Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Mainiomanu - 02.08.2022, 09:35:45

Otsikko: Mahdollinen ECU ongelma
Kirjoitti: Mainiomanu - 02.08.2022, 09:35:45
Morjesta. Autossa palaa moottorin vikavalo, ja aikaseimmin sain yleismallin testerillä p1672 koodin ulos. Koodin aiheuttaja on vielä mysteeri, mutta nyt on uusi ongelma: enää en pääse auton sisällä millään testerillä. T-75 ja Bilteman Volvon diagnosointi työkalu ilmoittavat ettei saa yhteyttä ECUn. Oon kokeillut  pitää laturissa samalla mutta ei auttanut.
Tää on varmasti yleistietoa kokeneemmille mutta kysyn silti: voiko ecun vaihtaa purkuautosta ja tarvitseeko se ohjelmoida?
Otsikko: Vs: Mahdollinen ECU ongelma
Kirjoitti: J.partsi - 02.08.2022, 21:14:56
tarkista ekaksi ettei vvt solenoidi ole tukossa ja liittimen kontaktorit ennen kuin rupeat ecua vaihtamaan
Otsikko: Vs: Mahdollinen ECU ongelma
Kirjoitti: laatikkovika - 02.08.2022, 21:31:10
Edellinen kirjoitus antaa oikeaa suuntaa mutta se ei selitä miksi ei saa yhteyttä.
Mielestäni ecu on autokohtainen näissä niin ettei onnistu suoraan purkuosa. Tai sit pitäis ohjelmoida ajonesto pois.
Voi olla ettei silti tunne ohjelmaa.
Voin olla ihan metässäkin. :)

Kokeile ensin jos et ole jo tehnyt niin ottaa akunkenkä irti ainakin vartiksi.
Voihan olla vika boxin liitinten kosketuksissa, irti ja putsaus ja tarkistus että pinnit näyttää kunnollisilta.
Perehdy boxin irroitus ohjeisiin ellet ole sitä tehnyt, ei se repimällä lähde.

Jospas se yleismallin lukija oli vanhukselle liikaa? :P

Kannattais muuten aina mainita auton malli, moottori ja vm kun tässä liikutaan varmaan sillä harmaalla alueella eli mallivaihdos v 2000?
Otsikko: Vs: Mahdollinen ECU ongelma
Kirjoitti: J.partsi - 02.08.2022, 21:41:06
Voisko sulake nro 5 (obd) olla tsipannut konehuoneen puolelta
Otsikko: Vs: Mahdollinen ECU ongelma
Kirjoitti: Masuli - 02.08.2022, 23:53:55
Emännän auton (S70 -00 classic) kanssa olen huomannut sellaisen, että tuntuu välistä olevan kovin kranttu vikakoodien luvun kans ja toisinaan taas ei. Välillä Autocomilla saa luettua koodit ja livedataa kivasti pihalle, vartin päästä ei. En tiedä, onko yhteydessä akun jännitteeseen vai mihin, mutta parhaiten tuntuu toimivan kun antaa auton hetken seistä ajon jälkeen ja käy tökkäämässä lukijan kiinni.

Henkimaailman juttuja... :D
Otsikko: Vs: Mahdollinen ECU ongelma
Kirjoitti: Scraab - 03.08.2022, 14:18:42
T-75 ja Bilteman Volvon diagnosointi työkalu ilmoittavat ettei saa yhteyttä ECUn.
Vol-FCR on näihin pätevä lukija. Sekin tahtoo oikkuilla aikakatkaisun ym muodossa, mutta tähän asti koodit on aina saatu luettua ja nollattua.
Otsikko: Vs: Mahdollinen ECU ongelma
Kirjoitti: Mainiomanu - 04.08.2022, 12:01:48
Juu tosiaan auto on mk1 V70 2,4 automaatti vuosimallia -00. Tsekkasin OBD sulakkeen ja se oli fine. Ecun käytin irti ja oli pinnit ehjiä eikä ollut korroosia iskenyt. Akun otin irti tutkiskelun ajaksi. Löytyi parikin todella hapettunutta maadoituspiuhaa konehuoneesta, putsasin pinnat ja laitoin uudet kaapelikengät. Vikavalo oli hävinnyt mutta niin ne tuppaa kai häviämään kun akku on hetken irti. Katsotaan tuleeko päivällä ajon yhteydessä takaisin.
Otsikko: Vs: Mahdollinen ECU ongelma
Kirjoitti: Mainiomanu - 04.08.2022, 12:11:42
tarkista ekaksi ettei vvt solenoidi ole tukossa ja liittimen kontaktorit ennen kuin rupeat ecua vaihtamaan

Juu tuon solenoidin olen tsekannut. Ajoin 12voltilla ees taas ja hyvin naksui. Voihan se p1672 olla suoraan yhteydessä tuohon OBD ongelmaam, netissä tuosta koodista kun on miljoona eri teoriaa. Suurin osa tosin kertoo sen olevan juuri tuo vvt solenoidi. Yleismallin testeri tosiaan antoi koodin p1672 ja kertoi siitä "CAN link ECM/suspension control module circuit/network". Tuo sai minut epäilemään ecun ongelmaa. Nuo koodithan saattaa valmistajasta riippuen tarkoittaa eri asioita, joten en tiedä...
Otsikko: Vs: Mahdollinen ECU ongelma
Kirjoitti: Mainiomanu - 11.08.2022, 19:07:16
Kyllähän se vikavalo pamahtaa aina takaisin. Taidan jättää testerisekoilut ja alkaa pohtimaan tuota vikakoodia. Voisko tuo p1672 liittyä itse VVT pyörään? Sen asentamisessa oli useita kysymysmerkkejä jakopäärempan yhteydessä, johon täältäkin neuvoja kyselin. Jako tuskin voi olla pielessä, sen kertoisi selvästi nokan tai kampuran asentotunnistin vikakoodeineen.