Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: OpaOpa - 03.08.2022, 22:38:28

Otsikko: Lataus/sähköjärjestelmävika V70 mk2
Kirjoitti: OpaOpa - 03.08.2022, 22:38:28
V70 2.4T, bensaturbo VM 2001. Akun jännite alkoi pudota, oletin että akku sippi, vaihdoin uuden akun. Pari päivää meni ok. Mulla sellainen tupakinsytkään tökätty halpispalikka, joka näyttää koko ajan jännitteen. Käynnistyksen jälkeen (lataus)jännite 13,6 V, aika nopeasti tulee alas. Nyt sippas pahemmin. Auto kävi tyhjäkäynnillä 20 min,  lähdin liikkeelle ja lautaan kajahti vikailmoitus: akun kuva ja 'sähköjärjestelmä tarvitsee huollon' -herja. Jatkoin ajoa, kunnes jännite tippui alle 10 voltin: kone ei sammunut, mutta ei vastannut kaasuun, eli meni varmaan vikatilan.
Onko laturivika, vai onko näissä bensakoneisissa asiaan vaikuttavia releitä?
Latausta en päässyt mittaamaan laturista, mutta jotenkin tuntuu ettei laturi ole niin sippi, etteikö jaksais pitää konetta elossa.
Onko vahvaa kokemusta, mikä muu vois olla vialla, kuin laturi?
Otsikko: Vs: Lataus/sähköjärjestelmävika V70 mk2
Kirjoitti: kenppi - 03.08.2022, 22:51:09
Kyllä tuo laturivialta vaikuttaa. Tuo 10 volttia tarkoittaa että auto kuluttaa enemmän kuin lataa. Perusjännite akussa aina yli 12 volttia ja latausjännite yleensä noin 14, uudemmissa noin 14,5 tai yli.
Otsikko: Vs: Lataus/sähköjärjestelmävika V70 mk2
Kirjoitti: laatikkovika - 03.08.2022, 23:04:25
Juu.Mittaa se jännite suoraan laturin perästä isosta kaapelista. Tai plus pisteestä siinä konehuoneen sulakerasian takana.
Veikkaan että on hiilet loppu.
Jos laturi ei metelöi, saattaa elpyä toviksi uudella säätimellä jonka saa vaihdettua laturin perään ilman laturin irroitusta.
Akunkenkä irti homman ajaksi.
Otsikko: Vs: Lataus/sähköjärjestelmävika V70 mk2
Kirjoitti: Kamppi - 18.07.2024, 11:14:50
Jatkan tätä topikkia... Tuos yksilössäni tulee virheilmoitus mittaristoon koskien sähköjärjestelmä vikaa jolloin latauksen merkkivalokin syttyy, jo viime syksynä. Nyt täydellä ladatulla akulla käynnistin. Meni jonkin aikaa ilman alarmia kunnes ilmaantui. Mittasin koneen käydessä muutamasta paikkaa. Jännitteet oli mittauspisteissä yli 15V, laturilla, akun navoissa, konehuoneen liitoksista, auton runkoa sekä laturin runkoa vasten. Toinen laturi ois varuulle hankittu. Sen verran hankala vaihtaa kuitenkin.
Siten, onko heittää vinkkiä... Toki liitoksia tarkasteltava onko ne hapettuneet... Valitettavasti nyt ei ole vikakoodilukijaläppäriä matkassa.... Muita infoja tms ei ole havaittavissa...

Korjaus... Käynnissä jännite on noin 14.7-15.2V. Jännite pysyy noissa lukemissa, ei lähde putoamaan. Akku on vanhahko ja lepojännite yli 15V ilman kuormaa (auto sammuksissa), käynnistyy helposti . Kummallinen vika.. :idiot2:
Otsikko: Vs: Lataus/sähköjärjestelmävika V70 mk2
Kirjoitti: Kamppi - 18.07.2024, 12:44:16
Heitämpä tähän... Melko vahva usko jotta laturi ei toimi. Kokeiluna nappasin heräteliittimen irti ja käynnistin. Järjestelmän jännite edellä kerrotuiden mukainen. Elikkä sen 14.7V luokkaa. Akun napajännote ilman kuormaan jopa 16V, joka ei romahda koneen käydessä kuin tuohon noin 14.7-15V hujakoille. Kait aloitettava laturin vaihto hommiin...  :-\

Kaippa tuo vehje tarkkailee kulutusta ja laturilta tulevaa virtaa. Mikäli laturilta saatava virta on ei ole riittävä ja akulta oyettavan virran ero liian suuri niin järjestelmä generoi ilmoituksen. Siitä huolimatta vaikka järjestelmän jännite olisi mitatulla tasolla. Tuon on sit vain omia pähkäilyjä ilman sen kummempaa tarkkaa tietoa  ;D

Laturillehan ei ole kuin kaksi liitäntää, ns pääkaapeli (paksu) ja heräte/ohjaus jännitteen säätimelle.
Otsikko: Vs: Lataus/sähköjärjestelmävika V70 mk2
Kirjoitti: Kamppi - 18.07.2024, 13:31:37
No niin, menin vipuun mittauksissani. Vaihoin yleismittarin Flukeen ja tuloksena ihan muuta. Koneen käydessä jännitteet noin 10.5 - 11V. Elikkä järjestelmän jännite putoaa. Seuraavaksi laturin vaihto. Kerron sit kun saanu vaihettua.
Otsikko: Vs: Lataus/sähköjärjestelmävika V70 mk2
Kirjoitti: Kamppi - 19.07.2024, 13:43:12
No niin.... Tuli ähellettyä purkaamosta ostettu laturi. Jännite ihan ok mielestäni, noin 14-14.7V käydessä. Todellinen vika oli hihnapyörän rikkoutuminen, siis laturista. Pyöri ihan vapaasti kumpaankin suuntaan. No nyt on vähemmän käytetty laturi kiinni. Alettava metsästämään vasemmalle ajovaloa...

Varsinainen työ nyt ei ihan mahdoton ollut. Laturikin tuli ihan kivasti pois ja tietty toinen samaa reittiä paikalleen. Kiristimen kanssa joutu vähän sovitteleen kun käytettävä työkalu oli aavistus iso, väliä muihin rakenteisiin oli sen verran vähän. Koskaan aikaisemmin en tuota V70:stä ole noin paljoa ruuvaillut.  ;D
Otsikko: Vs: Lataus/sähköjärjestelmävika V70 mk2
Kirjoitti: laatikkovika - 19.07.2024, 21:42:52
Jos on alkupään p2 niin moniuran kiristinrullaan kävi muistaakseni torx 60.
Tilaa ei ole paljon mutta puolen tuuman vääntiöllä olevasta hylsystä saa helposti tehtyä työkalun.
Se torx tappiosa lähtee lyömällä pois siitä hylsystä ja sitten tappia pääsee vääntämään ihan lenkillä.

Torx koko voi vaihdella jos on tarvikerulla.
Tosiaan tappi pois hylsystä ja vaikka vähän teippiä päälle niin istuu tiukasti lenkkiin eikä putoa. ;)
Otsikko: Vs: Lataus/sähköjärjestelmävika V70 mk2
Kirjoitti: jak900 - 20.07.2024, 18:17:59
Tuohonhan olisi sitten riittänyt kun olisi pelkän vapaakytkimen vaihtanut. Kiristimeen ei välttämättä tarvitse torx avainta, kääntyy kyllä ihan sen kiristinpyörän mutterin kannastakin tai sitten vaan vetää alapuolelta hihnasta ja lukitsee kiristimen.
Otsikko: Vs: Lataus/sähköjärjestelmävika V70 mk2
Kirjoitti: laatikkovika - 20.07.2024, 21:36:49
Monissa kiristinpyörissä vaan on se suojakupu siinä päädyssä eikä taas alapuolelle oo helppo päästä vetään hihnasta jos auto on maassa.
Niinkuin normitallaajalla on jos hihnaa vaihtaa tai kiristintä.

Muutenhan noi vinkit kyllä toimii mutta ei liene kiellettyä tehdä sitä niinkuin on tarkoitettu  :)
Otsikko: Vs: Lataus/sähköjärjestelmävika V70 mk2
Kirjoitti: jak900 - 20.07.2024, 22:32:40
Saa tietenkin tehdä niin kuin on tarkoitettukkin ja pitääkin, itse ei vaan viitsi nysvätä noiden kanssa  ;D
Se kupu on ihan irrallinen ja sisälokarissa olevan pienen pellin kun ottaa pois niin hommat helpottuu maassa tehtäenkin ja onnistuu myös tuosta hihnasta kiskoa, eipä sinne muutenkaan kyllä juuri näe jos tuota peltiä ei kirvoita pois.
Otsikko: Vs: Lataus/sähköjärjestelmävika V70 mk2
Kirjoitti: Kamppi - 21.07.2024, 20:37:04
Laturi oli alkuperäinen ja otaksuin ensin sen tulleen tiensä päähän, 423tkm kulkemeena. Laturista maksoin purkaamossa 50€ joka oli ns vaihtoyksilö. Purkuyksilö oli noin 260tkm ajettu. Muutenkin tämä minun v70 on nyt eräänlainen projekti. Vuosi sitten tuli hylky, xenon etuvalo ja ruostevauriot takana. En haluaisi paaliin viedä....