok näköisiä tosin parissa sylinterissä hieman kostean näköistä onko bensaa vai glygolia en tiedä kuuluuko yleensäkkään olla kosteita
-
Sylinterithän pitää olla normi koneessa ( jos ei vikaa ) täysin kuivia käynnin jälkeen.
Sylinterikohtaiset puristusmittaukset olis hyvä ottaa, mutta epäilen tuosta että on kansivuoto.
Pölläyttääkö paikallaan ollessa/ ajossa jos antaa kunnolla kaasua missään vaiheessa ?
Oletko ilmannut tuon jäähdytyspuolen, eli painellut letkuja, kun kone käy ja lämpenee, ja paljonko olet ajanut noitten uusien nesteiden kanssa, koska äkkiä hupenee tuo litra pari, jos ei tarkkaan ole painellut nesteiden lisäämisen jälkeen noita ylä/alavesi letkuja.
-
Maista sormenpäällä miltä se neste maistuu. jos se o makeaa,niin se on glygolia jos miestä vahvempaa ,niin bensaa :buck2:
-
No sen verran paljon on pitäny lisäillä nesteitä että ei enää ilmauksesta voi olla kyse.
Pölläyttelyä on koitettu seurailla mutta on muutenkin niin kosteeta et höyryttelee kaikki autot mut seurataan ja koitan saada mitattua paineet viikon loppuna, hieman oli myös epäilys että jäähy järjestelmässä olis hieman normaalia kovempi paine kun puristelin letkuja koeajo lenkin jälkeen. Ilman paisarin korkkia kun käyttelin niin aivankuin olisin ollut huomaavinani bensan tai pakokaasun käryä paisarissa tosin en enää oikein osaa luottaa itteeni :idiot2: Halkeeko näistä muuten kannet helposti.
-
Varmistumassa ilmeisesti kansi/pahvi vuodoksi tänään meni glygolia noin 2l/30km ja tyhjä käynti oli hieman ontuvaa lämpösenä, kansi remppa osat tuli pääosin jo hommattua. Mites noi kansi pultit onko uusittava aina kun avataan ja kuinkas noi halkeamiset kansi/lohko kuinka yleisiä jos on päässy kuumaks.
-
Varmistumassa ilmeisesti kansi/pahvi vuodoksi tänään meni glygolia noin 2l/30km ja tyhjä käynti oli hieman ontuvaa lämpösenä, kansi remppa osat tuli pääosin jo hommattua. Mites noi kansi pultit onko uusittava aina kun avataan ja kuinkas noi halkeamiset kansi/lohko kuinka yleisiä jos on päässy kuumaks.
Itse hain uudet kannenpultit siniseltä. Käsittääkseni uusittava. 65€... Ja nimittäin yksi sattui vielä katkeamaan avatessa lohkoon...
-
Täytynee käydä pultit hakemassa. Sain ton koneen purettua ja tuli lisää ylläreitä, Kansi vaikutti uudelta tai ainaki juurempatulta, glygoli+öljy mujua välijäähyttimessä ja ahto putkistossa eli menee vissiin ahistinkin vaihtoon, välijäähyn pohjassa 3mm pyöreä reikä kuuluuko olla moinen?!!. MItään selvää vuotokohtaa ei pahvissa ja kannessa löytynyt tosin 5pytty oli taas kostea kun tulpanreijjistä aamulla kattelin. Kaikissa sylintereissä oli vissinkin vesi turbon kautta käynyt kun karsta oli pehmeää ja lähti pyyhkäsemällä poijjes, 5 sylinterin imukanava oli pehmeästä karstasta musta muut puhtaita mistähän tämä vois johtua?
-
Voinko käyttää b5254s kansipahvia b5254t:ssä kun tähän hätään ei muutä löytyny
-
Täytynee käydä pultit hakemassa. Sain ton koneen purettua ja tuli lisää ylläreitä, Kansi vaikutti uudelta tai ainaki juurempatulta, glygoli+öljy mujua välijäähyttimessä ja ahto putkistossa eli menee vissiin ahistinkin vaihtoon, välijäähyn pohjassa 3mm pyöreä reikä kuuluuko olla moinen?!!. MItään selvää vuotokohtaa ei pahvissa ja kannessa löytynyt tosin 5pytty oli taas kostea kun tulpanreijjistä aamulla kattelin. Kaikissa sylintereissä oli vissinkin vesi turbon kautta käynyt kun karsta oli pehmeää ja lähti pyyhkäsemällä poijjes, 5 sylinterin imukanava oli pehmeästä karstasta musta muut puhtaita mistähän tämä vois johtua?
Juu kuulluu olla reikä välijäähyssä.
-
Juu kuulluu olla reikä välijäähyssä.
Jep selvä homma luulin jo että olis rikki tuo jäähy. Hieman salapoliisi hommia tuon kansi tiivisteen tiimoilta tehneenä näyttäs siltä että b5254s ja t koneiden tiiviste on sama. uusi turbo (16t) tuli hommattua, tuo vanha(13g) oli ihan sohlo. mistähän löytäs noita suuttimien o-renkaita.
-
www.finjector.com ? tarkista, löytyisikö sieltä?
-
Jep ja sitten lisää ongelmia kiristelin noita "venttiilikopan" pultteja ja suurin osa ei kyllä kestä vetää ohjeiden mukaiseen 17Nm tiukkuuteen vaan kierteet lähtee kannesta eli kuinkas olette noita korjailleet että kestää. Niin ja pulteilla ei vedätetty kantta paikoilleen vaan puristimilla. Tää kansi/kone on jonkun aikasemman ropeltajan niin totaalisesti runnoma et ei paremmastaväliä(kierteitä paskana, pultteja löysällä/poikki) :idiot2:
-
miten siinä on materiaalia? voisko esim: porata pikkasen isommat reijät ja tehdä uudet kierteet?
Voit kokeilla lukiteliimaa jos siellä on vielä jonkinlaiset kierteet jäljellä.
-
miten siinä on materiaalia? voisko esim: porata pikkasen isommat reijät ja tehdä uudet kierteet?
Voit kokeilla lukiteliimaa jos siellä on vielä jonkinlaiset kierteet jäljellä.
No poraaminen kanteen on mielestäni aina jonkinlainen riski eli jätän sen viimeiseksi vaihtoehdoksi. Itsellä kävi mielessä että laittaisi erikoislujalla lukitteella pinnapultit ja Lukitteen kuivuttua koittas kestääkö, pitäs vaan löytää jostain 40kpl 40-50mm pitkiä m7 pinnapultteja+prikat ja mutterit
No enpä ole varma onko kierre m7 mutta 7mm pultti kuiteski
-
No poraaminen kanteen on mielestäni aina jonkinlainen riski eli jätän sen viimeiseksi vaihtoehdoksi. Itsellä kävi mielessä että laittaisi erikoislujalla lukitteella pinnapultit ja Lukitteen kuivuttua koittas kestääkö, pitäs vaan löytää jostain 40kpl 40-50mm pitkiä m7 pinnapultteja+prikat ja mutterit
No enpä ole varma onko kierre m7 mutta 7mm pultti kuiteski
Niis pulteissa voi olla tuumaset kierteet jollain brittityylisellä nousulla. ainakin näin mulle sanottiin kun etsisin uutta nokka-akselinasennon tunnistimelle. Niitä ei sitten löydy muuta kuin volvolta tilaamalla ja vain tietyn pituisia kuitenkin...
Itse poraisin sinne millisetkierteet ja laittaisin perus pulttit. jos ne kerta tulee 17Nm voimalla kiinni...
-
Tosiaan toi porailu ja isompien(M8) pulttien laitto rupee oleen kohta ainoa vaihtoehto. Eilen tuli kierrettyä lähes ellei kaikki länsi uudenmaan moottori korjaamot ja pulttikaupat ja ei löydy ei M7x50 pultteja/pinnoja/tankoo. Eräässä diselkorjaamossa sano et ei semmosia ole olemassa vaikka mulla oli mallikädes :idiot2: Ottaa päähän kun vaihdoimme täysin kunnossa oleva 400tkm ajetun 850 tähän uudempaan ja vähemmän ajettuun 2.5T AWD V70 joka vaikuttaa loppuun ropatulta. Autohan vaikuttaa muuten ehjältä ja on siisti mutta terkein eli kone tuottaa ongelmia :-\
-
Miettien vielä että jos se tulee niin pienellä voimalla kiinni niin ei se pieni poraus haittaa, kunhan nestemäiset tavarat pysyy sisällä ja ihan vaikka järjellä laittaa kiinni niin sekin voi riittää, ettei tarvitse olla se 17Nm.
-
No niin nyt on ollu volle kasas ja ajeltu noin 200km testiä ja toimii ihan ok. Veden paineet ei ole läheskään niin kovat kuin ennen mutta vedet katoaa edelleen vai onko normaalia että tällasen remontin jälkeen joutuu lisäileen vettä lähes 2 paisarillista?
-
Jos vuotoa ei ole ulkoisesti moottorissa niin tarkista nyt vielä sisältä jalkatilan mattojen alta.
Jos nyt ei sielläkään ole mitään mikä vaikuttaa jäähdytinnesteeltä, niin sit alkaa loppumaan vaihtoehdot...
Edit:
voihan siel olla ilmakuplia jossain oikeen paljon.
Ja järjestelmähän on minkä kokoinen?
-
Tosiaan toi porailu ja isompien(M8) pulttien laitto rupee oleen kohta ainoa vaihtoehto. Eilen tuli kierrettyä lähes ellei kaikki länsi uudenmaan moottori korjaamot ja pulttikaupat ja ei löydy ei M7x50 pultteja/pinnoja/tankoo. Eräässä diselkorjaamossa sano et ei semmosia ole olemassa vaikka mulla oli mallikädes :idiot2: Ottaa päähän kun vaihdoimme täysin kunnossa oleva 400tkm ajetun 850 tähän uudempaan ja vähemmän ajettuun 2.5T AWD V70 joka vaikuttaa loppuun ropatulta. Autohan vaikuttaa muuten ehjältä ja on siisti mutta terkein eli kone tuottaa ongelmia :-\
Ei sopivia Helicoileja ollut saatavilla? Nehän olis ollu paras ratkaisu tässä kohden
-
Ei sopivia Helicoileja ollut saatavilla? Nehän olis ollu paras ratkaisu tässä kohden
Kyllä niitä on olemassa mutta käytettävissä olevalla ajalla ei kyetty etsimään enää joten tehtiin M8 jengat 20 reikään ja laitettiin M8x35 kuusiokolo pultit ja hyvä tuli. :)
Ulkoisia vuotoja ei koneesssa ole joten ajellaan lisää et oisko vaan ilmat poistunut vai mikä on lämppärin kenno,lohko/sylinteri/kansi halki :-\
Onko muuten joku koittanu jotain syylärin paikkaus mönjää noihin em: vikoihin mahtasko auttaa. jos ei kohta tokene niin etsitään uusi käyttety kone, hyviä ja halpoja 5254T koneita saa tarjota :D
Niin järjestelmän tilavuus tais olla +7litraa
-
Kyllä niitä on olemassa mutta käytettävissä olevalla ajalla ei kyetty etsimään enää joten tehtiin M8 jengat 20 reikään ja laitettiin M8x35 kuusiokolo pultit ja hyvä tuli. :)
Ulkoisia vuotoja ei koneesssa ole joten ajellaan lisää et oisko vaan ilmat poistunut vai mikä on lämppärin kenno,lohko/sylinteri/kansi halki :-\
Onko muuten joku koittanu jotain syylärin paikkaus mönjää noihin em: vikoihin mahtasko auttaa. jos ei kohta tokene niin etsitään uusi käyttety kone, hyviä ja halpoja 5254T koneita saa tarjota :D
Niin järjestelmän tilavuus tais olla +7litraa
Mitään mönjää sinne ei kannata laittaa, sit voi tulla enemmän ongelmia. sisäkenno kun vuotaa niin sitä ei huomaa muuten kuin tulee kamala ilma auton sisälle tai matot on märkiä/koskeita jommalta kummalta puolelta edestä.
Kannattaa muuten tarkistaa että ne letkut jotka menevät sisäkennolle tuliseinän kohdalta.
Jos nestettä menee enemmän kuin 9 litraa niin sit on pakko olla vuoto jossain.
Miten muuten kuvailisit pakokaasun tuoksua? normaalia vai oudon tuoksuista?
-
Mitään mönjää sinne ei kannata laittaa, sit voi tulla enemmän ongelmia. sisäkenno kun vuotaa niin sitä ei huomaa muuten kuin tulee kamala ilma auton sisälle tai matot on märkiä/koskeita jommalta kummalta puolelta edestä.
Kannattaa muuten tarkistaa että ne letkut jotka menevät sisäkennolle tuliseinän kohdalta.
Jos nestettä menee enemmän kuin 9 litraa niin sit on pakko olla vuoto jossain.
Miten muuten kuvailisit pakokaasun tuoksua? normaalia vai oudon tuoksuista?
Jaa en ole vielä kerinny haisteleen kaasuja ja nytkin on jätettävä vaimon volvo perheen käyttöön ja lähettävä omalla audilla kohti helsinkiä ja työpaikkaa, jo 4 uusivuosi peräkkäin kiinni joten jatketaan taas tutkimista 3 päivän päästä kun pääsen taas kotio.
-
eikös tossakin ole tilavuus 7,2 litraa niinkuin 850 ? Kun itselläni kosahti aikoinaan toi lämppärin kenno niin järjestelmä tuili todella tyhjäksi, meni vajaa 7 litraa kun täyttelin uudestaan, tein sen hitaasti jotta sain ilmat pois järjestelmästä. Tosin kun teetin viikko sitte jakopään niin silloin joutuivat pois otetun lisäämään luonollisesti..
-
Nyt on tutkittu lisää eli lattiat ja matot on kuivat ja puhtaat. Vaimo kävi pyhinä reissus 140km ja paisarillinen meni nesteitä eli johonkin menee. vaihtokone katottuna ja siihen tehää täysremontti ja nostetaan paikalleen jos sitte loppus auton juominen.
-
Nyt on projekti kone tallissa ja sen purku aluillaan joten onko jollain antaa vinkkiä mistä kannattas ostaa kaikki koneen osat mm:tiivisteet,laakerit,m.renkaat. plussaa olis jos kaikki löytys samasta paikast kun viimeksi ostettiin yks osa siet ja toine täält ja loput siniselt :idiot2:
-
Kumpaako kautta kannattaa kone näihin vaihtaa, sopiikotulemaan yläkautta vai kannattaako laskea koko apurunko vaihteiestoineen akseleineen kaikkineen.
-
Uteliaisuuttani vaan kysyn, tarkistettinko vanhassa koneessa, ettei kansi ole kiero ?
Sen ei tarvii olla paljoakaan kierossa, kun se vuotaa vaikka kuinka olis uus kannentiiviste ja aluuminikansi "vääntyy helposti".
-
Uteliaisuuttani vaan kysyn, tarkistettinko vanhassa koneessa, ettei kansi ole kiero ?
Sen ei tarvii olla paljoakaan kierossa, kun se vuotaa vaikka kuinka olis uus kannentiiviste ja aluuminikansi "vääntyy helposti".
Samaa mäkin pohdin, kun jo kloppina pikku orjana kotokorjaamossa opetettiin wanhan, sekä erään tulevan autopuolen open toimesta, että alumiinikansi on AINA tarkistutettava irtioton jälkeen, teoriassa se muuttaa muotoaan jokaisessa irrotuksessa...
Jos ihan selkeitä merkkejä ei pahvista kerran löytynyt, olisin myös koeponnistuttanut kannen, varmuuden maksimoimiseksi...
Mut noista ny väliä, kun kerta toinen mylly jo oottaa asennusta...
-
kyllä kannen suoruus varmistettiin teräs viivaimella, rakotulkilla ja valolla ja oli suora myös lohko pinta ok. koeponnistusta ei tehty koska itellä ei tällä aikataululla ollut mahdollista tehä ja kannen lähes kaikki kierteet ovat niin kehnot että todettiin sen olevan kohta jo muutenkin entinen.