Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Juupeli - 27.07.2022, 12:26:31
-
Tänään oli ässä80 Jakopää remmi huollossa, vaihdettiin kaikki remmiin liittyvä. Vvt:t tiukat ei liikaa klappia eikä lonksannu niinku joissain videoissa, eikä pidä ylimääräistä ääntä. Solenoidi vaihdettu jokin aika sitten, stefat (nokkien ja kampuran) kuivat ei vuodon merkkejä. Mikä on mahdollinen vuodon kohde ? Ideoita ::)
-
Ei taida olla oikotietä tuohon. Putsaus, kone käyntiin ja tiirailemaan mistä alkaa kostumaan. Öljy on voinut tulla joskus aikaisemminkin tuonne, aika yleinen syy että huohotin tukkeessa ja jossain vaiheessa roiskaisee tavaraa stefan läpi ulos..
-
Ei taida olla oikotietä tuohon. Putsaus, kone käyntiin ja tiirailemaan mistä alkaa kostumaan. Öljy on voinut tulla joskus aikaisemminkin tuonne, aika yleinen syy että huohotin tukkeessa ja jossain vaiheessa roiskaisee tavaraa stefan läpi ulos..
Juu pitää alkaa ropaan tuo huohotus kuntoon, tuskin koskaan koskettukkaan
-
Testaa toiminta ennen purkua.
-
Juu pitää huohotus laittaa kuntoon MUTTA nyt kymysys jakopään merkeistä -->
(https://i.ibb.co/p0JVQ10/Jakop-kiristin.gif) (https://ibb.co/p0JVQ10)
kuvassa kiristimen merkinnät mutta mitä noilla asteilla tahdotaan kertoa? Minulla kävi remmin vaihossa ja katoin tuota kiristintä ihan piruuttaan ja mulla se on käännetty ihan tuohon 50astetta kohalle (hyvä vai huono asia?). Yrittäny paikallistaa sitä öljy vuotoa mutta ei nävy.
-
Joskus tullut vastaan öljypumpun tiivisteen pettämistä, eli sieltä suunnalta levittänyt öljyä..
-
Joskus tullut vastaan öljypumpun tiivisteen pettämistä, eli sieltä suunnalta levittänyt öljyä..
Voi olla mutta kaik' on hakusessa mutta nyt alkoi askarruttaa tuo kiristin. Onko ilmastolla jokin merkitys tuohon ?
-
Voi olla mutta kaik' on hakusessa mutta nyt alkoi askarruttaa tuo kiristin. Onko ilmastolla jokin merkitys tuohon ?
Kiristimen jousi pitää remmin aina sopivalla kireydellä.
Remmin ja koneen lämmön mukaan muuttuu hieman tuo kiristimen merkin kohta. Oliko lämmin kone kun kurkkasit?
Tai sitten ollut hihna hieman kahnukassa kun säädetty kiristin. Eikä ole tarkastettu pyörityksen jälkeen.
-
Voi olla mutta kaik' on hakusessa mutta nyt alkoi askarruttaa tuo kiristin. Onko ilmastolla jokin merkitys tuohon ?
Toi keskikohta on oikea asetus, jos moottori ei ole aivan kuuma. Yleensä moottori ei ole kuuma, ellei aloita remonttia välittömästi ajon jälkeen, eli turvallinen valinta tuo keskikohta. Ei sillä sinänsä isoa merkitystä ole, ainakaan se ei siihen öljyvuotoon vaikuta.
Itse vaihdoin kesällä jakohihnan ja jakopään rullat sekä vesipumpun. Vesipumppu vuoti hieman jäähdytysnestettä ja kuvittelin, että märkä jakopää oli pelkästään vesipumpun tiivistevuodosta johtuva, mutta kyllä sieltä myös vähän öljyä tihkuu edelleen, vaikka suurempi nestevuoto loppui remonttiin. Syypää on hyvin todennäköisesti pakopuolen VVT-rulla, jossa on päittäisvälystä, kun kunnolla runnoo. Tilasin uuden ja vaihdan sen vielä tässä loppukesän/syksyn aikana. Sekään ei ihan varma syyllinen ole, mutta ei tuo nyt mahdottomia maksa, kampiakselin tiiviste ja/tai öljypumpun tiiviste voi toki myös vuotaa, mutta kyllähän tämä VVT-pyörä on se todennäköisin, koska sieltä sitä välystä löytyy ja ehkä se sitten tiputtelee liikkuessaan akselin suuntaisesti. Imupuoli myös mahdollinen, mutta klappia ei sieltä löytynyt, vaikka kuinka runnoi.
-
Kiristimen jousi pitää remmin aina sopivalla kireydellä.
Remmin ja koneen lämmön mukaan muuttuu hieman tuo kiristimen merkin kohta. Oliko lämmin kone kun kurkkasit?
Tai sitten ollut hihna hieman kahnukassa kun säädetty kiristin. Eikä ole tarkastettu pyörityksen jälkeen.
Saatto vain olla hiukan lämpönen.
-
Toi keskikohta on oikea asetus, jos moottori ei ole aivan kuuma. Yleensä moottori ei ole kuuma, ellei aloita remonttia välittömästi ajon jälkeen, eli turvallinen valinta tuo keskikohta. Ei sillä sinänsä isoa merkitystä ole, ainakaan se ei siihen öljyvuotoon vaikuta.
Itse vaihdoin kesällä jakohihnan ja jakopään rullat sekä vesipumpun. Vesipumppu vuoti hieman jäähdytysnestettä ja kuvittelin, että märkä jakopää oli pelkästään vesipumpun tiivistevuodosta johtuva, mutta kyllä sieltä myös vähän öljyä tihkuu edelleen, vaikka suurempi nestevuoto loppui remonttiin. Syypää on hyvin todennäköisesti pakopuolen VVT-rulla, jossa on päittäisvälystä, kun kunnolla runnoo. Tilasin uuden ja vaihdan sen vielä tässä loppukesän/syksyn aikana. Sekään ei ihan varma syyllinen ole, mutta ei tuo nyt mahdottomia maksa, kampiakselin tiiviste ja/tai öljypumpun tiiviste voi toki myös vuotaa, mutta kyllähän tämä VVT-pyörä on se todennäköisin, koska sieltä sitä välystä löytyy ja ehkä se sitten tiputtelee liikkuessaan akselin suuntaisesti. Imupuoli myös mahdollinen, mutta klappia ei sieltä löytynyt, vaikka kuinka runnoi.
Toi keskikohta on oikea asetus, jos moottori ei ole aivan kuuma. Yleensä moottori ei ole kuuma, ellei aloita remonttia välittömästi ajon jälkeen, eli turvallinen valinta tuo keskikohta. Ei sillä sinänsä isoa merkitystä ole
Eli mun ei pidä olla huolissaan, vaikka se ei ole keskellä. Meinaan että ei läsähdä remeli poikki tuon takia, tietty se venähtää hiukan nopeampaa nyt mutta ei jaksais käyttää enää 4 kertaa pajalla parsituttamassa asioita.
-
Eli mun ei pidä olla huolissaan, vaikka se ei ole keskellä. Meinaan että ei läsähdä remeli poikki tuon takia, tietty se venähtää hiukan nopeampaa nyt mutta ei jaksais käyttää enää 4 kertaa pajalla parsituttamassa asioita.
Tuskin pajalla ottavat montaa kymppiä, jos sitä säätävät, jos et itse uskalla/halua säätää. Hommahan on sinänsä helppo, eli vähän löystää sitä kiristimen pulttia ja sitten säätää kuusiokoloavaimella hihnan kireyttä ja pultti takaisin kireälle, tässä ei ole mitään riskiä, että jako menisi pieleen, kunhan ei irrota kiristimen pulttia kokonaan, eli löystää sitä vaan. Näillä kesäkeleillä sen pitäisi olla about siinä keskiasennossa, jos moottori on seissyt. Mutta joo, tuskin se ihan kriittisin asia on, itsellä esim. vispasi tuo kiristimen viisari kylmästä kuumaan auton ollessa käynnissä, johtuu ehkä tuosta kuluneesta vvt-pyörästä. Kyllä itse sen säätäisin keskikohtaan kylmällä koneella, mutta en usko että se on välttämättä katastrofi, jos se on vähän väärällä kireydellä. Mutta toki kannattaa aina noudattaa ohjeita ennemmin kuin jättää noudattamatta.
-
Tänään vaihdoin pakopuolen VVT-pyörän 2.5T-moottoriin. Päittäisväljää oli käsituntumalla n. puoli senttiä. Imupuolella väljää oli myös, ehkä olisi pitänyt ostaa sekin ja vaihtaa samalla kertaa, vähän jäi kaivelemaan. Toki siinä oli väljää korkeintaan pari milliä, eli ajelee ehkä vielä hetken jos toisen. Mutta on tuossa kyllä jonkin verran työtä, niin olisi mennyt molemmat melkein samalla vaivalla, koska itse VVT:n vaihtaminen on helppo operaatio, stefa menee paikalleen sormilla ja ainakin itselläni pultti aukesi ilman väkivaltaa. Suurin työ on se työkalujen haaliminen, purkaminen, kasaaminen jne.
Nokka-akselin lukitustyökalun tarvitsee työhön, muuten vähän kuin jakohihnan vaihto, eli kannattaa tehdä jakohihnaremontti samalla, jos on ajankohtainen. Itse hommasin halvimman löytämäni lukitustyökalun ja oli ihan riittävän laadukas ja pystyi vääntämään ilman pelkoa pettämisestä:
https://www.virtasenkauppa.fi/moottorin-saatotyokalusarja-renault-volvo-ford-16v-20v-bensiini-brilliant-tools-50316
Pakopuolen VVT:n saa esim. täältä, mukana stefa, keskipultti ja päätytulppa:
https://iparts.fi/parts/info/ina/427104030
Imupuolen pyörä löytyy samasta kaupasta, jos sellaista tarvitsee:
https://iparts.fi/parts/info/ina/427103930
-
Tänään vaihdoin pakopuolen VVT-pyörän 2.5T-moottoriin. Päittäisväljää oli käsituntumalla n. puoli senttiä. Imupuolella väljää oli myös, ehkä olisi pitänyt ostaa sekin ja vaihtaa samalla kertaa, vähän jäi kaivelemaan. Toki siinä oli väljää korkeintaan pari milliä, eli ajelee ehkä vielä hetken jos toisen. Mutta on tuossa kyllä jonkin verran työtä, niin olisi mennyt molemmat melkein samalla vaivalla, koska itse VVT:n vaihtaminen on helppo operaatio, stefa menee paikalleen sormilla ja ainakin itselläni pultti aukesi ilman väkivaltaa. Suurin työ on se työkalujen haaliminen, purkaminen, kasaaminen jne.
Nokka-akselin lukitustyökalun tarvitsee työhön, muuten vähän kuin jakohihnan vaihto, eli kannattaa tehdä jakohihnaremontti samalla, jos on ajankohtainen. Itse hommasin halvimman löytämäni lukitustyökalun ja oli ihan riittävän laadukas ja pystyi vääntämään ilman pelkoa pettämisestä:
https://www.virtasenkauppa.fi/moottorin-saatotyokalusarja-renault-volvo-ford-16v-20v-bensiini-brilliant-tools-50316
Pakopuolen VVT:n saa esim. täältä, mukana stefa, keskipultti ja päätytulppa:
https://iparts.fi/parts/info/ina/427104030
Imupuolen pyörä löytyy samasta kaupasta, jos sellaista tarvitsee:
https://iparts.fi/parts/info/ina/427103930
Kiitoksia linkeistä, ei oo nuo VVT:t pahan hintasia. Itellä on vain pakopuolessa VVT. Se on vissiin melko lujassa tuo nokkapyörän pultti tuon VVT pyörän sisällä. Olen joskus kuullu että on napsahellu poikki tai mylvätty tuo TORX kanta. Sitten rupeaa teetättämään töitä. Mutta se tärkein nyt ei oo itellä sylkeny tuonne jakoremmille öljyä paikat on kuivana, uusilla hilppeillä on nyt n.1500KM jyrätty. Tilanne seurannassa.
-
https://www.virtasenkauppa.fi/moottorin-saatotyokalusarja-renault-volvo-ford-16v-20v-bensiini-brilliant-tools-50316
Tämä on sen verran heiveröinen että taittuu ja saattaa latat irrota hitseistään jos nokkapyörät on yhtään tiukassa.
Muutama ollut jo tehtaan jäljiltäkin niin tiukassa, että meinaa puolen metrin varrella kääntäessä usko loppua ennen kuin pamahtaa auki ;D
-
Kiitoksia linkeistä, ei oo nuo VVT:t pahan hintasia.
Kiitän myös omasta puolestani, melkeimpä laittaa tilaukseen kun ei tuon kalliimmat ole. Volvolla olisi ollut 374€ kpl, eli 2,5T:lle se vajaa 750€.
-
Joka volvistilla pitää olla mukana vähintään metrinen putkenpätkä. ::)
Jos ei muuta niin helpottaa monasti pyöränpulttien avaamista...
-
Tämä on sen verran heiveröinen että taittuu ja saattaa latat irrota hitseistään jos nokkapyörät on yhtään tiukassa.
Muutama ollut jo tehtaan jäljiltäkin niin tiukassa, että meinaa puolen metrin varrella kääntäessä usko loppua ennen kuin pamahtaa auki ;D
Ei se pultti tosiaan sentään räikällä lähtenyt, käytin muistaakseni 45cm väännintä ja sillä antautui kohtuu kivuttomasti. Enemmän pelotti torx-pään korkkaaminen kuin tuon lukitustyökalun kesto, mutta aika helposti tosiaan aukesi onneksi. Kauhutarinoista olen kyllä kuullut itsekin.