Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Itsok - 10.08.2022, 15:05:12
-
Tarvitsisin vahvistimelle sellaisen herätevirran, mikä katkeaa samalla kuin moottorin sammuttaa. Tupakansytyttimeltä tällainen olisi varmaan hyvä ryöstää.
Kuinkas helposti käsikyynärnojan jommalle kummalle tupkansytyttimelle pääsee?
Nopeasti tutkien taitaa joutua purkamaan jonkin verran:
https://www.youtube.com/watch?v=PnxTXwJ6N8Q (https://www.youtube.com/watch?v=PnxTXwJ6N8Q)
Auto siis Volvo V60 2012
Etupenkin edessä taitaa olla lattiamatossa katkoskohta, niin sieltä taitaa saada johdon mukavasti pujoteltua keskikonsolin syövereihin kynnyslistan puolelta.
Subbari poksahtaa ilkeänkuuloisesti kun sammutetun auton radio sammuu ovia avatessa, niin ajattelin jos erillisellä herätevirralla saisin vahvistimen sammumaan ennen radiota.
Vahvistimen maadoitusta jo tutkin ja koitin parantaa, mutta siitä ei mielestäni ollut apua.
-
Katkeaako tuosta sytyttimen pistokkeesta heti jännite kun poistat avaimen lukosta? Omassa xc60 jää pistokkeisiin virta vielä hetkeksi ovien lukitsemisen jälkeen. Ainakin omassa sytyttimen liitin löytyy keskikonsolin sivumuovin alta, vänkärin puolelta.
-
Katkeaako tuosta sytyttimen pistokkeesta heti jännite kun poistat avaimen lukosta? Omassa xc60 jää pistokkeisiin virta vielä hetkeksi ovien lukitsemisen jälkeen. Ainakin omassa sytyttimen liitin löytyy keskikonsolin sivumuovin alta, vänkärin puolelta.
Täytyypä muuten tarkistaa tuo. Muistelisin että sammuu heti kun sammuttaa moottorin. Jos ei sammu, niin sitten pitää miettiä ehkä parkkivaloa tjmv
Jos pelkkä sivumuovin purkaminen riittää, niin sitten tuo olisikin aika kevyt työ kokonaisuudenkin kannalta.
-
Täytyypä muuten tarkistaa tuo. Muistelisin että sammuu heti kun sammuttaa moottorin. Jos ei sammu, niin sitten pitää miettiä ehkä parkkivaloa tjmv
Jos pelkkä sivumuovin purkaminen riittää, niin sitten tuo olisikin aika kevyt työ kokonaisuudenkin kannalta.
Mä aikoinaan edelliseen otin tuolta herätteen. Virta on hetken ajan päällä sytyttiäjässä ovien lukitsemisen jälkeen. Mukiteline lähtee ihan nostamalla pois
-
Oisko muuten faceliftin ominaisuus, ettei virrat katkea heti?
Kävin eilen testaamassa puhelinlaturilla ja heti kun moottorin sammutti, niin lataus loppui.
Ihan hetken ehdin eilen tutkimaan ja sivumuovi lähti nappasemalla irti ja siellä näkyi kaksi liitintä. Toisessa kulki sen verran paksua kaapelia, että oli varmaan virtajohdot sytkille, mutta ei ollut lamppua ja peiliä käsillä, niin en nähnyt minne asti menivät. Mutta pitääpä ottaa mukitelineet pois jos sitä kautta näkee paremmin.
edit. Kurkkasin töihin lähtiessä mukitelineen alle. Sieltähän se sytyttimen liitin löytyi nätisti (ja oli eri väriset johdot kuin luulin ja menivät eri puolelle konsolia). Oli sen näköinen lattaliitin, että herätevirta taitaa onnistua nätisti haaroittavalla lattaliittimellä, eikä alkuperäisiä johdotuksia tarvitse muokata. Sivumuovit kun molemmin puolin konsolia poistaa, niin johtimen pujottelu onnistunee apukuskin puolelle maton katkaisukohdasta.
-
Oisko muuten faceliftin ominaisuus, ettei virrat katkea heti?
Kävin eilen testaamassa puhelinlaturilla ja heti kun moottorin sammutti, niin lataus loppui.
Ihan hetken ehdin eilen tutkimaan ja sivumuovi lähti nappasemalla irti ja siellä näkyi kaksi liitintä. Toisessa kulki sen verran paksua kaapelia, että oli varmaan virtajohdot sytkille, mutta ei ollut lamppua ja peiliä käsillä, niin en nähnyt minne asti menivät. Mutta pitääpä ottaa mukitelineet pois jos sitä kautta näkee paremmin.
edit. Kurkkasin töihin lähtiessä mukitelineen alle. Sieltähän se sytyttimen liitin löytyi nätisti (ja oli eri väriset johdot kuin luulin ja menivät eri puolelle konsolia). Oli sen näköinen lattaliitin, että herätevirta taitaa onnistua nätisti haaroittavalla lattaliittimellä, eikä alkuperäisiä johdotuksia tarvitse muokata. Sivumuovit kun molemmin puolin konsolia poistaa, niin johtimen pujottelu onnistunee apukuskin puolelle maton katkaisukohdasta.
Muistaakseni edelliseen vedin juurikin sieltä muovien alta oman herätteen penkin alle mutta pinnassa kun subbari oli kuskin penkin alla. Virtakaapelit tuli kyllä peräluukusta kun otin virrat sille vetokoukun sähköistä. Kynnyslista ja penkkien reunimmainen pehmuste lähtee ihan nykäisemällä irti. Reunapehmuste yläreuna edellä irti ja kynnyslistan kanssa saa olla varovainen. Mutta näiden jälkeen löytyy riittävän iso reikä peräluukkuun mistä pujotella piuhoja. Takaluukun reunaverhoilut kannattaa varmaan kanssa irrottaa samalla
-
Muistaakseni edelliseen vedin juurikin sieltä muovien alta oman herätteen penkin alle mutta pinnassa kun subbari oli kuskin penkin alla. Virtakaapelit tuli kyllä peräluukusta kun otin virrat sille vetokoukun sähköistä. Kynnyslista ja penkkien reunimmainen pehmuste lähtee ihan nykäisemällä irti. Reunapehmuste yläreuna edellä irti ja kynnyslistan kanssa saa olla varovainen. Mutta näiden jälkeen löytyy riittävän iso reikä peräluukkuun mistä pujotella piuhoja. Takaluukun reunaverhoilut kannattaa varmaan kanssa irrottaa samalla
Juu repsikan ovelta takakonttiin reitti on jo tuttu. Vedin konehuoneesta sähköt taakse viikko sitten. Täytyy koittaa ehdinkö tänään pujotella johdon jo ainakin osan matkaa.
-
Miksi ei linjamuunnin? ???
https://www.fanaticaudio.com/posts/mika-linjamuunnin-on-paras-ja-miksi/
-
Koitan ensin nuukuuksissani pelkällä herätteellä. Seuraava vaihtoehto on sitten linjamuunnin (Helix AAC.3) ja sekin tarvitsee erillisen herätteen, niin eipä tässä turhaa työtä ole.
-
Ostan vähän kalliimman niin ei tarvita erillistä herätettä.
https://www.fanaticaudio.com/shop/tarvikkeet/linjamuuntimet/helix-aac-3hp-linjamuunnin/
-
Saa nähdä vain herääkö nuo linjamuuntimet saatuaan kaiutintasoista signaalia. Volvossa niin matalat jännitteet noissa kaiutinpiuhoissa, että ainakaan edellisessä olevan subbari ei niistä herännyt. Jännitteet pyöri muistaakseni 3V nurkilla ja olisi sen 5V tarvinnut herääkseen
-
Ainakin tuossa linkaamassani puhutaan säädettävästä herätteestä välillä 20...240 mV.
-
Illan kähmässä sain eilen herätekaapelin vedettyä keskikonsolista konttiin asti. Oli kyllä melko helppo homma, kun pystyin jo vedettyä kaiutinkaaqpelia käyttämään vetonaruna B-pilarin alituksessa ja takapenkin ohituksessa. Kytkentöihin ei enää aikaa ollut, mutta enköhän huomenna taas ehdi sen verran.
Sinällään linjamuunnin tasosäädöllä on kyllä pyörinyt mielessä, kun nippa nappa riittää gainit subbarilla. No toisaalta oma moka kun laitoin rosvouksen takakaiuttimiin kun ajattelin että saan pienen tasosäädön faderilla, etupään erkkasatsin alemman herkkyyden myötä faderia oli kyllä pakko kääntää jonkin verran etupäähän.
-
Herätekaapeli auttoi tähän poksahdus ongelmaan. PAitsi jos ovet on auki ja sammuttaa moottorin, silloin radio sammuu samalla kuin moottorikin, mutta eipä ole kovin yleinen käyttötapa mulla.
Viritellään sitten linjasäädintä jos tuntuu että pitää saada subbarille lisää gainia.