Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: massamaahinen - 18.08.2022, 17:12:12
-
Vaihdoin tuossa 16 vuotta minulla olleen 960 -97 Volvon S80 -10 malliin, ajettu 200 000 km ja säännöllisesti huollettu Bilialla. Muuten loistava ajettava mutta paikoitettaessa ohjaus on raskaampi kuin 960:ssä. Kuuluuko ominaisuuksiin?
Muuten ohjaus toimii tasaisen varmasti. En löydä ohjauksen herkkyyden säätöä eikä sitä varmaan näissä alkupään autoissa olekaan. Onko mahdollista säädättää kevyemmäksi? Mulla kun on nivelrikko.
-
En tiedä säädöistä, sullahan varmaan on siinä sähköinen pumppu?
Vaihda nesteet, muuta en keksi. :P
Toi sähkönen ottaa huomioon auton nopeuden ja sen miten äkkinäisesti ajossa rattia käännät.
-
Tässä on vielä vanhanaikainen mekaaninen pumppu. Eli samalla selvisi ettei herkkyyttä voi säätää.
(https://i.ibb.co/qnJ1pX6/Volvo-S80-ohjauspumppu.png) (https://ibb.co/qnJ1pX6)
-
Tsekkasin huolto-ohjelmasta ettei ohjaustehostimen öljyjä vaihdeta lainkaan. Taidan kuitenkin vaihtaa ne samalla kun vaihdan kierrättämällä automaatilootan öljyt.
-
Kato vaan tarkkaan mitä sinne lykkäät. ;)
-
Jossei ole 3-asentoista säädettävää ohjausta, niin ei ole tilatessa ruksattu, kyllä niitä on noissa vanhoilla pumpuillakin varustetuissa, mm. omassa on, vm-08.
Joustintukien kääntölaakerien vaihdolla saa myös ohjausta herkemmäksi.
-
Pitääpä kysyä olisko mahdollista asennuttaa tuo ominaisuus. Jos se vaatii jonkinlaisen säätöventtiilin, jota ei tässä olisi, niin voi olla hintava.
-
"Speed dependent power steering" vaatii paljon erilaisia härpäkkeitä eikä ole järkeä sitä jälkiasentaa.
-
Poikani, jolla on V40 -19, ajoi tänään minun S80:stä ja sanoi, että ohjaus on todella paljon raskaampi kuin hänen autossaan eli kyllä siinä vikaa täytyy olla.
Veikkaan ohjaustehostimen pumppua. Veikkaanko oikein? Minulla on 960 II pumppu mutta mahtaakohan käydä tähän? Ei maksa kyllä kovinkaan paljon esim. Skruvatilla.
-
Näissä on verrattain raskas ohjaus. Uudemmissa on paljon kevyempi eli vertailu tuohon 19 vuotiseen ei toimi.
Käy kokeilemassa muita S80/V70 volvoja joissa hydraulitehostus. Niistä saat vertailukohtaa että onko normaalia. Mutta luulen että ratkaisu löytyy auton vaihdosta.
-
Kapeammat renkaatkin auttaa keventämään ratin veivaamista. Varsinkin kun kesärenkaat pääsee vaihtamaan, niin ohjaus kevenee.
-
Näissä on verrattain raskas ohjaus. Uudemmissa on paljon kevyempi eli vertailu tuohon 19 vuotiseen ei toimi.
Käy kokeilemassa muita S80/V70 volvoja joissa hydraulitehostus. Niistä saat vertailukohtaa että onko normaalia. Mutta luulen että ratkaisu löytyy auton vaihdosta.
Ensinmäkin ostin tämän eilen. ::) Tätä en nyt ole vaihtamassa koska se on kuin pakasta vedetty. Koneen käyntiääni on kuin uudessa vaikka on ajettu 200 000 km. Öljyt on vaihdettu kaksi kertaa useammin Bilialla kuin Volvon ohje on. Näillä varusteilla (adapt. vakkari jne) ei tuossa ikä- ja hintaluokassa juurikaan löydy bensakoneella.
Toisekseen vanhassa 960:ssä oli erittäin kevyt ohjaus. Samoin kaikissa koeajamissani tämänikäisissä S60:ssä on ollut kevyt ohjaus.
Mutta: Iltalehti kyllä kirjoittaa: ”Ohjaus onkin hyvin tarkka ja vasteeltaan laadukkaan oikkuilematon. Samalla ohjaus on kuitenkin nykyautoksi poikkeuksellisen raskas. Ohjauspyörä ikään kuin haraa vastaan kuljettajan toivoessa suunnanmuutosta.” ja tässä on juuri tuo vastaanharaamistaipumus mikä tekee matka-ajon erittäin jykeväksi. Voi siis olla, että tämä on normaalia.
Kolmanneksi, kapeampia kumeja ei saa asentaa ja nämä ovat erittäin hyvät renkaat jollaiset minulla oli myös edellisessä. Testivoittajat ja hiljaiset.
Neuvosi käydä koeajamassa muita samanlaisia on hyvä ja olenkin tässä jo etsinyt lähiseudulta samanikäisiä S80:siä.
-
Kun luin tämän jutun: https://www.iltalehti.fi/autot/a/200907249944520 niin ohjaus käyttäytyy juuri tuolla tavoin. Rattia pitää kääntää hieman ennen kuin se alkaa tehostaa. Juuri siihen helppoon maantieohjaukseen tässä ihastuin. Kulkee kuin juna niinkuin vanha 240. Nyt on niin, että tuo lähtöpykälä antoi minulle kuvitelman ohjauksen liiasta raskaudesta. Ajattelin, että ohjaus herää hitaasti ja se olisi pumpun syytä. Eli muskelia vaan kehittämään ja uutta käsittelytapaa opettelemaan ettei nivelrikko ärsyyntyisi. Niin että kiitos Huikkoster. Olisin nimittäin tänään tilannut uuden pumpun.
-
Sama vika ”rahikaisella”. On ollut tähän ikään jos jonkin näköistä autoa mutta kyllä tässä S80 ssä kaikkein raskain ohjaus. Paikallaan käännellessä. Eihän sitä koeajaessa parkkiruuduissa käännellä. Maantiellehän sitä mennään enemmän ja vähemmän testaamaan. Pari päivää ostamisen jälkeen olin aivan varma että pumppu ei ollut enää täysissä voimissaan ( kuitenkin vaan 140t. Ajettu) Menin ja vaihdatin sen. Ei MITÄÄN EROA. Kaiken lisäksi ratti on liukkaampi kuin missään autossa ennen. Renkaat on 205/60 16. Rengas paineet oikeat.
Miten on Göteborgissa insinöörit voineet pilata muuten niin hienon auton tuollaisella ”ominaisuudella”. Helvetti!
On se kyllä noloa että jouduin laittamaan rattiin ”urakkanupin” Melkein loistoautoon . . . .
-
Nojoo. Mutta siitä on se hyvä puoli, että kulkee tiellä kuin juna. Ei tarvitse ohjata kuten muita. Nyt kun pari päivää olen sompaillut niin enää ei edes huomaa.