Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jussi75 - 18.07.2022, 21:33:54
-
Hei, pähkäilen tässä jo pidemmän aikaa V70 jarruongelmaa. Oikea etujarru nappaa kiinni mutta ei irrota. Tai irrottaa, mutta vasta puolen tunnin päästä. Eli ilmeisesti saa painetta, mutta paine alenee vaan tosi hitaasti. Tähän mennessä tehtyä/tutkittua:
- vikakoodit luettu. Ei ollut vikakoodeja liittyen jarruihin.
- jarrusatula vaihdettu, jarruletku myös
- liukutapit katsottu, priimat oli
- levyt ja palat vaihdettu
- ostin käytetyn varaosan, jarruyksikön, jossa siis ABS-boksi, jarrupumppu ja se alumiiniosa siinä välissä. Kokeilin ABS-boksia alkuperäisen tilalle. Ei tehnyt eroa. Epäilys oli alunperin siis että ABS-boksin juotoksia kylmänä. En ole vielä avannut boksia ja korjannut juotoksia, kun edelleen mietin että voiko siinä olla vika.
Seuraavaksi ajattelin että voisin kokeilla ristiin vielä alkuperäistä abs-boksia ja loput siitä varaosasta, eli alumiinimötikkä ja jarrupumppu. Ehkä irrottaa jarruletkun ja jarruputken alumiinimötikästä ja puhaltaa paineilmalla läpi. Vähän hakuammuntaahan tämä on. Tuleeko kenellekään mieleen mistä vika voisi johtua, ja/tai miten kannattaisi asiaa vielä tutkia?
Kiitoksia paljon jos luit, vielä enemmän kiitoksia jos vastaat!
-
Hei, pähkäilen tässä jo pidemmän aikaa V70 jarruongelmaa. Oikea etujarru nappaa kiinni mutta ei irrota. Tai irrottaa, mutta vasta puolen tunnin päästä. Eli ilmeisesti saa painetta, mutta paine alenee vaan tosi hitaasti. Tähän mennessä tehtyä/tutkittua:
- vikakoodit luettu. Ei ollut vikakoodeja liittyen jarruihin.
- jarrusatula vaihdettu, jarruletku myös
- liukutapit katsottu, priimat oli
- levyt ja palat vaihdettu
- ostin käytetyn varaosan, jarruyksikön, jossa siis ABS-boksi, jarrupumppu ja se alumiiniosa siinä välissä. Kokeilin ABS-boksia alkuperäisen tilalle. Ei tehnyt eroa. Epäilys oli alunperin siis että ABS-boksin juotoksia kylmänä. En ole vielä avannut boksia ja korjannut juotoksia, kun edelleen mietin että voiko siinä olla vika.
Seuraavaksi ajattelin että voisin kokeilla ristiin vielä alkuperäistä abs-boksia ja loput siitä varaosasta, eli alumiinimötikkä ja jarrupumppu. Ehkä irrottaa jarruletkun ja jarruputken alumiinimötikästä ja puhaltaa paineilmalla läpi. Vähän hakuammuntaahan tämä on. Tuleeko kenellekään mieleen mistä vika voisi johtua, ja/tai miten kannattaisi asiaa vielä tutkia?
Kiitoksia paljon jos luit, vielä enemmän kiitoksia jos vastaat!
Jarruletku turvonnut sisäänpäin jonka takia mäntä ei pääse palaamaan takaisin vaan pitää painetta yllä.
Jarruletku vaihtoon.
E: tulikin pikkasen hutiloidusti luettua, sori
-
Olisin ensin sanonut että jarruletkussa vika. Vanhemmiten joskus turpoaa sisältä lähes umpeen tai sitten joku merkkikorjaamolla puristaa pihdeillä letkun tukkoon rempan ajaksi. :nohnoh
Mutta ku sekin vaihdettu niin äkkiä tulee mieleen vaan vamman saanut jarruputki.
Se varaosan vaihtaminen kokonaisuudessaan varmaan seuraava järkevä homma?
Jos boksissa olis vika niin sanoisin että satavarmasti sytyttää abs valon.
Tai en mää tiiä. ;)
-
Eli jos kaikki muut jarrut palauttaa, onko sitten vika jossain välillä oikea etujarru-jarrulohko...? Saako tarkistettua jos ottaa jarruputken päät irti ja puhaltaa läpi? Vai voiko siinä alumiinimötikässä olla jotain pielessä? En ihan hahmota mitä siellä sisällä tapahtuu.
-
Tossahan melkeen kaikki muut osat on testattu paitsi jarruputki, jossa voi olla tukos/painauma, mikä aiheuttaisi kuvattua ongelmaa, eli paineella menee läpi, mutta jarrua löysätessä ilman painetta kanittaa. Jos avaa ilmausnipan, niin tiputteleeko ilman painetta samaa tahtia nestettä kuin muista nipoista?
-
en ole nyt vähään aikaan avannut ilmausnippoja mutta silloin kun aikaisemmin tutkin tuli paineella suihkauksena jarrunestettä kyseisestä jarrusta, eli paine jäi satulaan. Muita en avannut. Voisin tietty vielä tehdä sen että vertailen eri jarruja keskenään. Jos on eri tilanne, eli tiputtelu vs suihkuaminen, niin voiko silloin varmasti sanoa että oikean etujarrun linjassa vika? Ja jarrulinja tsekkaamalla/uusimalla pitäisi saada korjattua?
"Tossahan melkeen kaikki muut osat on testattu paitsi jarruputki, jossa voi olla tukos/painauma, mikä aiheuttaisi kuvattua ongelmaa, eli paineella menee läpi, mutta jarrua löysätessä ilman painetta kanittaa. Jos avaa ilmausnipan, niin tiputteleeko ilman painetta samaa tahtia nestettä kuin muista nipoista?"
(En ole oikein vielä sinut tämän alustan kanssa ja miten saadaan parhaiten vastattua. Pahoittelen.)
-
Joo, varmaan sieltä tulee aluksi nestettä paineella, jos jarrulinjaan on jäänyt painetta. Sitähän voisi kokeilla, että odottaa, että paine on poistunut ja katsoo, että loppuuko nesteen tiputtelu siihen, jos loppuu, niin sitten voisi ajatella, että jotain tukosta linjassa on. Jarrunestesäiliön korkki auki ja pitää huolen, että nestettä riittää, niin voisi avata esim. molemmat etunipat ja odotella, periaatteessa nestettä pitäisi alkaa tippua suunnilleen samaa tahtia molemmista nipoista jonkun ajan päästä.
-
Joo, avasin etujarrujen nipat ja ongelmajarrusta ei tiputtele enää kun paine on poistunut, toisesta tiputtele tasaisesti. Otin myös alapohjan suojan pois ja silmämääräisesti tarkasteltuna jarruputki täysin kunnossa.
Vaikea kuvitella että siellä jotain vikaa on, mutta toisaalta jossain täytyy olla. Kokeilen nyt vielä vanhaa boksia ja loppuvaraosaa, eli pumppu ja alumiiniosa. Sit kai seuraava olisi kuitenkin koko jarrulinjan uusiminen.
Onko muita ideoita?
Quote: Joo, varmaan sieltä tulee aluksi nestettä paineella, jos jarrulinjaan on jäänyt painetta. Sitähän voisi kokeilla, että odottaa, että paine on poistunut ja katsoo, että loppuuko nesteen tiputtelu siihen, jos loppuu, niin sitten voisi ajatella, että jotain tukosta linjassa on. Jarrunestesäiliön korkki auki ja pitää huolen, että nestettä riittää, niin voisi avata esim. molemmat etunipat ja odotella, periaatteessa nestettä pitäisi alkaa tippua suunnilleen samaa tahtia molemmista nipoista jonkun ajan päästä.
[/quote]
-
Joo, avasin etujarrujen nipat ja ongelmajarrusta ei tiputtele enää kun paine on poistunut, toisesta tiputtele tasaisesti. Otin myös alapohjan suojan pois ja silmämääräisesti tarkasteltuna jarruputki täysin kunnossa.
Vaikea kuvitella että siellä jotain vikaa on, mutta toisaalta jossain täytyy olla. Kokeilen nyt vielä vanhaa boksia ja loppuvaraosaa, eli pumppu ja alumiiniosa. Sit kai seuraava olisi kuitenkin koko jarrulinjan uusiminen.
Onko muita ideoita?
Quote: Joo, varmaan sieltä tulee aluksi nestettä paineella, jos jarrulinjaan on jäänyt painetta. Sitähän voisi kokeilla, että odottaa, että paine on poistunut ja katsoo, että loppuuko nesteen tiputtelu siihen, jos loppuu, niin sitten voisi ajatella, että jotain tukosta linjassa on. Jarrunestesäiliön korkki auki ja pitää huolen, että nestettä riittää, niin voisi avata esim. molemmat etunipat ja odotella, periaatteessa nestettä pitäisi alkaa tippua suunnilleen samaa tahtia molemmista nipoista jonkun ajan päästä.
Miten olisi jos jätät ongelmajarruputken/letkun irti ja laitat pään vaikka limupuolloon. Katsot että säiliössä on nestettä ja polkaiset muutaman kerran jarrupoljinta -eräänlainen nesteenvaihto. Tämähän edellyttää sen puolen jarrujen ilmausta mutta olet niin jo tehnyt kun kerran letkukin on vaihdettu. Ei oikein tunnu todennäköiseltä, että pyörän suuntaan neste kulkisi mutta takaisin päin ei - ikäänkuin "diodi"
-
Ei oikein tunnu todennäköiseltä, että pyörän suuntaan neste kulkisi mutta takaisin päin ei - ikäänkuin "diodi"
Paha tietty sanoa, mutta jarrua painaessa on kova paine ja sit taas jarrua löysätessä paine on vähäinen, niin se tietty vaikuttaa siihen, että toiseen suuntaan kulkee ja toiseen ei niin hyvin.
Mutta tosiaan eikös noita jarruputkia saa valmiina pakettina liittimillä ja oikealla mitalla, niin kohtuu helppo vaihtaa ja kokeilla? Mutkat joutuu taittelemaan.
-
Tämä päivän saldo on melko lupaava. Sain autokorjaamolta tukea tuohon kokeiluuni, et vanha boksi ja uusi koneikko ja pumppu. Tällä vaihtamisella jarrun jumittaminen tuli kuntoon. Korjaamon mukaan tällaisia koneikkojumittamisia ollut viime aikoina muitakin, eli varmaan ihan hyvä tieto foorumille.
Jarrunestettä valui kyllä vähän kaikkialle, en tiedä miten se olisi kannattanut estää, varmaan tyhjentää jollain tapaa etukäteen. Rasvasin samalla kaikkien jarrujen liukutapit. Vaihdan myös jarrunesteen kun se tässä kohtaa melkein muutenkin vaihtuu. Ilmaaminen jäi puolitiehen koska takanipat aivan jumissa. Onko ehdotuksia miten sellaiset saa auki? Jätin nyt yöksi multisprayn vaikuttamaan, mutta luulen et jotain muutakin saattaa tarvita.
Lisäksi auto tykkää nyt et on jarruvikaa ja ABS-valo palaa, mut sen suhteen en hötkyile ennen kuin jarrut saatu ilmattua ja vikakoodit nollattua. Voi toki olla että joudun kuitenkin sen ABS-boksin avaamaan ja juotukset uusimaan, mutta asia kerrallaan.
-
Lämpöö vaan ilmaruuveille.
Jos et vielä ajellut autolla niin kyllä se sitten abs vika poistuu kun saat vähän vauhtia.
Joskus kun ei ole uskaltanut ilmaruuveja vääntää ja ajoon on päästävä, olen ilmannut jarrut löysäämällä putkea tai letkua mikä tulee satulaan ja sitä kautta normaali ilmaus. :)
-
Nipat eivät auenneet vaikka oli CRC:tä yön yli, lämmitti muutaman kerran ja päälle pakkasspraytä. Puolta tuntia enemmän en viitsinyt laittaa kokeiluun. Uudet jarrusatulat näyttävät maksavan 30€, laskin siitä että kannattavuus tulee vastaan vanhoja tekohengittäessä. Ilmasin tässä kohtaa jarruletkujen kautta. Mennään vanhoilla ja jossain vaiheessa sitten uusitaan satulat, jos tarve ilmenee.
-
Mistä uusi etusatula 30€? :o
-
takasatulat hankin, niistä eivät nipat auenneet. Osanron jos laittaa hakukoneeseen, löytää monta paikkaa mistä saa edullisia osia. Polar parts yksi niistä, sieltä kaikki satulat 35-40€.
-
Kattelin piruuttani polar partsista osia, ei siellä ollut edes jarrupaloja saatikka satuloita mun autoon.
Eikä oikeen mitään muutakaan. Ei juuri nyt ole varastossa, ei saatavilla.
Ei starttia, ei laturia, ei siis mitään.
Ei kattia, ei pakoputkea eikä lambda-anturia. Pelkkää eioota. :P
Kyllä mä osaan hakea kookkelilla mutta tuolla ei ollu. Vissiin liian vanha auto.
-
nii, en osaa sanoa kun ei näy mihin autoon etsit. Mut kakkoskoppaseen V70 löytyy vielä aika hyvin, ehkä myyjät pikkuhiljaa tyhjentelevät laareja. Tarvikeosien parasta aikaa ilmeisesti 10-15 vuotta vanhoissa autoissa, ja tämä mallisarja loppui 2007, joten uusimmatkin autot tästä jo 15 vuotta. Mut ei siinä mitään, kestävä auto on, huippuauto matka-ajoon, ja kun pellitkin pysyvät hyvänä pitkään niin en näe ongelmaa käyttää vaikka vielä 30 vuotta vanhana arkiajossa. Jos ei nyt sit politiikka vie sellaiseen suuntaan ettei saa enää. Ja jos varaosia vielä saa.
-
Allekirjotuksen autoon hain, 2001.
Kyllä muualla osaa on, no problemos. Onhan tuo jo sisäänajettu, 21 vuotta ikää. :kukkia: