Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: pakettivolvo - 14.12.2011, 16:21:54
-
Antakaapa vinkit, miten vaihdetaan alapallot tuohon mainittuun laitteeseen? Näyttää simppeliltä, mutta tarvitseeko tolpan kanssa tapella sen kummemmin? Ts. joutuuko vänkäämään sen paikalleen vai meneekö ihan helposti? Onko alapallossa jonkinlainen kartio tukivarren läpi, vai pelkkä pultti?
-
alapallon Irroitus
1.Tunkkaa auto ylös
2.irroita rengas
3.Irroita 2 pulttia joilla alapallo on kiinni iskaritolpassa.
4.irroita mutteri joka pitää pallonivelen alatukivarressa kiinni. pallonivel on kartioliitoksella kiinni alatukivarresssa ja irtoaa kun laitat ison vasaran/moskan tukivarren toiselle puolelle ja toiselle puolelle lyöt vasaralla.
Eli erittäin simppeli puuha ja onnistuu varmasti ihan parkkipaikallakin perus työkaluilla.
-
just silviissiin. :hello:
-
Saattaa sitten hiukan vaatia uskoa se kartion irroittaminen. Just ohjeen mukaan lyömällä lähtee, mutta saattaa joutua oikein hiukan irvistämään kun lyöt siihen. ;)
-
(http://www.rehvikauplus.com/images/50944064.jpg)
Tuollaista avuksi. Avaa ensin se alapuolinen mutteri ja sitä jokunen kierros, sitten paukutat tuollaisella irti sen, sit vasta ne 2kpl pultteja :)
-
Kunnollisella pallonivelen ulosvetimellä homma käy vielä simppelimmin, samalla välineellä kun saa yhtäkaikki raidetangon päätkin auki, eikä nivel kärsi tästä jos joutuu muun homman takia purkamaan ;)
-
pyöränkulmat pitää sit suunnata uudelleen.
-
pyöränkulmat pitää sit suunnata uudelleen.
No sanotaan näin että ne pitäis säätää, mutta en minä ainakaan säädä kun ei siellä niin väljiä reikiä ole että mihinkään vaikuttais.
-
Antakaapa vinkit, miten vaihdetaan alapallot tuohon mainittuun laitteeseen? Näyttää simppeliltä, mutta tarvitseeko tolpan kanssa tapella sen kummemmin? Ts. joutuuko vänkäämään sen paikalleen vai meneekö ihan helposti? Onko alapallossa jonkinlainen kartio tukivarren läpi, vai pelkkä pultti?
Pikkusen joudut kangella vääntämään alaspäin että saat nivelen tolpassa olevaan pesäänsä. Auttaa kun nostat kummankin puolen autosta ylös.
-
Saattaa sitten hiukan vaatia uskoa se kartion irroittaminen. Just ohjeen mukaan lyömällä lähtee, mutta saattaa joutua oikein hiukan irvistämään kun lyöt siihen. ;)
Ja jos ei tunnu irtoavan, antaa olla pallon kii tolpassa, tunkkaa navasta reilusti jousta kasaan, puolen tuuman jatkovarsi pallon runko-osan ja tukivarren väliin ja antaa jousen pamauttaa kartio irti. Toimivaksi testattu konsti...
Muutenkin kannattaa ekana kokeilla, että kartio irtoaa, ja jos irrotat vakaajan tangot, hanki uudet "koiranluut" valmiiksi, koska se meleko helposti napsahtaa poikki jos irrottaa siitä vakaajan läpi menevästä päästä sen, tukivarren päästä irrottaessa se taas on yhtä huutamista ja manaamista laittaa takasin.
No sanotaan näin että ne pitäis säätää, mutta en minä ainakaan säädä kun ei siellä niin väljiä reikiä ole että mihinkään vaikuttais.
Niin, pallojen pulteissa on vaan ehkä 3-4mm molemmissa klappia, ei sillä varmaan 5 astetta enempää tule heittoa... ::)
-
joo, pidin helppona hommana vaihtaa , meinas alapallon pultit nyljäytyä ja vein liikkeeseen. Kallistuksen vakaajan pultin irrottaminen voi helpottaa nivelen irroitusta.
-
Niin, pallojen pulteissa on vaan ehkä 3-4mm molemmissa klappia, ei sillä varmaan 5 astetta enempää tule heittoa... ::)
Eikös se pallo kohdistunu pesäänsä, ne pultit on vaan kiinnipysymiseen ???
-
Voin kokemuksesta kyllä sanoa että kahdella pajavasaralla on tähän mennessä jokainen nivelten kartioliitos lähtenyt ihan vaivattomasti irti ilman minkäänlaisia ulosvetäjiä. Voimaa on joskus hieman saanut käyttää mutta alle 3min paukuttelulla ovat kaikki irronneet.
-
Tuommonen haarukkamallin ulosvetäjä särkee yleensä kumitiivisteet niistä nivelistä. Jos joutuu vanhan takasi vielä laittamaan. Äänet moskalle! Puhun kokemuksesta. Tullu autopurkaamolla oltua töissä ja siellä ei missään nimessä saanu irrottaa niveliä millään ulosvetimellä. Osat piti saada ehjänä irti myyntiin. :)
-
Eikös se pallo kohdistunu pesäänsä, ne pultit on vaan kiinnipysymiseen ???
Kohdistuu joo, mutta joka ikisessä tähän asti (myös volvo original-nivelen tapauksessa) on ollut vähintään se 2-3mm klappia niissä.
-
Niin, pallojen pulteissa on vaan ehkä 3-4mm molemmissa klappia, ei sillä varmaan 5 astetta enempää tule heittoa... ::)
No eipä ole mulla ollut ongelmia vaikka noita on nyt tullut jokuseen uusittua.
-
mulla 960:ssä ratti kääntyi n. 5 astetta alapallon vaihdon seurauksena. Niissä rei'issä on sen verta välystä. TRW:n valmiste.
-
No kyllähän ne pallot voi vaihtaa ilman säätöjä, ei ongelmia. TVS varmaan tarkoitti että mitkään säädöt eivät kyllä ole parhaalla tahdollakaan kohdillaan pallojen vaihdon jälkeen.
Itse myös olen "muutaman" vaihtanut.
Vaihtakaa alapallot ja mittauttakaa kulmat. Jos ennen vaihtoa on ollut rajoissa, veikkaisin että vaihdon jälkeen ei ole, jos on niin on kyllä hirvee tuuri! Kukin tavallaan.
-
No eipä ole mulla ollut ongelmia vaikka noita on nyt tullut jokuseen uusittua.
Sulla on sitten aika absoluuttinen säätösilmä jos heittämällä oot saanu sen paikalleen, tuommonen 2mm:kin tekee pallon kohalla meleko dramaattisen heiton ajettavuuteen. Ite vaihtelin S70:iin alapallon(=tukivarsi), auraukset oli renkaasta mitaten toista senttiä poskellaan tuon jälkeen. Ei niillekään varmaan olis mitään kannattanu tehä ::)
-
Sulla on sitten aika absoluuttinen säätösilmä jos heittämällä oot saanu sen paikalleen, tuommonen 2mm:kin tekee pallon kohalla meleko dramaattisen heiton ajettavuuteen. Ite vaihtelin S70:iin alapallon(=tukivarsi), auraukset oli renkaasta mitaten toista senttiä poskellaan tuon jälkeen. Ei niillekään varmaan olis mitään kannattanu tehä ::)
Kuten jo kirjoitin ei mulla ole ollut ongelmia. Miks sun pitää yrittää lietsoa hirmu vääntöä ja sotkea joku etuvetosen alatukivarren vaihto tähän?
Tuohon välys hommaan palaan kun saan kouraani uuden pallon, käyn ihan mittakellolla kokeilemassa välysken niin ei tarvii kenenkään mutuilla.
-
Vähissä on ollut ne kerrat jolloin alapallon vaihdon jälkeen ei ois tarvinnut kulmia säätää yhtään, mutta se on eri asia missä säädöissä on ollut ennen vaihtoa...
-
Kuten jo kirjoitin ei mulla ole ollut ongelmia. Miks sun pitää yrittää lietsoa hirmu vääntöä ja sotkea joku etuvetosen alatukivarren vaihto tähän?
Tuohon välys hommaan palaan kun saan kouraani uuden pallon, käyn ihan mittakellolla kokeilemassa välysken niin ei tarvii kenenkään mutuilla.
Hyvä niin. Anteeksi että otin sekaan myös esimerkin, jonka piti esittää, että osissa voi keskenään olla eroja. Anteeksi myös, että olen loukannut sinua kertomalla, että noissa 700/900 alapalloissa nyt vaan on tolppaan nähden todella suuri klappi. Anteeksi myös mutuiluni tästä asiasta, kun se vaihtokokemuksesta kertominenkin kuulemma sellaiseksi lasketaan, ja anteeksi että se pahoitti mielesi noin kovasti kun totesin että asiaa ei kannata tehdä niinkuin neuvoit.
-
Kyllähän ne kulmat on hyvä säädättää, töissä säädetään aina kun vaihdetaan alapalloja ja ei ne kertaakaan ole olleet just kohdallaan vaihdon jälkeen..
-
Hyvä niin. Anteeksi että otin sekaan myös esimerkin, jonka piti esittää, että osissa voi keskenään olla eroja. Anteeksi myös, että olen loukannut sinua kertomalla, että noissa 700/900 alapalloissa nyt vaan on tolppaan nähden todella suuri klappi. Anteeksi myös mutuiluni tästä asiasta, kun se vaihtokokemuksesta kertominenkin kuulemma sellaiseksi lasketaan, ja anteeksi että se pahoitti mielesi noin kovasti kun totesin että asiaa ei kannata tehdä niinkuin neuvoit.
Minä kyllä alunperinkin kirjoitin että pitäsihän ne kulmat säätää, mutta en itse niin tee ;)
-
Minä kyllä alunperinkin kirjoitin että pitäsihän ne kulmat säätää, mutta en itse niin tee ;)
Tämä haiskahtaa siltä, etä siihen tee:hen tarvii vaan lisätä pari kirjainta osoittamaan eri persoonaa. Perhana! :-[
-
:)
eikä ole alkanut vielä keskustelu siitä, millä pyöräkulmat säädetään oikeasti kohdalleen.
on keppimiehiä ja meitä laser-uskovaisia.
keppimiehet säätää vain aurausta :)
itse en hyväksy muuta, kuin oikean laser-konesäädön.
silloin, kun ei mennä jonkin "toleranssin" mukaan, vaan säädetään juuri kohdalleen.
itse säädätän aina, kun pallukkoja, iskareita tai muita säätöihin mahdolliseti vaikuttavia osia käpistelen irti ja kiinni.
ei kulu renkaiden syrjät tarpeettomasti. ajoon vaikuttaakseen täytyy kulmien olla jo aika paljon pielessä.
kerran toki oli yksi volkkari tiptop-säädöissä, vaikka kaikki nivelet vaihdettiin.
puhdas vahinko se.
-
Tämänkin foorumin autokannasta huomattava osa on kuitenkin vanhoja takavetoisia, joissa muuta säädettävää ei ole, kuin auraus. On allekirjoituksen 940:iinkin tehty lasersuuntaus, kun keppimittauksen perusteella haritusta oli 6mm ja renkaat jouduttiin uusimaan ja samalla kannatti teettää suuntaus rengasliikkeessä. Nyt tiedetään, että camber-kulmat olivat nipin napin toleranssien puitteissa, mutta caster niin pielessä, että se on merkitty tulosteeseen punaisella, mutta eipä sillä tiedolla mitään tee, kun säätömahdollisuutta ei ole. Auraus sen sijaan on kohdallaan, tosin se oli kohdallaan jo ennen mittausta itse suoritetun keppisäädön jäljiltä. ::)
Toki mielelläni teettäisin aina laser-säädön alustan osien vaihdon jälkeen, mutta jos raidetangon pää maksaa sen ~10e, niin vähintään 60 euron säätö joka kerta, kun jotain osaa joutuu vaihtamaan, on aivan liian kallista, kun keppimitallakin saa saman tehtyä riittävän tarkasti.
Monesti olen kuullut kehuttavan, että kyllä laser-säädön saan noin 30 eurolla, mutta kyllä täälläpäin kehdattiin pyytää 90 euroakin hommasta ja 60 euroa oli lopulta halvin tarjous. Kesäaikaan ammattikoulutkin olivat kiinni.
740:n renkaatkin lakkasivat kulumasta ulkoreunastaan keppisäädön jälkeen, eikä 500 euron autoon tullut mieleenkään teettää (pahimmillaan) 100 euron kulmien säätöä.
Mutta lopuksi todettakoon, että säädä, millä säädät, kunhan säädät kulmat niin alapallojen, kuin raidetangon päiden vaihdon jälkeen.
-
päästiin tässäkin taas vauhtiin :2funny:
vähä sama asia, kun aletaan öljykeskustelu... tai öljynsuodattimista vääntää...
minusta camber ja caster säätyy kyllä näissäkin. ainakin hivenen. vaatii vähän viitseliäisyyttä. yläpäästä säätyy. ehkäpä viilaakin saa käyttää...
eikä sitä auraustakaan saa kepillä kohdilleen, jos tismalleen oikeaan haluaa. eriasia on ne yksilöt, jotka vielä milleistä siinä puhuvat... :)
kolmen vuoden välein säädätettynä maksaa 20 euroa vuotta kohden. ei ne 10 raidetangonpäätkään pitempään kestä. taatusti ovat vaihtokunnossa viimeistään tuon 3v./75 tkm:n jälkeen.
-
Peesaan kyllä Kalle Kyy:tä. Eihän 200/700/900 sarjoisa voi säätää kuin yhtä kulmaa. Alapallonivelen vaihto ei voi vaikuttaa aurauskulmaan kovin paljon koska kiinnityspultin reikä on muistaakseni 8 tai 10 mm ja pallonivelen reikä suunnilleen sama. Ei kai tuossa voi tulla suuria harhoja. Raidetangonpään vaihto on jo vähän herkempi asia.
-
päästiin tässäkin taas vauhtiin :2funny:
vähä sama asia, kun aletaan öljykeskustelu... tai öljynsuodattimista vääntää...
minusta camber ja caster säätyy kyllä näissäkin. ainakin hivenen. vaatii vähän viitseliäisyyttä. yläpäästä säätyy. ehkäpä viilaakin saa käyttää...
eikä sitä auraustakaan saa kepillä kohdilleen, jos tismalleen oikeaan haluaa. eriasia on ne yksilöt, jotka vielä milleistä siinä puhuvat... :)
kolmen vuoden välein säädätettynä maksaa 20 euroa vuotta kohden. ei ne 10 raidetangonpäätkään pitempään kestä. taatusti ovat vaihtokunnossa viimeistään tuon 3v./75 tkm:n jälkeen.
En nyt ajatellut vääntöön lähteä, mutta... ;D
Toki säätö onnistuu, jos haluaa, mutta miksi haluaisin, kun auto kulkee suoraan ja renkaat kuluvat tasaisesti? Ja kyllä, milleistä puhutaan ja vakiovanteiden kanssa 2mm on 2astetta. Ei siellä rengasliikkeessäkään laser-suuntauslaitteen käyttäjä ala pultinreikiä viilaamaan, vaan toteaa vaan, että säätäömahdollisuutta ei ole :)
Toki joku (sinä?) voi olla niin onnellisessa aemassa, että pääsee itse säätämään autonsa ajan kanssa kunnon laitteilla, mutta omalla kohdalla remontit tehdään pienellä budjetilla, johon ei sovi nelipyöräsuuntaus jokaisen alustanosan vaihdon jälkeen, kun usein voi käydä niin, että ensin vaihdetaan alapallo ja viikko siitä menee raidetangon pää. Sitten iskarit, toinen alapallo, toinen rt-pää jne...
Viimeksi vaihdettiin alapallot ja rt-päät samalla kertaa ja säätö jätettiin tekemättä, myöhemmin huomattiin liika haritus, jonka takia kiireellä vaihdettiin renkaat ja teetettiin 60 euron säätö. Siitä kaksi viikkoa iskarit tuomittiin vaihtoon, jolloin vasta tehty säätö meni hukkkaan.
Ja en muuten ole mitään puukeppiä mittaukseen käyttänyt, vaan metallista valmistettua laitetta, jolla saa tarkan mitan vanteiden kehien väliltä ensin navan takapuolelta ja sitten etupuolelta. Vähän kuin iso tönäri, itseasiassa tönärillä se mitta katsotaankin.
Ja on olemassa myös autoja, joihin säätö laser-laitteilla ei onnistu, esim. vanhat jenkit; milläs kiinnität mittalaitteen takapyörään, joka on piilossa lokarin alla? Kyllä nekin saa suoraan kulkemaan ::)
-
Kun vaihdoin molemmat raidetangon päät joskus(moneenkin kertaan yhteensä) ja sitten käytin nelipyöräsuuntauksessa niin aurausta piti jonnekin suuntaan väännellä. Taka-akselistosta löysi asentaja jotakin eroa ohjearvoihin mutta etupää on ollut arvojen rajoissa vaihtoi alapallot tai ei.
Vaikea kuvitella näin maallikkona että alapallo vaikuttaisi kun ei moni muukaan asia näyttäisi näin tekevän.
Sen olen huomannut että kun pakkasta on -20°C niin auto alkaa olla tukevan sorttinen nivelistään.
-
Alapallot on nyt saatu vaihdettua :)