Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Arzi95 - 08.08.2022, 10:59:05
-
Eli potilas xc90 d5 vm04 eli vanhemman mallin koneella.
Menee välillä vikatilaan ja koodihan on tuttu ecm-5805 eli boost solenoid faulty flow.
Tässä nyt tutkineena menee vikatilaan kun käy muutaman minuutin tyhjäkäyntiä ja sen jälkeen lähtee ajamaan oli kone lämmin tai kylmä, vian saa pois päältä kun härnää aikansa kiihdyttelemällä ja sitten pysyy poissa kunnes pysähtyy ja antaa käydä tyhjää taas muutaman minuutin.
Tutkittu seuraavaa:
-Moottorin kumityynyt ei vuoda
-Molemmat solenoidit (boost solenoid eli kellolle menevä on purettu ja putsattu ja kasattu.)
-alipaineletkut
-turbo purettu ja tutkittu ja samalla kello tarkistettu
-Jarrutehostin ei sihise jalkotilaan
Onko seuraavia mahdollisia vikapaikkoja?
Voiko tehostin vuotaa jostain muualta?
Katti tukossa?
Egr?
Nyt ei pystynyt ajossa ahtoja mittaamaan kun läppärin akku paskana.
Edit.
Ja öljykorkki auki kone käynnissä papattaa, mutta kun polkee jarrua niin papatus häviää ja hetken päästä palaa takaisin.
Alipainepumppu tuntuisi imevän kun kokeilin käynnissä laittaa sormen jarrutehostimelle lähtevän letkun paikalle niin ainakin imua riitti (ja öljyinen oli sisältä)
Edit 2.
Kokeiltu seuraavaa testiä https://youtu.be/Qw92F6u8x0E
Ja samalla tavalla kierrättäessä egr puhaltaa läpi, tyhmä kysymys että milloin egr:än pitäisi työntää paskaa imusarjaan oikein toimiessaan?
-
Jatketaan yksinpuhelua, eli nyt saatu läppäriin akku ja vidalla katottu vetoja..
Vikatilassa imusarjan paine 1.3bar ja kun vikatila pois niin imusarjan paine 2.2bar.
Ilmamassamittarikin tuntus näyttävän ihan järkeviä (skaalasta en tiiä mutta ei seilaa ainakaan ihan laidasta laitaan ja seuraa vetoja hyvin).
Seuraavana varmaankin kokeilla tulpata tuo egr ja kattoa muuttuuko mihinkään, toki vikavalon sytyttäämutta ilmeisesti tehoja ei rajota.
-
Jatketaan yksinpuhelua, eli nyt saatu läppäriin akku ja vidalla katottu vetoja..
Vikatilassa imusarjan paine 1.3bar ja kun vikatila pois niin imusarjan paine 2.2bar.
Ilmamassamittarikin tuntus näyttävän ihan järkeviä (skaalasta en tiiä mutta ei seilaa ainakaan ihan laidasta laitaan ja seuraa vetoja hyvin).
Seuraavana varmaankin kokeilla tulpata tuo egr ja kattoa muuttuuko mihinkään, toki vikavalon sytyttäämutta ilmeisesti tehoja ei rajota.
Eli kyse on ns mustakoppaisesta - Euro 3 koneesta?
Jäin itse miettimään tuota papatusta - jos jarrun painaminen lopettaa sen. Voiko olla että ajossa jokin vuotaa eikä vnt-säätö toimi ainakaan täysin. Otitko turbon siis pois ja avasit? Siipien liikkeet toimi normaalisti? Monesti tällaiseen neuvotaan muutaman kilometrin reippaampaa ajoa pienellä vaihteella mutta jos vika onkin, että imut kuitenkin vuotaa niin ei taida auttaa. Oletko koittanut tukkia sitä toista haaraa imuletkussa, jäisi vain turbon säätö toimimaan?
Tuohon minun turboviestiini tuli linkki https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=134626.0
Oletko katsonut - avaa imupuolen toimintaa ja saattaa antaa jonkun vinkin.
-
Eli kyse on ns mustakoppaisesta - Euro 3 koneesta?
Jäin itse miettimään tuota papatusta - jos jarrun painaminen lopettaa sen. Voiko olla että ajossa jokin vuotaa eikä vnt-säätö toimi ainakaan täysin. Otitko turbon siis pois ja avasit? Siipien liikkeet toimi normaalisti? Monesti tällaiseen neuvotaan muutaman kilometrin reippaampaa ajoa pienellä vaihteella mutta jos vika onkin, että imut kuitenkin vuotaa niin ei taida auttaa. Oletko koittanut tukkia sitä toista haaraa imuletkussa, jäisi vain turbon säätö toimimaan?
Tuohon minun turboviestiini tuli linkki https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=134626.0
Oletko katsonut - avaa imupuolen toimintaa ja saattaa antaa jonkun vinkin.
Hei!
Kyllä mustakoppaisesta koneesta kyse.
Joo eli koko pumpulta lähtevän pienemmän letkun alipainejärjestelmä "koeponnistettu" ja ei vuoda mistään. (käsipumpulla alipaine tehty ja mittari kiinni)
Turbo otettu pöydälle, siivet ei jumita mutta ahtimessä pitkittäisvälys->vähän käytetty ahdin tilalle, siitäkin siipien toiminta varmistettu.
Ja yleensähhän tuo koneen papatus loppuu kun tulppaa toisen tai molemmat vuotavista moottorin tukikumeista kun vuotavat tai sitten jarrukello vuotaa (pitäisi suhinan kuulua mutta itsellä ei ainakaan suhise eikä poljin painu lattiaan).
Nyt kokeiltu vielä tulpata egr, ei vaikutusta eikä edes ainakaan heti sytyttänyt vikavaloakaan.
Ilmamassamittarista semmoinen kysymys että missähän hehtaarilla sen arvojen pitäisi liikkua?
Itsellä tyhjäkäynnillä 40kg/h ja vikatilassa täyskaasulla n.200kg/h
Kun vetää kunnolla niin noin 400kg/h.
Ja autoa ei siis ole säästelty kun on ajettu eli aina reippailla kiihdytyksillä ajettu ja matkanopeudetkin olleet reippaita ja kaupunkiajoa ei juurikaan ole ollut.
Itsellä nyt mietinnässä vnt solenoidi, ilmamassamittari tai ahtopaine anturi.
Tuli tuosta ahtopaineista mieleen..
Eli eikös tuo ahtopaine menekkin niin että ahtopainetta näyttää toimiessaan noin 2.2 bar mutta ilmanpainehhan on vähän alle 1bar eli silloin todellinem ahtopainehhan on juurikin tuo 1.3bar. (ainakin näin esimerkiksi maxxecu mittaa)
Kun nyt vikatilassa näyttää ahtoja noin 1.3bar eli todellinen olisi noin 0.4bar.
Kohta loppuu apinalta ymmärrys, taidan vaihtaa vanhaan kunnon esikammiodiisseliin niin loppuu nämä anturiviat.
Ohhoh tulipas taas tekstiä mutta yrittäkää selvää saada..
-
Liekköhän näissä ollut muuten tuota alipaineletkujen/nippojen tukkeutumis onglemaa?
Pitää varmaankin yrittää ne vielä tarkemmin syynätä läpi.
Alipainepumppu ainakin tuntuisi toimivan hyvin, kokeilin tuossa ottaa jarrutehostimen letkun irti ja auto käynnissä sormella kun kokeilin niin imua kyllä riitti (meinasi sormen syödä :D)
Yks mikä kävi myös mielessä että voihan tuo vnt solenoidikin jumittaa kun joskus herkuttelemalla löytyy taas vedot ja sitten jonkun ajan tyhjäkäynnin jälkeen taas veto pois. Kertaalleen kylläkin jo purin ja putsasin ja kasasin kevyen rasvan kanssa takaisin.
-
Noniin nyt saatu vika korjattua lopultakin.. Loppujen lopuksi vika oli se kaikkein yksinkertaisin joka olisi pitänyt ensimmäiseksi tarkistaa, turbon alumiinisen imuputken korvakko ratkennut ja sen johdosta ties miten pitkään hikannut putkea mutteria vasten ja siitähän löytyi 12mm reikä.
Noh, ompahan tullut tutkittua tuota läjää taas nyt kerrakseen joten jospa se nyt toimisi taas hyvän tovin.
-
Hyvä että vika löytyi. Savukone on kova sana näissä vuotojen haussa :)
-
Hyvä että vika löytyi. Savukone on kova sana näissä vuotojen haussa :)
Reikä putkessa oli kuitenkin turbon jälkeen? Systeemi meni tietty vikatilaan mutta tyypillisesti reikä missä tahansa turbon ja moottorin välissä aiheuttaa valtavasti savua pakoputkesta jonka perusteella vikaa voi aavistella.
Tässä nuo oireet oli vähän hankalat koska vuoto oli rajallinen.
-
Eiks se ollu imuputkessa? ::)
-
Eiks se ollu imuputkessa? ::)
Niin tuossa luki, mutta en ymmärrä mikä ongelma systeemiin tulisi ( hetkellisesti) vaikka turboon ottaisi ilman suoraan ilman putkia tai ilmansuodatinta?
-
Niin tuossa luki, mutta en ymmärrä mikä ongelma systeemiin tulisi ( hetkellisesti) vaikka turboon ottaisi ilman suoraan ilman putkia tai ilmansuodatinta?
Moottori saa enemmän ilmaa kuin ilmamäärämittari mittaa ja sen takia ahtopaineen ja mitatun ilman suhde voi olla väärin? Sen takia ei myöskään savuta, koska mitatun ilmamäärän perusteella annetaan vähemmän polttoainetta kuin todellisuudessa pitäisi.
-
Joopa joo, kaks päivää toimi hyvin ja laatikkokin tuntui toimivan paremmin (turbiinilukko meni päälle nopeammin eikä luistattanut niin paljon) Kunnes jälleen kerran tehot hävisi ja moottori vaatii huollon teksi tauluun. (ei siis ole ikinä sytyttänyt tämän takia oranssia kolmiota).
Ja tosiaan siis imuputkessa oli reikä ja vikahan toimii juurikin lankun sanoin että mitattu ilmamäärä on väärä. Esimerkiksi jos bensaturbossa (esim b230fk/ft) vaihdat by-pass venttiilin tilalle blow off venttiilin ja autossa edelleen imm on imupuolella niin auto sammuilee vedon jälkeen sillä jo mitattu ilma suhautetaan kiertoradalle.
Takaisin asiaan..
Pitää varmaankin vielä jatkaa noiden alipainelinjojen tutkimista, sillä muuten kaikki kunnossa (ahtoputket ja välijäähy tiiviitä, egr toimii, moottorin kumityynyt uudet ja mitattu että ovat tiiviit, alipaineet testattu alipainepumpulta asti (ainut mikä ihmetytti niin vnt solenoidi laskee alipaineet kun vetää itse alipaineen käsipumpulla alipainepumpulle menevästä letkusta (hukkaportin kello ja letku pitää alipaineet). Ja kokeilin kahta eri solenoidia. Onko tarkotuksenmukaista vai onko molemmat rikki? Alipainetta auton pumppu saa tehtyä tyhjäkäynnillä noin 0.7bar, onko tarpeeksi?
-
Kyllähän se jotain koodiakin antaa jos taulussa lukee moottori vaatii huollon, mitä?
-
Kyllähän se jotain koodiakin antaa jos taulussa lukee moottori vaatii huollon, mitä?
Antaahan se, ECM6805 eli ahtopaineen virheellinen virtaus. Mutta yleisimmät vikapaikat jo melkolailla tutkittu. Luulisi että jos esimerkiksi ahtopaineanturi antaisi vääriä lukemia niin tulisi siihen liittyvä vikakoodi. Todennäköisestihhän vika om loppujen lopuksi joku helvetin yksinkertainen tyyliin alipaineputken joku nippa tukossa jota en ole älynnyt katsoa..
-
Taitaa vika kallistua loppujen lopuksi vuotavaan jarrutehostimeen.. Ei suhise mistään, mutta kun lyö mittarin kiinni pieneen alipaineletkuun niin alipainetta noin 0.7bar ja kun polkee jarrua niin alipaine yli 1 bar. Ja kun kone käynnissä öljykorkki auki rutistaa jarrutehostimen letkun niin papatus loppuu.
Nyt kysymys kuuluukin, pystykö tuon tehostimen vaihtamaan ilman jarruputkien aukomista? Ei millään jaksas ilmailla jarruja, laiska kun olen.
Näyttää kyllä siltä että ei onnistu ilman, mutta aina kannattaa kysyä jos helpolla pääsisi :D
-
Nyt kysymys kuuluukin, pystykö tuon tehostimen vaihtamaan ilman jarruputkien aukomista? Ei millään jaksas ilmailla jarruja, laiska kun olen.
Näyttää kyllä siltä että ei onnistu ilman, mutta aina kannattaa kysyä jos helpolla pääsisi :D
Pystyy vaihtamaan. Pääsylinteri ja abs-hydrauliyksikkö jalkoineen pitää vaan kääntää etuviistoon. Hydrauliyksikön jalka on kolmella pultilla kiinni runkopalkin kupeessa.
-
Pystyy vaihtamaan. Pääsylinteri ja abs-hydrauliyksikkö jalkoineen pitää vaan kääntää etuviistoon. Hydrauliyksikön jalka on kolmella pultilla kiinni runkopalkin kupeessa.
Ai että, tämä olikin hyvä uutinen. Pitää alkaa metättämään edukasta ja ehjää jarrutehostinta.
-
Nyt taas jälleen kerran kysymystä raadille, kun en ole niin paljon noiden jarrutehostinen kanssa puljannut..
Tein noita poljin testejä autossa, eli auto käyntiin 2min tyhjää, sitten poljin pohjassa sammutus ja polkimen ei pitäisi lähteä nousemaan eikä noussutkaan.
Seuraava testi, auto sammuksissa poljetaan polkimeen paine jonka jälkeen vehkeet tulille, poljin painuu normaalisti kuten pitääkin.
Vielä yksi testi.
Auto käyntiin 2min ja sitten sammutus, poljinta poljetaan kolme kertaa ja joka kerta poljin meni jämäkämmäksi ja viimeisellä polkasulla jätin vielä paineen polkimelle ja se ei lähtenyt painumaan, eli jälleen kerran toimii kuten pitääkin..
Eli onko nyt vika kuitenkaan jarrutehostimessa itsessään vai esimerkiksi fuskaisiko alipaineet tehostajan letkun välistä?
-
Kannattaisiko se auto kuitenkin viedä osaavaan korjaamoon tutkittavaksi jolla on savukone jos epäilet alipainevuotoa syyksi. Taitaa maksaa noin tunnin verran töitä kun käy kaikki paikat perusteellisesti läpi. Tehostimen vuoto pitäisi ilmetä savulla kyllä. Ei ainakaan tarvitsisi arpoa enää jos sieltä vuoto löytyy ???
Vasta oli yksi mk2 V70 jossa vastaava vika. Siinä oli ahtimen alipaineletku rikki ahtimen puolelta vaikka alipainepumpulla ei vuotoa näkynyt. Vika löytyi vasta kun letkut irroitteli ja kävi käsin läpi. Letkun korjauksella tuli kuntoon.
-
Kannattaisiko se auto kuitenkin viedä osaavaan korjaamoon tutkittavaksi jolla on savukone jos epäilet alipainevuotoa syyksi. Taitaa maksaa noin tunnin verran töitä kun käy kaikki paikat perusteellisesti läpi. Tehostimen vuoto pitäisi ilmetä savulla kyllä. Ei ainakaan tarvitsisi arpoa enää jos sieltä vuoto löytyy ???
Vasta oli yksi mk2 V70 jossa vastaava vika. Siinä oli ahtimen alipaineletku rikki ahtimen puolelta vaikka alipainepumpulla ei vuotoa näkynyt. Vika löytyi vasta kun letkut irroitteli ja kävi käsin läpi. Letkun korjauksella tuli kuntoon.
Näinhän se pitäisi tehdä, mutta persaukisella ei ole varaa viedä :D
Ja luonto ei anna periksi viedä muille korjattavaksi mitään minkä jo ite alottanu.
-
Noniin nyt vika paikallistettu lopultakin ja korjattu, eli jarrutehostinhan se vuoti käynnissä ollessaan vaikkakaan mistään ei suhinoita kuulunut. Nyt ei papatakkaan enää kun öljykorkin aukaisee. Noh, pääsipähän aika paljon halvemmalla kun itse tutki.