Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: ärrä23 - 24.08.2022, 12:10:13
-
Heip.
2010 V70 alkoi kuskin puolen etupyörän laakeri ääntämään.
Viittisikö joku selittää kuinka laakerin vaihto tapahtuu, ilmeisesti se nyt ei ole samanlainen mitä esim kakkoskoppasissa?
Sen verran tiedän että erikoistyökalu siihen pitää olla mutta siihen sitten tietämys jää. Eli alusta loppuun ohjeita kaivataan. Kiitos ;D
-
https://www.youtube.com/watch?v=skcBr7In36c
Tuossapa löytyy hyvä video vaihdosta. Vanhan saa irti lman tuota laakerin asennussarjaa, mutta ei taida uutta laakeria saada paikoilleen. Prässillä toki voi painaa paikoilleen, mutta ei taida kestää kauaa käyttöä, kun prässäys rasittaa laakeria.
https://www.tooloutlet.fi/product/41618/pyoranlaakerityokalusarja-ford-land-rover-volvo-82-mm-xl-tools
Tuossapa tuo tarvittava asennustyökalusarja, jos haluaa itse ruveta tekemään. Niin ja näin, että kannattaako tuota sarjaa ostaa, vai viedä vaihdatutettavaksi. Tuskin työn osuus on kaukana 150€, vaikka samalla vaihdatuttaisi molemmat etupään laakerit.
-
Niinpä.
Pojan autoon laitatettiin pajalla, hakivat hydraulisen työkalun ford huollosta lainaan.
Yks pultti siellä voipi olla aikas paha irrottaa jos meinaa olkatuen ottaa iskarista irti mutta jos on työkalu niin ei tarvitse.
-
V70 MK3 tee-se-itse työnä: Ao. laakerityökalu ennen inflaatiotarkistuksia pari vuotta sitten muistaakseni maksoi noin 80EUR.
Laakeri irtoaa helpommin, kun antaa vähän lämmintä olkavarrelle laakerin ympärille. Oma volvo purkautui tarpeeksi ottamalla irti alapallonivel ja vetoakseli ulos navasta vetoakselin pulttia reilusti avaamalla ja pajavasaraa pultin päähän, niin irtoo. Akseli ulos navasta ja tämän jälkeen lämmitystä laakerin ympäristöön autoa ja sormia polttamatta. Ao. työkalu napaan kiinni, ja pullautetaan laakeri ulos sovitteestaan. Putsataan olka-asetelman laakerikolo ja homma toisinpäin uuden laakerin kanssa. Laakeri otetaan pakkasesta -18C ja olkavartta kun on lämmitelty muutamaan kymmeneen asteeseen, niin laakerityökalukin kestää vääntämisen ja laakeri menee sijoilleen aika helposti.
Aurauskulmat säilyy, kun vain alapallonivel ollut irti so. raidetangon päihin eikä iskarikiinnityksiin tarvi koskea. Suurin homma saada alapallo kumitutteineen suht ehjänä irti olkavarresta.
-
Ehdottomasti uusi pallonivel hyllyyn odottamaan, hajoaa takuulla vanha ja varaosaputkasta juuri silloin loppu hyllystä.
-
Itelle vaihdettii nyrkkipajalla prässin kans noi etupään laakerit.. Kyseenalaistin hieman hommaa ku olisin voinut saman itekki tehdä. Antoivat kuitenkin takuun hommalle ja annoin asian olla, edelleen ne siel on. Mikäli joskus tulee aiheelliseksi ja ei kestä sitä reiluu 100t kilsaa niin ehdottomasti hankin tuon työkalun jostain lainaan tai ostan ja vaihdan itse.