Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: savaaZ - 13.12.2011, 19:24:42
-
Sellainen ongelma, että välillä vasemman etukulman kaikki valot pätkivät eli vikaa ilmeisesti johtosarjassa. Vilkku pätkii, lähivalo lakkaa toimimasta ja niin edelleen.
Vilkun saa "korjattua" kun käy vähän vääntelemässä johtoa ja juuri kun tuli kotiin niin lähivalon sai palamaan sillä, että avasi konepellin ja tiputti takaisin kiinni. Jotain kosketushäiriötä jossain, todennäköisesti siis alkupäässä kun vaikuttaa kaikkiin vasemman etupuolen valoihin. Kannattaako lähteä suoraan vaihtamaan johtosarjaa vai onko muita ajatuksia?
-
Voihan se olla maavikakin? Tarkkaa maapistettä en noille valoille tiedä, mutta putsaile kokeeksi ainakin ne lokasuojan reunan liitokset. :)
-
Sellainen ongelma, että välillä vasemman etukulman kaikki valot pätkivät eli vikaa ilmeisesti johtosarjassa. Vilkku pätkii, lähivalo lakkaa toimimasta ja niin edelleen.
Vilkun saa "korjattua" kun käy vähän vääntelemässä johtoa ja juuri kun tuli kotiin niin lähivalon sai palamaan sillä, että avasi konepellin ja tiputti takaisin kiinni. Jotain kosketushäiriötä jossain, todennäköisesti siis alkupäässä kun vaikuttaa kaikkiin vasemman etupuolen valoihin. Kannattaako lähteä suoraan vaihtamaan johtosarjaa vai onko muita ajatuksia?
Jos johtoa vääntelemällä saat vian hetkeksi "korjattua" niin mielestäni olet tosi lähellä vian aiheuttajaa. Seuraa mihin se johto menee, useimmiten johonkin kimppuun muiden johtojen kanssa. Mihin tämä johtokimppu menee, auttaako jos sitä ravistelee? Ja missä on sitten se liitin, joka on hapettunut tai vioittunut tai löysällä, jos johtokimpussa ei näy ulospäin esim. mekaanisen hankauksen jättämiä jälkiä. Lähellä kuitenkin olet.
-
Mulla riitti että irrotin polttimosta sen johtokannan ja laitoin takaisin, loppui pätkiminen.
Siellä voi olla hapettumaa, tai edellisessä polttimonvaihdossa kanta laitettu huonosti paikalleen jne...
-
Hyviä pointteja, kiitos niistä. Avasin ja puhdistin tuon vilkunkannan ja liittimet taannoin ja se auttoi ongelmaan siten, että häiriöt eivät toistu niin usein. Nyt kuitenkin kun lähivalo katosi niin vilkkukin alkoi taas sekoilemaan..
Noh, katotaan eiköhän se vika tosiaan löydy kun puhdistelee noi loputkin pinnat ja liitännät.
-
Tökkää yleismittari kiinni ja auto käymään, sitten vääntele johtoja ja katsot että "katkeeako" jännite.
Jos katkeaa niin luonnollisesti vaihdat navat ja tiedät siten kumpi katkoo, + vai -
Mulla myös pätki valot myös toisestakin syystä ja se johtui tuosta CEM-boksista, siellä oli liitin löysällä.
Ei haittaa vaikka sieltä kojelaudan päästä käytät sulakkeenkin irti.
Tarkasta myös siitä lampunkannasta että ne liittimet siinä muovimötikässä/kehyksessä painuvat kunnolla polttimon liittimiin.
Se kehys on hieman sellainen höttö kun lämpiää. Itselläni toinen on rikki joten pitää katsoa aina tarkasti että menee molemmat liittimet pohjaan kun polttimoita vaihtelee.