Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: TheReiska - 14.08.2022, 20:36:56
-
Näin vuoden omistuksen jälkeen aloitetaampa tämäkin.
Eli autona vm 2002 V70. Auto ostettu 2021 kesäkuun loppupuolella Silloisen ajokin oikutteluun väsyneenä. Voiman lähteenä 170hv vapaahengitteinen AisinWarnerin 5 vaihteisella mehulingolla varustettuna. Varusteilla ei pääse pröystäilemään. Automaatti ilmastointi, vakionopeuden säädin ja sportti penkit jäävät ainoiksi mainitsemien arvoisiksi.
Alkajaisiksi vetokouttu sai lähteä koukunrungon hitsauksien ratkeamista johtuen ja tilalle 2kpl valoja lisä peruutus valoiksi. Lisäksi katolle eksyi 2kpl Bilteman noin 300 milliä leveitä paneeleita.
(https://i.ibb.co/8z9TxPg/20220814-191122.jpg) (https://ibb.co/8z9TxPg)
(https://i.ibb.co/SrWNrmw/IMG-20220117-111003.jpg) (https://ibb.co/SrWNrmw)
Ostohetkellä autossa oli vain alla olevat kesärenkaat vanteineen joten talveksi olikin renkaiden ja vanteiden osto edessä. Lappeenrannasta löytyi torin kautta edullisesti Barzetan 16" vanteet pinkiksi maalattuina ja kohtuullisilla nastarenkailla. Syynä maalaukselle oli ollut perheen 6v taiteilijan innostus ja kyseiset vanteet olivat olleet uhrattavissa koska olivat tarpeetomat valmiiksi.
(https://i.ibb.co/hdBf8dX/IMG-20220414-184802.jpg) (https://ibb.co/hdBf8dX)
Seuraava isompi operaatio olikin talvella syylärin vaihto. Tässä tilanteessa ei kuluja liikaa mietitty joten uusi osa haettiin merkkiliikkeestä, hintaa OEM kennolla 415€ + pikalukot laatikon jäähdytys letkuille. Auton keula pukkien päällä lattialla tehdessä operaatioon tuhrautui noin pari tuntia. Viimein antautuessaan ei ennakko varoituksia vaan laski kaikki nesteet pihalle kerrasta. Tässä vaiheessa uusi kenno olikin jo valmiiksi hankittu.
Seuraava olikin sitten laturin vuoro. Missään vaiheessa ei latausta lopettanut mutta jokin oli sisällä irti ja piti hyvin ikävän kalkatuksen pyöriessään. Tähän löytyi sopivasti Mikkelin Romumetallilta käypänen purku osa.
(https://i.ibb.co/PGJbrq0/IMG-20220325-163356.jpg) (https://ibb.co/PGJbrq0)
(https://i.ibb.co/5cwjhYj/IMG-20220325-163402.jpg) (https://ibb.co/5cwjhYj)
(https://i.ibb.co/Wt3Q4fg/IMG-20220325-163404.jpg) (https://ibb.co/Wt3Q4fg)
Keväällä vähän ennen katsastusta vielä oli takajarrujen vuoro. Kengät, levyt, palat sekä asennus sarjat kumpiinkin. Samassa rytäkässä käsijarrun H palat vaihtuivat säädettäviin.
(https://i.ibb.co/kXp3VwF/IMG-20220515-143537.jpg) (https://ibb.co/kXp3VwF)
(https://i.ibb.co/0KFfQ3p/IMG-20220515-143550.jpg) (https://ibb.co/0KFfQ3p)
(https://i.ibb.co/Ss5kWCX/IMG-20220515-153554.jpg) (https://ibb.co/Ss5kWCX)
(https://i.ibb.co/dBxy1Y4/IMG-20220515-153600.jpg) (https://ibb.co/dBxy1Y4)
Etupuskurin ja palkin välissä sijainneet muoviosat saivat vuoden aikana lähteä huonon kuntonsa takia kuten myös etu sumuvalot. Samaten kontin sivulaseihin eksyi 3D hiilikuitu kalvot, näissä ei kehumista(sellaisen saa kuin itse tekee).
(https://i.ibb.co/p4Fws9q/20220814-191159.jpg) (https://ibb.co/p4Fws9q)
(https://i.ibb.co/fnn4xPD/20220801-195153.jpg) (https://ibb.co/fnn4xPD)
Nyt heinäkuun lopulla tämän piti jäädä kakkos auton virkaa toimittamaan jos ei myytyä olisi saanut kun tuli hankittua kaveriksi -07 Focus C-max. Tässä taas emänmän työ kuvioiden muutoksen takia tämä jääkin itselle edelleen täys veriseksi käyttö autoksi Voortin mennessä emännän kulkineeksi pidemmän työ matkan johdosta. Eli jahka saa tuon ääntävän etuoyörän laakerin vaihdettua niin kilometritehdas kutsuu jälleen.
Viimeisestä kuvasta poiketen kattopaneelit ovat irrotettuina varadtossa.
(https://i.ibb.co/18yWmj9/20220814-204102.jpg) (https://ibb.co/18yWmj9)
Ja ajettuhan tällä on tällä hetkellä 473 tuhatta ja risat päälle.
-
Eihän tuo ole ajomatka eikä mikään, lisempää kilsoja vaan :3/4 jättää sen:
-
Eihän tuo ole ajomatka eikä mikään, lisempää kilsoja vaan :3/4 jättää sen:
Sitäpä juuri
-
Viime viikolla emännän ilmoittessa ttöpaikan vaihdoksesta joutui antamaan periksi ja tilaamaan uuden laakerin etukurkkaan. Alun perin oli tarkoitus ostaa purkuosa koska auton kohtalo oli epäselvä, tämä edelleen tarkoitus ostaa jemmaan pahan päivän varalle.
Laakeri vaihtui eilen työpaikalla kilometreissä 473 8XX.
Ja koska autoilu ei koskaan saa olla liian mukavaa niin tänään napsahti PP-Marketin kautta toisellekkin puolelle laakeri tilaukseen.
-
Tänään olikin vasemman etupyörän laakerin vuoro vaihtua uuteen.
Kilometrejä 473 914.
Onhan nämä "naurettavan helppoja" vaihtaa kuten työkaveri totesikin tuossa viikolla. Siis mikäli mikään paikka ei ole ajan saatossa tarttunut kiinni ruosteen tms vaikutuksesta
(https://i.ibb.co/Wppt5Ww/20220820-130011.jpg) (https://ibb.co/Wppt5Ww)
(https://i.ibb.co/jbkqZw1/20220820-130817.jpg) (https://ibb.co/jbkqZw1)
-
Hmm... Jonkin sortin kipuilua auton osalta ilmassa. Aamusella töihin ajaessa hälytys moottoriöljyn paineen puuttumisesta joka hävisi yhtä nopeasti kuin tulikin. Väläytti vielä toisen kerran. Öjyä koneessa oli mutta kaadoinpa vielä 5w-50 Mobilia litran verran lisää varuiksi.
Oikutteleva mittaristo kaiketi voisi tehdä tällaista kiusaa. Jotenkin en usko että olisi öljypohjainen härö, viimeksi sisään meni Nesteen 5w-30 Turbo + LSA jota nyt sattuu saamaan työpaikalta hanaöljynä. Se että kyseinen öljy on Euro 6 raskas diisselille tarkoitettua ei pitäisi vaikuttaa asiaan. Vikakoodit kaivettava ulos vaikka epäilen että löytyykö sieltä mitään...
-
Toivottavasti ei ole sihti tukkeutumassa, aika paljon kilsoja kuitenkin taulussa.
-
Toivottavasti ei ole sihti tukkeutumassa, aika paljon kilsoja kuitenkin taulussa.
Johto- tai anturivika ?
-
Johto- tai anturivika ?
Toivottavasti ei ole sihti tukkeutumassa, aika paljon kilsoja kuitenkin taulussa.
Ei pois suljettuja ilman tutkimista kumpikaan. Ö-P toki oma hommansa pudottaa pois lattialla pukkien päällä. Anturin voisi ulkopuolisella mittarilla todeta kun selvittää paikan sille.
-
Joop, en oikein usko mittariston aiheuttavan tuota.
Ehkä tuo sihti vaikka on ehkä enempi turbojen ongelma.
Tuosta Nesteen öljystä en viitsi sanoa mitään ettei kellekkään tule paha mieli. :) Käyttäkää mitä tykkäätte, niin minäkin teen.
-
Joop, en oikein usko mittariston aiheuttavan tuota.
Ehkä tuo sihti vaikka on ehkä enempi turbojen ongelma.
Tuosta Nesteen öljystä en viitsi sanoa mitään ettei kellekkään tule paha mieli. :) Käyttäkää mitä tykkäätte, niin minäkin teen.
Jokaisella mielipiteensä ja itse kuittaan asian sillä. Kokeiluna tuota nyt laitoin ja kokeiluksi jää. Pari kertaa vajaaseen 5000km matkalla jo lisätty. Ei toki mahdottomuus että tuolla noin kolmanneksen etanoli pitoisuudella poltroaineessa olisi jotakin asiaa tuohon öljyn syöntiin. Nyt kuitenkin loppupäivänä ei ilmoitellut mitään vaikka monoa saanut.
Henkimaailman vehkeitä nämäkin osaa olla halutessaan ihan siinä missä nuo vieremän ihmeetkin mutta tutkitaan nyt ensin kohan joutaa.
-
Lisävalot eksyivät viime lauantaina takaisin katolle.
(https://i.ibb.co/qDvQT35/20220910-172031.jpg) (https://ibb.co/qDvQT35)
Setuppi on sama kuin viimetalvena, vähän siistittynä vain.
(https://i.ibb.co/SXJhKDF/20220910-172242.jpg) (https://ibb.co/SXJhKDF)
(https://i.ibb.co/LdPKQW3/20220910-172208.jpg) (https://ibb.co/LdPKQW3)
(https://i.ibb.co/M7HkyGs/20220910-172142.jpg) (https://ibb.co/M7HkyGs)
(https://i.ibb.co/4M45Bhb/20220910-172056.jpg) (https://ibb.co/4M45Bhb)
Eli heräte otettu toisen pitkän sulaakkeelta sulake haaralla.
Tappokytkin laitettu herätejohtimeen ennen relettä. Johdot sisälle vedetty lokasuojan sisään menejön läpiviennin kautta kuskin puolella autoa.
Samalla kun siisti valojen johdotuksen katolla laittoi myös releelle ihan relepohjan. Tässä kohtaa tarkempi silmäinen saattaa jo kuvasta huomata että homma on ollut ainakin jossain määrin sponsored by Ponsse :D .
Niin... ja öljynpaine herjaa ei ole esiintynyt uudestaan.... Eli joko tässä oli kyseessä mittaristo vikaan liittyvä haamuherja tai yhtälön öljynlaatu/määrä/etanoli/raskas kaasujalka aikaan saama herja koska tuon 5w-50 jälkeen ei herja ole toistunut kun ollaan oltu maksimi viivan hujakoissa.
Mutta ota ja tiedä taas. :idiot2:
-
Etanoli ei vaikuta asiaan ainakaan oman kokemuksen pohjalta. 0W30 Castrollin öljyt on toiminut moitteettomasti raskaassakin ajossa viinalla.
-
Etanoli ei vaikuta asiaan ainakaan oman kokemuksen pohjalta. 0W30 Castrollin öljyt on toiminut moitteettomasti raskaassakin ajossa viinalla.
Tuolla nesteen öljylläkin ajetaan 900 tunnin vaihto välillä euro 6 luokan teollisuus diisleillä eli ihan paskaa ei ole. Toki soveltuvuus vanhempaan bensa kalustoon on vähän kysymys. Jossain kohtaa yritettävä saada auto Anttolaan entisen kollegan hallille ja pudotettva öp alas sihdin putsausta varten.
Samaten jos on jollain tietoa mihkä saa näppärästi öljynpainetta varten ulkoisen mittarin kiinni niin sekin menee mittaukseen.
-
En tiiä kehtaisko ehdotella taas tyhmiä mutta jos siis haluat öljynpaineen jostain niin öp anturin paikalle mittari tai haaroitus että saa sen anturinkin toimimaan.
Muutenhan siitä tulee punainen herja.
Näppäryydestä en tiedä.
-
En tiiä kehtaisko ehdotella taas tyhmiä mutta jos siis haluat öljynpaineen jostain niin öp anturin paikalle mittari tai haaroitus että saa sen anturinkin toimimaan.
Muutenhan siitä tulee punainen herja.
Näppäryydestä en tiedä.
Eli haaroitettava anturin kohdalta näemmä.
-
Jos se auto valittelee satunnaisesti öljynpainetta, niin ei kannata tuudittautua anturivikaan, saatikka mittaristovikaan. Koneen ja kilometrit huomioon ottaen, on hyvä todennäköisyys että öljypohjan imusihti on enemmän tai vähemmän tukossa.
-
Tuossa video jolla heppu vaihtaa öp-anturin 2001 V70 XC:n.
https://www.youtube.com/watch?v=Lo1oYgKYv88
Tekee homman hylsyillä ja siirtoleuka pihdeillä, uusi anturikin on pienempi 22mm tarvike. Käytännössä näyttäs olevan suht helppo homma tehdä 25mm kiintolenkillä alakautta.
Painemittaus onnistuu samasta reiästä, eikä öp-valon pitäisi herjata mitään mittauksen aikana koska johto on irti.
Jos haluaa autoon kiinteän öp-painemittarin, niin varmaan tuohon saanee tehtyä haaroituksenkin aika helposti kunhan löytää sopivan adapterin öp-anturi/painemittarin anturi:lle. Mahdollisesti tuo metallipunosletkulla haarakappaleesta paineen painemittarin anturille sopivampaan paikkaan jos liian ahdasta. Joissakin mittareissa samassa anturissa on liitin myös auton öp-valolle.
Ps. Mittariksi suosittelen Autometer/Autogage tai VDO mittaria, jätä kiinalaiset AutoGauge:t suosiolla sinne Motonetin hyllyyn, ne ovat ihan puhdasta roskaa ;)
-
Tuossa video jolla heppu vaihtaa öp-anturin 2001 V70 XC:n.
https://www.youtube.com/watch?v=Lo1oYgKYv88
Tekee homman hylsyillä ja siirtoleuka pihdeillä, uusi anturikin on pienempi 22mm tarvike. Käytännössä näyttäs olevan suht helppo homma tehdä 25mm kiintolenkillä alakautta.
Painemittaus onnistuu samasta reiästä, eikä öp-valon pitäisi herjata mitään mittauksen aikana koska johto on irti.
Jos haluaa autoon kiinteän öp-painemittarin, niin varmaan tuohon saanee tehtyä haaroituksenkin aika helposti kunhan löytää sopivan adapterin öp-anturi/painemittarin anturi:lle. Mahdollisesti tuo metallipunosletkulla haarakappaleesta paineen painemittarin anturille sopivampaan paikkaan jos liian ahdasta. Joissakin mittareissa samassa anturissa on liitin myös auton öp-valolle.
Ps. Mittariksi suosittelen Autometer/Autogage tai VDO mittaria, jätä kiinalaiset AutoGauge:t suosiolla sinne Motonetin hyllyyn, ne ovat ihan puhdasta roskaa ;)
Tästä kiitos -H- Juu, ei noita halpoja. Mielellään laittaisin ihan samanlaisen mittanipan haaran päähän kuin mitä töissä löytyy koneista. Tällöin saisi mittarin kiinni tarvittaessa.
-
Tämä pääsikin tänään käymään hallissa jarrujen tutkailua varten. Alku viikolla ihmettelin merkillisesti parilla litralla pompannutta kulutusta ja perjantaina todettiinkin että vasen etusatula jumiin.
(https://i.ibb.co/Fh1MZVG/20221211-172622.jpg) (https://ibb.co/Fh1MZVG)
Eli auto tunkin nokkaan ja tutkimaan. Mäntä liikkuu sisäänpäin puristimella vaivatta. Polkimella takaisin iholle ja kiinni -> jumiin. Tässä vaiheessa diagnoosin saikin jo silmämääräisesti aikaan, satula vaihtoon rikkonaisten tiivisteiden saattelemana. Saataisihan tuon saada pelaamaan uusilla tiivisteillä mutta en liian toiveikas ole sen suhteen kun pölysuoja ympäri ratkennut. :buck2:
-
Ja taas voi jarrupedaalia käyttää :) Eli satula vaihtui tänään töiden perään. Noin 30 minuuttia ilmauksen kanssa. Vanhasta totesin että hyvä etten edes yrittänyt kunnostaa, mäntä päätti hirttää kiinni totaalisesti kun painoi sisään. :D
(https://i.ibb.co/KKqJR83/IMG-20221214-WA0000.jpg) (https://ibb.co/KKqJR83)
Vanhoilla jarrupaloilla sai laittaa kasaan kun uusia ei tullut tähän hätään ostettua, vaihtaa kummallekin puolen samalla kertaa kun kunnostaa toisen puolen satulan. Lievää jumia havaittavissa siinäkin mutta toistaiseksi ei jää laahaamaan.
Mittari lukemaksi jäi tässä vaiheessa 478 965 km
-
Itse kokeilen miten pitkälle pääsee kun kerran päivässä valoissa painaa jarrupolkimen pohjaan ja sit samaa tahtia kun vaihtaa jarrunesteet putsaa männän ja rasvaa liu'ut. Edessä on 390tkm ajetut satulat nyt, takasatulat uusin molemmat ennen tätä harrastusta, ne on onneksi halpoja.
-
Itse kokeilen miten pitkälle pääsee kun kerran päivässä valoissa painaa jarrupolkimen pohjaan ja sit samaa tahtia kun vaihtaa jarrunesteet putsaa männän ja rasvaa liu'ut. Edessä on 390tkm ajetut satulat nyt, takasatulat uusin molemmat ennen tätä harrastusta, ne on onneksi halpoja.
Taisit mainostaa tätä jarrun painelua jo muutama vuosi sitten ja olen itsekin harrastanut tätä siitä lähtien. :D Muutenkin tulee survottua jarrua välillä ajossa oikein huolella ja varsinkin nyt liukkaalla annan ABS:n rutista huolella. Kai siellä joku ainakin jumppaa saa. Jokaisessa nurkassa tosiaan uudet satulat ja suolaa eivät ole nähneet.
-
Itse kokeilen miten pitkälle pääsee kun kerran päivässä valoissa painaa jarrupolkimen pohjaan ja sit samaa tahtia kun vaihtaa jarrunesteet putsaa männän ja rasvaa liu'ut. Edessä on 390tkm ajetut satulat nyt, takasatulat uusin molemmat ennen tätä harrastusta, ne on onneksi halpoja.
Jarrun käyttöä ei täälläkään pelätä :D Nesteiden vaihto saattaisi olla tosin sekin ajankohtaista tälle. Muut satulat eivät ainakaan kovin uusia ole ulkonäöstä päätellen.
-
Ainakin kun jarruja välillä käyttää vaarattomassa paikassa kunnolla, tulee se jarruletkun/putken vian ulos ajo siinä eikä silloin kun jarruja oikeasti tarttis O0 Alipaineimuria voin suositella nesteiden vaihtoon, itsellä on bilteman malli, ilmaa tosin kuluu _paljon_
-
Ainakin kun jarruja välillä käyttää vaarattomassa paikassa kunnolla, tulee se jarruletkun/putken vian ulos ajo siinä eikä silloin kun jarruja oikeasti tarttis O0 Alipaineimuria voin suositella nesteiden vaihtoon, itsellä on bilteman malli, ilmaa tosin kuluu _paljon_
Itsellä motonetin paineilma käyttönen ilmauslaite (mtx) ja totesin että bilteman vastaventtiili paketti on parempi (ja edullisempi).
-
Hmm... ??? Tässä tällä viikolla pariin kertaan ollut antamassa apuvirtaa niin väkisin ruvennut miettimään virrananto pistettä takakontin puolelle.
-
Mä mietin että laittaisin latauspiuhan akusta kontin alle sen kumitulpan kautta, mut en keksi millaisen suojatun liittimen laittaisin niihin olosuhteisiin. Vetokoukun sähköt ei oikein ole vaihtoehto kun en halua REM:n kautta sähköjen kulkevan. Buusteria kuljetan mukana kun moni tarttee apuvirtaa
-
Mä mietin että laittaisin latauspiuhan akusta kontin alle sen kumitulpan kautta, mut en keksi millaisen suojatun liittimen laittaisin niihin olosuhteisiin. Vetokoukun sähköt ei oikein ole vaihtoehto kun en halua REM:n kautta sähköjen kulkevan. Buusteria kuljetan mukana kun moni tarttee apuvirtaa
Mulla on tällä hetkellä se romuloota siitä pohjan alta irtonaisena kontissa kun kahdesti tällä viikolla ollut kaapelit kiinni virran anto tarkoituksessa. Tiistaina vokus kaipasi startti apua ja perjantaina jelppasin kotipihassa diisseli kian käyntiin.
-
Jaahas, keula käytetty pukeila öljynvaihdon muodossa. Kilometrejä tässä kohtaa 480 478.
Suodattimeksi motonetista manfilteri ja öjyiksi Bilteman 5w-40 (4litraa) ja loput saman lafkan 5w-50. Tuntuu tuo lämpöisenä piirun paksumpi kestävän paremmin sisässä.
Samalla teki alumiini turkkilevystä kannakkeen auton alla roikkuvalle letkulle ja vaijerille. Muovikannakkeet lähteneet kävelemään jossain vaiheessa. Olisikohan viime talvella jotain tekemistä asian kanssa kun pohja hankea hangaten sai jäällä pariin kertaan olla ajamassa :idiot2:
-
Startti vaivaa... Perjantaina alkoi ihmeellisesti startti kränäämään tässä, virrat päälle normaalisti mutta startti ei inahdakkaan. Noh, apuvirralla lähti ja töissä lataukseen että akku täynnä. Lauantain toimi kuin ei mitään. Sunnuntaina olikin sitten taas sama virsi ilmoilla... Tällä kertaa malttoi kuunnella mitä tapahtuu. Ja tapahtuihan siellä jotakin. Startilta kuului vaimea *klunk* eli solenoidi kytkee mutta startti ei pyöri... hmm... Maavika tai startti kaput... Ensihätään biltemasta kaksi 35m2 600mm akun maakaapelia ja moottorille lisämaadoitus. Ainakin ensi vaikutelma oli että vika saattoi olla tuossa.
(https://i.ibb.co/CwzHMh3/20230205-132539.jpg) (https://ibb.co/CwzHMh3)
(https://i.ibb.co/pxvrc7P/20230205-132533.jpg) (https://ibb.co/pxvrc7P)
(https://i.ibb.co/8597B9w/20230205-132528.jpg) (https://ibb.co/8597B9w)
Edit: Eipäs ollutkaan... vaikka startti pyörähtikin aamulla pirteämmin niin iltapäivällä vastassa olikin avainta vääntäessä tuttu *klunk*. ... :facepalm:
Maksuväline valmiuteen ja motonetista vaihtolaite tilalle....
(https://i.ibb.co/HtMNCZd/20230206-172804.jpg) (https://ibb.co/HtMNCZd)
Noin 40 minuuttia töitä sen päälle että työpaikan autolla kävi startin hakemassa ja taas mennään.
Mittarissa tässä vaiheessa 481 522 km
-
Torstaina tuli kesärengas kausi avattua tällä. Muistikuva kesärenkaiden kunnosta piti valitettavasti paikkansa ja talvivanteet tulikin kiikikutettua Kantolanrenkaaseen uusien keäkumien kanssa. Nuo Point S'n talviset eivät enää tämän alle eksy ja siitä tulikin pidettyä ennakoidusti huoli nyt.
Vanhat kesärenkaat :
(https://i.ibb.co/VgB7g4n/20230418-182242.jpg) (https://ibb.co/VgB7g4n)
Kuluneet ja kovat :facepalm: Eli oikeat liikenneturvallisuuden multihuipentumat...
(https://i.ibb.co/F06XxLX/20230418-182245.jpg) (https://ibb.co/F06XxLX)
Uudet pinnatut alle. Eli kokeeksi Vannetukun kautta Radburgin pinnoitetut koossa 205/55 16.
Ja kyllä, vanteet on aivan hirveät. :D Mutta ajavat asiansa ja se riittää.
-
Tässä taas nähdään kuinka hitaalla ihminen voi käydä... :2funny:
Tuomarillin viestiketjussakin pohdittua S60'n startin satunnaisesti ilmenevää sahuutusta on tässäkin esiintynyt aiemmin. Tämähän siis startin vaihdon myötä hävisi... Vaikkakaan en noteerannut että startti olisi koskaan lyönyt yli niin jotakin yhteyttä noilla kahdella oli... :idiot2:
-
Laittoa laittoa, toukokuun loppu puolella tämä sai etupäähän uudet jarrulevyt ja palat. Loppui vinkuminen. Eivät kovin tasaisesti olleet Kuluneet vaan vähän olivat vinossa joka suuntaan.
10.06 säädettiinkin käsijarru leimaa varten. Vuosi sitten laitetut säätörullat tulivat jopa tarpeeseen. Kengissä pintaa vielä 2/3 jäljellä.
12. Päivä tulikin konttorilla käytyä. Saldo 3 korjauskehotusta ja koodi P0300 eli tutummin ECM 3502. Siis hylky. Äsken katselin vdashin kanssa ja ykkös sylinteristä ovat katkokset peräisin. Huomenna tulpat vaihtoon ja samalla vaihtaa 1 ja 5 pyttyjen puolat ristiin sekä tarkistaa ettei ole halki tuo ykkösen.
Loppuun kuva saastetta
Etu jarruja
(https://i.ibb.co/6Jjk1HF/20230525-183420.jpg) (https://ibb.co/6Jjk1HF) (https://i.ibb.co/pvfpV3w/20230525-183731.jpg) (https://ibb.co/pvfpV3w) (https://i.ibb.co/gRjBDMb/20230525-185410.jpg) (https://ibb.co/gRjBDMb) (https://i.ibb.co/9qbQVJ1/20230525-192416.jpg) (https://ibb.co/9qbQVJ1)
Takasia + läpän tiiviste
(https://i.ibb.co/F6kmN0H/20230611-191635.jpg) (https://ibb.co/F6kmN0H) (https://i.ibb.co/2ghRkXZ/20230611-191638.jpg) (https://ibb.co/2ghRkXZ) (https://i.ibb.co/h2VDnz7/20230611-201720.jpg) (https://ibb.co/h2VDnz7) (https://i.ibb.co/fQZ3XxX/20230611-201727.jpg) (https://ibb.co/fQZ3XxX) (https://i.ibb.co/2yP6MxZ/20230611-201933.jpg) (https://ibb.co/2yP6MxZ)
Katsastuksen jälkimaininkeja
(https://i.ibb.co/37V4bN3/20230613-104119.jpg) (https://ibb.co/37V4bN3) (https://i.ibb.co/BLhZWcG/20230614-173253.jpg) (https://ibb.co/BLhZWcG) (https://i.ibb.co/qBG34W1/20230617-192626.jpg) (https://ibb.co/qBG34W1)
Niin... talvella startin vaihdon yhteydessä tuli laitettua kaasuläpän ja imusarjan väliin tiivisteetksi Wurthin RTV silikonia koska uutta tiivistettä ei ollut. Uusi tiiviste Auto killasta hintaan 6.50€ samalla tuli selvitettyä noiden käänön rajoittimien hintoja. Kolmea eri kokoa rengaskoon mukaan ja kaikki 25€ kappale.
-
Tulpat vaihtuivat, ja samaten 1 ja 5 sylinterien puolat ristiin.
(https://i.ibb.co/xMNqwfX/20230618-131918.jpg) (https://ibb.co/xMNqwfX)
(https://i.ibb.co/M6gpRS6/20230618-131929.jpg) (https://ibb.co/M6gpRS6)
(https://i.ibb.co/qpy3mTv/20230618-131931.jpg) (https://ibb.co/qpy3mTv)
Jaa että oliko niissä sanomista... S*
Vanhat olivat Bosch R5 tilalle Denson K20TT. Vaikutus moottorin käyntiin ja toimintaan tulppien vaihdolla oli hyvin selkeä. Käynti ääni tasoittui sekä veto parani ja muuttui luontevammaksi. Lisäksi 80 - 90 vauhdissa esiintynyt ravistus katosi samassa.
Edit: tällä toimenpiteellä heltisikin vuosi ajoaikaa lisää. Kilometrejä tässä vaiheessa 487 178
-
Jaaha.... ECM 4201 eli tarkemman lambda anturin arvoja herjaa... Vissiin nostettava ilmaan ja katsottava onko selviä vuotoja.
Sitten mielenkiintoinen huomio tuli tehtyä. Napakasti vasemmalle kääntäessä riittävällä vauhdilla heittää ilmoituksen ei öljyn painetta. Kummaassa päässä öljypohjaa näissä on imusihti ja pääseekö öljy noissa vasureissa pakenemaan toiseen päätyyn?
-
(https://i.ibb.co/K03BKQZ/20231115-192018.jpg) (https://ibb.co/K03BKQZ)
(https://i.ibb.co/K0cSkJJ/20231115-192023.jpg) (https://ibb.co/K0cSkJJ)
(https://i.ibb.co/JzQ0wMC/20231115-192027.jpg) (https://ibb.co/JzQ0wMC)
Operaatio jäähdytysneste vuoto... Tämä pääsikin vähän eskaloitumaan. :buck2: Koko syksyngän tämä aavistuksen hävitti nestettä vaihtelevaan tahtiin.
Ensimmäinen epäilys oli vesipumppu joka vaihtuikin noin pari kuukautta takaperin. Ei vaikutusta. Lopputulema käykin ilmi yllä olevista kuvista.
(https://i.ibb.co/r0Sxnv8/20231115-204327.jpg) (https://ibb.co/r0Sxnv8)
Ja syypää tästä... Eli lähimpänä vesipumppua oleva kansipultti "hieman" virahtanut.
Uutta pahvia ja tykötarvetta tilaukseen siis että saa pullaposken takasin tielle...
-
Ei muuten kansipahvi riitä lopettamaan vuotoa, käytä kansi oikasussa
-
Ei muuten kansipahvi riitä lopettamaan vuotoa, käytä kansi oikasussa
Tätä on pari henkilöä jo sanonutkin. Mutta nyt kokeillaan riskillä ja mennään ilman koneistusta. Jos edelleen oirehtii niin kansi koneistukseen.
-
Juu sanoin kun tytön autossa oli sama ongelma
-
Tovi on tämänkin kanssa vierähtänyt.
Kansi rempan jälkeen toiminut moitteetta niiltä osin. Jäähdytys nesteet pääsivät jäätämmän heti sen jälkeen joka osaltaan säikäytti hieman, mitään ei hajottanut kuitenkaan. Tämän lisäksi lähinnä kuluvia osia ja moottoriöljyä vaihdeltu.
Aikaisemmin ilmaantunut lambda-anturin herja edelleen sytyttelee vikavaloa satunnaisesti sekä MAF ja MAP antureiden arvojen ristiriidasta heittelee myös satunnaisesti koodia. Jarruvikaa herjaa myös. Tätä vähän tutkittukkin ja koodin sekä netistä löydetyn perimätiedon perusteella BCM yksikkö tinattava läpi. Samaten kääntö laakereiden vaihto olisi lähiaikoina edessä, vaihdetaan samalla iskareiden ylätuet uusiin kun niistä ei tietoa ovatko peräti alkuperäiset.