Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: viijari - 23.07.2022, 10:33:57

Otsikko: XC60 -15 kytkin pohjassa ja pysyy
Kirjoitti: viijari - 23.07.2022, 10:33:57
Kytkimesta on useita eri kysymyksiä, mutta ei suoraan samanlaista.
Eli kytkin mennyt yön aikana pohjaan. Siellä on jousi, joka pitää sen pohjassa tai ylhäällä, näin olen ymmärtänyt.
Nostin kytkinpolkimen ylös ja pamahti ylos. Ei mitään tuntoa.

Sitten vian diaknisointi. Eli polkimen päässä on sylinteri, ei näkyvää vikaa tai nestevikaa.
Toinen sylinteri onkin välkky insinööri suunnitellut kytkinkopan sisään (monessa muussa autossa kytkinhaarukkaa käytetään ulkoa päin.
Mahdolliset siat voi olla kumpi vaan tai putkisto välillä.

Suurin ongelma on että putkea ei oikein näy kun on roinaa edessä, mutta edessä oleva ahtopaineletku (tai mikä nyt on nimeltään) on märkä.
Voisiko se putki kuitenkin vuotaa? Kuinka monta liitosta siinä on?
Otsikko: Vs: XC60 -15 kytkin pohjassa ja pysyy
Kirjoitti: viijari - 23.07.2022, 12:51:21
Jos jollain on tiedossa mistä löytyy räjäytyskuva, niin auttaisi asiaa.
Otsikko: Vs: XC60 -15 kytkin pohjassa ja pysyy
Kirjoitti: nall3 - 23.07.2022, 12:57:29
Katso onko kytkinpolkimen sylinterin ympärillä äänieristeet märkinä? Onkohan tuossa siellä vaihdelaatikkoon menevässä sylinterissä ilmausruuvia, Niin kuin muutaman vuoden vanhemmassa Volvossa? Kytkinkopan ja koneen välistä vuotaisi nestee pihalle, jos siellä olisi sylinterissä vuotoa. Lisää nestettä ja ilmaamaan, jotta saa näkyviin kohdan mistä vuotaa.
Otsikko: Vs: XC60 -15 kytkin pohjassa ja pysyy
Kirjoitti: Turbo 242 - 23.07.2022, 13:13:02
Jos pääsylinteri (polkimen juuressa) päästää paineen männän tiivisteen läpi, poljin voi käyttäytyä kuvaillulla tavalla. Täten ei näy vuotoa missään ja säiliössä on oikea määrä nestettä.

Edellä kuvattu kävi omalle kohdalle 940:lla ajossa vaihteen vaihdon yhteydessä. Polkaisin polkimen lattiaan ja vaihdoin kolmoselta neloselle niin eipäs mennytkään vaihde silmään. Uusi yritys ja ihmettelin kun poljin nousi suurin piirtein puoleen väliin ja jalalla ylös nostettunakaan uudestaan polkaistuna kytkin ei irrottanut.
Otsikko: Vs: XC60 -15 kytkin pohjassa ja pysyy
Kirjoitti: jaskajokunen - 23.07.2022, 14:36:24
Mulla meni joskus v40:ssä painelaakeri asetelman käpälien läpi , melkein samankaltaiset oireet
Otsikko: Vs: XC60 -15 kytkin pohjassa ja pysyy
Kirjoitti: viijari - 24.07.2022, 13:12:48
Kiitos näistä kommenteista.

Seuraavat havainnot tehty:
-Polkimen ympärillä eristeet ei ole märkänä, mutta kattelin, niin kaikki ympärillä olevat rautaa sisältävät osat ovat ruosteessa. Eli muut polkimet, ohjausnivel,,,
  Jarrunestehän syövyttää ja ruostuttaa kaikki hyvin perusteellisesti.
- Jarruneste on edelleen MAX pinnassa, eli ei ole hävinnyt.
-Vaihteiston puoleisessä päässä on muovinen ilmausruuvi. En uskalla koskea, ettei hajoo. On aika lelun näköinen.
- Auton alle ei ole tullut nestettä, en saa nyt pohjamuovia pois (eli en näy suoraan pohjamuovin päälle), kun jäi auto huonoon kohtaan pihassa.
  Kattelin kyllä sellaisella stetoskoopilla moottorin alle, niin ei mitään märkää näkynyt.

Vian haku edelleen työn alla. Kaikki on niin ahtaasti, ettei edes kytkinputken reittiä polkimen syinterille edes näe.
Otsikko: Vs: XC60 -15 kytkin pohjassa ja pysyy
Kirjoitti: Turbo 242 - 24.07.2022, 13:17:21
Jarrunestesäiliö on osastoitu niin, että jos kytkimen linja menee poikki, jarrunestesäiliö ei valu tyhjäksi. Oman auton kytkinremontissa tämä opittiin kantapään kautta. Mk2 V70 kytkimen osasto on takapuolella, ei näy etupuolelle säiliötä jos kytkimen osasto menee tyhjäksi.
Otsikko: Vs: XC60 -15 kytkin pohjassa ja pysyy
Kirjoitti: viijari - 24.07.2022, 13:22:09
Näkeekö sen kytkimen osaston säiliön tilavuuden jostain? Siellähän on vaan yksi täyttöaukko.
Täytyy varmaan purkaa muoveja lisää ympäriltä. Täytänkö vaan lisää säiliötä ja katon nouseeko pinta?
Otsikko: Vs: XC60 -15 kytkin pohjassa ja pysyy
Kirjoitti: petriko - 24.07.2022, 15:35:49
Olethan katsonut, että pääsylinterin akseli (työntötanko) on polkimessa kiinni, ettei ole irti tai jopa poikki, Kuvassa ympäröity
(https://i.ibb.co/GxKYBQV/paasyl.jpg) (https://ibb.co/GxKYBQV)
Otsikko: Vs: XC60 -15 kytkin pohjassa ja pysyy
Kirjoitti: nall3 - 24.07.2022, 17:52:55
Olethan katsonut, että pääsylinterin akseli (työntötanko) on polkimessa kiinni, ettei ole irti tai jopa poikki, Kuvassa ympäröity
(https://i.ibb.co/GxKYBQV/paasyl.jpg) (https://ibb.co/GxKYBQV)
Toi sama tuli mieleen nyt kun kirjoitit siitä. Pääsylinterin varressa jos se polkimessa oleva klipsi hajoaa, niin sit siellä on tyhjää tilaa reippaasti pääsylinterin varren ja polkimen välissä. Työsylinterillä oleva ilmausruuvi on ihan sormilla avattavissa ja kiinni laitettassa. Ehkä joutuu pihdeillä avittaa ekan kerran avattaessa.
Otsikko: Vs: XC60 -15 kytkin pohjassa ja pysyy
Kirjoitti: viijari - 27.07.2022, 17:05:14
Nyt katsonut pääsylinterin akselia ja se on kyllä polkimessa kiinni ja toinen pallopää on sylinterin sisällä hollilla.
Koitin ohkasella pienellä ruuvarilla, niin siellä on mäntä pohjassa. Jos tuon ilmausruuvin avaa, niin tuleeko se mäntä ulospäin
kohden kuulapäätä?
Nesteet kai sieltä johonkin on mennyt, mutta kun säiliössä ei ole vajetta. Ihmetyttää.
Muuta mahdollista mitä itse pystyisi tekemään tai selvittämään?
Otsikko: Vs: XC60 -15 kytkin pohjassa ja pysyy
Kirjoitti: Turbo 242 - 27.07.2022, 17:36:03
Nyt katsonut pääsylinterin akselia ja se on kyllä polkimessa kiinni ja toinen pallopää on sylinterin sisällä hollilla.
Koitin ohkasella pienellä ruuvarilla, niin siellä on mäntä pohjassa. Jos tuon ilmausruuvin avaa, niin tuleeko se mäntä ulospäin
kohden kuulapäätä?
Nesteet kai sieltä johonkin on mennyt, mutta kun säiliössä ei ole vajetta. Ihmetyttää.
Muuta mahdollista mitä itse pystyisi tekemään tai selvittämään?

 ::)

Jos pääsylinteri (polkimen juuressa) päästää paineen männän tiivisteen läpi, poljin voi käyttäytyä kuvaillulla tavalla. Täten ei näy vuotoa missään ja säiliössä on oikea määrä nestettä.
Otsikko: Vs: XC60 -15 kytkin pohjassa ja pysyy
Kirjoitti: viijari - 27.07.2022, 17:46:04
Niin ja toi akslein pallopää hiluu eli ei ole kiinni itse sylinterin kokonaisuudessa. Katselin kuvia sylintereistä ja niissä se on kiinni kokonaisuudessa.

Vaikuttaisi siis kuten Turbo 242 on laittanutkin (Kiitos :)) , että on vain pääsylinteri paskana? Onko tämä itse vaihdettavissa?
Kaikennäköisiä remontteja eri autoihin tehnyt, laatikkoremontista alkaen, mutta kun kaikki on ihan älyttömän ahtaasti.

Nämä pääsylinterithän on ihan leluja niinkuin plaston muoviautot, eli täysin muovisia.
Otsikko: Vs: XC60 -15 kytkin pohjassa ja pysyy
Kirjoitti: petriko - 27.07.2022, 22:57:05
Aika lailla ohjeen mukaan röitä tarvis tehä (tosin tarviiko kaikkia ohjeen mukaisia mennä). Itse vaihdatin liikkeessä V50:een pari vuotta sitten oli jotain 4-500 euroa. Itsellä työntövarsi poikki, uudet on metallisia.
Tuossa ohjeet. Pidän jonkin aikaa sivulla joten käy lataamassa tiedostot, ilmoita kun olet ladannut, niin poistan nuo. Ota kaikki sillä ne kuuluu ohjeen mukaan.

http://energia.arkku.net//volvotiedosto/paasylinteri_vaihto.pdf

http://energia.arkku.net//volvotiedosto/Asentoanturi.pdf

http://energia.arkku.net//volvotiedosto/ohjauspylvaan_paneeli.pdf

http://energia.arkku.net//volvotiedosto/seisontajarrukytkin.jpg

http://energia.arkku.net//volvotiedosto/valokatkaisin.jpg
Otsikko: Vs: XC60 -15 kytkin pohjassa ja pysyy
Kirjoitti: viijari - 28.07.2022, 07:59:14
Paljon kiitoksia. Ladattu tarvittavat tiedot.  :)
Otsikko: Vs: XC60 -15 kytkin pohjassa ja pysyy
Kirjoitti: nall3 - 28.07.2022, 09:19:57
Kanssa v50 vaihtaneena pääsylinterin, niin ei mikään herkullisin vaihdettava osa. Jos ei ole rahasta kiinni, niin veisin korjaamolla suosiolla vaihdettavaksi.
Otsikko: Vs: XC60 -15 kytkin pohjassa ja pysyy
Kirjoitti: viijari - 02.08.2022, 21:04:23
Auto vietiin korjaamolle ja alustavasti näyttäisi pääsylinterin vaihtoon menevän 2 tuntia.
Eli noin 500€ hintainen vaihto ja osa.