Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Notn4 - 15.07.2022, 19:54:51
-
Hyvää perjantai iltaa arvon volvo kansa,
Tuli tuossa tallilla jousia vaihtaessa huomattua että jarrusatuloista irronnut ruosteen muodossa sen verran materiaalia että olisivat vaihtokuntoiset, eli uudet pitäisi hommata.
Jo itselle tuttu homma tämä volvojen jarrumallien vaihtelu eli ei yllätä että 940 mallejakin sai vaikka kuinka monella eri satula mallilla...
Tarkennetaan viellä että kyseessä takajarrut. Sitten itse kysymykseen, onko sillä nyt kuinka merkitystä minkä malliset satulat hommaan? Olettaisin kuitenkin taka-akselin satulan korvien olevan joka mallissa samat, eli sinne voisi iskeä mitkä tahansa "940" satulat, oli se sitten bendixii, girlinkii tai atea, nii kauan ku otan samalla kyseisen satulamallin jarrupalatkin. Sitten toiseen kysymykseen, onko joku malli parempi kuin toiset? Tottakai jos olen satuloita uusimassa, ja jos voin valita eri malleista, niin otan ne jotka todettu parhaiksi ;D.
En tarkemmin tutkinut omia satuloita, ne kuitenkin niin hilseileviä että jos niissä joskus ollut joku valmistajan merkintä niin on se jo vuosikymmen sitten jäänyt tien pintaan. Sen verran muistan että satuloiden etupuolella oli ne "korvat" kummallakin puolella.
Kiitokset jo etukäteen vastaajille.
-
Taakse on vain Aten satulaa. Paria erikokoista mäntää on.
-
Taakse on vain Aten satulaa. Paria erikokoista mäntää on.
Ai?
Autodocin sivuil oli useampaa eri mallia ainakin kahdella eri ulkonäöllä, yksissä oli ne korvat, siivet tai miksikäs niitä kutsuisi ja toisissa taas ei ollut niitä ollenkaan.
No jos asia on niin että vain ATEa löytyy niin eikös suurin mäntä = paras? Omaan järkeen kävisi että suurin pinta-ala olisi se parhain.
EDIT: se mistä luin että takasatuloita olisi muitakin kuin ATE oli volvoclub.co.uk, kyseessä vissiin sivu joka koski 740 sekä 940 malleja niin sieltäköhän sain päähäni että takasatuloitakin olisi muita kuin ATE. Onko 740 malleihin saatu Girling takasatuloita?
-
Girling oli yhteensopiva muistaakseni vain 1xx,2xx sarjoille missä jarruputki tulee suoraan satulaan. 7xx,9xx sarjoissa sitten Ate mihin tulee letku suoraan satulan. Sopii muuten myös 85x takasatulaa 940 seen
-
Yes. Girlingissä on palan pidiketapit varmistettu läpimenevällä sokalla ja Atessa se tappi on lyömällä kun päädyssä on se putkisokanpätkä tai jousi tai mikä se on nimeltään.
Girlingissä siis korvat satulassa.
-
Atea on siivillä ja ilman siipiä. Siivetön malli ruostui helposti meni vaihtoon aika äkkiä, laitoin siivellisen tilalle, kaiketi kunnostettu ja ottaa vain pinta ruostetta. Farkuissa ilmeisesti on nelikymppiset männät, muuten vain satulat saman kokoisilla männillä molemmille puolille.
-
No jos asia on niin että vain ATEa löytyy niin eikös suurin mäntä = paras? Omaan järkeen kävisi että suurin pinta-ala olisi se parhain.
Bilteman satulat on ollu toimivia ainakin aiemmin, siellä näyttäs olevan 40mm vielä myynnissä.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/jarruosat/jarruhydrauliikka/jarrusatulat/jarrusatula-2000025027
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/jarruosat/jarruhydrauliikka/jarrusatulat/jarrusatula-2000026379
-
Ok,
Eli 40millisiä hakemaan :)
Sopii muuten myös 85x takasatulaa 940 seen
Tätä en tiennytkään, onko 850 samalla satulalla kuin 940 vai onko täysin eri mallinen satula jolla vaan sattuu olemaan kiinnityskohdat samassa paikkaa?
-
Ai?
Girlingin satulaa on takana vain Multilinkin kanssa ja sitä taasen on vain 760 ja 960. Varaosalistaukset ei vaan yleensä erottele malleja toisistaan.
Tätä en tiennytkään, onko 850 samalla satulalla kuin 940 vai onko täysin eri mallinen satula jolla vaan sattuu olemaan kiinnityskohdat samassa paikkaa?
Siivekkeellinen malli on sama. Tosin eipä siivekkeettömäänkään ole muuta eroa kuin paino.
-
Asia selvä, kiitos vastauksista kaikille!