Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Samuel2000 - 25.08.2022, 07:34:20
-
V70 mk3 2008 D5 AWD automaatti
TÄRISTÄÄ
tärinä alkaa 100 jälkeen, tuntuu ratissa sekä penkissä suht rajusti ja tänään huomasin että ehkä jonkuverran pahempi kylmänä, ajossa kokeilin heittää vapaalle ja ei mitään vaikutusta.
Renkaat ja vanteet uudet (kokeiltu myös toisilla)
Tukivarret uudet ja kulmat suunnattu
Repsikan vetari uusi
Mitähän tässä tutkisi seuraavaksi?
-
Katottu myös että jouset ehjät
Jarrut ei laahaa
-
Tarkasta että minkään nurkan jarru laahaa päällä, useasti tullut vastaan ravistuksen aiheuttajaksi.
-
Minäpä kattelen vielä myöhemmin! Ei ainakaan työpaikan pihalla ykskään vanne ollu erityisen lämmin.
-
Itselläni viime vuonna esiintyi seuraavassa tilanteessa tärinää -> Rampista reippaampi kiihdytys kickdownilla-> tärinä alkoi 80-100km/h välissä ja tärinä tuntui penkissä ja ratissa-> kaasun vapautus ja rullaus, niin tärinä loppui -> matka jatkui normaalisti ilma tärinöitä. Tein normaalin öljynvaihto + suodatinhuollon syksyllä, eikä sen jälkeen tärinoitä ole ilmennyt. Epäilen että oman ongelman aiheutti tukkeutunut löpösuodatin.
"reippaampi kiihdytys eikä ainetta saa tarpeeksi->käyntihäiriö->tärinä->kaasun vapautus->alkaa saamaan tarpeeksi ainetta->käyntihäiriö poistuu"
Tuolta näytti suodatin:
https://imgbb.com/HNtQPzW
-
Vaihon tarpeessa alkais sekin olemaa mulla.
-
Pyöränlaakerit?
Muutoin alkaakin olla jo vaihtoehdot käytö läpi.
https://wheeldoctor.fi/ratti-tarisee-ja-auto-vatkaa/ (https://wheeldoctor.fi/ratti-tarisee-ja-auto-vatkaa/)
-
Kokeile molempien vetarien sisäpään väljät. Vaikka on uus toinen vetari niin voi olla vaihteistossa se väljä laakerissa.
Onko autossa normi vai madallusjouset?
Vähän hankala kun on awd niin väljä voi olla melkein missä vaan voimalinjassa.
-
Autossa bc racingin alustasarja muttei kuitenkaan kovin matalalle säädetty eli ihan maltillisesti, välillä tosiaan ratti vatkaa rajusti ja välillä vaan pientä tärinää
-
Ajossakaan ei vaikutusta oikein millään
Ei vaikuta jarrutus
Ei vaikuta kaasun painaminen
Ei vaikuta vapaalle laitto
Jatkuu niin kauan kunnes vauhti alkaa mennä alle 100km/h ja jatkuu ainakin sinne 140-150km/h