Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: tepaa - 23.08.2022, 12:00:53

Otsikko: Kompressorin vaihto itse?
Kirjoitti: tepaa - 23.08.2022, 12:00:53
Mietin että jos olis ilmastoinnin kompressorin vaihtanut itse xc60 d5 2010.

Alakautta taitaa olla heti käsillä. Letkut irti ja uusi tilalle. Heti kylmäainetäyttöön perään.

Onko näin yksinkertainen?

Miten kylmäaineletkut lähtee irti?
Otsikko: Vs: Kompressorin vaihto itse?
Kirjoitti: hessu80 - 23.08.2022, 13:53:06
Mietin että jos olis ilmastoinnin kompressorin vaihtanut itse xc60 d5 2010.

Alakautta taitaa olla heti käsillä. Letkut irti ja uusi tilalle. Heti kylmäainetäyttöön perään.

Onko näin yksinkertainen?

Miten kylmäaineletkut lähtee irti?
Meinasitko päästää vanhat kylmäaineet harakoille? Purkautuva neste on jonkin verran kylmää.
Otsikko: Vs: Kompressorin vaihto itse?
Kirjoitti: tepaa - 23.08.2022, 14:31:38
Eipä taida sitten itse onnistua vaihtaa
Otsikko: Vs: Kompressorin vaihto itse?
Kirjoitti: laatikkovika - 23.08.2022, 15:34:23
Kyllähän se onnistuu mutta jos siellä aineita on niin niitä ei saa päästää vapaana luontoon... ;)
Otsikko: Vs: Kompressorin vaihto itse?
Kirjoitti: hessu80 - 23.08.2022, 15:35:57
Eipä taida sitten itse onnistua vaihtaa
Onnistuu toki, mutta ei ehkä se kaikkein ympäristöystävällisin tapa. Melko monet kylmäaineet ovat päässeet taivaalle, että tuskin jäätiköt tämän yhden auton takia sulavat.
Otsikko: Vs: Kompressorin vaihto itse?
Kirjoitti: Huikkoster - 23.08.2022, 15:48:08
On noita tullu päästettyä ulkoilmaan joskus, vuotaa niitä järjestelmiä muutenkin että jos ei kukaan näe niin...
 Mutta nykyään kävisin tyhjentämässä ilmastoinnin samalla korjaamolla missä täyttökin. Ehkä voisi neuvotella hintaa täytölle kun saavat kylmäaineet talteen.

Tosin itse jättäisin samantien sinne pajalle kompuran vaihtoon. Ei ole suurensuuri homma joten ei pitäisi maksaa useita satasia. Jäisi pois mm. venyvän hihnan kanssa taistelu ja erikseen ilmastoinnin täyttöön ajaminen.
Otsikko: Vs: Kompressorin vaihto itse?
Kirjoitti: jak900 - 23.08.2022, 18:02:48
Helppo homma vaihtaa niin eipä korjaamokaan tuosta paljoa veloita, ( etsii sen sopivan hintaisen ) helpommalla ainakin pääsee ja tulee kerralla kaikki hoidettua.
Otsikko: Vs: Kompressorin vaihto itse?
Kirjoitti: 8-pätkä - 23.08.2022, 18:56:42
Jos järjestelmä on vaikkapa vuodon takia ollut jossain kohtaa täysin tyhjä, niin kuivain kannattaa muistaa myös vaihtaa. Tämähän on siitä hassu laite, että ilmankosteus on sille myrkkyä. Eli kun järjestelmästä pääsee kylmäaine pois, tilalle menee ilmaa josta tämän kuivaimen sisältö sitten yrittää parhaansa mukaan kosteutta imeä itseensä. Kuten arvata saattaa kapasiteetti loppuu jossain kohtaa ja kuivain on roskiskamaa. Eli avonaisena käynyt järjestelmä pitäisi saada mieluusti pikimmiten vähintäänkin alipaineistettua, mieluummin toki sen jälkeen myös täytettyä.
Otsikko: Vs: Kompressorin vaihto itse?
Kirjoitti: Beagle - 23.08.2022, 20:03:19
Itse tein juurikin noin. Ensin vein korjaamolle tyhjennettäväksi. Vaihdoin kompressorin. (On helppo homma, hihnat irti, kolme kiinnityspulttia ja putket irti.  Uus kompura ja uudet hihnat samalla. Ajelin samaan korjaamoon ja täyttivät samaan hintaan.

Suosittelen Sandenin kompressoria. Nissenssin laitoin ensin ja se huusi kuin oikohöylä konehuoneessa ja jouduin tekemään homman kahteen kertaan. Toki takuuseen meni ja Motonet teki tyhjennyksen ja täytön veloituksetta.
Otsikko: Vs: Kompressorin vaihto itse?
Kirjoitti: tepaa - 24.08.2022, 20:22:41
Alkoi kiinnostaa projekti.

Tätä Sandenia olen miettinyt https://m.motonet.fi/fi/tuote/3000441?ajoneuvo=800

Marmorilla sanoivat kompuran Sanden hinnaksi 1100e.

Nykyisessä lukee sama Sanden-PXC16 ja Marmorin Vida näytti kompuralle samaa koodia 36001462.
Nykyisessä koodi 31315453

Mitä olette mieltä käviskö?

T10 loppuinen on D5 2010 auton moottorinkoodi.
Otsikko: Vs: Kompressorin vaihto itse?
Kirjoitti: Mäkimies - 24.08.2022, 20:41:59
Alkoi kiinnostaa projekti.

Tätä Sandenia olen miettinyt https://m.motonet.fi/fi/tuote/3000441?ajoneuvo=800

Marmorilla sanoivat kompuran Sanden hinnaksi 1100e.

Nykyisessä lukee sama Sanden-PXC16 ja Marmorin Vida näytti kompuralle samaa koodia 36001462.
Nykyisessä koodi 31315453

Mitä olette mieltä käviskö?

T10 loppuinen on D5 2010 auton moottorinkoodi.
Sanden on sitaateissa, todennäköisesti saat nissensin kompuran motonetistä.
Otsikko: Vs: Kompressorin vaihto itse?
Kirjoitti: tepaa - 24.08.2022, 20:48:51
Sanden on sitaateissa, todennäköisesti saat nissensin kompuran motonetistä.

Eikö Nissenillä pärjää yhtään? Mistä Sanden?
Otsikko: Vs: Kompressorin vaihto itse?
Kirjoitti: Merlin - 24.08.2022, 21:50:07
Meillä myös ropleemia kompuroissa. Toinen on hiljainen, mutta ei tee kunnolla kylmää ja toinen ääntää, mutta tekee kylmää. :D

Skandix tarjoaa molempiin samaa kompuraa hintaan 453,28€, mutta valmistajaa ei ole kerrottu. Jos OEM on 1100€, niin tuskin tuo sellainen on.

Motonetissä näyttää olevan pelkästään Nissensin valmistama hintaan 379€ ja tuosta olen kuullut, että noita ei ainakaan kannata laittaa.

Mistähän sen Sandenin sitten saisi tarvikkeena?

Helpoin ja kallein ratkaisu olisi viedä molemmat Volvolle.
Otsikko: Vs: Kompressorin vaihto itse?
Kirjoitti: Mäkimies - 24.08.2022, 22:06:52
Meillä myös ropleemia kompuroissa. Toinen on hiljainen, mutta ei tee kunnolla kylmää ja toinen ääntää, mutta tekee kylmää. :D

Skandix tarjoaa molempiin samaa kompuraa hintaan 453,28€, mutta valmistajaa ei ole kerrottu. Jos OEM on 1100€, niin tuskin tuo sellainen on.

Motonetissä näyttää olevan pelkästään Nissensin valmistama hintaan 379€ ja tuosta olen kuullut, että noita ei ainakaan kannata laittaa.

Mistähän sen Sandenin sitten saisi tarvikkeena?

Helpoin ja kallein ratkaisu olisi viedä molemmat Volvolle.
Oem- numerolla ebaystä tai käy fixukselta kysymässä toista merkkiä. Valeo saattaisi olla parempi.
Otsikko: Vs: Kompressorin vaihto itse?
Kirjoitti: jak900 - 24.08.2022, 23:21:22
Jos se kompura ääntää niin siihen on korjaus. Ohjelmoi vidalla höyrystimen tehon matalaksi niin hiljenee kompura, kylmää pukkaa silti normisti. Löytyy muistaakseni ccm yksikön tarkennetusta osiosta tuo asetus. Tuosta on ihan huoltotiedote olemassa.
Otsikko: Vs: Kompressorin vaihto itse?
Kirjoitti: tepaa - 25.08.2022, 10:58:24
Sandixilta kysyin minkä merkkinen on tämä kompura https://www.skandix.de/en/spare-parts/interior-temperature/air-conditioner/compressor/compressor-air-conditioner/1046289/

Vastaus että sillä ei ole nimeä "This part is after market (No name)"
Otsikko: Vs: Kompressorin vaihto itse?
Kirjoitti: tepaa - 25.08.2022, 12:08:51
Nissensin kompressoria lähinnä tarjoavat kaikki tarvikkeena.

Asennutan sen ja perästä kuuluu....
Otsikko: Vs: Kompressorin vaihto itse?
Kirjoitti: Beagle - 26.08.2022, 20:29:20
Sandenin saa motonetistä kun tiskillä sanoo, että on oltava Sanden, ne tilaa sen erikseen. Nissensin muuten antavat.

Täytyy tutkia mielenkiinnosta tuo höyrystimen tehon säätö vidalla
Otsikko: Vs: Kompressorin vaihto itse?
Kirjoitti: weecee - 28.08.2022, 01:34:50
No mikä ettei...
Taustatarina tällekin rempalla alunalkaen AC-hihnapyörän laakeririkko n. 350kkm lasissa, ja siitä sitten poiki kansiremppa, ja edelleen tee-se-itse viritelmiä siipeensä saaneen kompressorin laakerikaulan ja kytkinlevyn korjaamiseksi. Elikkä tee-se-itse korjaukset ei sitten toimineet ollenkaan vanhan kompressorin hihnapyörän laakerikaulan ja akselitapin suhteen. So. ei akselikeskiö eikä hihnapyörän laakerikeskiö näköjään menneet kohdakkain, kun aina kytkinlevyn kiinnityspultti M6 poikki (3 krt...). Lisäksi ensimmäisellä kerralla kytkinlevy hävisi jonnekin ja nyt onneksi myöhemmillä yrityksillä levy on onnellisesti lepäillyt pohjamuovin päällä, eikä remmi ole katkennut... . Vaikka k.levyt on olleet kiinni liimoilla ja kiilatapeilla, niin aina paketti on purkautunut. Ja näin kun on käynyt, niin k.levyn boorit kiillottuneet olemattomiin, ja lukkopultti poikki. Eli harjoitukset kemiallisilla metallleilla ja laakerilukitteilla olivat ns. ajanhukkaa tms. millä nimellä tätä paskartelua sitten haluaa kutsuakin. Etenkin kun uusi levy maksaa kuitenkin kymppejä sekin, eikä vanhoilla tehnyt mitään, kun boorit kiillottuneet pois. Koska kotikonstein ei näköjään rissojen ja akseleiden keskiöt kohdanneet, niin piti alentua tilaamaan kokonaan uusi kompressori. Aivan samanlainen kuin autossa ollut VALEO, virolaisesta nettikaupasta 295 EUR ja sentit päälle postilokeroon tuotuna ja öljyineen, toimitusaika alle viikko, l. olis pitänyt jo alunperin jättää kytkinlevyharjoitukset väliin. Etenkin, kun nämä tietysti laukes kuumimpien kelien aika. No nythän tälle ei enää tarvetta taida tälle syksylle tullakaan.
Itse vaihto:
auto V70 2.4D D5244T5 AUT, ehkä toi T5 on se mysteeritunnus.
Työkalut; jostain syystä EI yhtään TORX-pulttia, 10mm lenkkiavain ja 10mm hylsyt sopivat pohjamuovin ruuvikantoihin, kompressrin 3 kpl kiinnityspultteihin, ja vieläpä kompressorin kylmäaineputkien kiinnityspultteihin l. koko hoito 10mm avaimilla. (13mm mutterit uuden kompressorin tehdasasennetut kylmäaineputkien kiinnikkeilä - sopivat ja OK)
Ahdasta on, mutta kylmäaineputkien aukaisu onnistui 10mm lenkkiavaimella. Turbon puhallusputki on pikkuisen tiellä, mutta tässä tapauksessa onnistui avaaminen ilman lisäpurkuja. Tässä remmi on mallia venytettävä, mutta sekin meni paikalleen kun aikansa taisteli kiinnityspulttien, 3kpl, ja remmin hihnapyörään asettelun kanssa. Kun hätäiseen aukaisee putket, niin kompressori räkii öljyjä ulos muutaman tipan (huom. tässä oli käyty tyhjentämässä freonit kylmäkoneasentajan pumpulla ennen purkuja...). Kun näitä pultteja ja piuhoja aukoo, niin kannattaa avata kompurassa oleva johtosatsin kiinnitysklemmari (muovitappi-nippuside tms.) Itku pääsee, jos vanha kompura rojahtaa piuhojen varaa roikkumaan ja poikki meni... 
Siis mitä vaihdoin? Pelkän kompressorin, vaikka alan asiantuntijat vaihdattavat mm. kuivaimen, tiivisteet, jnejne. Mulla sattui olemaan o-rengas satseja, joista vain toiseen putkeen löytyi uusi "pullea" tiiviste. Toisen putken vanha stefa oli paljon tuhdimmassa kunnossa kuin pakista löytyneet harakiri-renkaat l. vaihtamatta jäi toiseen putkeen.
Aikaa tähän kompuraharjoitukseen meni n. 1,5h. Etupyörää & lokaria en irrottanut, vaan koko homma alakautta (monttu hyvä). Putket "vapaasti" päät ilmassa ehkä noin max 10min, ja ei mitään kuivaimia tai paisuntaventtiileitä vaihdeltu.
Toimiiko? Enpä tiiä. Maanantaina selviää, kun pumpataan pois imetyt kaasut takaisin systeemiin.
Otsikko: Vs: Kompressorin vaihto itse?
Kirjoitti: Beagle - 28.08.2022, 09:39:25
Toimii se. Eräs tuttu merkkiliikkeen asentaja myönsi, että hyvin harvoin sitä kuivainta vaihdetaan kompressorin vaihdon yhteydessä. Magneettiventtiili vain jos se on kokonaan rikki.

Mutta helppo samaistua... Sitä mielellään kokeilee kaikkia korjauksia, ennen kuin ostaa uuden. Varsinkin kun uusi kompura maksaa satasia ja vika on noinkin pienessä.
Otsikko: Vs: Kompressorin vaihto itse?
Kirjoitti: karhon - 28.08.2022, 13:03:34
Jos se kompura ääntää niin siihen on korjaus. Ohjelmoi vidalla höyrystimen tehon matalaksi niin hiljenee kompura, kylmää pukkaa silti normisti. Löytyy muistaakseni ccm yksikön tarkennetusta osiosta tuo asetus. Tuosta on ihan huoltotiedote olemassa.

Mulla tuo muutos ei ihan täysin poistanut kompuran meteliä. Keväällä vaihdettiin uusi Nissensin kompura ja kuivain mutta edelleen jurisee silloin tällöin. Höyrystimen tehon muutos kyllä vähän hiljenti jurinaa mutta kokonaan ei poistunut.
Täytyy kai vielä kerran vaihtaa kompura Sandeniin.

Otsikko: Vs: Kompressorin vaihto itse?
Kirjoitti: tepaa - 28.08.2022, 16:59:14
Sandenin saa motonetistä kun tiskillä sanoo, että on oltava Sanden, ne tilaa sen erikseen. Nissensin muuten antavat.

Täytyy tutkia mielenkiinnosta tuo höyrystimen tehon säätö vidalla

Sandenit loppu ja hinta olis ollut 299e. Aika toista mikä Marmoritiskin 1100e

Nisseniä löytyy ja on kuulemma hyvä ei mitään ongelmia.
Otsikko: Vs: Kompressorin vaihto itse?
Kirjoitti: varttimondeo - 28.08.2022, 18:06:38
Kuivaimesta, olen ymmärtänyt että sen päätehtävä on poistaa järjestelmästä tehtaalla jäänyt kosteus. Autoja pukkaa linjalta katkeamatta perä perään, ei siellä ehditä järjestelmiä tyhjiöimään kauaa.
Otsikko: Vs: Kompressorin vaihto itse?
Kirjoitti: weecee - 29.08.2022, 18:52:39
Toimii se. Eräs tuttu merkkiliikkeen asentaja myönsi, että hyvin harvoin sitä kuivainta vaihdetaan kompressorin vaihdon yhteydessä. Magneettiventtiili vain jos se on kokonaan rikki.

Mutta helppo samaistua... Sitä mielellään kokeilee kaikkia korjauksia, ennen kuin ostaa uuden. Varsinkin kun uusi kompura maksaa satasia ja vika on noinkin pienessä.

Juu, toimii se, sopivasti syyskoleille... Tee-se-itse harjoituksen hinta kompressorin vaihdolle; Valeo 813140 295,01EUR. Freonit ulos ja sisään 86,00EUR. Menee kuulemma 800g, mikä enemmän kuin normisirroissa. Hihna jäi vaihtamatta. Tällä ajettu 70 000km, 100 kkm tais olla vaihtoraja apuremmeille.
Homma oli tosiaan yllättävän helppo, kun näissä diy-hommissa vastus on yleensä ollut aikamoinen. Avattavat pultinkannat kaikki 10mm avaimille, ja mikään ei ollut umpiryytynyt. Kompurassa omat kaasuputkien pinnapultti-mutterikombot 13mm avaimelle, mutta tähänkin olisi sopinut vanhasta kompressorista 10mm kannalla olevat pultit. Ja homma alakautta pyöriä irrottamatta.

Sitten päälle tulee tietysti nämä pepulleen menneet viritelmät kytkinlevyn keskittämiseksi ja kiinnittämiseksi; 2 uutta levyä siinä 50...60EUR/kpl, ja kemialliset metallitkin jonkun kympin nekin. Viileys ei tule ilmatteeksi. Eli semmoinen 500EUR uhraus ensi kesän helteille, ja oma ajankäyttö päälle. Asennukseen meni se 1,5h, missä puolet ihmettelyä ja auton montulle ajoa. Amaattimies vaihtaa kompuran varmaan 10 minuutissa, kun on kunnon pilarinosturit, pelit ja vehkeet, ja tietää mitä tekee.  Imu- ja täyttö siihenkin se pari tuntia menee, ja pajalle ajot päälle. Siinä mielessä hankala homma, kun on monivaiheinen ja kaikkea ei voinut tehdä totutun mukaan omassa tallissa, kun on jäänyt noi kylmäpuolen työkalut hommaamatta :)
Otsikko: Vs: Kompressorin vaihto itse?
Kirjoitti: Beagle - 29.08.2022, 20:37:16
Sandenit loppu ja hinta olis ollut 299e. Aika toista mikä Marmoritiskin 1100e

Nisseniä löytyy ja on kuulemma hyvä ei mitään ongelmia.

Vai niin ne väittää. No se meteli oli kyllä kauhea konehuoneessa. Maantiellä sitä ei kuullut, mutta kaupunkiliikenteessä todella rasittava. Ulos sitä ei kuule, mutta sisälle tulee ärsyttävästi. Ei toki täysin äänetön ole tuo sandenikaan, mutta huomattavasti vähempi.

Toisena autona Citroen c4 coupe, siinä myös näkyi olevan Sandenin kompura, kuuluu myös vastaava pieni vonkuna.

Jännä kun se Volvon alkuperäinen Sandeni ei pidä taas minkäänlaista ääntä
Otsikko: Vs: Kompressorin vaihto itse?
Kirjoitti: tepaa - 01.09.2022, 17:09:05
Siellä se Nisseni tekee kylmää ja ei ole mitenkään äänekäs ainakaan toistaiseksi...
Otsikko: Vs: Kompressorin vaihto itse?
Kirjoitti: Beagle - 02.10.2022, 20:33:38
Jos se kompura ääntää niin siihen on korjaus. Ohjelmoi vidalla höyrystimen tehon matalaksi niin hiljenee kompura, kylmää pukkaa silti normisti. Löytyy muistaakseni ccm yksikön tarkennetusta osiosta tuo asetus. Tuosta on ihan huoltotiedote olemassa.

Tätä yritin tänään Vidalla säätää, on kuin onkin siellä asetus valikossa, mutta jostain syystä minun Vida antaa virhe ilmoituksen eikä päästä kalibroimaan
Otsikko: Vs: Kompressorin vaihto itse?
Kirjoitti: t4power - 18.01.2023, 11:35:44
Omassa taas kompura paskana. Kesti 120tkm nykyinen. Ihmeelliset on nämä hinnat näissä. Marmorilla 1035e, yleiskorjaamoilla n.650e ja motonetissa 380e :idiot2:

Töistä pyytää yleiskorjaamo vajaa 400e

Motonetissa löytyy kaksi kompuraa mun autoon. 30-00441 avan valmistama hintaan 379e ja 30-04408 nissens hintaan 369e. Varmaan se on noista jompi kumpi sinne lykättävä