Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jorma - 16.08.2022, 21:45:52
-
No niin, turbo ei ole vielä hajonnut. Kulkee ja kukkuu vaikka alkuperäisellä turbolla on ajettu reipas 500 tuhatta, tästä lähes 400 tuhatta lastun kanssa.
Satunnaisesti jalan oikaisu aiheuttaa vikatilan ja muutaman kerran on kuulunut metallinen "kilaus" tai jotain vastaavaa. Autossa on alipainetoiminen VNT. Alipaineletkut luultavasti toimii melko normaalisti koska varsin monipuolisesti moottori kehrää erilaisissa kuormitustilanteissa. Kieltämättä mieleen tulee, että turbo saattaisi olla vaihtoiässä.
Yleensä vaihto-osasta on helppo leipoa monipuolista keskustelua.
Laitoin pari kyselyä matkaan mutta näiden toimittajien lisäksi näyttää olevan muitakin myyjiä ja mielipiteet on osittain aika jyrkkiä.
Myyjiä on mm. FIN-Turbo, Turbotukku, Turbotekniikka
Hintahaarukka näyttää olevan melko laajalla skaalalla.
Yksi myy alkuperäisestä ahtimesta korjattua 350 euron hintaluokassa, toinen pari sataa kalliimpaa ja lisäksi löytyy OE Garrett ahdinta vajaaseen 900e hintaan.
On tietysti helppo tulkita, ettei halvalla saa hyvää, mutta halvimmassakin on 3 vuoden takuu ja viitataan useamman tuhannen yksilön valmistusmääriin vuosittain.
Löytyykö kokemuksia? Pidetään keskustelu asialinjalla.
Olenko yleensä turbon vaihdon tarpeessa?
-
Tässä alipainesysteemi selitettynä. https://www.youtube.com/watch?v=0zsIa4Y2Tcs
-
Tässä alipainesysteemi selitettynä. https://www.youtube.com/watch?v=0zsIa4Y2Tcs
Hyödyllinen video. Video jatkuu moottoritukien vaihdolla
-
Tähän ei kovin paljon kommentteja ole kertynyt. Saisinko kilometrejä joihin teidän autoilla on ainakin päästy alkuperäisellä turbolla?
Jos turbo hajoaa, onko muita vaurioita odotettavissa - osat, ainakaan isommat palaset, ei nyt ihan suoraan moottoriin pääse.
-
Kyseessä lienee juuttuvakurkkuinen ahdin. Sieltä mitään varsinaisesti hajoa, säätösiivet vaan lakkaa toimimasta, johtuen turbon nokeentumisesta. Uusi turbo ja taas meno maittaa. Itse laitoin korjatun ahtimen ja reilut 200 000 km on puhaltanut moitteetta.
-
384tkm nyt ilman ahdinongelmia menossa v70 d5 -03
-
Täällä olis S60 D5 -06 mittarissa 469 000 km ja ei oo tarvinnu turboon eikä suuttimiin kajota ollenkaan. Koneessa on Hariselta ohjelma 215hv ja vääntöö 540nm.
-
Ton kun tietäisi miksi toisilla suuttimet kestää, mulla oli kylmästartit niin hankalia että uusin kaikki suuttimet jo 300tkm jälkeen. Pitkää matkaa lähinnä ajeltu. Onko ne parempia noissa harmaakoppaisissa..
-
Ei kai niissä hirveesti oo eroo edellisellä mustakoppasella D5 ajoin 690 000km ennenkuin siitä meni laatikko. Joka syksy ja kevät kun vaihdan diesel suodattimen niin kaadan fortee suodattimen täyteen ja sitten hetkiseksi käyntiin ja sammuttaa niin pääsee forte raakana suuttimiin ja antaa olla puolisen tuntia niin sen jälkeen oon huomannu että käy tasasemmin. Niin se on tunne vaan mutta näin oon tehny molemmille D5 ja ei oo tarvinnu suuttimiin kajota ja lähtee kyllä käymään -30 kuin palmun alta.