Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Vauxi - 20.08.2022, 22:40:07
-
Alkanut autossa tuo ECC lämppäripaneeli oikutella siten että aina sillointällöin helteillä kuuma startissa ei puhallus siirrykkään keskeltä puhaltamaan vaan pysyy joko alas tai ylös-alas suunnalla. Kompura ja sisäkierron valo menevät päälle(auto asennossa kuten kuuluukin) Sisäkiertoläppä sensijaan itse ei aukea. Ajella voi minuutin pari -kolme ja sitten ykskaks solkut napsahtaa ja puhallus paikka vaihtuu oikeaksi ja toimii aina seuraavaan häiriökertaan. Missä voi mennä vaikka viikko tai kaksi. Riippuen auringon asennosta ja auton sisälämmöstä sekä kellon ajasta.
No tänään häiriö ilmesty taas ja pääsin kokeilmaan että tosiaan puhallus-suuntanuppi ei ohjaa ventiilistöä ollenkaan. Asento nupissa tunnistuu sensijaan oikein. Eli tuulilasiasennossa kompura menee päälle ja puhallus täysille jne. Puhalluksen suunta sensijaan ei muutu.
Ajelin kotiin ja ajattelin että riipasempa paneelin pöydälle ja kannen auki. En nähnyt äkkiseltään missään mitään vikaa. Olen tästä putsannut asentokytkimet ja painonapit muutama vuosi sitten elektroniikkaspray llä ja niistä tuli kuin uudet. Eikä vika niihin liitykkään. Juottelun jälkeen paneelin vika muuttui pysyväksi.
Olen juottanut venttiilistön piirilevyn vuosia sitten uudelleen. Se oli silloin täynnä juotosrenkaita ja toiminta siten sen kaltainenkin. Ostin käytettynä toisen paneelin ja ajattelin purkaa tämän vieläkerran ja keksiä sitävarten jonkinsortin "jigin". Lähinnä että voisi mittailla vaikka talven aikana että mikä sitä nyt oikeen voisi vaivaa. Mielestäni en tehnyt yhtään tinasiltaa minnekkään ja juotin kunnolla kaikki. Mieleen juolahti että kun oire tuntui selkeästi olevan lämpötilaan reagoiva ja kun komponenttejä juotin niin nehän tuppaavat lämmetä. Revenneitä juotoksia oli koko piirilevyllä ehkä 1-2.
Onko kukaan korjannut näitä ja mitä vikoja on löytynyt?
-
Tänään olin menossa vaihtamaan autoa takas kesäautooni ja kuinkas ollakkaan lämppärin suunnanvaihto toimii taas. Mietin et oisko sittenkin taas mennyt juotoksia rikki jo kerran juottamassani alipaineventiilistössä. No eiku venttiili irti ja pöydälle. Riviliittimen reunimmaisen pinnin juotoksessa olikin sitten rengas. Juotin kaikki tietty uudelleen kun ei niitä juotoksia koko lootassa montaa ole. Takas paikalleen ja taas vaihtuu suunta terävästi kliksahtaen. Näköjään 8 vuotta kesti juotokseni. Reunimmainen pinni oli oranssille johdolle. Oranssi johto on venttiilistön jännitesyöttö. Eli ei ihme että mikään ei reagoinut kun suuntaa vaihteli.
No, tulipahan juoteltua paneelikin uusiksi. :) Olihan siellä se 1-2 rengasta sielläkin.